NK tijdrijden in Emmen gaat niet door

NK tijdrijden in Emmen gaat niet door

foto: Cor Vos

Het NK tijdrijden in Emmen (7 oktober) gaat dit jaar niet door. De organisatie vindt het niet verantwoord om deelnemers vanuit heel Nederland naar Emmen te laten afreizen, nu de regering maatregelen heeft aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.

Het beschermen van de gezondheid van vrijwilligers en medewerkers speelde ook een rol. Bovendien is het in het centrum van Emmen onmogelijk om publiek te weren bij de beoogde finishlocatie. Het kampioenschap zou verreden worden voor de categorieën elite-vrouwen, elite-mannen en beloften-mannen.

De oorspronkelijk datum van 7 juni werd al losgelaten na de uitbraak van de coronacrisis. De KNWU hoopte op korte termijn een nieuwe datum voor het Nederlands kampioenschap tijdrijden bekend te maken. De wielerunie zat om tafel met organisator Jansen Event Sportmanagement en de gemeente Emmen.

Er werd uiteindelijk een nieuwe datum gevonden met woensdag 7 oktober, maar dit feestje gaat dus niet door. Daarmee blijven Jos van Emden (mannen) en Annemiek van Vleuten (vrouwen) een jaar langer nationaal kampioen.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Jean Dumas 29 september 2020 om 18:04

Verstandig, wel jammer.

-Stijn- 29 september 2020 om 18:09

Tijdrit is heel veilig, wat dan met AGR?

SnellePelle 29 september 2020 om 19:10

Worldtour evenement. Dan worden alle deelnemers en kaderleden getest voorafgaand.

Turtlehead 29 september 2020 om 18:11

Tjongejonge. Prima als het niet lukt om publiek weg te houden en je dat niet wilt riskeren, of dat je misschien geen vrijwilligers kan krijgen, of…. Maar een reisverbod voor sport en beroep is volgens mij niet afgekondigd.

SolitaryShell 29 september 2020 om 18:12

Wat een onzin, de maatregelen geven juist expliciet ruimte voor sportwedstrijden.

Emergo 29 september 2020 om 18:51

????????????

SolitaryShell 29 september 2020 om 22:49

Lijkt me duidelijk. De boodschap gisteren was: ga vooral sporten, ook in wedstrijdverband, maar even geen publiek.

koos1 29 september 2020 om 18:16

Ze hadden natuurlijk gewoon naar een plek buiten het centrum kunnen kijken, dan was het publiek geen probleem geweest. De reden over het reizen van renners is best wel een onzinnige reden, renners reizen duizende kilometers naar koersen, dan moet wat kilometers in eigen land toch geen probleem zijn.
Aan de andere kant is het aflassen ook niet erg, vrees dat er toch maar heel weinig toppers aan de start hadden gestaan met grote kans dat een B-tijdrijder kampioen zou zijn geworden. Nu kan Van Emden (die blijft kampioen?) mooi alle tijdritten in de Giro in het rood-wit-blauw rijden.

ChefSpijker 29 september 2020 om 19:05

Dat lijkt me ook precies de reden. Als Dumoulin, Van Emden, Kelderman, Van Baarle wel van plan waren te komen, was er wel gezocht naar een oplossing.

Gilberto 29 september 2020 om 18:17

Overdreven gedoe

Wheely 29 september 2020 om 18:18

Dan maar op het Circuit van Assen of Zandvoort of nog een keer de Vamberg gebruiken. Of wordt het dan te kort?

Yeez 29 september 2020 om 18:25

Tijdrijden lijkt mij dan juist mogelijk, maar het is dan ook een keuze vd organisatie zelf. De datum was onlogisch, dus veel renners zullen het niet erg vinden

moa 29 september 2020 om 18:30

als dit al niet lukt, vergeet de AGR dan maar.

Pizzi 29 september 2020 om 18:34

Jos kon er sowieso niet bij zijn, dus die vindt dit niet zo erg, denk ik.

Emergo 29 september 2020 om 18:54

In Vlissingen wordt morgenmiddag een eh… tijdrit gereden van de Binckbanktour. .

skylimit 29 september 2020 om 19:06

Jongens en meisjes, waar zijn we allemaal in godsnaam me bezig. Angst is een hele slechte raadgever en helaas wordt dat sein ook door de slappe overheid via de media overgedragen. Blijft allemaal thuis, sluit ramen en deuren, dicht alle kieren, koop een zuurstofmasker, zorg voor voldoende water en sla voldoende voedsel in voor minimaal 3 weken, misschien dat daarna het virus weer eventjes tot rust is gekomen….

Kelder is de Man 29 september 2020 om 19:35

Inderdaad slap. Maatregelen, inclusief mondkapplicht, hadden ze twee weken geleden al moeten invoeren met de signalen vanuit andere landen. Maar lopen wederom achter de feiten aan en durven het niet vol door te trekken, waardoor alles heel twijfelachtig is. Winkeliers en horecaondernemers pleiten ook voor de kapjes, zodat ze minder vroeg hoeven te sluiten. En Sky.. ik snap je sarcasme en sta lijnrecht tegenover je.

Veloburto 29 september 2020 om 19:15

Mensen kunnen echt niet logisch nadenken, een tijdrit is toch iets dat makkelijk moet kunnen worden georganiseerd?

skylimit 29 september 2020 om 19:53

@kelder is de man. Nou, ja sarcastisch. Ik vind alle maatregelen voor een zo dodelijke virus echt lachtwekkend. Nu zo’n 7 maanden verder zijn er bijna 150.000 mensen besmet c.q. besmet geweest op een bevolking van 17 miljoen.
Nu gaat de discussie weer beginnen over mondkapjes wel of niet. Het enige wat de overheid moet doen is verpleeghuizen/zorgtehuizen / kwetsbare groepen etc. beschermende maatregelen te bieden en voor de rest het virus onder de bevolking zijn/haar gang te laten gaan.

Kelder is de Man 29 september 2020 om 20:04

Sky.. Ok, dan had ik het verkeerd begrepen en ik ga zeker mee met het eerste, maar je kunt niet het virus z'n gang laten gaan onder de jongere mensen, want dat heeft uiteindelijk ook effect op ouderen, want die zitten niet allemaal in een verzorgingstehuis.

FDJ 29 september 2020 om 20:07

Het probleem is dat vroeg of laat de besmettingen bij ouderen terecht komen. Er was voor de zomer een relatief goed en mooi resultaat geboekt en het virus was onder controle. De verwende jeugd moest echt medelijden kweken en deed vervolgens alles wat niet mocht en nu moeten de ouderen weer eenzaam zijn? Als de jeugd zich beter aan de regels had gehouden was dit nu niet nodig geweest.

Uiteraard ook het structurele geblunder van Rutte, De Jonge en Van Dissel niet vergeten. Vanaf het begin van de crisis lopen ze achter de feiten aan.

Michelangelo 29 september 2020 om 20:25

Zolang we “kleine” opofferingen als een lapje voor je mond, wat minder contacten, een elleboog ipv een hand of een hug zien als een probleem in plaats van oplossing, dan denk ik dat we nog heel lang zonder publiek blijven sporten. Of blijven jojo-en…

We doen alsof we zo slim zijn met intelligente lockdowns en onze mondmasker discussie; maar eigenlijk zijn we een beetje Gekke Gerrit van Europa.

Wheely 29 september 2020 om 20:41

@sky
Het is echt niet zo dat alleen oudere of kwetsbare mensen getroffen worden door het virus, ook jonge en gezonde mensen kunnen ernstig ziek worden en blijvende schade overhouden. Ik spreek helaas uit ervaring en dit gun je echt niemand. Dat dit niet zomaar een griepje is en mensen klachten blijven houden wordt steeds duidelijker nu de tijd vordert maar blijft helaas nog onderbelicht. De nadruk ligt in NL teveel op IC opnames en mortaliteit maar dat is niet perse het enige probleem. Er belanden compleet gezonde mensen in de ziektewet. Dat die aantallen nog niet de spuigaten uitlopen is vooral dankzij maatregelen.

Kelder is de Man 29 september 2020 om 20:43

FDJ en Wheely
Precies dat dus.

Frank V 29 september 2020 om 20:56

NL zwabbert een beetje van het ene uiterste naar het andere.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair