Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes

Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes

foto: Sirotti

maandag 30 oktober 2017 om 19:17

David Lappartient zwaait sinds anderhalve maand de scepter bij de UCI. De Fransman is voornemens om het profwielrennen te hervormen en heeft tegenover het Franse radiostation RMC twee van zijn belangrijkste punten aangegeven. Lappartient wil de communicatiemiddelen in koers afschaffen en hij gaat zich hard maken voor ploegen van zes renners in de grote rondes.

Grote rondes naar zes renners per ploeg
Komend seizoen moeten de ploegen het in alle WorldTour-koersen het al met een renner minder doen. In de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España zullen er daardoor per team acht coureurs aan het vertrek staan. Het peloton verkleint dan van 198 naar 176 renners. Lappartient wil nog een stap verder: “Er was een tijd dat de ploegen nog uit tien renners bestonden. Daarna werden het er negen en nu dus acht. Ik ben er een voorstander van om ploegen aan de start te laten komen met maximaal zes renners”, aldus Lappartient. Hij denkt dat de koers daardoor attractiever zal zijn.

Communicatie uitbannen
Het tweede zorgenkindje van de Fransman is de communicatie tijdens de koers tussen de ploegleiderswagens en hun renners. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten. Op het komende WK in Innsbruck zullen de nationale teams het in ieder geval zonder communicatiemiddelen moeten doen. Zonder oortjes zouden we – denk ik – meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich mee brengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren.”

Dit artikel delen:

61 Reacties

schlunzi 30 oktober 2017 om 19:30

Pelotonnetje van 132 renners, weet het niet. Of gaan ze meer ploegen toelaten?

0
Widukind 30 oktober 2017 om 19:31

Man naar mijn hart.

0
Sagan=hulk 30 oktober 2017 om 19:34

Geen communicatie is goed, maar dat idee van zes renners per ploeg in grote rondes slaat nergens op. Kan er nooit een normale UCI voorzitter komen die zich bezighoudt met de echte problemen van het wielrennen? Op dit moment is dat het economische model. Er moet meer geld naar de ploegen gaan, zodat er meer sponsors komen.

0
de nijs 30 oktober 2017 om 19:35

Mijn eerste reactie: dat is te weinig.
Na even nadenken dat het een goede zaak is als meer ploegen worden toegelaten die voor verschillende kopmannen rijden. Zo worden luxeknechten sneller aangesproken om voor eigen kans te gaan rijden en is er veel minder controle op een leidertrui. Conclusie: aanval is de beste verdediging!

0
assen 30 oktober 2017 om 19:35

Dertig ploegen van zes renners in de TdF. Twaalf van die ploegen zijn Frans. ;-)

0
Busted 30 oktober 2017 om 19:36

Klinkt goed allemaal. Tussen de 25 en 30 ploegen, meer spreiding van sterke mannen en minder en kortere treintjes. Wordt wel chaotischer als iedereen dan ook een sprinter mee wil…
Leuke bijkomstigheid is daarnaast meer proconti ploegen ipv alleen maar Franse, het tweede niveau zal daarnaast sterker worden, lijkt me. In sportief opzicht ben ik in ieder geval voor.

0
delgado 30 oktober 2017 om 19:43

Zes renners in een grote ronde is een ridicuul idee. Wat als je in een eerste week van de Tour al 2 pionnen verliest? Dan hou je 3 knechten over voor de resterende 2 weken. Dat gaat te ver.

Van 9 naar 8 is al een mooie evolutie.

0
Mwielerfan 30 oktober 2017 om 19:43

Meer macht maar aso. Nu hebben die maar 4 aanwijs plekken. Met kleinere ploegen kunnen ze over een paar jaar 10 ploegen aanwijzen terwijl de uci er niks over te zeggen heeft.
Dus dat gat moet meteen gedicht worden door een maximum aantal renners in de reglementen op te nemen.

Verder de wk zonder oortjes? Was dat al besloten of is dit een conservatieve dictator?

0
kelderfan 30 oktober 2017 om 19:48

Lijkt mij een leuke suggestie; maar dan SKY met ploeg A en B; Sky blij en Poels ook blij.

0
skylimit 30 oktober 2017 om 19:58

Hij wil gelijk de popi-jopie uithangen en op de voorgrond treden, i.p.v. op de achtergrond rustig en doordacht aan hervormingen en geleidelijke veranderingen/verbeteringen in het wielrennen te werken. Zorgt hij ook voor de werkgelegenheid en financieele ondersteuning van de overbodige renners. Geloof niet dat er opeens meer sponsors op gaan staan…

0
illu 30 oktober 2017 om 20:00

Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich mee brengt verminderen

Kan iemand me die quote uitleggen? Hoe wordt het exact veiliger zonder oortjes?

0
Stenalic 30 oktober 2017 om 20:08

Ik zou zeggen maximaal één renner per team!

0
CyclesGoff 30 oktober 2017 om 20:18

Ik vind het wel verfrissen. De kans dat er aanvallender wordt gekoerst lijkt me zeker aanwezig. De overmacht van Sky in met name de Tour maar ook in de laatste Vuelta was wel heel vervelend.
@Illu: ik weet het niet zeler, maar ik denk dat hij doelt op brullende ploegleiders die iedereen naar voren schreeuwen bij potentieel gevaarlijke passages, waardoor die passage pas echt gevaarlijk wordt.

0
Verweggistan 30 oktober 2017 om 20:20

Nieuwe UCI baas heeft nu al aandacht tekort?

0
Jungle Man 30 oktober 2017 om 20:23

Sowieso komt deze kerel met ideeen, nu maar zien wat er van wordt waargemaakt

0
west 30 oktober 2017 om 20:38

Met te veel kleine ploegen wordt de belangenverstrengeling op een gegeven moment niet meer te overzien. Dan worden het ploegen van 12 of 18 in twee of drie kleuren shirtjes.

0
UrbanSteel 30 oktober 2017 om 20:55

@Sagan=Hulk

Quote:
Er moet meer geld naar de ploegen gaan, zodat er meer sponsors komen.

Deze snap ik ff niet , meer geld naar de ploegen zodat er meer sponsors komen , laat ik nu altijd gedacht hebben dat de sponsors het geld binnen brengen.

De UCI heeft een groot nadeel vergeleken met de UEFA , de UCI heeft nergens de rechten van behalve van het WK , de UEFA heeft de rechten van de UEFA Champions League en harkt zo een vermogen bij elkaar wat ook weer voor een gedeelte naar de “TOP” ploegen gaat , dit is iets wat de UCI nooit kan bewerkstelligen.

0
Mathieu Moller 30 oktober 2017 om 21:00

Hij zou beter eerst even afwachten hoe het komend jaar gaat met 1 renner minder, alvorens te gaan roepen dat er nog 2 af moeten. Misschien dat 8 renners per ploeg juist averechts werkt.

0
TomVD 30 oktober 2017 om 21:21

6 renners voor een ronde van 2 weken is gwn onrealistisch. Als je enkele pionnen verliest door valpartij, ziekte of oot dan ben je als kopman nog alleen in koers…

0
mollemarijden 30 oktober 2017 om 21:23

Gwn lekker op 7/8 zetten, de oortjes weg laten in de klassiekers, want zijn toch handig als iemand lek rijdt ofzo. Maar ban de meters uit, zou zeggen alleen een km teller, zodat je weet waar je bent ongeveer en een hartslag meter.

0
rahimns 30 oktober 2017 om 21:23

Ik vraag me af of dit heel erg goed zal vallen bij de sponsoren. Of hij bedoeld dat er dus meer ploegen mee mogen doen anders gaan we wel naar een heel klein peloton en dus staan er straks nog meer mensen op straat. Of hij wilt juist meer ploegen maar of sponsoren het dan nog interessant vinden om een ploeg te betalen dat lijkt me dan weer niet. Ik vraag me af om je hiermee de sport juist niet mee om zeep helpt.

0
Sagan=hulk 30 oktober 2017 om 21:29

@Urbansteel

Als er meer geld naar de ploegen gaat via tv rechten, reclame opbrengsten, e.d. Dan zullen er op termijn meer sponsors tot het wielrennen willen toetreden.

Op dit moment is de situatie zelfs dat er niet alleen nauwelijks nieuwe sponsors komen, sterker nog er verdwijnen er meer en meer. Zeker de ploegen van echte bedrijven die het wielrennen als een winstgevende activiteit zien zijn er nog nauwelijks.

Hier zou de UCI zich op moeten toeleggen. Op lange termijn is dit enorm nefast voor het professionele wielrennen. Je moet innoverende ontwikkelingen doen. Stilstaan is achteruitgaan. Ooit heeft ene Oleg Tinkov hierover zijn beklag gedaan, en er luisterde geen kat naar hem, maar hij was volledig juist. Er is iets grondig mis met het economisch model van de UCI en het wielrennen.

0
jooprioolpijp 30 oktober 2017 om 21:34

Bij de naam Lappartient moest ik altijd al aan een ziektebeeld denken, maar nu weet ik het zeker: Een lappartient leidt aan een onbedwingbare drang tot het oplaten van slecht doordachte proefballonnetjes. Even nadenken: wat doet minder renners per ploeg met de ploeg-regie? Die wordt nog strakker, geen ruimte meer voor een vrije rol, nog maar één doel per ploeg. Goh, wat opwindend. En voor welk probleem is deze ballon de oplossing? Ik kan er maar één bedenken: meneer houdt niet van Sky-in-de-Tour. Lijkt me niet iets waar de UCI zich mee dient te bemoeien. Of is hij hier de buikspreekpop van een andere club met een afkorting van drie letters?
Geen oortjes is ook zo’n briljant idee. Zou de ploegleiding (van nog meer ploegen…) dan stoppen met pogingen tot communicatie? Dat wordt dus door het peloton rijden met auto’s en motoren met tijdsverschillen etc. Wordt de kansloze ontsnapping minder kansloos? Mag hooguit iets minder ver weg.
Kortom, kan iemand deze man een flinke dosis van iets tegen verbale diarree toedienen?

0
UrbanSteel 30 oktober 2017 om 21:44

@Sagan=hulk

Dat gaat nooit gebeuren , de ASO gaat echt geen dubbeltje van het rijkelijk binnen vloeiende geld via TV rechten en reclame inkomsten afdragen aan de UCI , bij de UCI hebben ze jaren zitten slapen en zitten nu met de gebakken peren , in de jaren 60/70/80 hadden ze kunnen ingrijpen maar nu het een miljoenen industrie is staan ze aan de zijlijn en schept de ASO al het geld op. Een andere zijstraat , God weet voor hoeveel de Italiaanse koersen aan Eurosport zijn verkocht door de organisatie van de Giro, vangen de renners ook niks van.

0
Jan 30 oktober 2017 om 21:52

Perk de macht van de ASO ook maar eens in

0

Headlines

Populair

Materiaalzone