Olympisch kampioen Primoz Roglic: “Ik ben er altijd in blijven geloven”

woensdag 28 juli 2021 om 12:05
Olympisch kampioen Primoz Roglic: “Ik ben er altijd in blijven geloven”

foto: Cor Vos

Primož Roglič kan zijn geluk niet op na het behalen van olympisch goud op de tijdrit in Tokio. De Sloveen was over het 44,2 kilometer lange circuit rond het Fuji Speedway-circuit overtuigend de snelste. “Ik had niets te verliezen”, vertelde hij na afloop van de medailleceremonie.

De aanloop van Roglič naar de Olympische Spelen was niet ideaal. Hij moest namelijk uit de Tour de France stappen na een zware val in de openingsweek. Na de opgave moest hij herstellen en zich focussen op Tokio. “Het is lastig om je hoofd erbij te houden, zeker als dingen niet gaan zoals je dat wil. Maar uiteindelijk ben ik altijd hard blijven werken. Ik ben er altijd in blijven geloven. En ik ben het, Primož. Alles is mogelijk, op welke dag dan ook”, zei hij volgens Cyclingnews.

‘Super speciaal voor mij’
“Ik heb alles gegeven en had niets te verliezen. Ik ging all in vanaf het begin en heb daarna voor elke kilometer gevochten. Dat was mijn taak ook en dat ging goed. Mijn tijd was blijkbaar genoeg voor de gouden medaille en daar ben ik heel tevreden mee”, reageert Roglič. “De medaille is mooi en ook best zwaar. Al het zware werk is nu uitbetaald. Al het werk dat we erin hebben gestopt.”

Roglič mag zich nu de komende drie jaar olympisch kampioen tijdrijden noemen. Hij volgt Fabian Cancellara op. “In wielrennen is het stom om alle wedstrijden met elkaar te gaan vergelijken. Het is super lastig om te winnen, zelfs je thuiswedstrijd om de hoek. Maar elke prestatie is speciaal. Deze is voor mij super, super speciaal en daarom ben ik heel blij.”

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

26 Reacties

bswinkelss 28 juli 2021 om 12:07

Super mooi voor hem! Ultieme revange na LPDF

elrio 28 juli 2021 om 12:11

Een van de mooiste beelden van de tijdrit was, dat hij maar bleef doorstumpen terwijl hij al over de finish was

Monsieur vdS 28 juli 2021 om 12:31

Haha ja, die wilde nog een rondje doen

Wheely 28 juli 2021 om 12:37

Bizar inderdaad, hij had gewoon nog over!

Alto 28 juli 2021 om 13:09

Daaraan zie je dat hij in de goede flow zat

Michelangelo 28 juli 2021 om 13:11

die zat inderdaad helemaal in de “zone”…

Abdoe 28 juli 2021 om 13:36

Bijna Kiesenhofer nog teruggehaald, maar toen moest hij naar het podium.

Pizzi 28 juli 2021 om 12:13

Wat een kerel, wat een incasseringsvermogen, wat een doorzettingsvermogen, wat verdiend!

LaDoyenne 28 juli 2021 om 12:15

Roglic is een waar fenomeen. Mentaal lijkt hij wel van staal te zijn. Zo veel pech en telkens staat ie weer recht. Respect verdient die man!

go jumbo 28 juli 2021 om 12:17

zeer verdiend

Stelvio-fan 28 juli 2021 om 12:20

En je bent olympisch kampioen! Mooi podium miz

Wheely 28 juli 2021 om 12:23

“De medaille is mooi en ook best zwaar.”

Beter niet mee gaan fietsen nee. ;)

Hulde aan deze baas!

Lucas W 28 juli 2021 om 12:39

Het is hem gegund. Wat een veerkracht na die enorme deceptie in de Tour. En wat een verschil ook op de andere toppers. Het is maar de vraag of bijvoorbeeld Pogacar hier nog bij in de buurt was gekomen.

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 13:07

Meer dan gegund.. Ik had hem zeker hoog verwacht, maar niet als winnaar.. Heeft volgens mij niet eens zoveel tijdritten gewonnen tot nu toe.. Vandaag met afstand de beste..

Michelangelo 28 juli 2021 om 13:18

Toch wel een bijzonder podium:
Bovenop een renner met gigantisch veel veerkracht. Het lijkt erop alsof Primoz zich door niets uit het veld laat slaan. Hij valt, lacht om de pleisters op zijn gat, stapt uit de TdF en wint Olympisch goud. Vorig jaar verliest hij de TdF, en slaat terug in LBL. En dit voorjaar PN verliezen door een valpartij, en niet veel later gewoon winnen in Baskenland.

Daarnaast aan de ene kant: Mister Labiel himself. Rohan Dennis is 1 van de meest onberekenbare en ongrijpbare renners in het peloton. In vorm en op een goede dag een beest op de fiets. Op een slechte dag gaat de lokale postbode nog sneller rond.

En aan de andere kant: Tom de twijfelaar. Een van de weinige renners die zijn onzekerheden en twijfels openlijk deelt met de rest van de wereld. Totaal a-typisch voor een wielrenner, of eigenlijk de meeste topsporters.

Dit is dus een prachtig podium als je het mij vraagt.

Marco 28 juli 2021 om 13:47

Ging Mister Labiel himself niet bij Jumbo rijden?

Aart van Woud 28 juli 2021 om 15:20

Dat wordt gezegd inderdaad.

Murcia 28 juli 2021 om 13:24

Een sublieme tijdrit van de man die als geen ander tegenslagen kan verwerken. Was vandaag vanaf de start helemaal in trance en wilde nog wel een derde rondje. Weer een prachtige toevoeging aan een nu al rijk palmares. Sieraad voor de sport.

Tony 28 juli 2021 om 14:58

Vanaf het begin ben ik altijd fan geweest van Primoz. Als alles meezit is deze man niet te kloppen. Gaan we nog hele mooie dingen van zien.

Michelangelo 28 juli 2021 om 15:25

Wat zou zijn “gimmick” worden? Gouden stuur op zijn tijdritfiets? Gouden wielen? Gouden tijdrithelm?

Wie het weet mag het zeggen…

Wheely 28 juli 2021 om 15:30

Cervelo levert volgend jaar een gouden, zilveren en bronzen tijdritfiets.

Murcia 28 juli 2021 om 16:49

Een gouden pak zou ik wel cool vinden in de tijdritten + helm dan natuurlijk maar Primoz een beetje kennende boeit dat hem niks. Wel genoten van de prachtige kleuren van de Cervélo vandaag. Dat zag er schitterend uit.

fietsvriend 28 juli 2021 om 16:51

Nu we het hier over hebben, vond de paint van Dumoulin zijn fiets tikkie too much. Meer een fiets om als OS kampioen op te rijden.

oscarito1908 28 juli 2021 om 17:39

Die cervelo’s waren allemaal hetzelfde gespoten.

fietsvriend 28 juli 2021 om 17:45

@oscarito zie het nu – dan vond ik de paint bij de Cervelo’s lelijk

Tony 28 juli 2021 om 17:30

Primoz,Tom,Wout en de anderen. Een werelploeg die het kan opnemen tegen elke ploeg.

Headlines

Materiaalzone

Populair