Eerste duel Mathieu van der Poel – Wout van Aert komt er in Namen

vrijdag 11 december 2020 om 17:01
Eerste duel Mathieu van der Poel – Wout van Aert komt er in Namen

foto: Cor Vos

Het zat er al even aan te komen en het is ons vandaag bevestigd: Wout van Aert voegt de Wereldbeker in Namen aan zijn programma toe. Het wordt de eerste van al bij al behoorlijk wat wedstrijden waarin beide toppers de komende weken samen aan de start zullen staan.

Wedstrijden waarin Van der Poel en Van Aert allebei starten
flag-be 20 december 2020: Namen – Wereldbeker
flag-be 23 december 2020: Herentals – X²0 Trofee
flag-be 01 januari 2021: Baal – X²O Trofee
flag-be 23 januari 2021: Hamme – X²O Trofee
flag-be 31 januari 2021: Oostende – WK

Los hiervan bestaat de mogelijkheid dat de twee elkaar nog een paar keer treffen. Zo gaf Van der Poel in het interview van deze week aan dat hij deze winter dertien of veertien crossen zal betwisten, terwijl er slechts tien op zijn voorlopige programma staan. Dat zijn naast de vijf hierboven ook Antwerpen, Gavere, Heusden-Zolder, Bredene en het NK. Dus kunnen er uit onderstaand lijstje nog een viertal crossen bijkomen.

Ook Van Aert zal wellicht nog een aantal wedstrijden toevoegen, want hij heeft na Namen nog maar vijf wedstrijden op de agenda staan. Al moet de Jumbo-Vismakopman onder meer rekening houden met de bevalling van vrouwlief Sarah. Hieronder vindt u de mogelijke opties.

Optioneel
flag-be 22 december 2020: Essen – Ethias Cross (voorlopig nog geen van beide)
flag-be 26 december 2020: Heusden-Zolder – Superprestige (voorlopig alleen Van der Poel)
flag-be 27 december 2020: Dendermonde – Wereldbeker (voorlopig nog geen van beide)
flag-be 30 december 2020: Bredene – Ethias Cross (voorlopig alleen Van der Poel)
flag-be 02 januari 2020: Gullegem – losse cross (voorlopig nog geen van beide)
flag-nl 03 januari 2020: Hulst – Wereldbeker (voorlopig nog geen van beide)
flag-be 24 januari 2020: Overijse – Wereldbeker (voorlopig nog geen van beide)

Dit artikel delen:

20 Reacties

VerstandOpNul 11 december 2020 om 17:14

Ik kijk ernaar uit!
Denk wel dat jullie Iserbyt en Vanthourenhout tekort doen met deze titel, want zij doen vooralsnog allerminst onder voor VanAert tenminste..

Vinyakke 11 december 2020 om 17:17

Klopt, maar ze kunnen in principe ook een duel uitvechten voor de derde plaats hè.

-Stijn- 11 december 2020 om 17:58

Logisch toch, hij geeft zelf aan dat de eerste crossen puur was om techniek bij te schaven. Als je nu dan al telkens de finale meedoet zal hij einddecember beter presteren dan iserbyt en michael.

VerstandOpNul 11 december 2020 om 21:46

Ik zie Mathieu wel weer soeverein z’n rondjes rijden, maar ik ben niet overtuigd dat Wout er zo bovenuit zal steken (groot van fan van WvA overigens).

Vinyakke 11 december 2020 om 17:16

Wie van de twee zou de meeste WB-wedstrijden rijden? Niet onbelangrijk voor mijn crosspoultje :)

adelaarvanantwerpen 11 december 2020 om 19:07

Volgens mij Van Aert want die gaf een kleine hint dat hij mischien voor het wb klassement zou gaan aangezien hij de cross in Tabor heeft deelgenomen.

Domestique 11 december 2020 om 18:03

Vraag me af of er van duel veel in huis gaat komen… Lijkt me dat van Aert toch echt wel de stap naar wegwielrenner heeft gezet. Terwijl je voor VDP geen leukere speeltuin kan neerleggen dan een cross- of MTB-terrein.

Zou me niet verwonderen dat van Aert eerder de Stybar-piste gaat volgen.

-Stijn- 11 december 2020 om 18:59

Als hij meer dan 10 crossen rijdt na een wegseizoen dat pas in oktober is gestopt voor hem terwijl in normale jaren hij al in augustus of september stopt met wegwielrennen denk ik dat het duidelijk is dat hij niet de Stybar weg opgaat.

Domestique 11 december 2020 om 19:16

Nu nog niet nee, maar bij Stybar is dat ook geleidelijk gegaan.

-Stijn- 11 december 2020 om 19:46

vanaf 2013 ging stybar echt op de weg klassiekrs rijden. Het veldritseizoen daarna was zijn laatste volwaardig crosseizoen. van Aert rijdt al van 2018 klassiekers.

adelaarvanantwerpen 11 december 2020 om 19:51

En 2013 was nog niet eens een vol seizoen. Hij reed zes seizoenen tijdens de kerstperiode en besloot een paar dagen voor het wk ook te starten en won uiteindelijk.

-Stijn- 11 december 2020 om 19:55

Conclusie: van Aert wordt geen 2e stybar

Domestique 11 december 2020 om 20:08

Dat is jouw conclusie inderdaad. :-)

De interesse van Stybar in het veldrijden is geleidelijk verminderd en zijn niveau ook, dus veel conclusies kan je eigenlijk nog niet trekken.

-Stijn- 11 december 2020 om 21:02

Ben er vrij zeker van dat zonder pech van Aert in januari beter is dan dat hij afgelopen 2 seizoenen in het veld geweest is dus in tegenstelling tot neerwaartse trend en opgaande. We zullen het zien binnen een maand :)

Domestique 11 december 2020 om 23:06

Ik verwacht dit jaar ook nog een meer dan prima van Aert hoor, die vaak genoeg zal meedoen voor het podium en misschien af en toe zelfs eens wint.

Ik denk gewoon dat het veldrijden de komende jaren voor Wout meer puur een voorbereiding wordt op het wegseizoen en dat hij daardoor na verloop van tijd ook niet meer meedoet voor winst. Zoals dus met Stybar is gebeurd.

Volgens mij is er voor van Aert gewoon veel meer te behalen op de weg en is hij ook minder pure liefhebber van het veld dan Mathieu.

Die laatste is echt een natuurlijke veldrijder die er zelfs met een paar crossen per jaar wellicht nog bovenuit kan steken.

Echt een duel tussen de 2 verwacht ik dan ook niet en ik denk dat dat de komende jaren alleen nog maar minder gaat worden. Maar hopelijk ben ik mis, en blijft de aanwezigheid van MvdP in welke wedstrijd dan ook als een rode lap op Wout werken. Ik kan enorm genieten van de duels tussen de 2 en als fan van van Aert hoop ik uiteraard dat het weer geen hele winter achter Matje aan rijden wordt.

Thijs E 11 december 2020 om 18:50

Ik gok dat tenminste 1 van de 2 er Overijse bijpakt voor het goede gevoel voor het WK, maar wellicht allebei

FritsvanHoefelen 12 december 2020 om 10:07

Grote Namen aan de start

Arie den Blanken 12 december 2020 om 13:14

Ik denk en hoop dat het eerder een heruitgave wordt van vorig jaar: een beklijvend duel tussen MvdP en Toon Aerts.

girardengo 14 december 2020 om 17:28

Er zijn nog andere kandidaten.

girardengo 14 december 2020 om 17:27

Na de tik van afgelopen zondag ben ik wel benieuwd naar Namur.

Headlines

Materiaalzone

Populair