NK veldrijden vandaag niet live te zien op tv
Het podium van het NK veldrijden 2024 bij de mannen - foto: Cor Vos
zondag 12 januari 2025 om 10:42

NK veldrijden vandaag niet live te zien op tv

Het NK veldrijden in Oisterwijk zal vandaag niet live te zien op tv. Dat bevestigt de organisatie aan WielerFlits. Bij de NOS wordt voorrang gegeven aan het schaatsen.

De NOS zendt zondagmiddag het EK Sprint en EK Allround uit op televisie. Ook online zal het NK cross niet te volgen zijn via de NOS: er komt geen livestream van de wedstrijden in Oisterwijk. Omroep Brabant zal evenmin met een live-uitzending komen.

Voor de NK-organisatie is het te duur om de productiekosten van een uitzending volledig op zich te nemen. Kortom: voor geïnteresseerden is de cross alleen live te zien op locatie, op het Landal Park in Oisterwijk.

Vorig jaar ging de zege op het NK veldrijden, toen verreden in Hoogeveen, bij de mannen naar Joris Nieuwenhuis. Hij versloeg toen Pim Ronhaar en Lars van der Haar. De renner van het Ridley Racing Team is er zondag weer bij, nadat hij lange tijd uit de roulatie was.

De titelhoudster bij de vrouwen, Lucinda Brand, ontbreekt dan weer in Oisterwijk. Zij neemt rust na een drukke periode. Ook wereldkampioene Fem van Empel slaat het NK over. Puck Pieterse en Ceylin del Carmen Alvarado doen wel een gooi naar de titel.


WielerFlits is ter plekke in Oisterwijk en zorgt voor live updates vanaf het parcours. Volg en bespreek de laatste NK-ontwikkelingen via ons liveblog.

RIDE Magazine
58 Reacties
09-01-2025 16:09
De NOS kan dit weekend iig 3 camera's missen bij het schaatsen die ze zo naar de cross hadden kunnen sturen; De camera buiten, die schaatsers laat zien die op hun fiets bij de schaatshal aankomen (terwijl er binnen een wedstrijd bezig is.) De camera bij de trap die schaatsers filmt die hun transponders ophalen (terwijl er een wedstrijd bezig is.) en de camera in de warming up ruimte die schaatsers laat zien die pas over een half uur aan de start staan (terwijl er een wedstrijd bezig is..)
    10-01-2025 10:05
    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die zich mateloos stoort aan de belabberde regie van de NOS. Wanneer een rit bezig is, enkel beelden van de schaatsers (eventueel bij wissel de vingertjes omhoog of omlaag van de coach) tonen. Maar nee, de regisseur van de NOS heeft een hekel aan sport in het algemeen, en aan schaatsen in het bijzonder, dus steeds maar weer irrelevante beelden van parkeerterrein, middenterrein of tribunes.
    12-01-2025 10:50
    En wat te denken van de enorme hoeveelheid aan commentatoren, interviewers en analisten!
    Te belachelijk voor woorden........
    12-01-2025 12:21
    Hou toch op met dat gejank over schaatsen. Dat is een veel populairdere sport, dat bewijzen de kijkcijfers keer op keer. Mij doen ze er verder geen plezier mee, maar het is de normaalste zaak van de wereld dat de NOS daar uitgebreid mee uitpakt.

    Dit is een (herhaald) falen van de KNWU. Een live-registratie moet gewoon een absolute voorwaarde zijn voor het toekennen van een kampioenschap. Als je kijkt naar in welke obscure veldritlanden er gewoon een stream beschikbaar is, dan is duidelijk dat dit gewoon onwil of onkunde van de organisatie is. Het is al jaar en dag duidelijk dat je niet op de NOS kunt rekenen, dus werk samen met lokale omroepen en/of bedrijven die goedkope registraties kunnen verzorgen. Met de vooruitgang in mobiele technologie is er enorm veel mogelijk, zeker bij een wedstrijd die niet van A naar B gaat via gebieden met slechte dekking (wat bij deze technologie vaak het struikelblok is).

    Er zijn geen excuses om dit niet te doen.
09-01-2025 15:04
De NOS zendt alles uit, als er een scheet op de schaats gelaten wordt zijn ze er bij. Maar als onze pracHtige wereldtoppers in de cross de degens kruisen zijn ze er niet. Tis een grooooote schaaaande.
    09-01-2025 21:50
    Ergerlijk is ook dat tijdens een schaats uitzending zo ongeveer de helft van de tijd niet geschaatst wordt maar door een groot aantal zogenaamde analisten er geluld wordt over niets.
    10-01-2025 10:07
    Onze prachtige wereldtoppers kruisen de degens niet, maar trainen in Spanje.

    En dan vinden we het gek dat de NOS het niet uitzendt...
09-01-2025 13:29
Heel erg jammer dat zelfs voor de mannenwedstrijd niet een uurtje vrijgemaakt wordt bij de NOS. Onbegrijpelijk dat de belangstelling voor het veldrijden in Nederland nog steeds erg onderschat wordt. We hebben o.a. twee Wereldbekers, ieder jaar veel duizenden mensen die naar Hulst, Hoogerheide etc. trekken. En ik denk dat wel 1/3 van de bezoekers in Loenhout Nederlanders waren, vele duizenden. We hebben zoveel goede renners en talenten bij alle categorieën. Natuurlijk is schaatsen een stuk populairder en logisch dat de NOS er uitgebreid aandacht aan besteed maar 0,0 aandacht voor het NK veldrijden is gewoon belachelijk.
    09-01-2025 14:09
    Met Hulst en Hoogerheide noem je exact het probleem. Het is vooral in die hoek van het land populair.

    Dit terwijl schaatsen toch in het hele land wel populariteit kent. En een EK boven een NK is in dit geval logisch. Zo breed is de top ook niet en als dan de helft van de grote namen nog afzegt moet je daar ook geen geld in investeren.
    09-01-2025 15:48
    "Zelfs voor de mannenwedstrijd"?

    De vrouwencross is de laatste jaren veel aantrekkelijker dan de mannenwedstrijd.
    09-01-2025 21:46
    Ja voor ons liefhebbers wel maar voor de kijkcijfers, financiele belangen enz. is de mannenkoers een stuk belangrijker.
09-01-2025 08:58
tja, bij de tour de france word alles uit de kast gerukt bij de nos, kosten nog moeite gespaard, en bij een nationaal kamp.schap zijn ze afwezig, als organisatie zou ik een lokatie nemen waar de provincie het wel uitzend, neem bijv, zeeeland of drente, blijkbaar niet van die snuggeren bij de wielerbond.
    09-01-2025 12:19
    Ik neem aan dat de KNWU de organisatie van het NK "verkoopt". Dan hadden ze die organisatie ook wel eens wat kunnen helpen door te stellen dat wie niet deelneemt aan het NK geen WK rijdt.
09-01-2025 09:16
Zouden misschien maar in de voorwaarden van het organiseren van een NK erin zetten dat het verplicht is om een livestream te organiseren.. het is en blijft nationaal kampioenschap.
    09-01-2025 10:50
    Jaag eventuele organisatoren maar op nog meer kosten door "laffe" renners worden ze al genoeg in de steek gelaten. Wees blij dat er nog mensen die het nog aandurven om het te willen doen.
    09-01-2025 12:26
    @Guus1234: Dan vind je helemaal geen organisatoren meer. Nogmaals : koppel een eventuele WK deelnamen aan een verplichte NK deelname.
    10-01-2025 12:24
    Helemaal met je eens ! @guus123
    Het is een vanzelfsprekende voorwaarde voor organisatie.
    En voor de organisatie een prima voorwaarde in de zoektocht naar mediapartners , maar het is ook een extra benefit is het gesprek met potentiele sponsors .
    De "Nee" roepers hier hebben geen praktische kennis van zaken .
    Datzelfde verwacht is eigenlijk ook van de meestal uit oudere mannen bestaande organisatie commitee's...

    Voor de nieuwsgierigen onder u :
    Kijk eens rond op YouTuba wat er allemaal aan live gestreamde sports- events te zien is !
09-01-2025 12:56
De NOS zend wel selectie wedstrijden schaatsen uit voor het komende seizoen. Maar wereldbeker cross zenden ze niet uit. Nederland heeft in alle categorieën wereldtoppers maar dat weten ze niet bij de NOS.
    09-01-2025 13:40
    Die selectie wedstrijden zijn dan ook wel enorm spannend. De realiteit is dat schaatsen een behoorlijk grote sport is in Nederland waardoor juist zoiets als selectie wedstrijden prachtig zijn om naar te kijken. Als ik eerlijk ben wordt het EK waarschijnlijk minder spannend. Daarnaast vaak wordt er geklaagd dat de publieke omroep gelijkstaat aan het weggooien van geld. Als je als Nederland dit soort evenementen belangrijk vind en ze exposure op de tv verdienen dat moet je wellicht de publieke omroep ook de middelen geven om die wedstrijden uit te zenden.
    09-01-2025 13:59
    Katje
    Internationaal komt er geen kip kijken naar het schaatsen, kijk naar de laatste wedstrijden in Japan geen sterveling op de tribune. Ik kom elke winter in Canada heb nog nooit schaatsen op TV gezien. Het aantal toeschouwers bij de komende EK en WK schaatsen zal nooit het WK van Hoogerheide halen van 50.000 toeschouwers.
    09-01-2025 14:16
    Qua sporters (ik heb het dus niet over publiek) is het schaatsen een stuk internationaler dan de cross volgens mij en ik heb het puur over de belangstelling in Nederland. Ik durf er toch echt op te wedden dat de belangstelling in Nederland voor het EK Schaatsen vele malen groter zal zijn dan het NK veldrijden. En dat is waar deze discussie over gaat, of de NOS de NK Veldrijden moet uitzenden. Overigens is de internationale belangstelling voor het veldrijden buiten Nederland en België ook minimaal. Beide zijn kleine sporten, maar schaatsen is nu eenmaal populair in NL en de olympische status is ook wel een verschil. Maar hou me ten goede van mij mag het veldrijden uitgezonden worden, maar ik snap dat de NOS keuzes moet maken.
    10-01-2025 09:38
    Dat het veldrijden in Nederland te klein is voor nationale televisie, zal niemand ontkennen. Maar er bestaat al jarenlang regionale televisie, die overigens door heel Nederland bekeken kan worden, en dan is er in grote delen van Nederland nog internet (livestream).
09-01-2025 11:58
Nou, dat wordt in lompe grote voertuigen naar Den Haag toe lijkt me!
    09-01-2025 13:22
    Met Romans Vainstsains op de John Deere.
    09-01-2025 14:31
    Op de fiets lijkt me meer gepast. Wel met Grifo banden natuurlijk.
09-01-2025 10:46
Logisch wel. Het blijft een heel marginale sport waar eigenlijk alleen in België echt aandacht voor is.
    09-01-2025 10:56
    Toch wordt bijvoorbeeld het Frans en Italiaanse kampioenschap wel uitgezonden in de desbetreffende landen.

    De sport is in Nederland toch groter dan in die landen.

    Je zou zeggen dat het met een paar camera's en een drone prima zonder torenhoge kosten in beeld te brengen is.
    09-01-2025 13:42
    @Daniel17, zou het als het goedkoop en makkelijk kan niet gewoon gedaan worden door de organisatie? Wat camera's regelen is vrij gemakkelijk, maar je moet ze opstellen, verbinden, mensen moeten de beelden verwerken, je moet een platform voorzien, je moet reclame maken voor dat platform want voor 500 kijkers ga je het ook allemaal niet doen. Veel wedstrijdorganisaties draaien op vrijwilligers en die vind je al niet, dus als ze dan nog wat extra erbovenop moeten regelen is het wel de handdoek in de ring voor sommigen :-P

    EN als je op zo'n parcours neem vier camera's zet en je doet je stinkende best om er iets van te maken, gaan dan veel kijkers dan niet gewoon liggen zeiken dat het op geen klote trekt en ze hogere verwachtingen hebben? Een beetje zoals de WF-schilder hier een heleboel (negatiefs) vind over de journalistieke keuzes maar geen euro betaald om hier rond te hagen? Dan kan je beter jezelf de moeite besparen als organisatie :-)
    10-01-2025 09:46
    @kennie
    Welnee, de Nacht van Woerden werd met een paar vaststaande camera's (d.w.z. zonder cameravrouw/man) in beeld gebracht. Verre van ideaal, maar beter dan geen beelden. Het commentaar was overigens met o.a. Marianne Vos wel van hoog niveau.
09-01-2025 11:15
Ja, hier in Vlaanderen zou er moord en brand geschreeuwd worden. Voel dat er in Nederland zowel op de weg als in het veld veel dingen moeilijk liggen. Politie op de weg, tv aandacht in het veld. Neerwaartse spiraal jammer genoeg. Gelukkig nog veel Nederlandse renners én op niveau..
    09-01-2025 11:22
    Wat in BE veldrijden is, is in NL natuurlijk schaatsen. Volgens mij behaalde NL bij 1 van de jongste OS'en 20 medaillees in het schaatsen een slechts 4 in andere onderdelen. NL eindigde de laatste 3 OS'en ook in de top 6 van het medailleklassement. Ik heb ook meer met de cross, maar schaatsen heeft hier toch wel aardig fans
    09-01-2025 12:13
    De problemen rond koersen organiseren en talentaanwas zijn er zeker, maar er is wel een vaste populariteit van de sport in Nederland.

    Kijkcijfers waren de afgelopen jaren gewoon goed van wielerevenementen. Glasgow '23 was best bekeken 1 dags wedstrijd ooit op de NOS, Tour laatste jaren trekt 9 a 10 miljoen mensen in totaal.
09-01-2025 12:30
Tja, ik kijk ook schaatsen en zeker geen NK Veldrijden, maar ik snap dat het voor de die-hard fans niet leuk is dat het nergens online te bekijken is.
09-01-2025 14:32
Ik kijk uit naar de vloggende wielerflits redactie.
09-01-2025 19:15
Het schaatsen neemt een vreemde positie in in NL. Als zelf fanatiek sporter (wielrennen, mtb, hardlopen (marathon) en vader van fanatiek sportende kinderen ken ik binnen mijn netwerk 0 schaatsers. Nadat de schaatsbaan van Assen moest sluiten lijkt nu Groningen aan de beurt. Puur vanwege gebrek aan liefhebbers. Schaatsen op de baan is natuurlijk een heel slap steriel aftreksel van schaatsen op natuurijs. Geen elementen maar suf rondjes rijden in veel al (half) lege stadions. Het is dat de uitzendrechten geen drol kosten en daardoor de NOS ons dit door de “keel” kan blijven duwen. Veel babyboomers kijken er op de zondag middag naar (ouders/schoonouders)maar als ik vraag naar de top 3 all round schaatsers of de huidige favoriet op de 1500 meter weet niemand dat…
Het is gewoon low hanging fruit voor de NOS.
    09-01-2025 20:06
    Lijkt mij ook een dure grap om een kunstijsbaan te exploiteren in deze tijden, 2 tot 3 schaatsbanen lijkt mij dan ook meer dan genoeg in Nederland.
    12-01-2025 13:23
    Ik zou als wielerliefhebber niet teveel over de leeftijd van de schaatsfan gaan mopperen, want dat soort kritiek komt als een boemerang terug.
09-01-2025 09:36
Het NK Fierljeppen wordt ook niet uitgezonden op de NOS. Dus op zich kan ik me wel iets voorstellen om dit niet live uit te zenden. Helaas wordt er dan wel gekozen voor het 'andere' Friese Folklore. De wereldbeker Biathlon in Oberhof had mijn voorkeur gehad.
    09-01-2025 10:31
    Je lijkt het te begrijpen maar de laatste twee zinnen komt toch je frustratie naar boven
    09-01-2025 10:35
    De NOS niet, maar de Omrop wel. Maar je hebt dan ook maar 1 camera nodig (of nog 1 voor interviews) dus redelijk goedkoop om te maken en het is niet tijdens de EK. Denk niet dat er een 'Ollander meedoet aan de biatlon, dus dan wordt het sowieso niks.
    09-01-2025 10:47
    Kijk de uitslagen even na. Dan kom je tot de conclusie dat schaatsen tegenwoordig een stuk internationaler is dan Biathlon. Overigens is Biathlon ook prachtig om te kijken.
09-01-2025 13:20
Veldrijden is gewoon een marginale sport in Nederland, logisch dat de NOS de voorkeur geeft aan internationaal schaatsen. Schaatsen is nu eenmaal populair in Nederland, een stuk populairder dan veldrijden dat toch maar een kleine groep volgers heeft.

