NK Montferland vier ton duurder dan gepland

Door , vrijdag 1 december 2017 om 12:33
NK Montferland vier ton duurder dan gepland

Het NK wielrennen is voor de gemeente Montferland geen financieel succes geworden, blijkt uit een evaluatie van de gemeente. Het wielerevenement heeft de gemeente Montferland 400.000 euro meer gekost dan gepland.

De gemeente Montferland organiseerde zelf de NK Wielerweken. De kosten werden begroot op iets meer dan een half miljoen euro. De gemeente zelf reserveerde 125.000 euro voor het evenement en de provincie Gelderland 200.000 euro. Het resterende bedrag moest uit de markt gehaald worden door onder meer sponsoring, side-events en het verkoop van VIP-pakketen. De begroting bleek achteraf te optimistisch.

“Helaas is gebleken dat de animo onder het bedrijfsleven klein was. Debet hieraan zijn geweest de vele internationale wielerevenementen, die Nederland de laatste jaren binnen zijn landsgrenzen. Daarnaast is zichtbaarheid van dure reclamedragers door het lange parcours “onzeker”, aldus de gemeente in een verklaring op de financiële tegenvaller.

Ook viel de inzet van vrijwilligers tegen, waardoor de gemeente genoodzaakt was om onder andere professionele verkeersregelaars in te huren.

Ondanks de tegenvallers spreekt de gemeenteraad van een succesvol evenement. Uit een rapport over de mediawaarde, uitgevoerd in opdracht van de KNWU, blijkt dat het NK een mediawaarde van ruim 700.000 euro heeft gegenereerd voor Montferland. Meer dan 11.000 wielerliefhebbers bezochten het nationaal kampioenschap.

In juni kroonde Ramon Sinkeldam zich tot nationaal kampioen op de weg. Dumoulin won het rood-wit-blauw op de tijdrit. Bij de vrouwen gingen de zeges naar Chantal Blaak en Annemiek van Vleuten. Vorig jaar kostte het NK ook al meer dan gepland. De gemeente Goerree-Overflakkee gaf toen 170.000 euro meer uit dan gepland.

Dit artikel delen:

36 Reacties

aardappeljager 1 december 2017 om 12:45

Geen rekening houden met verkeersmaatregelen bij een evenement. Zeker geen mensen ingehuurd die vaker met zo’n bijltje gehakt hebben

HoofdIsVrij 1 december 2017 om 12:49

Is er ooit een begroting voor een wielerevenement wel nagenoeg correct geweest? Wat voor incompetente mensen maken dergelijke begrotingen zou je haast denken.

Mathieu Moller 1 december 2017 om 12:57

Misschien dan wat beknibbelen op het kampioenstruitje van Sinkeldam. Oh wacht …

Jeff®ey 1 december 2017 om 13:03

Logisch toch dat de verkeersregelaars niet helemaal voor niets komen. Moeten ieder jaar een cursus doen en examen enzo.

Dan heb je nog het risico dat je geslagen of aangereden word. Je hebt het risico dat je uitgescheld word.

Daar mag en moet zeker wat tegenover staan.

Hoebele 1 december 2017 om 13:15

Ik vraag me af hoeveel lessen die er nu geleerd kúnnen worden, ook daadwerkelijk doorgegeven worden aan de komende organisatoren? Daar zou de KNWU voor moeten zorgen, maar zij hebben er belang bij als toekomstige organisaties steeds een te optimistische begroting maken, bang dat niemand het NK meer wil hebben. WK’s, OS en Grand Départs maken vaak verlies, terwijl de Tour/ASO wel winst maakt.

Veloburto 1 december 2017 om 13:24

Haha, aanvullende verkeersmaatregelen: geraamd 0 euro, werkelijk: 1110.000 euro. Lekkere schatting hoor.

fvtende 1 december 2017 om 13:35

266 ton verschil puur op verkeers en veiligheidsmaatregelen. Dus ongeveer een derde van de kosten gewoon niet goed geraamd. En daarvan ruim de helft uberhaupt nooit in beeld gehad…

@Jeffrey. 266 duizend aan verkeersregelaars lijkt me sterk. Ik denk eerlijk gezegd dat het juist die verkeersregelaars zijn die wel ingecalculeerd waren

Explorer 1 december 2017 om 13:47

Makkelijk praten hier achteraf, er moet natuurlijk wel begeleiding komen vanuit de knwu om dit te voorkomen.
Je wil als knwu natuurlijk niet dat dit elk jaar zo terug komt in het nieuws. Dan wil niemand meer een NK organiseren.
Het is ook mogelijk dat montferland zelf de knwu geweigerd heeft om hulp te bieden.
Sponsor model door lokale bedrijven te implementeren in het nk zou een goed initiatief zijn, kleine ronde door dorp/ stad met veel vertier eromheen zou mooier zijn.
Consumptie van de bezoeker in samenhang met de koers. Beter kun je niet geld verdienen.

Al om al is dit een verlies voor alle partijen.

marehoek 1 december 2017 om 13:59

Verkeerd parkoers gekozen.

n3razzurri 1 december 2017 om 14:00

Als je toch tekort komt, dan maar lekker afronden op 400.000.

@fvtende: het is 266 duizend, niet 266 ton.

klootje kriekeljon 1 december 2017 om 14:12

Sponsoren geraamd 150k – werkelijk 29k, staat er doodleuk.

Maar die begroting moeten we niet teveel naar kijken joh, zo’n netwerkborrel mag best wat kosten. Hoogstwaarschijnlijk waren de plaatselijke broodjes nog nooit zo zoet gebakken.

fvtende 1 december 2017 om 14:45

@n3razzuri, Ik pas het aan thnx. Domme fout

@fustviking. Lekker ongenuanceerd ook. De gemiddeld fiets/wieler/mtb-toerist is 100% bekend met Montferland.

rahimns 1 december 2017 om 14:49

Ik heb een aantal jaar geleden een toertocht georganiseerd in Almere en toen moesten we van de gemeente ook verkeersregelaars inhuren. We hebben toen ook een offerte uit laten brengen en schrokken ons dood wat daar voor gevraagd werd. Onze volledige budget zou er aan op zijn gegaan. We hebben het toen op een andere manier opgelost, maar het is vrij prijzig idd.

Thijs E 1 december 2017 om 14:55

400K overschrijden op een budget van 510K. Knap.

De reden dat je als gemeente beter bij je kerntaken kunt blijven, organisatie van topsport evenementen hoort daar niet bij.

maurits1972 1 december 2017 om 15:13

Meestal worden de budgetten bij het organiseren van sportevenementen door de overheid flink overschreden. Denk aan de tdf in Utrecht. Het kostenplaatje wordt meestal bewust zo gunstig mogelijk voorgesteld. Men moet immers een meerderheid in bv de gemeenteraad krijgen. Daarnaast zitten er ook nog een hoop verborgen kosten. De vele manuren van ambtenaren worden nooit meegerekend. Dan zijn er nog de kosten voor aanpassingen aan wegen. Bijvoorbeeld nieuwe asfaltlaag. Deze kosten worden dan niet meegerekend omdat dat toch een keer zou moeten gebeuren.
Aan de inkomstenkant hetzelfde verhaal. Net als de economische exposure.

Ik als wielrenliefhebber vind het hartstikke leuk dat deze evenementen worden georganiseerd. Maar dat het financiële plaatje niet gaat kloppen weet je op voorhand. Je kunt beter hopen dat je buurgemeente zoiets organiseert dan je eigen gemeente. Want de jaren daarna zal er op veel belangrijkere zaken worden bezuinigt.

rahimns 1 december 2017 om 15:27

Misschien wel handig als een gemeente zoiets wilt organiseren om eerst te onderzoeken of er dus genoeg draagvlak is bij het bedrijfsleven om zoiets te sponsoren. Eerlijk is eerlijk het komt allemaal vrij amateuristisch over.

sooike 1 december 2017 om 15:28

“je wordt uitgescheld”…..””er zal worden bezuinigT”…

OT: ik ben zelf betrokken (geweest) bij de organisatie van enkele grote evenementen. Fietstochten, themawandelingen en enkele behoorlijk grote muziekevenementen. Het maken van een begroting is absoluut geen nattevinger-werk, maar je moet binnen je organisatie wel een financiële man hebben die weet waar hijhet over heeft. Het is bekend dat een angstig geworden overheid steeds hogere eisen stelt aan de veiligheid van bezoekers en/of deelnemers. Omdat we altijd de steun hebben van een grote groep vrijwilligers kunnen we de organisatiekosten enorm drukken o.a. met een overschot aan seingevers. Bartering deden we wel vrij moeiteloos en daarom verbaast me de 0 euro van Montferland op deze inkomstenpost. Bij ons laatste evenement hadden we met kranten en regionale omroep bijna een ton aan barter-inkomsten. We hadden een deskundige op dit terrein in ons gezelschap en die heeft dus flink zijn best gedaan.
Resumerend: ik vind het een forse overschrijding en op het eerste gezicht denk ik dat hier en daar de accenten wat verkeerd zijn gelegd in Montferland. Uit Limburg bij vorige NK’s nooit deze tekorten gezien. WK veldrijden in Valkenburg is al bijna weer financieel gedekt. Misschien toch wat hoog gegrepen allemaal in Montferland ??

achtpuntzes 1 december 2017 om 15:51

zeldzaam eerlijk, ik kan dat wel waarderen.

meestal goochelen ze wat met de cijfers zodat het lijkt alsof het een groot financieel succes was. maar in werkelijkheid moet er ALTIJD een bak geld bij.

die 'mediawaarde' van zo'n evenement moet je met een korreltje zout nemen. ik ben de streek alweer compleet vergeten toen ik de TV na de wedstrijd uitgezet heb. het is dat hier nog genoemd werd waar het NK was…

schipperaar 1 december 2017 om 17:10

Aanvullende verkeers en veiligheidsmaatregelen op 0 gebaseerd, hoe verzinnen ze het , enige wat klopt is sponsoring en subsidie provincie, kan je op bouwen!

McMulenga 1 december 2017 om 17:26

Degene die de begroting verzorgde mag wel op zoek naar een andere baan waha

sooike 1 december 2017 om 17:29

@8.6
Nee, er hoeft niet altijd een bak geld bij. Je moet alleen meer op zekerheden spelen als je veel mensen en middelen nodig hebt om een evenement te organiseren. Ik ben zelf vrij nauw betrokken bij twee musea en voordat wij een evenement publiceren moeten de financiën voor een groot deel gedekt zijn. Overigens zonder structurele subsidies. Crowdfunding is een inmiddels veel gebruikte methode, maar als je de mensen weet te raken, werkt het wel!
Ik krijg nogmaals de indruk dat men in Montferland de zaken een beetje heeft onderschat. Wielertechnisch gezien ook niet echt een leuk parkoers, vond ik. Brabant of Limburg dan maar? Daar hebben ze geen noemenswaardige tekorten. GP Adrie v.d. Poel in Hoogerheide is een voorbeeld. Veel vrijwilligers, zuinig budgetteren en volledig gesponsorde hotemetoten-bals ! En natuurlijk iets dichter bij België dan Montferland.

fustviking 1 december 2017 om 17:49

@fvtende
Ik ben als wielertoerist zeker bekend met Arnhem en Kleef als pleisterplaatsen en de Veluwe en het daaronder gelegen, schitterende rivierenlandschap als mooie fietsgebieden. De naam Montferland zegt mij echter niets. Zal dat ook nooit gaan doen, behalve dan de nostalgische gedachte aan ene Momfer de mol (maar dat is voor eigen rekening)

Explorer 1 december 2017 om 18:24

Iedereen heeft wel herkinning in zijn haar omgeving wat mooi is om te fietsen maar dat wil niet zeggen dat we de plekken van elkaar kennen. Nasmsbekendheid is een pre.
Daarnaast is goede reclame maken voor de omgeving van het nk belangrijk. Het moet mensen trekken. Hotspots in nederland om een mooi parkoers te maken zijn toch wel limburg en brabant. Deze provincies weten dat ook.
Knwu zal intensief moeten samenwerken en tips moeten kunnen geven hoe groot de kostenberaming kan zijn.
Desbtreffende steden kunnen zelf de lokale onderneming inzetten/warm maken om evenementen in hun gebied te organiseren rondom nk.
Laat het parkoers door steden en doropen gaan. Maak een rondje van 17km met daarin golden km of tussensprints voor geld in de dorpen/steden. Ook leuk voor de mindere renners in het peleton.
Innovatie moet toetreden in het wielrennen, jeugd komt niet meer kijken naar een recht toe recht aan parkoers van 230km.
Kosten kunnen hierdoor beter beraamd worden..

delgado 1 december 2017 om 19:23

Lijkt er wel op dat Montferland onze (Belgische) minister van Financiën heeft ingehuurd om dit te becijferen.

winningmood 1 december 2017 om 22:14

Met 700.000 euro mediawaarde (berekend door de KNWU ) houden ze 300.000 over.
Hoe bereken je mediawaarde, waar komt dat mediawaarde geld vandaan? Of is het "monopoly-geld"?

Headlines

Materiaalzone

Populair