Omstreden arts Schmidt bekent wielrenners van doping te hebben voorzien

Omstreden arts Schmidt bekent wielrenners van doping te hebben voorzien

foto: Cor Vos

dinsdag 29 september 2020 om 14:29

De Duitse sportarts Mark Schmidt heeft voor een rechtbank in München bekend sinds 2012 sporters van doping te hebben voorzien. Het ging met name om wintersporters en wielrenners, zo vertelde de advocaat van Schmidt.

De Duitse arts gaf aan nooit uit te zijn geweest op persoonlijk gewin. Schmidt benadrukt bovendien dat hij nooit de gezondheid van de betreffende atleten in gevaar heeft gebracht. De Duitser wordt gezien als de sleutelfiguur in de dopingzaak Operation Aderlass, waarbij ook verschillende wielrenners betrokken waren.

De zaak
Operation Aderlass gaat over de activiteiten van Schmidt, die een verleden heeft als ploegarts bij Gerolsteiner. Hij wordt beschuldigd van het toedienen van bloeddoping. Naast wielrenners zijn er ook onder meer langlaufers betrokken. Dit voorjaar gaf de Duitse ex-prof Danilo Hondo toe dat hij klant was van de dopingdokter.

Ook Kristijan Durasek, Kristijan Koren, Borut Bozic, Alessandro Petacchi, Stefan Denifl en Georg Preidler kwamen naar voren in de dopingzaak. Begin september werd duidelijk dat onderzoekers van Operation Aderlass informatie in handen hebben over een nieuw dopingmiddel: H7379 Hemoglobin Human.

Nieuw dopingmiddel
In augustus pakte de Duits-Oostenrijkse recherche, die Operation Aderlass uitpluist, een Kroatische leverancier van Mark Schmidt op. Via de aangehouden dealer ontdekten de onderzoekers dat Schmidt met het middel H7379 Hemoglobin Human heeft gewerkt en dat nog andere renners dit product gebruikten.

Het onderzoeksteam van Operation Aderlass heeft nu informatie dat renners in 2016 en 2017 zich bedienden met het nieuwe dopingmiddel. Via ondervragingen kwam het team namen van renners op het spoor, die mogelijk het product hebben gebruikt. Net als de naam van het nieuwe middel zijn ook de namen van de renners doorgegeven aan wielerbond UCI en de Cycling Anti-Doping Foundation (CADF), waarmee de UCI samenwerkt.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Scibby 29 september 2020 om 14:36

En dan nu namen van alle renners graag. Het AD heeft het over 150 gevallen van doping verstrekken, daar zullen vast meer renners bij zitten. https://www.ad.nl/andere-sporten/duitse-arts-schmidt-bekent-wielrenners-van-doping-te-hebben-voorzien~a4f0cf07/

Panache 29 september 2020 om 15:11

Ik weet niet of je gevallen moet zien als afzonderlijke personen.

Scibby 29 september 2020 om 15:18

Lijkt me dat ze niet doelen op de keren dat hij het heeft toegediend.

Panache 29 september 2020 om 15:42

Ik denk dat er 'bewijslast' ligt van 150 verstrekkingen van doping.
Dit soort nieuws moet je via verschillende bronnen tot je nemen en er niet meer van maken dan er gezegd wordt. Binnen het recht worden woorden immers zorgvuldig gewogen. Tot nu toe is de betrokkenheid van 23 atleten uit acht landen bekend.

SkysportAustria: De officier van justitie van München somt bijna 150 misdrijven tegen de dokter op. Mark S. gaf de meeste handelingen toe, maar sprak ook een groot aantal van de genoemde gevallen tegen.
In totaal zijn er 26 proefdagen gepland voor het dopingonderzoek, en kort voor Kerstmis wordt een uitspraak verwacht. Aldus google translate.

Scibby 29 september 2020 om 16:05

oke dank je dat is inderdaad wel anders.

Tuubke 29 september 2020 om 14:37

O gelukkig zeg, het ging niet om geld en het was niet gevaarlijk. Dat is een hele geruststelling.

Marcel Kitellaar 29 september 2020 om 14:44

H7379 Hemoglobin Human. Niet opspoorbaar neem ik aan?

The Whaler 29 september 2020 om 14:50

TEgenwoordig wel. Moet dacht ik wel specifiek naar gezocht worden maar zal sinds dat kan wel gedaan worden. o.a. die stalen van tour van 2017 en 2018 worden daar volgens mij op getest.

boenk 29 september 2020 om 17:30

Van wat ik begrijp “zou het opspoorbaar kunnen zijn” maar is het dat niet omdat de labo’s nog niet zijn uitgerust.

WernerFranke 29 september 2020 om 14:51

Onmogelijk, want er heeft niemand positief getest. Wielrennen cleeeaaan!!!!

TheTimmy 29 september 2020 om 14:51

Is dit misschien ook de verklaring voor de inval bij Quintana?

bartp25 29 september 2020 om 14:56

zou zeker een mogelijkheid zijn, maar lijkt vergezocht.

The Whaler 29 september 2020 om 14:52

En uiteraard ook de namen van sporters van andere sporten meenemen ipv weer alleen op wielrennen toespitsen. Bijv. langlaufen toch veel buiten schot maar het is natuurlijk duidelijk dat EPO ook daar gebruikt moet zijn.
Gezien het duistere verleden van wielrennen snap ik dat het hier veel naar voren komt maar continu die focus vind ik wel eens vervelend. Gelukkig in dit artikel wel al Langlaufen genoemd maar zou wel meer kunnen is mijn idee.

Duh 29 september 2020 om 15:44

Langlaufen blijft veel buiten schot?? Kennen we deze nog? https://nos.nl/artikel/2273909-langlaufer-hauke-op-heterdaad-betrapt-tijdens-toedienen-bloeddoping.html

Langlaufen is met gewichtheffen is de dopingsport, enkel in Nederland minder bekende sport, dus niet elke zaak/gerucht komt in het nieuws. We zitten hier op wielerflits, niet dopingflits, dus is het niet zo gek dat als er iets met doping en wielrennen te melden is dat ook gebeurd. Als het iets met langlaufen en doping is, leest u het hier niet, maar op langlaufflits…

Namen horen pas naar buiten gebracht te worden als er bewijs is. Als een wielrenner in de adreslijst van een dopingdokter staat, is dat zeer verdacht, reden tot onderzoek en delen met UCI, maar geen reden om hem aan de schandpaal in de media te nagelen.

Puerto was een andere zaak, andere tijd…

boenk 29 september 2020 om 17:31

Iemand die http://www.dopingflits.nl gaat registreren?

Dr op en dr over 29 september 2020 om 15:14

Het was iets met oude koeien en een sloot….. de namen zijn al jaren bekend.

Er zijn buiten de namen die al lang bekend zijn geen renners meer geschorst met betrekking tot deze zaak. Dus is de kans groot dat betreffende renners al gestopt of geschorst zijn.

Op naar de volgende click bait …

Tripodboom 29 september 2020 om 17:35

De Duits Oostenrijkse recherche pakte een Kroatische leverancier van dokter Schmidt op. Aan welke dokters leverde deze Kroaat nog meer?

SnellePelle 29 september 2020 om 20:20

Komt het antwoord nog Tripod?

Headlines

Materiaalzone

Populair