Olav Kooij toont zich in Omloop: “Redelijk tevreden met mijn koers”

zaterdag 27 februari 2021 om 16:55
Olav Kooij toont zich in Omloop: “Redelijk tevreden met mijn koers”

In zijn eerste WorldTour-wedstrijd heeft Olav Kooij zich direct laten zien. De jongste deelnemer (19 jaar) maakte op een vijftigtal kilometer van het einde onderdeel uit van de groep der favorieten. “Op de Berendries zat er niks meer op”, zei hij na afloop.

De neoprof van Jumbo-Visma besloot vlak voor de Molenberg te reageren op een versnelling van de Zwitser Johan Jacobs (Movistar). Het tweetal wist daardoor met voorsprong aan de Molenberg te beginnen.

Onder leiding van Matteo Trentin en Zdenek Stybar werd op die heuvel een eerste grote schifting in het peloton doorgevoerd. Een kopgroep van een vijftiental renners, waaronder Davide Ballerini, Greg Van Avermaet, Sep Vanmarcke en Julien Alaphilippe, wist zich daar los te weken van het peloton.

“Vlak voor de Molenberg was het een goed moment om mee te springen. Ik heb daar niet getwijfeld. Na de Molenberg keek ik achterom en zag ik de groep met favorieten aansluiten. Daarna was het voor mij zolang mogelijk proberen met die mannen mee te gaan.”

Een tiental kilometer later plaatste wereldkampioen Alaphilippe een scherpe demarrage op de Berendries. Een aanval die het Jachtluipaard van Numansdorp niet meer kon beantwoorden. “Op de Berendries zat er niks meer op”, klonk het eerlijk aan de finish.

“Het was wel even in mijn arm knijpen als je ziet met welke mannen ik in die groep zat. Renners waar ik afgelopen jaar alleen nog op televisie naar keek. Maar veel tijd om daar bij stil te staan heb je niet. Het gaat zo snel en hard. Je zit continue op je limiet te fietsen. Uiteindelijk zijn die mannen gewoon nog twee maten te groot en moet ik daar genoegen mee nemen.”

“Al met al ben ik toch redelijk tevreden met mijn koers. Mijn ploegmaten heb ik nog redelijk kunnen afzetten aan het begin van de Muur van Geraardsbergen.”

De overwinning in Omloop Het Nieuwsblad ging naar Davide Ballerini. De Italiaan won met overmacht na een massasprint van een klein peloton. Kooij passeerde de finish uiteindelijk als 89e op bijna vijf minuten van de winnaar.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 16:57

Op hoeveel kwam ie binnen?

harryjohan71 27 februari 2021 om 17:00

Dat is toch niet belangrijk. Hij heeft het geprobeerd en daarna waarschijnlijk de wedstrijd rustig uitgereden. Dit is hetzelfde als je kijkt op welke plek een een knecht is geëindigd.

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 17:06

Euhm, ik vroeg me gewoon af of ie nog aardig binnengekomen is? Waarom staat dat niet in het artikel bijv?

S'mon 27 februari 2021 om 17:10

4:26 minuut.

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 17:11

Hij komt uiteindelijk in de derde grote groep binnen.

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 17:29

Ik vind dat best netjes, getuigt van passie om deze koers aan te vliegen zoals hij deed.
Bovendien zal het hem op zich moeten kunnen liggen dit.

Gitan 27 februari 2021 om 17:04

We gaan hem in elk verslag Het Jachtluipaard van Numansdorp noemen, leuk!

Prima kennismaking overigens voor zo’n jonge gast.

Onie 27 februari 2021 om 17:15

Laat zich ook lekker vertalen. Leopard of Nowmensvillage.

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 17:30

No man’s village doen natuurlijk, klinkt lekker vaag cool.

Limal 27 februari 2021 om 18:24

klinkt nog beter als Leopard of Nomansville

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 18:43

Die laatste ja!

Panache 27 februari 2021 om 18:47

Een luipaard is leopard, een jachtluipaard is cheetah.

Jonge jachtluipaardjes hebben een donkere staart met een wit puntje. Ik stel voor dat TJV dit in het tenue verwerkt.

platteprijs 27 februari 2021 om 18:52

Leve Google Translate en Wikipedia!

Limal 27 februari 2021 om 18:58

“Cheetah” klinkt wel wat als ‘slang’ voor “cheater” – misschien toch maar voor Leopard gaan?

Frank V 27 februari 2021 om 19:24

Cheetah bekt beter en… ook geel-zwart.

Wheely 27 februari 2021 om 22:17

Cheetah past beter bij Jumbo Visma inderdaad, Leopard meer bij Trek.

Derierre de la course 27 februari 2021 om 22:20

Hunting-lazy-horse is niet zo’n lekkere vertaling zeker?

Verweggistan 27 februari 2021 om 22:24

Het lijkt mij dat Numansdorp genoemd is naar Arthur toch?

Wheely 27 februari 2021 om 22:36

Eerder naar Gary lijkt me. (waarom op die plek is nog altijd een raadsel)

DeGroteMolen 27 februari 2021 om 17:05

Heel mooi al dat hij meezat

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 17:10

Heerlijk gekoerst! Hij zat er in de twintig kilometer voor de Molenberg al constant goed tussen als het op een lint ging of er werd gevochten voor de eerste plekken. Mede daardoor kon hij meezitten in die anticipatie voor de Molenberg. Goede ervaring opgedaan.

Dr op en dr over 27 februari 2021 om 17:19

Heel knap dat hij zich toch al zo heeft kunnen tonen idd als allerjongste van het pak vandaag. Dit soort ervaringen pakt hij toch maar mooi mee.

Murcia 27 februari 2021 om 17:49

Goed gereden en als 19 jarige al een prima tactisch inzicht. Op het juiste moment met Jacobs meegegaan en daardoor de Molenberg voorin overleefd. Deze ervaring nu al meemaken gaat hem later nog meer opleveren.

Verweggistan 27 februari 2021 om 18:17

Mooi dat de huiskat van de Hoeksche Waard zich al in zijn eerste koers heeft laten zien.

SvB 27 februari 2021 om 22:05

Always good to see the yachtlazyhorse of nowadaysdudestown in action

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair