Na een seizoen vol fysieke malheur hoopt Oliver Naesen in 2023 op sportieve beterschap. De 32-jarige klassiekerspecialist snakt naar goede resultaten, in de wetenschap dat hij zijn laatste contractjaar ingaat voor zijn Franse werkgever AG2R Citroën.
Naesen voelt de druk om te presteren, laat hij weten in een interview met Sporza. In 2022 kende de Belg door vele fysieke kwaaltjes een seizoen om snel te vergeten. “Nochtans begon het goed met een top 5-plaats in Omloop Het Nieuwsblad.” In Parijs-Nice werd Naesen echter voor een eerste keer geveld door ziekte. “Dat was dramatisch, zeker omdat ik piekte naar de koersen na Parijs-Nice.”
“Ik heb toen tien dagen in mijn bed gelegen en heel wat moois aan me voorbij laten gaan. En als je in het voorjaar een fysieke achterstand oploopt, ben je eigenlijk al verloren.” Naesen kijkt ook kritisch naar zijn eigen ploeg. “Zieke renners zijn te lang in de groep blijven treuzelen, waardoor heel de ploeg ziek werd. Dat zijn dingen die ik zelf niet echt leuk vond. Er is zeker geluisterd naar mijn beklag daarover. Zo is de medische staf gewijzigd.”
“Een harde ingreep, maar door ziekte moet ik me wel verantwoorden voor een minder seizoen. De ploeg kon niet echt op tafel kloppen, want ik heb er alles aan gedaan om fit te zijn. We zijn ook constant verbonden met elkaar. Ze weten hoeveel ik weeg als ik uit mijn bed stap en ze weten hoeveel uren ik gefietst heb. Als ik hun schema’s tot in de puntjes uitvoer, kunnen ze niet kwaad zijn.”
Wedstrijdprogramma Oliver NAESEN
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
“Het is echt van moeten”
Toch heeft Naesen resultaten nodig om de ploegleiding van AG2R Citroën te overtuigen van zijn meerwaarde. “Het doel is om consistenter vooraan te rijden. Vroeger reed ik vaker in de top-10 of top-5. Dan vroegen mensen me waar de kers op de taart bleef. Maar eigenlijk was die kers net mijn regelmaat. Met Van der Poel en Van Aert zijn er nu twee renners die erbovenuit steken, waardoor anderen meer moeten rekenen op de omstandigheden van de dag.”
Naesen denkt dan ook niet meteen aan een grote klassiekerzege, maar wil wel zoveel mogelijk UCI-punten sprokkelen. “Ik zou liegen dat het me niet bezighoudt. Het is mijn beroep en de plaatsen zijn duur. Dus het is echt van moeten.”
12 Reacties
2021 en 2022 waren behoorlijk flauw, behoudens de Omloop afgelopen jaar en Harelbeke het jaar voordien. Zeker niet kopmanwaardig.
Tuurlijk kan je tegenslag hebben op het verkeerde moment, maar zo’n Van Aert heeft ook corona gehad net voor de Ronde en was vlak voor het veldritseizoen ook flink ziek. In die zin is ziekte geen excuus om 2 mindere seizoenen aan op te hangen.
Het niveau van de toppers ligt te hoog voor Naesen momenteel, geen schande maar je kan je afvragen wie Oliver nog als kopman een nieuw contract gaat geven. Benieuwd hoe zijn carrière verder evolueert.
Paar mooie top-10 plekken komend seizoen zouden hem al een stuk verder helpen. Zou mooi zijn als hij samen met Greg en Cosnefroy toch weer eens een rol kan spelen in een paar voorjaarskoersen. Van een ploeg met het budget van AG2R-Citroën mag dat toch wel verwacht worden.
Oliver zijn erelijst is breder in top 3 plekken dan die van Van Baarle.
Oliver (7): 2x Bretagne, 1x 2de MSR en 4x 3de
Dylan (4): PR en DVV, 2x podia waarvan 1 in RVV maar dat was Oliver ook gelukt zonder die jas.
Ik wil niet zeggen dat Oliver beter is dan Van Baarle, die bij INEOS grote stappen heeft gezet, maar op basis van wat ie reeds gepresteerd heeft, verdient ie nog kansen in meerkopmannensysteem.
Beide moeten het sowieso niet hebben van hun snelheid of explosiviteit.
ik weet dat Van Baarle niet de veelwinnaar is (net zoals Naesen natuurlijk), maar dit is toch wel iets te kort door de bocht.
2x Bretagne classic gewonnen, 2° in Sanremo, 3° in E3 (+3x top-10) en 3° in Gent-W, top-10 in Ronde v.Vl en Belgisch kampioen
of
Dwars d.Vl gewonnen, 2° op het WK, 2° in Ronde v.Vl + 4x top-10 + meerdere top-10 plaatsen in E3, Gent-W, Omloop en Dwars d.vl
En vooral ook deel van winnend TdF-team.
Gekke is wel dat Van Baarle nooit echt uitstekend reed in Roubaix en vaak hoog eindigde in Ronde v.Vl, maar toch staat die kassei mooi bij hem thuis.
Extra mannetje voor het voorjaar bij Lefevere volgend seizoen aan een bescheiden basisloon, biedt misschien wel een oplossing?
Had het eigenlijk ook al gedacht (niet perse bij Quickstep) om eventueel als luxe-knecht te rijden. Kan nog ver mee in de finales en kan voor eigen rekening rijden in een semi-klassieker. Ipv te blijven strijden voor een top-15 plaats
Vandaag hier gelezen enkele negatieve conclusies over twee goede Belgische renners.
Hebben volgens enkele posters niets meer te zoeken in het peloton.
Hoezo niet? Dus afrekenen op bijv. 4e of 6e plaatsen of geen overwinningen meer zoals destijds. Moesten of moeten dan NL-renners zoals Gesink, Van Emden, Terpstra, en zelfs een Dumoulin ook zo beoordeeld worden.
Laat elke renner in zijn waarde en kijk niet alleen naar de kleuren en uitslagen van je bekende truitjes.
Ja je heb helemaal gelijk lekker lid blijven van de supportersclub. Iedere koers met de supportersbus en je klak op naar de koers. Lekker s’ochtends om 10 uur beginnen met pintjes drinken en s’avonds weer vrolijk naar huis.
Zo te zien is Mokum the best een volgende gedaante van sikkeneurige Belgenbasher die hier een beetje blasé en cynisch tegelijk zit te doen.
En ‘Mokum’ is niet echt de best maar meer een agglomeratie waar ze vakkundig de ziel uitgerukt/gekocht hebben en nu eoa dagelijks B-acteurs Amsterdammetje spelen tegen een decor van stonede toeristen. Paradiso is wel een mooi poppodium, los van de onwaarschijnlijke aanstellers die elk concert zich gedragen alsof ze in een of andere Woodstock documentaire zitten.
Zo, dat krijg je er van.
Zijn vorm van 2017 eigenlijk nooit.eer weten te evenaren. Dat jaar zat er hij er niet ver vanaf
Fiets op 2de hands.be en lekker gaan werken.
Oliver , deb , nachtkaars
Dikke Vrouw, u zou graag hebben dat Oliver u deboucheert van een nachtkaars die er sinds maandagavond insteekt?