Julian Dubbeld
woensdag 25 juni 2025 om 11:19

Olympische roeister stunt op NK tijdrijden: “Ik sta hier een beetje beduusd”

Video Mischa Bredewold won dinsdag het NK tijdrijden in Surhuisterveen, maar na afloop was er misschien wel evenveel media-aandacht voor de nummer zes van én de nieuwe Nederlands kampioene tijdrijden elite zonder contract, Ymkje Clevering. De 29-jarige Fries kennen we vooral van de roeibaan: Clevering is samen met Veronique Meester de regerend olympisch kampioene op de twee zonder.

Clevering stond na afloop van het NK ‘een beetje beduusd’ de pers te woord. Dat de 29-jarige roeister het zó goed zou doen, had ze niet voor mogelijk gehouden. De Nederlandse startte dinsdag al vroeg en had lange tijd de beste tussentijden. Toen ze ook WorldTour-profs als Quinty Ton en Loes Adegeest aan de meet voorbleef, werd duidelijk dat de roeister aan iets bijzonders bezig was.

Uiteindelijk doken alleen Bredewold, Riejanne Markus, Lieke Nooijen, Shirin van Anrooij en Ellen van Dijk onder de tijd van Clevering, maar de verschillen aan de meet waren toch relatief klein. Zo was Van Dijk na bijna 32 kilometer slechts twee seconden sneller.

Post-olympisch jaar
Een bijzondere prestatie, voor iemand die zich in slechts drie weken had voorbereid voor het NK tijdrijden. Bij WielerFlits vertelt Clevering na de meet: “Het plan om het NK tijdrijden te doen ontstond eigenlijk al een paar maanden geleden met mijn vriend (Rik Rienks, red.), die vandaag ook het NK tijdrijden reed. We vinden het samen heel leuk om te fietsen en hebben dit jaar wat meer ruimte om dat te doen, omdat het een post-olympisch jaar is.”

“Omdat ik wat groter ben (ze is 1,85 meter, red.) en mijn techniek een beetje zo zo is, kwamen we op een vlakke tijdrit uit. Daarin zouden mijn wattages goed moeten uitkomen. De afgelopen drie weken heb ik me pas echt een beetje voor kunnen bereiden. Toen ik me ternauwernood voor het NK had geplaatst in mei, heb ik alles zo snel mogelijk mogelijk proberen te regelen. Ik zat eerst op een leenfiets, maar heb de afgelopen weken nog een materiaalslag weten te maken. Met mijn vriend deel ik samen een tijdrithelm. Ik heb echt nog wel een slag kunnen maken.”

Smaakt het naar meer?
Dat ‘die slag’ goed zou zijn voor een zesde plek op vijftig seconden voor Bredewold, had ze echter niet gedacht. “Ik ben echt heel erg verbaasd en blij verrast. Dat ik hier enige aansluiting weet te maken, dat is echt leuk om te weten.” Of we Clevering nog vaker in het wielrennen gaan zien, is nog maar de vraag. Aan het einde van deze week staat er ‘gewoon’ weer een roeiwedstrijd op het programma. “Dus voorlopig zit ik nog wel even in het roeien.”

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
23 Reacties
25-06-2025 13:26
Sjeeee wat een zuur volk kunnen wij zijn. In plaats van de uitzonderlijke prestatie te bewieroken (genoeg argumenten hoe de prestatie tot stand is gekomen), krijgen wij het voor elkaar om de prestatie te downgraden door bijvoorbeeld het niveau van de rest van het deelnemersveld in twijfel te trekken. Iets wat in andere landen niet snel zal gebeuren natuurlijk. Daar leven ze op van prestaties.
    Ik zit er dubbel in. Enerzijds leuk en razend knap, hoewel ze als olympisch kampioenen natuurlijk meer dan gemiddeld sporttalent heeft,. Anderzijds, ze heeft waarschijnlijk nauwelijks ervaring met fatsoenlijk sturen en de tijdrithousing, dus het is niet best dat ze zoveel WT-rensters achter zich houdt.
    25-06-2025 15:49
    Kijk eens op haar (openbare) Strava, ze heeft best wel wat tijdritten gereden de afgelopen tijd en ook behoorlijk erop getraind.

    En roeiers zijn ontzettende Wattagemonsters, dus eigenlijk kijk ik er niet van op. Ook bij zwift-kampioenschappen rijden er regelmatig roeiers voorin mee. En voor tijdritten heb je niet té veel skills nodig.
    Ik zag ooit de waarden die Froome en Bardet leverden tijdens een tijdrit. Die ontliepen elkaar nauwelijks. Toch eindigde Froome ruim 2 minuten voor Bardet. Tot zover "je hebt weinig skills nodig bij tijdrijden".
    26-06-2025 09:30
    @Alpaca

    Wat is weinig? Als Froome 20 watt meer trapt én beter materiaal heeft, én beter op de fiets zit, telt het allemaal op natuurlijk. Iemand goed op de fiets zetten is deels een goede fit, en deels geluk qua lichaamsbouw. Misschien zit deze roeister wel aan de goede kant bij beide. En ik vermoed dat zij een van de hoogste - misschien wel het hoogste - gemiddelde wattages heeft getrapt. Helemaal gezien haar lengte. Dus nee, dit is echt niet zo gek. Roeiers zijn beesten.
25-06-2025 15:23
Roeiers zijn het gewoon om los door de verzuring en de pijngrens heen te gaan , zeker voor een relatief beperkte tijd, en zijn qua lichaam misschien wel het meest allround (over)ontwikkeld van alle sporters.
Ex-wereld en vice-Olympisch kampioen roeien Jason Osborne werd ook de 1e wereldkampioen Esports tegen de absolute specialisten en enkele profwielrenners, werd nadien ook nog eens 2de op zo'n WK en werd in zijn debuutjaar bij Alpecin bv ook 2de in de Ronde van Oostenrijk, voor mannen als Sivakov, G.Bennett, Sobrero,...

In België had je enkele jaren een programma 'De Container Cup', waar topsporters, bekende Vlamingen,...het tegen elkaar opnamen in tal van verschillende disciplines, en de roeiers/kayakkers domineerden dat eindklassement vaak. Ward Lemmelijn bv is meervoudig Belgisch, Europees en Wereldkampioen indoorroeien en op de proef 3000m op de hometrainer reed hij 03:50.45, dat was sneller dan Van der Poel, Philipsen, Van Avermaet, Tim Declercq, Thomas Degendt, Lampaert, Campenaerts, Evenepoel, Wyseure, Naesen, Iserbyt, Vansevenant,... en maar 5 seconden trager dan Florian Vermeersch en Van Aert.

Heb ooit eens een artikel gelezen over de fysiek van Lemmelijn en dat was echt onwaarschijnlijk met oa een gigantische VO2 max, maar dat artikel zit tegenwoordig achter een login blijkbaar. Maar om u een idee te geven wat voor beest Lemmelijn is: 1m92, 105kg, hartslag in rust 30.
    25-06-2025 15:48
    Ja, precies dit. Goede roeiers zijn echt beesten, helemaal op relatief korte inspanningen zoals tijdritten. Ik ken in het amateurcircuit een aantal (relatief goede) ex roeiers, en man wat kunnen die hard fietsen (en natuurlijk ook goed tijdrijden). Zijn echte wattagebeukers.
25-06-2025 12:10
Ja, fietsen is nu bewegings technisch gewoon niet zo moeilijk. En iedere Nederlander kan al fietsen, helpt ook mee natuurlijk. Met een tijdrit hoef Je je ook nog eens niet in een peleton te bewegen en taktiek speelt ook nauwelijks mee. En ze heeft al in een andere duursport bewezen dat ze tot de beste ter wereld hoort. Dus ik vindt het ook niet zo heel verbazend dit.
25-06-2025 11:41
Mooie overwinning in haar categorie, maar ook niet zo goed voor de sport dat ze gewoon wat pro's wegkletst als amateurtje dat niet eens echt heeft voorbereid. Als Nederland in het vrouwenwielrennen overdominant is en dit gebeurd, wat wil dat niet zeggen over de sport in het algemeen.
    25-06-2025 12:17
    Zoals hieronder al staat. Als je wereldtop bent in een andere duursport, is het niet verbazend dat je dit ook in een andere duursport kunt zijn.

    Net zoals het me nooit verbaasd dat wielrenners vaak zon goeie lopers zijn...
    25-06-2025 12:26
    Het deelnemersveld bij de vrouwen is nog wat minder uitontwikkeld, maar waarom is dat een probleem? Bij veel andere vrouwensport zie je hetzelfde, daarom kan Nederland daar ook zoveel medailles oppikken. Kwestie van tijd.
    Haar vriend werd 29ste bij de mannen, op drie minuten.
    25-06-2025 12:38
    Juist bij de
    @Maasimo, wielrenners die goede hardlopers zin ken ik niet. Pidcock wordt daarvoor nog wel eens aangehaald hier, mr die zou door de betere Nederlandse 5-km vrouwen gewoon twee keer gebubbeld worden.
    25-06-2025 21:38
    Michael Woods loopt de 5 kilometer even snel als Sifan Hassan en de 1500 sneller.
    Dus die wielrenners zijn er zeker wel.
25-06-2025 12:39
Juist bij de mannen wordt de top 10 van het NK TT met de jaren meer geïnfiltreerd door elite zc dus ik weet niet of dit nou een valide argument is.
25-06-2025 13:01
Zegt heel veel over het niveau van het vrouwen wielrennen in het algemeen. Natuurlijk is ze goed in conditie en fietst ze regelmatig maar zo presteren tegenover dames die hier jaren specifiek voor trainen zou onmogelijk moeten zijn.
    25-06-2025 16:55
    Maar trainen de dames er dan ook zo specifiek op?
    Er zijn tal van voorbeelden van mannelijke profs die zelden op hun tt fiets zitten.
    Kan me inbeelden dat dit bij de dames niet anders is. Denk zelfs dat veel damesprofs ( buiten AK vrouwen en TT specialisten) zelf geen tt fiets thuis hebben
25-06-2025 15:07
Ik vind het ongelooflijk. Want met roeien train je 60% je onderlichaam, maar ook 30% je bovenlichaam. Terwijl je bij het wielrennen bijna 90% je onderlichaam traint.
Dus als Ymkje een jaar lang traint op wielrennen, dan zal haar bovenlichaam in gewicht afnemen en haar aerobe capaciteit toenemen. Dan rijdt ze iedereen op een hoop. Jammer dat ze zelf aangeeft dat ze technisch nog niet zo goed is. Mijn ervaring is, dat dit wel te leren is, maar vooral talent daarbij komt kijken.
25-06-2025 16:17
Dit zegt alles over het niveau van hef danes wielrennen
    25-06-2025 17:02
    Dit zegt in ieder geval iets over het niveau van Olympisch roeien.
    25-06-2025 17:46
    Deze reactie volgt niet logisch uit het voorgaande commentaar (over de kwaliteit van toproeiers).
25-06-2025 18:02
Tijdrijden is ook geen serieuze discipline in NL zijn misschien 15 rensters die zich ermee bezighouden.
Laten we aub hopen dat de Visma's en de Picnics haar niet meteen de WWT in gaan sturen.
25-06-2025 20:00
@De Alpaca van Leiden, The Artist Formerly Known as Wim Kieft

Off topic, maar jij bent immers de specialist: het NK Tijdrijden vind ik een fotogeniek evenement. Vind jij dat ook?

Reacties zijn gesloten.