Merijn Zeeman: “Tom jaagde als een krijger op de medailles”

Merijn Zeeman: “Tom jaagde als een krijger op de medailles”

foto: Cor Vos

woensdag 28 juli 2021 om 13:00
Interview

Natuurlijk is er de meeste bewondering voor ‘zijn’ winnaar Primoz Roglic, maar met groot respect heeft Merijn Zeeman zeker ook naar de olympische tijdrit van Tom Dumoulin zitten kijken. “Tom heeft hier met het winnen van de zilveren medaille echt een puike prestatie neergezet”, vertelt de sportief manager van Jumbo-Visma aan WielerFlits.

“Als je ziet hoe Tom de laatste maanden naar deze Olympische Spelen heeft toegewerkt, dan kan ik daar alleen een diepe buiging voor maken”, vervolgt Zeeman. “Ik zag de laatste weken in zijn trainingsfiles dat hij alweer op een heel hoog niveau zat. Als je weet waar hij vandaan komt en hoe hij zijn voorbereiding in toch korte tijd heeft moeten doen, dan is het een ongekende prestatie om in dit veld een zilveren medaille te winnen.”

Steeds heeft Zeeman bij Dumoulin een ongekend grote liefde voor de Olympische Spelen geproefd. “Toen we in mei het gesprek met hem hadden dat hij na zijn break weer wilde gaan fietsen en helemaal voor Tokyo 2020 wilde gaan, voelde je gewoon de passie in zijn woorden. Dit evenement roept speciale krachten bij hem op. Hij verandert dan echt zijn mindset en jaagt als een krijger op de medailles. Niets kan hem dan houden.”

Merijn Zeeman. foto: Cor Vos

Het verbaasde Zeeman dan ook niet dat Dumoulin in mei het plan had om zich eerst helemaal op de Olympische Spelen te focussen om pas na Tokio een beslissing te nemen over het vervolg van zijn carrière.

Zeeman: “Ik heb hem de afgelopen dagen nog aan de telefoon gehad. Toen proefde ik dat hij vol zelfvertrouwen naar deze tijdrit toe werkte. Hij heeft de druk om te presteren  weer weten te omarmen. Deze prestatie is voor hem een belangrijke bevestiging dat hij nog steeds bij de wereldtop hoort. Vooral ook omdat hij de weg hiernaartoe zelf heeft gedaan.”

‘Tom belde voor de tijdrit welke mogelijkheden er in het programma zouden zijn’
Bij de NOS sprak Tom Dumoulin in het interview na de huldiging uit dat hij verder gaat met wielrennen. “Daar zijn wij heel blij mee”, aldus Zeeman. “De voortekenen waren goed. Zo belde hij mij al voor de tijdrit met de vraag welke mogelijkheden er in het programma nog na Tokio zouden zijn. Ik heb aangegeven dat we zeker een mooi programma voor hem kunnen uitstippelen, waarbij hij zich ook kan richten op het WK-wielrennen op de weg in België. Over het programma zullen we nu snel met hem een beslissing nemen.”

De gouden wedstrijd van Primoz Roglic maakte Zeeman bijna sprakeloos. “Ik heb hier nauwelijks woorden voor. Het heeft nog lang geduurd voordat Primoz de beslissing nam om naar de Olympische Spelen te gaan. Hij had nog heel lang veel last van zijn stuitje. De knoop om toch naar Tokio te gaan werd uiteindelijk pas twee dagen voor het slotweekeinde van de Tour de France doorgehakt in een gesprek met zijn trainers Marc Lambrecht en Mathieu Heijboer.”

foto: Cor Vos

Verkrampt
In de olympische wegwedstrijd speelde die blessure aan het stuitje opnieuw op. “Van hun hotel nabij de finish naar de start in Tokio zat Primoz urenlang in de auto. Helemaal verkrampt stapte hij daardoor op de fiets. Dat gevoel kon hij in de wedstrijd niet overwinnen.”

De basis van deze gouden medaille ligt volgens Zeeman in de nederlaag van de tijdrit in de Tour de France in 2020 op La Planche des Belle-Filles. Daar verspeelde Roglic in de strijd tegen de klok destijds zijn gele trui aan zijn landgenoot Tadej Pogacar. “Vanaf dat moment is er een knop omgegaan en heeft hij bijna dagelijks op de tijdritfiets getraind om zo zijn aerodynamische houding te verbeteren. Soms zat hij al een klein uurtje voor het ontbijt op die fiets, zodat hij in de loop van de dag wel zijn normale trainingen kon vervolgen. Het is prachtig om te zien dat die vele trainingen dit mooie resultaat opleveren.”

Een verklaring waarom Wout van Aert de tijdrit op een ietwat teleurstellende zesde plaats afsloot, heeft Zeeman nog niet. “Het is duidelijk dat Wout op meer had gehoopt. Hij had minimaal op een medaille in gezet. Toen ik hem voor de start zag, dacht ik meteen dat zijn gelaat niet een super gevoel uitstraalde. Wout heeft echter zeker niet slecht gereden. Ik vind het te voorbarig om nu te concluderen dat het programma met de piek in het slotweekeinde van de Tour en zijn sterke wegwedstrijd te veel van het goede is geweest. Daarvoor moeten we eerst de zaken met hem doornemen, alle cijfers bestuderen en vervolgens alles eens rustig evalueren.”

Dit artikel delen:

56 Reacties

xistnc 28 juli 2021 om 11:03

Dumoulin: “ik rijd dit jaar nog een mooi programma en wil ook naar het WK”.

Renaissance 28 juli 2021 om 11:12

Volgend jaar pakt die de Tour. Samen met Roglic de enige die Pogacar aankan, vooral omdat zij samen zijn.

vevie 28 juli 2021 om 12:42

Ho ho ho. Pogacar is toch nog wel een niveau hoger dan Tom. Vooral bergop. Ik hoop van harte dat Tom weer voor het podium en de winst in GT’s gaat meerijden, maar Pogacar aankunnen is me nog even een brug te ver.

Wheely 28 juli 2021 om 14:00

@Renaissance
Vergeet Vingegaard ook niet, met zijn drietjes zou het moeten lukken.

Marco 28 juli 2021 om 15:06

Wheely toch.. ze konden het in 2020 nog niet met een hele trein

Pathieu van der Moel 28 juli 2021 om 15:07

Een team met Dumoulin, Roglic, Vingegaard, Kuss, (een goede) Kruijswijk schat ik hoger in dan welk ander team dan ook. Hopelijk kunnen ze langer meerdere troeven hoog in het klassement houden, om op die manier Pogacar in verlegenheid te brengen

McMulenga 28 juli 2021 om 18:44

Leuk hoor zo’n sterrenteam maar zolang pogacar de sterkste is, wint ie gewoon.

Renaissance 28 juli 2021 om 21:25

Als Pogacar aanvalt en Vingegaard(inderdaad), Roglic en Dumoulin gaan ronddraaien dan wordt het gewoon moeilijk voor hem. Vooral als je daarvoor ook nog WvA en Kruijswijk kan zetten om hem evt UAE op te roken.

Johnny7 28 juli 2021 om 11:11

Doorgaan zeker maar bij TJV? Nee hij moet een (kleinere) ploeg uitzoeken waar hij de afspraak kan maken dat hij zijn eigen programma en wedstrijden kan kiezen. Eventueel tegen een lager salaris of een prestatiebonus salaris. Weet niet of ze daar bij TJV op zitten te wachten.

Renaissance 28 juli 2021 om 11:24

Tuurlijk bij JV, topbegeleiding, topteam. De ideale ploeg als ze zich willen schikken, dat zou terecht zijn want dit is de beste Nederlandse wielrenner van de afgelopen pak em beet 40 jaar.

Groetjesaandevoetjes 28 juli 2021 om 12:09

Tom is super blij bij JV. Afhankelijk van wat Tom’s doelen zijn denk ik wel dat er vanuit JV wordt geprobeerd het salaris iets omlaag te krijgen als hij alleen nog maar tijdritten / kortere koersen gaat rijden. Hij is binnengehaald als klassementsman voor de grote rondes. Ik hoop dat hij het nog 1 a 2 jaar wil proberen als klassementsman, maar ik ben al lang blij dat Tom doorgaat als wielrenner. Wat een genot om naar te kijken.

EmPeHa 28 juli 2021 om 11:12

Gelijk de druk er maar weer op. :-(

S. Morgenstern 28 juli 2021 om 11:15

Nee hoor, Zeeman heeft hem genoeg gesproken om te weten waar Dumoulin staat, maar gaat niet voor zijn beurt spreken en laat Dumoulin de boodschap overbrengen

klimmer999 28 juli 2021 om 11:17

Net interview gezienste Tom en blijkbaar heeft hij het wel naar zijn zin bij de ploeg en hebben ze hem goed gesteund. Hij gaat dus verder en daar ben ik blij om.

Kei 28 juli 2021 om 12:07

En hij kan goed met van Aert en Roglic overweg. Lijkt me ook belangrijk voor hem.

AnderJ 28 juli 2021 om 11:25

Wat doet Zeeman hier verkeerd? Zeggen dat het aan Tom is om te beslissen?

klimmer999 28 juli 2021 om 11:33

Waarom zou dat zo moeten zijn?

Michelangelo 28 juli 2021 om 13:02

Gewoon lekker om de tafel over herziening van het contract (minder geld=minder druk=mogelijkheid tot een ander programma). Tenminste als hij besloten heeft dat zijn plezier niet ligt in het winnen van grote rondes, maar in het winnen van tijdritten, etappes en eventueel wat kleinere rittenkoersen of eendagswedstrijden.

Ik zag in ieder geval iemand die met een glimlach zei dat hij wielrennen nog steeds een schitterend spelletje vindt…

meqadon 28 juli 2021 om 14:31

@Michelangelo +1

Marco 28 juli 2021 om 15:09

Ik zeg het niet vaak.. maar eindelijk een normale reactie met realiteitszin van een Jumbo fan

assen 28 juli 2021 om 13:07

Volgend jaar wint Tom de Tour. Wat een talent!
(Hopen mag, toch?)

platteprijs 28 juli 2021 om 13:20

Ik hoop met je mee!

Turtlehead 28 juli 2021 om 13:16

Zomaar een gek idee: Als Tom nou eens naar Quick-Step zou gaan? Kan REV een beetje meer in de luwte het rondewerk oppakken!
Lijkt me ook wel geinig als WvA dan knecht voor Roglic, en REV voor TD2 :)

jooprioolpijp 28 juli 2021 om 13:40

Wat luwte voor hem wiens naam niet genoemd mag worden lijkt me prima (al gaat hij dat met geen honderd Dumoulins in z’n ploeg krijgen in de Vlaamse media), maar om Tom daar nu voor op te offeren? Lijkt me ook geen top match, Tom is niet echt een klassiekerman, ook geen sprintvoorbereider en met klassementen bij DQS is het het vaak toch net niet.

Michelangelo 28 juli 2021 om 14:09

En ik vraag me af hoe goed Dumoulin zou kunnen omgaan met de grillen van Lefevere… Dan lijkt de ploegleiding van TJV me net wat stabieler en rustgevender.

Marco 28 juli 2021 om 15:11

Mij lijkt Tom bij Ineos wel wat.. die schijnen wel wat nieuwe te willen hebben. Met de juiste knechten en een ploegleider die in de auto zit ipv op een klapstoel lijkt me dat er wat moet kunnen.

Marco 28 juli 2021 om 15:13

Los daarvan.. knecht REV dan kun je hem mss beter wegkapitein noemen

Newschooler 28 juli 2021 om 15:49

Dat is idd een heel gek idee

Beetje onzin ook wel

Gerard Dekker 28 juli 2021 om 13:28

Ik zie met smart uit naar een ploegentijdrit van Jumbo Visma volgend jaar. Met Primoz, Tom, Wout, Rohan Dennis, Toni Martin en Mike Teunissen moet je toch een waar dreamteam hebben.

Erik33 28 juli 2021 om 14:11

En vingegaard.

jooprioolpijp 28 juli 2021 om 14:24

En toen Sky dat had was hier het huis te klein. Maar juist vanwege die namen gaat geen enkele organisatie een flinke TTT in het parcours leggen. Veel te grote verschillen met alle andere ploegen. Weg spanning.

Geit in mijn Kelderman 28 juli 2021 om 14:43

Wie zegt er dat er een TTT komt? Als ik de geruchten nu zo lees denk ik van niet.

Wildebert 28 juli 2021 om 14:45

Spanning verzekerd: voor je het weet loopt er ergens weer een zwembadje leeg.

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 14:56

Affini en Foss kunnen ook wel wat wegduwen..

sprintgeit 28 juli 2021 om 14:43

Pff.. er komt géén TTT in de Tour en Dumoulin gaat daar ook niet voor het geel strijden. Het mag nu wel duidelijk zijn dat hij geen zin meer heeft in dat harnas om z'n lijf het hele jaar lang.

TD wil zich gewoon kunnen toeleggen op tijdritten, vlammen in rondjes van een week, een gooi doen naar ééndagswedstrijden en hij zal zich vervolgens gewoon lekker wegcijferen voor Vingegaard en Rogla in de Tour. Terug naar de TD van voor de Giro winst, en wat mij betreft is daar helemaal niks mis mee.

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 14:57

Wat gek, Tom zei zelf iets heel anders.. Maar jij weet het blijkbaar beter dan hij..

Marco 28 juli 2021 om 15:24

Beetje rare fantasie hé VerstandOpNul.. hij zegt precies wat sprintgeit zegt.

“Op deze manier vind ik het leuk” we moeten nog praten over welke koersen ik ga rijden.. en de Vuelta alvast alweer niet..

Denk dat de Jumbo fans weer op hol slaan met een Zeeman Krijger/indianen verhaal

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 15:30

“Dus je sluit niet uit dat je weer grote rondes gaat rijden voor een goed klassement?”
“Zeker niet.”

Marco 28 juli 2021 om 15:56

Ik zou het graag ergens willen horen… Geen video VerstandOpNul ?

sprintgeit 28 juli 2021 om 17:22

Ik zou ook niet uitsluiten dat hij er na een week gewoon prima voorstaat en dan doortrekt, maar ik zie ‘m niet meer a la Rogla alles opgeven voor die ene grote ronde. Het wordt denk ik meer bijvangst dan een hoofddoel.

VerstandOpNul 28 juli 2021 om 17:22

Daar moet je zelf dan maar naar op zoek gaan Marco..

S. Morgenstern 28 juli 2021 om 20:17

Vuelta nu zou sowieso volslagen ridicuul zijn. Daar hebben een aantal renners al maanden naartoe gewerkt en dan zou Dumoulin volgende week (na maanden focus op deze dag) zich daar even tussen gaan wringen? Nee, dat is natuurlijk geen optie.

Klein Verzet 28 juli 2021 om 16:22

Ik vind ’t opvallend dat het management van TJV zo de publiciteit zoekt, want ik heb de indruk dat Dumoulin zijn Tokio-missie voornamelijk zelf heeft uitgestippeld; juist buiten de (vaste) kaders en muren van “het team.” De heren Zeeman en Plugge slaan zich naar mijn gevoel teveel op de borst over ’n prestatie waar ze amper deel van hebben kunnen uitmaken; het is toch hoofdzakelijk Dumoulins eigen verdienste?!

Klein Verzet 28 juli 2021 om 23:23

Thomas Dekker wist te vertellen dat Dumoulin zelfs onder een andere trainer naar Tokio heeft toegewerkt: Louis Delahaye.

xistnc 28 juli 2021 om 23:43

Hoe bedoel je ‘een andere trainer’? Er zijn veel renners bij JV met een eigen trainer.

Reiger 28 juli 2021 om 17:02

Volgens mij gaat Dumoulin niet meer voor het klassement in een grote ronde. Teveel buiten zijn comfortzone met teveel opofferingen. Voor een renner met zijn lengte is het niet vol te houden om beneden de 70 kg te blijven. Tegennatuurlijk. Laat hem lekker zijn wedstrijden uitkiezen voor een pak minder geld. Hij gelukkig, de ploeg gelukkig

Michelangelo 28 juli 2021 om 17:21

Benieuwd wel hoe zwaar Tom nu eigenlijk is. En hoe zich dat verhoudt tot zijn gewicht in de TdF of Giro…

Tom Dirkx 28 juli 2021 om 17:50

Als je tweede kan worden in de TdF kan je hem ook winnen!

BartVeer 28 juli 2021 om 19:26

Geweldig optreden van Tom

kleomantre 28 juli 2021 om 19:51

Merijn is er weer als de kippen bij met interessante pr praat die ook op m zelf afstraalt. Dit onderdeel van TJV staat me toch altijd wat tegen.

xistnc 28 juli 2021 om 20:22

Jij denkt werkelijk dat Zeeman degene is die op eigen initiatief naar Kerckhoffs heeft gebeld?

Verweggistan 28 juli 2021 om 20:30

Ik zou wel meteen met Kerckhoffs bellen, want anders mag je, voordat je het weet, gaan uitleggen dat je helemaal niet gevallen bent.

kleomantre 29 juli 2021 om 20:49

Xistnc wat doet dat er nou toe?

reusjen 29 juli 2021 om 21:15

@kleomantre
Ik heb het interview gelezen met jouw post in mijn achterhoofd, maar ik zie het echt niet terug. Wat bedoel je precies?

EricV 28 juli 2021 om 20:23

Ik vraag me altijd af of de renners van elkaar de waardes weten(van hetzelfde team). Zullen ze daar met elkaar of met de trainers over praten? Dat zullen ze toch wel willen weten, dan had tom ook geweten sat dit het hoogst haalbare was

Headlines

Materiaalzone

Populair