‘Renners Soudal Quick-Step krijgen te horen dat ze vrij zijn om te vertrekken’
foto: Cor Vos
maandag 2 oktober 2023 om 08:03

‘Renners Soudal Quick-Step krijgen te horen dat ze vrij zijn om te vertrekken’

Volgens Marca is de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step nog een stap dichterbij gekomen. De Spaanse krant schrijft dat er zondagmiddag vanuit de leiding van Soudal Quick-Step contact is opgenomen met de renners van de Belgische ploeg. De coureurs zouden te horen hebben gekregen ze andere oorden op mogen zoeken indien ze niet meewillen naar de nieuwe fusieploeg. Global Cycling Network schrijft daarentegen dat het nieuws van Marca onjuist is.

Dat zou ook betekenen dat Remco Evenepoel kan vertrekken naar elders. Volgens L’Équipe zal de wereldkampioen tijdrijden maar wat graag van die mogelijkheid gebruikmaken. “Zodra de fusie rond is en Plugges bedrijf de leiding overneemt, zullen alle contracten van de renners van Patrick Lefevere aflopen. Evenepoel hoeft dan alleen maar zijn contract bij INEOS Grenadiers te ondertekenen. Dat is in vijf minuten geregeld”, liet een vooraanstaande zaakwaarnemer, die bekend is met de zaak, weten aan de Franse sportkrant.

De verwachting is dat er vandaag of morgen meer nieuws komt over de mogelijke fusie. Patrick Lefevere, de ploegbaas van Soudal Quick-Step, schreef afgelopen zaterdag het volgende in zijn column voor Het Nieuwsblad: “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”

GCN spreekt bericht Marca tegen
Volgens Global Cycling Network (GCN) klopt het bericht van Marca niet. De ploeg en meerdere zaakwaarnemers ontkennen dat de renners geïnformeerd zijn, schrijft hoofdredacteur Daniel Benson op sociale media.

RIDE Magazine
112 Reacties
02-10-2023 14:06
Buiten het feit dat soudal een goede 2de sponsor zou zijn. Wat voegt de fusie toe voor jumbo. Als amazon wel als co sponsor instapt dan is de fusie sowieso al zinloos. Of het worden 3 grote sponsoren. Visma-amazon-soudal. Evenepoel gaat dan waarschijnlijk naar ineos zoals bekend. De enige ploeg naast jumbo die hem kan betalen. Voor jumbo hoop ik wel dat ze van wilder binnen halen. Ik zie in hem wel een winnaar van de vuelta of giro en rittenkoers van een week.

Naast wilder en evenepoel welke andere renners zijn geschikt voor jumbo?
Vervaeke? Serry? Misschien toch ook alaphilippe. Heeftbdit jaar toch wel iets aan verbetering laten zien. Landa? Die gaat vast met evenepoel mee. Is speciaal voor hem binnen gehaald.
02-10-2023 14:13
En wat als er van de 29 een stuk of 10 zijn die andere oorden opzoeken en de overige 19 willen blijven? Dan zit Visma-Soudal daar met 45 renners.
    02-10-2023 14:21
    Dan koop je de goedkoopsten af.

    Niet voor niets dat Lefevere vooral contracten tegen minimumloon heeft uitgedeeld.
    02-10-2023 22:58
    Ben je nu echt zo naïef om te denken dat alleen de renners van Lefevere gaan verdwijnen ??
    Denk je een paar dingen uit het oog verliest. Plugge zat zonder sponsor, niet Lefevere. Minstens tien renners van de huidige JV ploeg zullen ook doorgestuurd worden. Alle contracten met te hoge verbrekingsvergoeding zullen worden gerespecteerd. Belgische sponsor Soudal zal ook graag een Belgische tak behouden zien. Zij willen wel graag meer internationale uitstraling maar ook de Belgische markt is heel belangrijk. Er zullen keuzes moeten worden gemaakt die overal gaan pijn doen. De Nederlandse vergane glorie, Gesink en Kelderman, 38 jaar en 34 jaar volgend jaar ? Hoe moet je dat nog verder inpassen in de topploeg die men pretendeert te zijn. Hun marktwaarde is verdampt en je kan ze nauwelijks slijten en al zeker niet aan hun huidige salaris. Een Nederlandse ploeg zie ik al helemaal niet meer, op het management na.
    02-10-2023 23:15
    Ik heb ook nergens gezegd dat enkel renners van SQS afgekocht zouden worden. Ook bijvoorbeeld Lennard Hofstede is daarvoor kandidaat. Kelderman niet, buiten het feit dat hij nog helemaal geen 34 is, heeft hij nog een contract voor 2 jaar tegen een aanzienlijk salaris.