Elders in de reacties hier wordt aangehaald dat de kijkcijfers van de wielerwedstrijden bij de NOS goed zijn, dat zijn echter wegwedstrijden. Veldrijden is een hele andere discipline, net als MTB dat is. Als groot liefhebber van wegwielrennen heb ik zelf ook weinig tot niets met veldrijden c.q. MTB.
    12-01-2025 12:57
    Maak jezelf geen illusies: kijkcijfers van het wegwielrennen zijn ook niets vergelijken bij het schaatsen. Als het ook maar ergens om gaat, gaat het schaatsen al snel richting de miljoen kijkers (over de twee of zelfs drie miljoen kijkers bij de meest bekeken Olympische wedstrijden zwijgen we hier maar). De miljoen kijkers halen bij het wegwielrennen alleen WK's met een Nederlandse kanshebber en één of twee van de allerbest bekeken Touretappes per jaar. Roubaix en Vlaanderen bijvoorbeeld niet, om over de op Eurosport uitgezonden klassiekers en grote rondes nog maar te zwijgen.

    Ik ben al afgehaakt bij het schaatsen in het tijdperk Rintje Ritsma, maar dat betekent niet dat ik mezelf allerlei onzin ga wijsmaken. Als ze het WK schaatsen ooit verplaatsten naar de zomer, mag je voor de Tour voortaan Eurosport aanzetten.
09-01-2025 22:16
Erg jammer dit besluit van de nos. Zeker ook dat er geen livestream is.

Zeker ook omdat dat schaatsen weinig boeiend is.
10-01-2025 12:13
Arie den Blanken verwijst naar de voorwaarden van weleer ;
Er is zelfs een tijd geweest dat deelname aan de districts kampioenschappen voorwaarde was voor deelname aan NK .
Maar het was vanzelfsprekend dat deelname NK ( en resultaten daarin ) voorwaarde was voor selectie WK.

Dit NK is een uitgesproken evenement voor uitzending via regionale omroep.
Hoe komt het nou dat de organisatie het niet is gelukt om Omroep Brabant als media partner te strikken ?
Nog een misser van de organisatie is natuurlijk ook dat ze zelf na afvallen Omroep Brabant geen aktie hebben ondernomen om streaming via YouTube te regelen..

Organisatie comitees zijn afhankelijk van vrijwilligers, en missen daardoor misschien wel deelname van mensen die ook media, marketing , technisch helemaal bij de tijd zijn
12-01-2025 12:26
Nederland Schaatsen, andere sport
telt niet mee bij de NOS, anno 2025
nog steeds waardeloos, dien klacht
bij hun in, sleep jullie voor rechter.
Klaar er mee, boze veldrijders- fan.
12-01-2025 12:57
Wat is het excuus van omroep Brabant dan? Heb je een keer een event in je provincie waar veel belangstelling voor is en niet op landelijke tv te zien is en dan doe je er niet iets mee. Waarom kon TV Drenthe wel een goede live reportage vorig jaar maken van het NK in Hoogeveen en omroep Brabant nu niet? Zet er desnoods een stagiaire op die wat sponsoren binnenhaalt en je bent ook nog uit de kosten. Echt jammer.
    12-01-2025 13:17
    Ja, Omroep NH doet ook gewoon
    de Halve Marathon van Egmond!

    Neem daar is een voorbeeld aan
    Omroep Brabant, waardeloze tv.
    Kijk het BK wel op België, sukkels
    in Nederland altijd dat Schaatsen.
    12-01-2025 13:30
    Het zou interessant zijn als dat nou eens onderzocht werd. Het zou mij niet verbazen als die regionale omroepen een passieve partij zijn. Als de organisator het grotendeels regelt, werken ze mee aan een uitzending, maar zelf initiatief nemen is een andere zaak.
    12-01-2025 23:12
    Het bijzondere, RTV Drenthe was er ook met een camera (wellicht meer). Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=nZDyKHOuP40

    Ok, geen live-verslag, maar wel beelden. Inderdaad bijzonder dat fietsprovincie (qua levering van profs) Brabant hier niets van laat zien. Gemiste kans.

    Want ja, het was druk.... parkeren niet te doen, 1 uur vastgestaan op 400 meter van het parcours... De organisatie had het daar niet echt op orde. Dus in die zijn past het wel dat er ook geen tv-zender is gevonden die het wilde uitzenden.
12-01-2025 15:35
In de jaren 60-70-80 was schaatsen een populaire sport om naar te kijken met de winterse sfeer van de buitenbanen met volle stadions en Ard en Cees(ie) en “heja”Jan Bols.
Alleen de EK en WK’s rechtstreeks op tv, die vrijwel iedereen volgde.
Tegenwoordig in die steriele overdekte sfeerloze hallen met alleen Nederlanders en familieleden van de overige buitenlandse deelnemers als publiek met vrijwel elke week een of ander onbelangrijk wedstrijdje rechtstreeks hele dagen door de NOS uitgezonden met wel 20 commentaren en analisten, alsof elke wedstrijd een WK is, leeft het totaal niet meer onder de mensen, alleen de NOS, doet alsof dit wel zo is en het mag werkelijk alles kosten.
Hoogtijd voor een grote schoonmaak bij de NOS, waar voor het schaatsen het geld tegen de muren aan klotst.
Schandalig, dat er voor het NK cyclocross niet eens een eenvoudige goedkope livestream af kan!
09-01-2025 11:08
Dat het niet live te volgen is, had ik al begrepen maar komt er nog wel een samenvatting (al is het maar met 1 camera bij start/finish) bij de NOS?
09-01-2025 11:14
What else is new
09-01-2025 15:20
Uiteindelijke is het een kwestie van smaak, wat mij betreft is elke seconde voetbal, tennis, snooker, darts(!) , ….., …. Op tv verspilling van tijd en geld, maar dat is natuurlijk nogal persoonlijk ;-).
09-01-2025 21:36
Waarom altijd wijzen naar de NOS? Er zijn plenty regionale omroepen die dit kunnen produceren! De hele goegemeente wijst nu weer in die richting. Maar de kosten van een live uitzending gaat al snel richting de 20000 a 30000 euro. Daarbij komt dat een organisatie contractueel eerst met de NOS moet onderhandelen voor ze het een andere partij in zee mogen. Regionale omroepen kunnen vaak wel in een deal met de NOS wat realiseren. Wat is er nu mooier dan de cross aan het parcours te volgen.
Oh ja met alle respect maar voor de meeste TV kijkers is er mss maar 1 bekende naam en dat is Mathieu van der Poel.
12-01-2025 14:15
In Rupchen in 2022 deden ze toch ook live verslag, waarom nu dan niet? De NOS heeft een reden (ook al is die discutabel), de organisatie heeft niet het geld, of organisatie power om het te organiseren. Maar waarom Omroep Brabant nu zo nodig Brabants Buske?? wil uitzenden dat snapt toch niemand.
09-01-2025 13:43
Inhoudelijk discussiëren is ook een vak.

Reacties zijn gesloten.