Oliver Naesen: “Mijn Franse ploegmaats worden zot”

woensdag 1 april 2020 om 08:50
Oliver Naesen: “Mijn Franse ploegmaats worden zot”

© Cor Vos

Oliver Naesen hoopt dat straks de Ronde van Frankrijk doorgaat en dat er in het najaar nog enkele klassiekers worden afgewerkt. Dat vertelde de 29-jarige Belg tijdens een Facebook-interview voor Sportwereld. Verder had hij het over zijn Franse ploegmaats die hun huis niet mogen verlaten en zijn aflopend contract bij AG2R.

Oliver Naesen is in december van dit jaar einde contract bij zijn team. “Als klassiek renner wou ik eigenlijk wachten tot tussen de klassiekers en de Tour om mijn contract te bespreken. Want de goede contracten worden voor de Tour getekend. Voor mij is er niks veranderd. Het liefst zou ik gewoon mijn contract verlengen.”

Bij een aantal wielerteams – zoals bij Lotto-Soudal – is een deel van het personeel technisch werkloos en staan de renners zelfs een deel van hun loon af uit solidariteit met de medewerkers. Dat ziet Oliver Naesen niet echt zitten. “Solidariteit klinkt mooi in de krant, maar iedereen heeft zijn rekeningen die op het einde van de maand betaald moeten worden”, vertelde hij tijdens het interview. “Nee, ik sta er zeker niet voor te springen om een deel van mijn loon af te staan.” En daar hoeft de Oost-Vlaming zich voorlopig ook geen zorgen om te maken. “Wij hebben van de ploeg te horen gekregen dat iedereen die vast in dienst is zijn loon gewoon verder krijgt uitbetaald. ”

Naesen gidst Bardet over de kasseien tijdens de Tour 2018 – © Cor Vos

Wat betreft de wielerkalender van deze zomer en het najaar, leeft Naesen in hoop. Via Radio Peloton hoor ik dat ze toch wel rekenen op het programmeren van de voorjaarsklassiekers in het najaar. Daar is al mijn hoop op gericht, maar het is wachten op de UCI die een nieuwe kalender moet bekendmaken. De Tour? De start ervan is nog twaalf weken weg. Ik hoop echt dat hij doorgaat.” En als dat het geval is, dan verwacht hij dat dat mét Romain Bardet als kopman zal zijn. “Romain zou inderdaad enkel de Giro rijden. Ik heb hem daar nog niet over gesproken, maar ik kan me niet voorstellen dat hij nu de Tour niet zou willen rijden.”

Naesen heeft bij AG2R uiteraard een pak Franse ploegmaats. “Ik zit in een Whatsapp-groepje met hen en ik kan je vertellen dat die Fransen zot worden. Die gasten mogen momenteel niet buiten trainen. Het enige wat ze kunnen doen is anderhalf uur op de hometrainer fietsen. Dat is goed voor een keer, maar als die situatie nog langer blijft aanhouden, gaan die mannen doordraaien“, besluit Naesen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Rebellin 1 april 2020 om 09:46

Dat die Fransen niet zo moeten zeuren want grotere problemen in de wereld in 3, 2, 1…

vincenzo 1 april 2020 om 09:47

"De Tour? De start ervan is nog twaalf weken weg."
Ik zou zeggen: De Tour? De start ervan is nog máár twaalf weken weg.

Benieuwd wanneer de Franse zotten weer uit hun kotten mogen.

Attack 1 april 2020 om 09:55

Weer onzin verhaaltje.
In Frankrijk kan je gewoon naar buiten voor een uurtje als je papier invult

josi 1 april 2020 om 12:11

Ja, ze mogen hier een uurtje naar buiten, maar trainen mag niet. Dus zo’n onzin is het niet.

Maillot à Pois 1 april 2020 om 15:55

daar geldt de 1-1-1 regel:
je mag 1 keer per dag 1 uur naar buiten tot op maximaal 1 km van je huis. En uiteraard alleen.

Ik denk niet dat profrenners daar een uitzondering op krijgen, maar ik ben niet zeker

koos verrek 1 april 2020 om 10:26

Effe zien of ’t virus tegen t mooie weer kan! als dat niet zo is moet het lukken de tour, maar in augustus dan

Mac-S 1 april 2020 om 10:45

Ik snap best dat Oliver het niet leuk vindt om een deel van zijn salaris in te leveren, maar ik zou toch denken dat hij van de helft van zijn salaris nog steeds de rekeningen kan betalen, en dat dat bij een mechanicien of buschauffeur toch wat minder is. Dus een beetje solidariteit, zoals de renners van Lotto-Soudal wel tonen, zou hem wel sieren.

tijnuz 1 april 2020 om 12:11

Je zou het denken maar we kunnen niet in zijn portemonnee kijken :)

VerstandOpNul 1 april 2020 om 12:18

Idd, je leert de ware aard van sommige renners wel kennen op deze manier..

guyremgabdel 1 april 2020 om 10:57

Sommige ploegen en toprenners reden in het verleden niet eens alle voorjaarsklassiekers mee die hen moesten liggen. ( denk bvb aan Jumbo-Visma in Scheldeprijs) Dit voorjaar moeten ze er geen enkele rijden. Hopelijk trekken ze er de nodige lessen uit voor volgende jaren.

Emergo 1 april 2020 om 11:14

Welke les is dat dan ??????????

guyremgabdel 1 april 2020 om 12:23

Alle kansen meepakken die geboden worden. Een rennerscarrière is al vrij kort. Als er dan nog eens een jaar uitvalt zoals nu. Wedstrijden meerijden is nog altijd de beste training.

stalle 1 april 2020 om 12:48

De loopbaan van een busbestuurder is wel veel langer……

kleomantre 1 april 2020 om 12:57

Ik denk eerder de rijbaan, lopen doen ze niet veel waarmee ze verhoogd risico op obesitas en hart- en vaatziekten hebben.

superbove 1 april 2020 om 13:39

hij kan nog altijd busbestuurder worden!
wij krijgen zonder werk 70% van ons salaris maar hij wilt niks afstaan…
rekeningen,precies of hij zal problemen hebben om 3 maand te leven van 70% van een rijkelijk loon…degoutant!

kleomantre 1 april 2020 om 13:57

Wat maakt de rekeningen van de heer Naesen zo hoog.

Heeft hij een fikse villa gekocht die alleen betaalbaar is met een goed salaris? Heeft-ie z’n spaarcentjes in luxe goederen als sportauto’s gestopt? Steekt-ie een groot deel van z’n salaris in een pensioenpot om straks goed te kunnen leven? Heeft hij belegd en heeft zn vermogen nu een fikse knauw gekregen?

Hoe dan ook, dit klinkt als een CEO die meent recht te hebben op een bonus als er gewone medewerkers ontslagen zijn vanwege economisch malheur.

vincenzo 1 april 2020 om 14:40

In deze tijd is het lastig om geld uit te geven met alle beperkingen …

limburgia 1 april 2020 om 16:45

Waarom moet Naesen inleveren ?
AG2r int nog iedere maand/jaar het volledige bedrag ( 100% ) van haar klanten .

VerstandOpNul 1 april 2020 om 16:57

Weer iemand die het verschil niet snapt tussen een sponsor en een werkgever..

KnightBiker 1 april 2020 om 21:47

@verstandopnul – dat heeft niets met niet snappen te maken: als sponsor kan je ook niet zomaar stoppen met betalen, er zal dan toch ook een provisie moeten staan in het sponsor contract die dat mogelijk maakt. Ik weet nu niet of iedereen die een contract opstelt rekenning houdt met een dergelijke situatie.

Bij Lotto lijkt het op vrijwillige basis te gebeuren, bij andere teams staat er wellicht zo’n provisie in het contract, maar de renners weigeren geen werk, kan je ze dan zomaar niet gaan betalen? Ik weet niet of dat wel zo ethisch is.
Het dat gezeik dat wielrenners niet moeten zeuren als ze minder krijgen? Wielrenners zijn nog altijd geen voetballers qua verdiensten en het moet ook allemaal verdient worden in de tijd dat ze actief wielrenner zijn. Een top renner verdient misschien leuk, maar een knecht bij een world tour ploeg heeft niet perse een heel breed salaris hoor, dan is 30% minder inneens best veel geld.

VerstandOpNul 1 april 2020 om 23:05

“Zomaar stoppen met betalen” – nieuws nog een beetje gevolgd de laatste weken, KnightBiker?

KnightBiker 2 april 2020 om 12:34

@verstanopnul – je doet je naam wel eer aan, doe eens wat moeite voor een goede discussie: ik wil er wat van opsteken, en mijn inzichten delen.
Een contract is een contract, geen provisie opgenomen in het contract? Dan kan je er als sponsor alleen onderuit bij een faillissement lijkt mij. (Ben geen notaris, maar in grote lijnen werkt het zo.)

limburgia 1 april 2020 om 19:46

@Verstand OpNul
En jij snapt niet waar de manager / eigenaar van de ploeg zijn geld haalt.

VerstandOpNul 1 april 2020 om 20:35

Ja hoor, tuurlijk gast, wat jij wil..

Headlines

Materiaalzone

Populair