‘Renners Soudal Quick-Step krijgen te horen dat ze vrij zijn om te vertrekken’
Volgens Marca is de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step nog een stap dichterbij gekomen. De Spaanse krant schrijft dat er zondagmiddag vanuit de leiding van Soudal Quick-Step contact is opgenomen met de renners van de Belgische ploeg. De coureurs zouden te horen hebben gekregen ze andere oorden op mogen zoeken indien ze niet meewillen naar de nieuwe fusieploeg. Global Cycling Network schrijft daarentegen dat het nieuws van Marca onjuist is.
Dat zou ook betekenen dat Remco Evenepoel kan vertrekken naar elders. Volgens L’Équipe zal de wereldkampioen tijdrijden maar wat graag van die mogelijkheid gebruikmaken. “Zodra de fusie rond is en Plugges bedrijf de leiding overneemt, zullen alle contracten van de renners van Patrick Lefevere aflopen. Evenepoel hoeft dan alleen maar zijn contract bij INEOS Grenadiers te ondertekenen. Dat is in vijf minuten geregeld”, liet een vooraanstaande zaakwaarnemer, die bekend is met de zaak, weten aan de Franse sportkrant.
De verwachting is dat er vandaag of morgen meer nieuws komt over de mogelijke fusie. Patrick Lefevere, de ploegbaas van Soudal Quick-Step, schreef afgelopen zaterdag het volgende in zijn column voor Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
GCN spreekt bericht Marca tegen
Volgens Global Cycling Network (GCN) klopt het bericht van Marca niet. De ploeg en meerdere zaakwaarnemers ontkennen dat de renners geïnformeerd zijn, schrijft hoofdredacteur Daniel Benson op sociale media.
Naast wilder en evenepoel welke andere renners zijn geschikt voor jumbo?
Vervaeke? Serry? Misschien toch ook alaphilippe. Heeftbdit jaar toch wel iets aan verbetering laten zien. Landa? Die gaat vast met evenepoel mee. Is speciaal voor hem binnen gehaald.
Niet voor niets dat Lefevere vooral contracten tegen minimumloon heeft uitgedeeld.
Denk je een paar dingen uit het oog verliest. Plugge zat zonder sponsor, niet Lefevere. Minstens tien renners van de huidige JV ploeg zullen ook doorgestuurd worden. Alle contracten met te hoge verbrekingsvergoeding zullen worden gerespecteerd. Belgische sponsor Soudal zal ook graag een Belgische tak behouden zien. Zij willen wel graag meer internationale uitstraling maar ook de Belgische markt is heel belangrijk. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt die overal gaan pijn doen. De Nederlandse vergane glorie, Gesink en Kelderman, 38 jaar en 34 jaar volgend jaar ? Hoe moet je dat nog verder inpassen in de topploeg die men pretendeert te zijn. Hun marktwaarde is verdampt en je kan ze nauwelijks slijten en al zeker niet aan hun huidige salaris. Een Nederlandse ploeg zie ik al helemaal niet meer, op het management na.
Gesink ook niet, uit loyaliteit voor wat hij in het verleden heeft gedaan, en omdat hij zeker in Nederland nog steeds een van de bekendste en populairste renners is. Bovendien heeft hij in de Vuelta nog bewezen dat hij nog steeds een zeer waardevolle renner is, die daar eigenhandig Evenepoel en Almeida de nek omdraaide. Wat betreft dat Belgische element, ik denk dat Soudal met Van Aert, Benoot, Evenepoel en evt Lampaert zeer tevreden is.
Want het meerendeel komt niet in aanmerking voor Jumbo Visma en heeft dus volgend jaar geen ploeg meer om te rijden.
Eens dat Roglic sowieso de ploeg zou verlaten omdat hij de enige kopman in de Tour wil worden.
Er is gesproken over een fusie ja, en dat is het nieuws. Niet de dwangmatige handeling die nu gepleegd wordt dat het een beklonken deal is en het een kwestie van tijd is. Sterker nog die fusie gaat er m.i. niet komen. Jumbo neemt wat geldschieters over, maar de kern van de huidige Jumboploeg is volgend jaar ook gewoon de ploeg.