‘Onprofessionele’ Solovey ontslagen door vrouwenploeg Astana

dinsdag 16 juni 2015 om 21:06

foto: Sirotti - archief

Anna Solovey maakt geen deel meer uit van Astana-Acca Due O, de vrouwentak van Astana. Het contract van de 23-jarige Oekraïense is ontbonden wegens ‘onprofessioneel gedrag’. Dit schrijft de ploeg in een persverklaring.


Solovey, afgelopen jaar nog zilveren medaille-winnares op het WK tijdrijden, heeft in de eerste maanden van 2015 met haar gedrag voor organisatorische moeilijkheden gezorgd tegenover de ploeg en de sponsoren. “We vinden het spijtig dat we tot dit punt hebben moeten komen, maar de situatie was niet langer houdbaar.”

“Het is een kwestie van respect voor ons, de ploeggenoten, onze sponsoren en de organisatie van koersen”, zo besluit de ploeg haar verklaring.

Dit artikel delen:

22 Reacties

alsjewint 16 juni 2015 om 21:12

Tja ook van vrouwen wordt natuurlijk een professionele instelling verwacht in het hedendaagse wielrennen. De sfeer in het hedendaagse wielrennen en zeker als Astana erbij betrokken is, maakt wel weer dat er door deze verklaring ruimte is voor talloze speculaties wat dan wel onprofessioneel gedrag is. Het zal toch niet iets zijn zoals bij de opleidingsploeg………? Dan zouden de rapen voor de profploeg ook wel gaar zijn.

Onie 16 juni 2015 om 21:26

Onprofessioneel gedrag, dat laat ruimte om het zelf in te vullen. Bij het vrouwenwielrennen ben ik echter niet geneigd om direct aan doping te denken, meer aan het feit dat ze vrouw is. Misschien dat er binnenkort ergens een spannend filmpje opduikt? :p

pirazzi 16 juni 2015 om 21:35

Vaag, maar het zal wel iets met sociaal gedrag te maken hebben.

alsjewint 16 juni 2015 om 21:41

@Onie toch, foei! Ha, ha

Verweggistan 16 juni 2015 om 21:47

Of Solovey was (weer) op eigen houtje gaan prutsen, dat valt bij Astana ook onder ‘onprofessioneel gedrag’.

Laatste man 16 juni 2015 om 21:48

Geen doping, maar zij is de reden dat de Astana boys vliegen. Mannelijk testosteron!

Max01 16 juni 2015 om 21:58

@laatste man Is er ook vrouwelijk testosteron dan?

krypton 16 juni 2015 om 22:30

Solovey is al eens eerder geschorst geweest voor doping, dus het zou me niets verbazen als het daar weer mee te maken heeft.

Turtlehead 16 juni 2015 om 22:47

Foei @Onie; trouwens: dat kan óók professioneel zijn.

albertooo 16 juni 2015 om 22:54

Zal wel wat controles hebben gemist. Volledig onbedoeld natuurlijk.

Darth333 16 juni 2015 om 23:10

Geschorst vanwege doping toen ze 19 was. Het gebeurd dus wel degelijk bij vrouwenwielrennen…

sooike 16 juni 2015 om 23:17

Geachte lezer…de achtergronden staan niet in het bericht, dus gaat uw gang met speculeren ! Weer een bericht dat alleen maar vragen oproept !

dikkechaap 17 juni 2015 om 01:09

Natuurlijk gebruiken vrouwen ook doping. Er is minder geld voor, maar wat ze kunnen doen, doen ze natuurlijk.

billi 17 juni 2015 om 08:00

Kan best is iets te maken hebben met de kwestie Ukraine-Russia ….

Lance Beenstrong 17 juni 2015 om 08:14

@ billi: was ook t eerste wat ik dacht

Wheely 17 juni 2015 om 09:45

@billi
Hoezo dan? Ik ken de rol van Kazachstan niet in het conflict.

De titel suggereert dat ze iets onzedelijks gedaan heeft of als een Betancur al feestend van de radar is verdwenen.

xistnc 17 juni 2015 om 09:47

Zou ook zo maar kunnen dat ze juist iets onzedelijks niét heeft gedaan, wat wel van haar verwacht werd door ploegleiding en sponsoren.

nafnikleb 17 juni 2015 om 09:58

@xistnc inderdaad, zeker als je dit verhaal leest: http://marijndevries.nl/?p=7669

iLLan 17 juni 2015 om 10:16

@belkinfan, interessante link. Afschuwelijk, puur machtsmisbruik.

petoi 17 juni 2015 om 11:12

Als Solovey doping heeft gebruikt horen we dat binnen een paar dagen. Lijkt me niet want prestaties waten nogal matig ivm WK.

Van insiders heb ik gehoord dat ze niet blij was in Italie waar Astana haar basis heeft. Moest trainen bij een andere trainer dan de man die haar al 10 jaar trainde (en waarschijnlijk ook aan de doping hielp). Schijnt dat ze stiekem toch zijn trainingen afwerkte en niet die van Astana. Ook gaat het gerucht dat haar gevraagt is haar nationaliteit te veranderen naar Kazach.

bramxq 17 juni 2015 om 11:18

Wou waarschijnlijk geen doping gebruiken dus weg ermee

klootje kriekeljon 17 juni 2015 om 13:13

Nothing to see here, move along.