    Gesink ook niet, uit loyaliteit voor wat hij in het verleden heeft gedaan, en omdat hij zeker in Nederland nog steeds een van de bekendste en populairste renners is. Bovendien heeft hij in de Vuelta nog bewezen dat hij nog steeds een zeer waardevolle renner is, die daar eigenhandig Evenepoel en Almeida de nek omdraaide. Wat betreft dat Belgische element, ik denk dat Soudal met Van Aert, Benoot, Evenepoel en evt Lampaert zeer tevreden is.
02-10-2023 17:52
Hahaha. Drama alom. De beste Nederlandse en Belgische ploeg die geen sponsor kunnen vinden en Patje laat zich flikken. Ik denk dat er geen renner van SQS de fusie overleefd!
    02-10-2023 18:33
    Ik kan je geruststellen, je hebt het verkeerd gelezen. Er wordt mogelijkerwijs gefuseerd, er wordt niemand gefusilleerd.
02-10-2023 19:07
Dit klinkt toch meer en meer dat Quickstep Soudal gewoon stopt te bestaan en dat de renners worden buitengezet.
Want het meerendeel komt niet in aanmerking voor Jumbo Visma en heeft dus volgend jaar geen ploeg meer om te rijden.
03-10-2023 01:11
Als ik Visma was, zou ik Casper Pedersen overnemen als opvolger van Nathan. Ethan Vernon is ook een interessante renner, goede tijdrijder en kan een rol vervullen in de trein van Kooij. Aan Asgreen zal wel een prijskaartje hangen, maar die kan zich sportief verbeteren bij Visma.
02-10-2023 08:54
Na het artikel in L'Equipe gisteren is iedereen ervan overtuigd dat Evenepoel naar Ineos trekt. Vandaag neigen ze in Het Laatste Nieuws toch weer meer naar de fusieploeg: "De kogel is nog niet door de kerk, in de vorm van een gehandtekende overeenkomst of ‘handshake’ deal - alles op zijn tijd -, maar de signalen die ons de voorbije dagen bereikten, wijzen er alleszins op dat het met die intentie écht wel de goeie kant opgaat en dat de kans zeer reëel is dat de twee sterkste Belgische renners - Evenepoel en Wout van Aert - in 2024 samen in hetzelfde team rijden." Voor mij lijkt dit toch echt een dealbreaker voor Plugge. Want stel je voor dat hij door dit fusieverhaal én Roglic kwijt is én Evenepoel een gratis transfer naar een betere omkadering bij Ineos heeft bezorgd en hem dus potentieel een gevaarlijkere tegenstander in de Tour maakt. Daarmee schiet hij zichzelf twee keer in de voet.
    02-10-2023 09:01
    Roglic' vertrek moet je compleet los zien van dit hele 'fusie' verhaal. Roglic wil heel graag de enige kopmam zijn in een ploeg voor de Tour. Dat gaat hij met Vingegaard niet worden want Vingegaard is hem volledig voorbijgegaan. Na de afgelopen Vuelta was Roglic hoe dan ook gegaan. Ook zonder dit hele 'fusieverhaal'. Dat Evenepoel niet naar Jumbo komt lijkt mij ook niet meer dan logisch. Ook Evenepoel heeft die Tour ambitie en dat gaat in een ploeg met Vingegaard niet lukken. Evenepoel is 1 op 1 beduidend minder dan Vingegaard.
    02-10-2023 09:10
    @FDJ Het fusieverhaal speelt natuurlijk mee in de beslissing om Roglic te laten gaan, laten we daar niet naïef over doen. En ik ben akkoord dat Evenepoel onder Jonas staat in de groteronderangorde, absoluut, maar ik zou als grote baas van TJV toch veel liever strijden tegen Remco bij Soudal-QS dan tegen Remco bij Ineos. En net door deze "fusie" kan hij ervoor zorgen dat Remco gratis bij Ineos terechtkomt. Dan speel je de concurrentie wel heel erg in de kaart. Zeker als je ook nog Roglic kopman laat worden bij een concurrerende ploeg. En dat enkel om Soudal binnen te lijven?
    02-10-2023 09:16
    Voor zijn Tour ambities kan Evenepoel het beste bij de 'fusieploeg' blijven. Daar kan hij het beste leren qua voorbereiding, voeding, de Tour rijden om te winnen. Een investering van twee jaar om zijn kansen in de toekomst aanzienlijk te vergroten. Voorlopig kan hij de Tour toch niet winnen van Vingegaard en/of Pogacar.

    Eens dat Roglic sowieso de ploeg zou verlaten omdat hij de enige kopman in de Tour wil worden.
    02-10-2023 09:37
    Het fusieverhaal speelt helemaal geen rol in het laten gaan van Roglic. Het is onverstandig om een kopman tegen zijn zin bij de ploeg te houden. Daar komt bij dat JV in de Vuelta heeft gezien dat Vingegaard en Roglic samen in een grote ronde niet meer gaat. Bovendien, als een renner met de grote verdiensten van Roglic vraagt om te mogen vertrekken dan moet je dat als ploeg toestaan. Omdat hij enige kopman in de Tour wil zijn heeft Roglic dat natuurlijk in het contract bij zijn nieuwe ploeg opgenomen. Dus een combinatie Roglic - Evenepoel bij Ineos zit er niet in.
    02-10-2023 09:44
    Roglic vertrekt omdat hij niet langer zijn ambitie binnen TJV kan vervullen, Jonas is hem voorbijgestreefd als absolute nummer 1. Ik zie dat echter niet helemaal los van de overname/fusie want vooral voor Remco is het belangrijk dat hij nu in de rangorde onbetwist op plek 2 komt qua ronderenners, een ideale plek om te zitten en de ruimte te krijgen. Met Primoz was het meer dringen geweest.
    02-10-2023 11:14
    Roglic kan sowieso zijn ploeg niet verlaten als ze hem niet laten vertrekken. Er is geen enkele ploeg die een renner van 34 jaar een toploon gaat betalen met een contract van twee jaar, waarbij ze ook nog eens twee jaar schadevergoeding moeten gaan betalen. Vergeet het. Roglic wou weg. Akkoord, maar JV legt hem gewoon niks in de weg. Sterker, het was aangewezen om plaats te maken voor Evenepoel. Het Amazon verhaal zal dit alleen maar versneld hebben. Amerikaanse media moet het niet echt hebben van grijze muizen. Vignegaard is heel goed. Misschien wel de beste, maar het product moet ook verkopen.
    02-10-2023 19:05
    Sporters die choken op het moment supreme en dan op jacht gaan naar troostprijzen, daar krijg je Amerikanen vast mee op de banken.
    02-10-2023 22:48
    En trouwens, over die ploegen die een 34 jarige niet willen uitkopen: blijkbaar staan ze in de rij. En terecht, want bewijst dit jaar weer dat hij een van de weinigen is die Pogacar in een rechtstreeks duel kan verslaan.
02-10-2023 11:15
Precies wat ik vorige week al zei: Dit kun je geen fusie noemen. Dit is de totale onderwerping / overgave. Zoals vroeger koningen die hun eigen naderende ondergang wilden voorkomen op hun knieën gingen voor Xerxes of Gengis Kahn, zo geeft Pat Lev aan Plugge de sleutels van zijn rijk, plus slaven en harem, in ruil voor een plekje als onderkoning.
    02-10-2023 11:58
    Ja, je mag straks terug op je PlayStation hoor
02-10-2023 08:57
Het zal voor Kerckhofs even slikken zijn, maar met de huidige ontwikkelingen kun je toch allang niet meer spreken over een fusie? Die conclusie trok Lefevere zelf al min of meer in zijn column in HLN. 'Het duurde na de intentieverklaring te lang'. Logisch, want Amazon kwam in het spel. Dit betekent dat enkel Soudal en wellicht Specialized over zullen stappen als geldschieters net als Omega Pharma in 2011 van Lotto naar Quick Step en Soudal afgelopen seizoen in zelfde volgorde. Een fusie zoals in 2012 tussen RadioShack en Leopard was van een compleet andere orde dan zich hier afspeelt. Een mengeling van renners uit twee ploegen, een mengeling van begeleiding waarin destijds al snel twee ontevreden kampen ontstonden doordat de oud Leopard kopmannen meer vertrouwen hadden in Andersen dan Bruyneel en omgekeerd de RadioShack club eveneens. Dat risico gaat Plugge nu echt niet lopen dus hij hengelt met Amazon en Soudal het nodige geld binnen. Quick Step komt financien tekort en de renners mogen op zoek naar een nieuwe werkgever. Patrick Lefevere de grote verliezer en Jumbo financieel de grote winnaar, maar een fusie nee, daar geloof ik niet in. Nooit gedaan ook. Dat zou simpelweg ook niet bij de huidige Jumbo-Visma structuur passen.
    02-10-2023 09:13
    Niet zo flauw over Kerckhoffs, in essentie had hij gewoon als eerste de primeur van dit hele nogal onverwachte gebeuren (mocht het daadwerkelijk al vanaf 2024 zijn). Ere wie ere toekomt. En dat het tot 3871 vervolgartikelen, reacties en nuances leidt, doet weinig af aan z’n primeur.
    02-10-2023 09:42
    Mee eens dat Kerckhoffs maar mooi deze hele sh*tbende als eerste op de korrel had: enkel de invulling en bijbehorende stelligheid was wat voortvarend. Maar goed, daar hebben wij (Roglic naar Bahrein, Vingegaard naar Israel, QS en Ineos fuseren, de bowlingbal terug naar Amazon dat een Vlaams-Nederlandse superploeg wordt) ook last van.
    02-10-2023 10:13
    @Rollenfitsch daar denken we dan toch iets anders over. We worden doodgegooid met berichten en dat de fusie een kwestie van tijd is door Kerckhofs. Dat hij de boel aan het rollen gebracht heeft, ben ik het deels mee eens. Hij was te laat, want mij maak je niet wijs dat op het moment van publiceren niet allang Amazon in de markt was gekomen. Kortom er zijn gesprekken geweest, maar op 24 september was er intern al lang geen sprake meer van een echter fusie. Dat blijkt ook o.a. uit de column van Lefevere.

    Er is gesproken over een fusie ja, en dat is het nieuws. Niet de dwangmatige handeling die nu gepleegd wordt dat het een beklonken deal is en het een kwestie van tijd is. Sterker nog die fusie gaat er m.i. niet komen. Jumbo neemt wat geldschieters over, maar de kern van de huidige Jumboploeg is volgend jaar ook gewoon de ploeg.
02-10-2023 09:51
Door deelname amazon heeft levervre zijn eigen ploeg opgeblazen!
    02-10-2023 10:01
    Het opblazen van SQS kwam omdat SQS qua budget niet de gewenste rondeteam voor Evenepoel kon bouwen. Hierdoor was er onvrede bij de Evenepoels. Omdat de klassiekerkern ook beneden niveau presteerde was een overname waarschijnlijk de beste optie voor SQS. Met de renners die ze nu voor 2024 gecontracteerd hadden, hadden ze echt geen hoge ogen gegooid. Ik kan me goed voorstellen dat Lefevere, die de absolute top gewend is, niet steeds wil zien dat zijn ploeg voor spek en bonen meedoet. Net zoals dit jaar in de klassiekers
02-10-2023 12:24
Waarom denkt iedereen dat een docu met Evenepoel zo'n hit gaat worden? Is toch gewoon een beetje irritant ventje? Een beetje een mini Lefevre. Brrrr. Kan wel prachtig fietsen overigens. En in de Vuelta ook mooi teruggenokt. Dus kijken naar hem, graag! Horen praten, nou liever niet.
    02-10-2023 13:19
    Net alsof er beweert wordt dat helemaal niemand in katzwijm valt bij de Roglic en Vingegaard - monologen: die zijn er uiteraard ook. Alleen lefbekkie en ‘I’m gone, I’m dead..’ spreken een stuk meer aan.
    02-10-2023 16:25
    Ik ben helemaal geen remco fan. Maar wat hij na zijn tijdverlies heeft laten zien in de vuelta is inderdaad indrukwekkend. Maar had hij hetzelfde kunnen laten zien als hij geen tijd verlies had geleden. Denk het niet. Ik insinueert niks. Maar ene dag dik verliezen en volgende dag heel goed zijn had van mij een hoog vinokourov gehalte die dat ook een had tijdens de tour. Weet niet meer welk jaar en vlak daarna was hij gepakt op doping. Ik zeg niet ermee dat remco gebruikt of ooit heeft gebruikt.
    02-10-2023 18:06
    Rudolph Rooks je insinueert niets maar je laat dan toch de kans liggen om het effectief niet te doen. Nee, eigenlijk was het een inleiding om toch wat smeerlapperij eruit te smijten. Even logisch denken, die inzinking was mentaal en hij heeft het waarschijnlijk express wat laten lopen, als het mentaal was en hij is terug ontspannen en hij krijgt vrijheid door de achterstand. Wat is er dan vreemd aan zijn prestaties, het is niet dat hij rechtstreeks tegen een berggeit heeft gestreden en die er heeft afgereden he.
02-10-2023 09:53
2024 wordt een flop jaar voor de jumbotjes, Jonas moet t een keer alleen gaan doen tegen Rev en primoz, en Wout gaat nog minder winnen dan dit jaar want naast mvdp krijgt hij nu ook af te rekenen met de verbeterde versie van Tom Boonen NL de Lie. En mbt tot de tijdritten is t ook fini door Tarming
    02-10-2023 10:07
    Heb je Joshua Tarling als eens omhoog zien rijden? Daar gaan Jonas, Primož en Tadej niet wakker van liggen. :)
    02-10-2023 10:09
    @Westmalle1965 dat 2024 een slechter jaar wordt als 2023 is wel ingecalculeerd. Van het huidige team zijn alleen Roglic en Van Hooydonck echt een gemis voor volgend jaar. De overige renners kunnen ze makkelijk opvangen. Het is nu afwachten welke talenten de rol van Roglic op termijn gaan overnemen. Ik heb er in iedergeval wel vertrouwen in.
    02-10-2023 10:11
    Je zou nog wel eens gelijk kunnen krijgen :-( . Maar hopelijk heeft Vingegaard een topseizoen en keert Wout terug naar zijn beste niveau (meer pieken en minder werken?)
    02-10-2023 10:32
    Cornelius lezen aub mbt de tijdritten over tarling.enkel Kooy gaat een ritje of 10 winnen verder zie ik niemand die meer dan 6 of 7 overwinningen gaat halen buiten Wout en Jonas 4 t of 6 en de rest 1 of 2 max
    02-10-2023 22:44
    Vingegaard gaat volgend jaar gewoon de tour weer winnen. En als je de tour wint is het jaar geslaagd, voor elke ploeg.
02-10-2023 11:01
moe, moe, moe. Waarom is het bij zovelen niet duidelijk, dat dit geen fusie is, maar een agressieve overname? Alleen technisch is het fusie, om de wolfjes niet teveel hun territorium af te nemen, op het oog. Maar het eindresultaat: geen wolfjes meer! En dat is behoorlijk jammer, zoals het jammer is dat volgend jaar ook jumbo verdwijnt.
02-10-2023 08:09
Zal me benieuwen of er nog een konijn vh type Vingy out, REVKET in komt.
    02-10-2023 08:16
    Dat zou mijn inziens retarded zijn. Evenepoel is qua AK nog echt niet op het niveau van Vingegaard. Een zeker ronde winnaar, podiumrenner, laten gaan voor iemand die het kunstje nog moet herhalen is niet het slimste wat je kunt doen.
    02-10-2023 09:17
    Ligt er helemaal aan wat de insteek van Amazon als geldschieter is: willen ze per se winnen of volstaat exposure, spanning, sensatie, prodigy-ship, het volgen van de uitdager, etc.. een docu over Vingy zal ongeveer 50% trekken van wat REVKET doet. Met hem en WvA op jacht naar geel in groen in de tour, als ingezetenen van de diepstgewortelde wielernatie ooit: daar heb ik dan eerder een tientje voor over.
    02-10-2023 10:17
    Akkoord met dat van de docu, maar het doel van een topsportploeg is en blijft toch echt wel winnen
    02-10-2023 10:56
    100% gelijk vevie dat Roglic sowieso beter is op dit moment dan Evenepoel als het op rondewerk aankomt, eendaagse wedstrijden is het al lang andersom. Maar als je aan een oude krijger vasthoudt heb je over 2 à 3 jaar wel geen verse krijger die dat niveau haalt, dus je moet soms als ploeg wel op tijd voor een dipje gaan om geen gat erna te hebben.
    02-10-2023 13:48
    50% Romāns ? Dat is nog zeer optimistisch gedacht denk ik dan. Qua exposure, op allé mogelijke gebied komt Jonas ongeveer aan de enkels van Remco.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine