Ongeloof bij Taco van der Hoorn na ritzege in Giro: “Ik geloofde er eigenlijk niet meer in”

maandag 10 mei 2021 om 17:15
Ongeloof bij Taco van der Hoorn na ritzege in Giro: “Ik geloofde er eigenlijk niet meer in”

foto: Cor Vos

Ongeloof overheerste bij Taco van der Hoorn na zijn zege in de derde etappe van de Giro d’Italia. De Nederlandse hardrijder van Intermarché-Wanty-Gobert was een van de vroege vluchters en hield in de heuvelachtige slotfase knap stand. “Ik kan het niet geloven”, reageert hij in het flashinterview.

“Ik wilde in de ontsnapping zitten, omdat ik de hele Giro agressief wil rijden. Maar ik weet dat het moeilijk is om de finish te halen met een kopgroep. Maar elke kans, hoe klein die ook is, is er een. Eigenlijk geloofde ik er niet in, toen het verschil op 25 kilometer nog een minuut was.”

Van de acht koplopers bleken Van der Hoorn en Simon Pellaud, de Zwitser van Androni Giocattoli-Sidermec, de sterkste. Zij bleven na de laatste klim over. “Simon reed heel hard op die klim. Daar zat ik op mijn limiet”, geeft Van der Hoorn aan. “Maar in de afdaling had ik voordeel van mijn zwaardere gewicht en was ik aerodynamisch beter, en Simon was moe dus zo loste ik hem. Op dat moment hoorde ik dat ik 40 seconden had en ging ik vol gas.”

Solo kwam Van der Hoorn over de streep. “Ik kon het niet geloven. Ik keek achter mij bij het ingaan van de slotkilometer en ik dacht: ‘What the f*ck, ik ga het halen!’. Die laatste meters waren echt ongelooflijk”, sluit hij af.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Scorel 10 mei 2021 om 17:18

Wat een prachtige zege. En met zo’n big smile over de streep komen.

hartstikkebedankt 10 mei 2021 om 17:19

Schitterend en dik verdiend. De hele dag in de aanval, uitdagende laatste 50 km en dan je vluchtmakker lossen 9 km van de meet met 40 seconden voorsprong. Echt fenomenaal.

KennyKlimmen 10 mei 2021 om 17:23

Hier word je toch blij van. ‘Fuck, what the fuck, ik neem nog eens een flinke slok champagne.’ Ha, ha, heerlijk joch.

JesperRenrad 10 mei 2021 om 17:23

Dit soort sprookjes maken de giro mooi! Genieten hoor

Tripodboom 10 mei 2021 om 17:25

En niet eens neerstorten zoals vdPoel na de finish gewoon weglopen alsof je even boodschappen ben wezen doen.

Wheely 10 mei 2021 om 17:31

Na het boodschappen doen zal hij hopelijk wel wat minder geëmotioneerd zijn.

Marik 10 mei 2021 om 17:25

Voor deze jongen is het woord “ontwapenend” uitgevonden.

Romāns Vainšteins 10 mei 2021 om 17:31

Ik ken geen enkele coureur die niet ‘ontwapenend’ is na zijn/haar eerste echt grote zege in een grote TV koers. Ongeacht nationaliteit, leeftijd.

antilek 10 mei 2021 om 17:38

Hij geloofde er niet meer in,nou ik ook niet. Geweldig man.

Krakowic 10 mei 2021 om 17:48

Mooi het bordje van de ander eerst leeggegeten en daarna optimaal geprofiteerd!
In het peloton moeten ze zich toch eens achter de oren krabben, dit had niet hoeven gebeuren. Bora typische ploeg die op twee gedachten hinkt deze ronde. Maar waar waren de andere ploegen? Cimolai zal niet heel blij aan tafel zitten vanavond. Drie dagen op rij een Italiaan tweede (oke goed, een keer achter een andere Italiaan, maar toch) who’s next?

IlPirata 10 mei 2021 om 17:48

Knap man, het is hem gegund! Hopelijk niet de laatste Hollandse zege deze giro.

Bergje over 10 mei 2021 om 17:54

Top overwinning!

Jungle Man 10 mei 2021 om 17:57

Zo’n ritwinst is toch zo veel mooier dan een pelotons sprint zege.
Bizar dat deze renner bij TJV nooit zo’n kans wist te verzilveren.

S. Morgenstern 10 mei 2021 om 18:06

Daar was hij toch knecht van Groenewegen en Van Aert?! Hoe had hij dan zo’n kans moeten verzilveren?

boehoe 10 mei 2021 om 17:58

Ik zag iemand in de chat zeggen dat dit bij Tjv niet zou kunnen. Dat zou weleens zo kunnen zijn. Wanty heeft deze vrijbuiter een mooie kans geschonken en hij pakt hem uit.

Aart van Woud 10 mei 2021 om 18:09

Mooi voor Hilaire ook, van harte gegund!

horsm 10 mei 2021 om 18:21

Precies, bij TJV reed hij in dienst. Zo’n kans krijg je alleen in een (met alle respect) b-team. En daar komt hij veel beter tot zijn recht.

boehoe 10 mei 2021 om 19:53

Heel veel knechten in de A ploegen krijgen dit soort kansen nooit terwijl ze wel de kwaliteiten hebben. De doet een beetje aan de kadaverdiscipline in de politiek denken. Taco als een soort Omtzigt.

skylimit 10 mei 2021 om 20:45

Klopt, TJV zie je ook zelden in dit soort monsterontsnappingen, die hebben hogere doelen. TJV heeft er momenteel ook niet echt de type renners voor die in dit soort ontsnappingen mee kan en het dan ook nog eens kan afmaken.

horsm 10 mei 2021 om 18:19

Schitterend. Van een bijna Thomas de Gendt-achtige allure.

horsm 10 mei 2021 om 18:35

Gaaf trouwens dat hij beweert dat hij Pellaud kon lossen omdat hij aërodynamische op zijn fiets zit!

lo squalo dello Stretto 10 mei 2021 om 19:41

Prachtige zege! Zeer gegund voor de renner en de ploeg van Hilaire

Jodegr 10 mei 2021 om 19:58

Fantastisch. Enorm gegund!

horsm 10 mei 2021 om 21:38

Als Hilaire nou ook nog Van ‘t Schip binnenhengelt….

Derierre de la course 10 mei 2021 om 23:15

Die grijns krijgt ie vanavond niet meer van z’n gezicht gewassen. Geweldig zo blij als een kind!

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair