Onrust over veldrithervorming leidt tot unieke rennersmeeting in Tabor

Door , zondag 17 november 2019 om 10:18
Onrust over veldrithervorming leidt tot unieke rennersmeeting in Tabor

©Cor Vos

Aan de vooravond van de cross in Tabor verzamelden renners en rensters, met als doel  te brainstormen over de hervorming van de veldritkalender. Er werden vragen en eisen gebundeld en daar trekken de rennersverantwoordelijken mee naar de veldritcommissie van de UCI.


Renners en rensters werden tot dusver nog niet gehoord in de heisa rond de hervorming van de Wereldbeker en bij uitbreiding de hele crosskalender. Dat zorgt voor onrust. Simon Zahner en Katerina Nash, die de veldrijders vertegenwoordigen in de atletencommissie van de UCI, namen het initiatief om in Tabor, daags voor de wereldbekermanche, samen aan tafel te zitten.

Damestop aanwezig
Waren van de partij: Annemarie Worst, Lucinda Brand, Katie Compton, Eva Lechner, Alice Maria Arzuffi, Ellen Van Loy, Daan Soete, Sven Nys en uiteraard Zahner en Nash zelf. Christelle Reille, coördinator veldrijden, vertegenwoordigde de Internationale WielerUnie UCI.

“Klasse dat Katerina en Simon deze meeting hebben georganiseerd”, juicht Sven Nys het initiatief toe. “Bij mijn weten is het de eerste keer dat dit gebeurt. Luisteren naar de atleten is belangrijk. Het is interessant om weten wat er bij de renners leeft. Een beetje jammer dat er weinig mannelijke toppers waren, maar ikzelf vertegenwoordigde de renners van mijn team (Telenet-Baloise, red) en ook Daan Soete is een geëngageerde jongen. En goed om zien hoeveel dames zijn opgedaagd.”

Blijkt dat niet alleen de organisatoren zich zorgen maken om de hervorming, maar dat ook de atleten zich vragen stellen. Nys vertelt. “Welke vragen op tafel zijn gekomen? Blijkbaar ziet niet iedereen het zitten om 16 Wereldbekers na elkaar te rijden. Dan wordt het minder exclusief, klinkt het. Er werd vooral gepolst naar het prijzengeld. Als er meer en verdere verplaatsingen komen, wordt het prijzengeld dan aangepast?”

Wildcard
“Op die laatste vraag werd alvast geantwoord door Christelle Reille namens de UCI. Niet, dus. En mevrouw Reille maakte ook duidelijk dat de hervorming onomkeerbaar is en er weinig of geen ruimte tot onderhandelen is. Als er 16 organisatoren zijn, gaan de plannen sowieso door. Dat blijft een beetje het frustrerende”, zucht Nys. “Er is weinig duidelijkheid, maar renners en organisatoren moeten wel luisteren, betalen en uitvoeren.”

De UCI heeft overigens plannen om het veldrijden aantrekkelijker te maken door vedetten naar de cross te halen. “Stel, Wout van Aert crost een jaar niet door blessure, waardoor die uit de top vijftig valt en geen startrecht meer heeft, dan zou die een wildcard kunnen krijgen én automatisch een plek op de derde startrij. Stel, Julian Alaphilippe of Peter Sagan willen een paar crossen rijden, dan zou dat voortaan kunnen met een wildcard. Dat stuit uiteraard op tegenwind van de jongens die een heel jaar Europa rondtrekken om punten te sprokkelen..”

Een paar vragen zijn beantwoord, maar het meerendeel werd gebundeld en door Zahner en Nash meegenomen naar de eerstvolgende veldritcommissie. Die vindt plaats daags na de wereldbekermanche in Koksijde.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Emergo 17 november 2019 om 10:35

Bij de UCI zijn ze volledig van het veldritpadje af.

Polleke 17 november 2019 om 10:40

Denk dat Flanders Classics al een beetje ongerust mogen worden over hun investering…

west 17 november 2019 om 10:40

De herentop en vooral de buitenlandse heren scheelt het niks?

xistnc 17 november 2019 om 11:01

Uniek, tja. Het aantal schouders dat aanwezig was weegt absoluut niet op tegen de schouders die door het peloton afwezigen worden opgehaald.

Onie 17 november 2019 om 11:02

Jammer dat de UCI zo star is. Samen bereik je meer. Ook raar dat de atleten niet worden gecompenseerd in prijzengeld.

john 17 november 2019 om 11:15

Het lijkt de regering wel jullie kunnen stemmen ,maar wij doen toch wat we willen
Wat heeft het voor een zin ,als ze al zeggen wij doen toch niet wat jullie willen
Maar ja dan moeten ze gewoon niet rijden ,zonder renners staan ze ook machteloos,kijken hoe lang ze hun standpunt dan blijven volhouden

lodjan 17 november 2019 om 11:26

Waarom in dit artikel alleen Nijs aan het woord? Het is toch duidelijk dat hij niet onafhankelijk is? Dat had wel even vermeld mogen worden.

dikkechaap 17 november 2019 om 12:35

Die wildcards lijken me een topidee. Dat werkt in een heleboel sporten heel goed. Als je medelijden gaat hebben met de semiprofs die hierdoor af en toe buiten de boot gaan vallen heb je je prioriteiten niet op orde.

Velominatus 17 november 2019 om 13:40

Maak je borst maar nat voor de WB cross van Beijing, Dubai en Bakoe.

Koers 17 november 2019 om 14:39

Dus ze willen er 8 crossen bij die geen startgeld geven en waarvoor verder gereisd dient te worden, maar verhogen vervolgens het prijzengeld niet. Tuurlijk vindt niet iedereen dat even leuk…

Theo Bovengemiddelkamp 18 november 2019 om 07:29

En wanneer krijg je een wildcard?

Sagan wel, Teunissen vanwege zijn gele trui afgelopen zomer ook. Maar wat doen we met Ramon Sinkeldam en Van Poppel als die nog eens een crossje willen doen? Ook een wildcard?

west 18 november 2019 om 15:41

Die crossen nu ook geen Wereldbekers…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair