Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”
Foto: Sirotti
zaterdag 4 juni 2016 om 10:00

Oleg Tinkov: “Ook BMC en Katusha zullen verdwijnen”

Oleg Tinkov denkt dat er naast zijn eigen team en het Zwitserse IAM Cycling in de nabije toekomst nog meer formaties gaan verdwijnen uit het peloton. De flamboyante Rus, die na dit seizoen de wielersport de rug toekeert, noemde daarbij ook namen. “Het businessmodel in het wielrennen deugt niet. Ik ben er zeker van dat BMC ook om zal vallen, net als Katusha”, vertelde hij in een interview met het Deense TV2.

Tinkov, die zegt dat zijn team hem meer dan vijftig miljoen euro heeft gekost, ziet vooral ploegen die in handen zijn van een privésponsor in de problemen komen. “De sport verkeert in een diepe crisis. Als ASO geen divisie creëert waarin teams worden betaald zoals in de Formule 1, zal het nooit veranderen. Dan rollen we van schandaal naar schandaal en zullen steeds meer teams omvallen. Ik zie met het huidige verdienmodel geen toekomst voor de sport.”

Toch kijkt Tinkov niet verbitterd terug op zijn jaren in het wielrennen. “Ik heb veel tijd en vele miljoenen in het wielrennen gestoken, maar ik heb geen spijt. Ik heb vooral genoten.”

RIDE Magazine
82 Reacties
04-06-2016 19:47
"Het zegt niks over of het eerlijk verdeeld is he. Feit is dat er vrijwel niets van naar de ploegen gaat".

ASO verzorgt een op en top georganiseerd commercieel platform voor bedrijven die internationale exposure zoeken. Zeggen dat er meer geld naar de ploegen moet, is zeggen dat RTL4 een groter deel van de winst moet afstaan aan haar programmamakers.

Iedere extra cent naar de ploegen verhoogt de salarissen en versterkt de afhankelijkheid van het grote geld. Misschien is dat wel de werkelijke agenda van Tinkov.
04-06-2016 20:32
[quote]Zeggen dat er meer geld naar de ploegen moet, is zeggen dat RTL4 een groter deel van de winst moet afstaan aan haar programmamakers.[/quote] Die vergelijkingen altijd.. een vergelijking gaat per definitie nooit op. Maar goed, ik doe er zelf ook wel eens aan.

Ook aan jou de vraag: vind jij dat het prijzengeld van het allergrootste jaarlijks terugkerende sportevenement van meerdere dagen enigszins naar verhouding is? Of vind jij dat de ploegen (sponsors) tevreden moeten zijn met dat platform waarover je spreekt.
04-06-2016 22:22
Ik denk dat het antwoord op die vraag gegeven wordt met het feit dat het peloton de Tour rijdt.
Froome verdient amper wat met het winnen van de Tour. Maar die 3 miljoen Pond jaarsalaris van Froome hangt samen met de exposure van de Tour. Links of rechtsom heeft Froome de Tour gewoon nodig. Geen enkele reden voor ASO om voor Sinterklaas te spelen (is mijn conclusie).
05-06-2016 10:25
Laten we vooral het business model van de Fifa als voorbeeld nemen......
05-06-2016 12:02
Nadere toelichting van Oleg Tinkov:

Let me be more accurate: I believe not only BMC and Katusha, but also Orica, Dimention Data and perhaps Lampre are in the risk if cycling financial model won't be changed. We'll ending up with 2 layers - Goverment budget teams such as Astana, FDJ, Lotto's and bike producer's team from the other side. There are exceptions such as Movistar or Etixx, but for how long their talented managers will convincing rich sponsors to support ? I don't know..
I see the only model that works: -ASO and some hedge-fund create new vehicle -This structure buys RCS and create TOP professional league of 12/14 teams, dropping off impotent UCI.
- ASO signs strong contract with pay-per-view TV Co. and covers only top and monument races. - ASO pays €€€ to the top chosen teams on annual basis - Salary cap for the team is a must! - Peloton in that league should be reduced to 150 riders Max, 14 teams(12+2 wild cards) X9
- UCI should take care of juniors and small teams and races to develop riders for elite business project.
Here is my idea, that's pretty obvious, I don't pretend on the rocket science!
05-06-2016 12:03
Voetbal heeft veel dingen goed gedaan maar heeft tijdens de enorme groei geen regelgeving gehanteerd en het is uit de hand gelopen. Commercialisering op zich is niet het probleem, het gebrek aan regels is het probleem. De laatste jaren doen er nog maar een tiental teams mee om de Champions League en dit wordt met het jaar erger. Niet voor niets was de CL finale in Nederland de slechts bekeken finale sinds 2002. In het wielrennen gaat het ook die kant op met grote sponsoren en rijke eigenaren. Alle grote ronde renners zitten al bij Tinkoff, Astana, Sky of Movistar en dit gaat alleen nog maar erger worden. Sky heeft zo 4-5 knechten die met gemak top 10 in een ronde kunnen rijden of dat al eens gedaan hebben. Andere teams moeten van geluk spreken wanneer ze uberhaupt 1 top 10 ronde renner hebben. En mocht er wat fout gaan met die ene renner ben je al je exposure meteen kwijt. Dat is geen ideale situatie voor een sponsor. Dus gaan de grote teams starten standaard met 2 potentiele ronde winnaars starten om het risico op een slecht resultaat te verminderen en de kleine teams worden kleiner. Minder renners gaan zich focussen op eind overwinning, enzovoorts. De Tour is al jaren niet bijzonder spannend meer, dat omslagpunt gaat een keer komen. Maar zo lang de ASO een monopolie heeft, heeft de UCI weinig slagkracht en gaat er niks veranderen.
05-06-2016 13:29
"Andere teams moeten van geluk spreken wanneer ze uberhaupt 1 top 10 ronde renner hebben".

Valt wel mee hoor. TLJ heeft er drie (Gesink, Kruijswijk, Kelderman). Trek heeft er vier (Schleck, Mollema, Zubeldia, Hesjedal). BMC heeft er vijf (Sánchez, Porte, van Garderen, Velits, Caruso). AG2R drie (Pozzovivo, Bardet, Péraud). En ga zo maar door...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine