Olav Kooij breekt sleutelbeen bij val in Gent-Wevelgem
foto: Cor Vos
zondag 30 maart 2025 om 19:11

Olav Kooij breekt sleutelbeen bij val in Gent-Wevelgem

Olav Kooij heeft zijn sleutelbeen gebroken. Dat meldt Visma | Lease a Bike op de ploegsite. De 23-jarige Nederlander kwam zondag hard ten val in Gent-Wevelgem.

De val vond plaats op een kleine 75 kilometer van de streep. Het peloton zat net op de eerste van drie plugstreets, zoals de gravelstroken in Gent-Wevelgem worden genoemd. Mads Pedersen ontbond hier zijn duivels en slechts drie renners konden volgen: Arjen Livyns, Jasper Philipsen en Olav Kooij. Nadat Philipsen een lekke band kreeg en ook Livyns op een gaatje kwam te zitten, leek Kooij als enige het wiel van Pedersen te kunnen houden. Maar in een bocht naar rechts kwam de Nederlander ten val.

Kooij zat in de berm en greep meteen naar zijn sleutelbeen. De kopman van Visma | Lease a Bike kreeg daarna assistentie van het medische personeel. Hij zou niet meer opstappen. Later bleek dat waar men voor vreesde inderdaad waar is: Kooij heeft zijn sleutelbeen gebroken.

Giro in gevaar?
Voor Kooij zit het Vlaamse voorjaar er nu op. Hij zou woensdag nog meedoen aan Dwars door Vlaanderen, maar die wedstrijd moet de sprinter aan zich voorbij laten gaan. Hoelang hij precies uit de roulatie zal zijn, is nog niet duidelijk. Op het oorspronkelijke programma van Kooij stond ook de Giro d’Italia, die over een kleine zes weken begint in Albanië. Het is afwachten of deze wedstrijd in gevaar komt voor de Nederlander.

Geen wedstrijden gevonden.

RIDE Magazine
17 Reacties
30-03-2025 20:23
Nog een goede reden waarom we moeten stoppen met de gravelflauwekul tijdens wegwedstrijden! Zelfs in België liggen er genoeg asfalt/beton wegen om die geitenpaadjes niet op te hoeven zoeken. Het gebeurt alleen uit pure sensatiezucht maar ondertussen hebben de hypocrieten wel hun bek vol over veiligheid.
    30-03-2025 21:18
    Volledig mee eens, dit is doelbewust chaos opzoeken, niet meer en niet minder en in die optiek eigenlijk kwalijker dan het parcours van De Panne…
    30-03-2025 21:20
    Dan ook maar stoppen met kasseien? Die worden ook enkel opgezocht uit sensatiezucht. Er zijn genoeg asfaltwegen tussen Parijs en Roubaix, die dokkerweggetjes hoeven niet opgezocht te worden.

    Als we wielrennen zo veilig mogelijk maken gaan koersen er zeer rap zeer saai uitzien, want dan zullen er enkel nog klimtijdritten gereden worden. Ik begrijp dat men geen onnodige risico's moet opzoeken, maar dit was gewoon een val in een bocht.
    31-03-2025 02:11
    Kunnen ze rondjes op circuit van zolder beginnen rijden anders?
30-03-2025 19:14
The Curse continues...
    30-03-2025 19:57
    Ik denk niet dat het een Curse is.
    Eén van de Visma fanboys deed onderzoek naar valpartijen en Visma valt niet vaker dan andere teams was het resultaat.
    Niets Curse dus.
    30-03-2025 20:47
    @stille tocht,

    Klopt het is geen vloek, gewoon het risico van het parcours. Kooij zat waarschijnlijk ook op het limiet.
    Zeer knap ook dat hij Pedersen kon volgen natuurlijk.
    Hopen dat hij fit aan de start van de Giro staat!
30-03-2025 19:48
Pff, wat een pech. Echt balen, hij reed sterk vandaag.
30-03-2025 19:49
@redactie - doe a.u.b. gewoon een update van het eerdere artikel.
    30-03-2025 22:25
    Nee bedankt dan krijg je comments op verschillende berichtgeving
    31-03-2025 00:11
    @magician - nu krijg je 2 artikelen met exact dezelfde conclusies en comments daarop en feitelijk niets nieuws behalve de bevestiging van wat men dacht.
30-03-2025 21:07
Hopelijk is het een "mooie" breuk, dan moet de Giro nog wel haalbaar zijn.
    30-03-2025 21:14
    Hopelijk niet want hoe meer en langer sprinters niet actief kunnen zijn des te beter voor het wegwielrennen
    30-03-2025 22:20
    Kooij lijkt me wel een correcte kerel hoor (zeker voor een sprinter)
30-03-2025 20:42
Jammer. Parcours houden zo. Respect voor de geschiedenis juist hier.
    30-03-2025 21:20
    Hoezo geschiedenis ? Deze karrepaden zijn er pas ingeslopen toen die commercieële uitbuiting rond WW1 is ontstaan. Tot die tijd werd er nauwelijks aandacht aan gegeven…
31-03-2025 02:11
Hopelijk klaar voor giro

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine