Nieuwe ontwikkelingen in het vrouwenwielrennen krijgen vorm
foto: Cor Vos
woensdag 22 september 2021 om 18:41

Nieuwe ontwikkelingen in het vrouwenwielrennen krijgen vorm

De UCI heeft nieuwe ontwikkelingen in het vrouwenwielrennen gepresenteerd. Het managementcomité van de internationale wielerunie introduceert onder meer de status van neoprof bij de ploegen van Womens WorldTour-niveau. Dit gaat gelden voor rensters die jonger zijn dan 23 jaar, zoals dat ook bij de mannen geldt.

Daarnaast heeft de UCI plannen bevestigd om het minimumsalaris in het vrouwenwielrennen te reguleren. Dat betekent dat in 2023 het minimumsalaris voor Women’s WorldTour-ploegen gelijk is aan de minimumsalaris bij UCI ProTeams bij de mannen. Het doel van de wielerunie is om dat minimum voor vrouwenploegen zo snel mogelijk gelijk te trekken met de UCI WorldTeams bij de mannen.

Steeds meer teams op het hoogste niveau hebben een mannen- en vrouwenploeg. Dat is de UCI ook niet ontgaan en ook zeer welkom volgens de wielerunie. Mede daarom gaat de UCI vanaf 2026 de toekenning van WorldTour- en Women’s WorldTour-licenties op elkaar afstemmen. De huidige licenties op het hoogste niveau lopen eind 2023 af. De UCI wil 2024 en 2025 gebruiken als transitieperiode voor ploegen.

Tot slot: de nieuw aangekondigde Ronde van Romandië voor vrouwen treedt volgend seizoen meteen toe tot de Women’s WorldTour.

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
22 september 2021 19:21
Wat ik me al een tijdje afvraag: hoe plassen de dames eigenlijk onderweg? Of doen ze dat niet, en is dat de reden dat ze de koersen redelijk kort houden? Of laten ze het gewoon lopen?
    22 september 2021 22:05
    Daar was gisteren toevallig een item over op de Belgische radio:
    https://radio1.be/luister/select/de-wereld-vandaag/mannelijke-wielrenners-plassen-soms-in-een-bidon-tijdens-wielerwedstrijden-maar-wat-doen-de-vrouwen
    23 september 2021 09:09
    Bedankt. Dus inderdaad soms maar gewoon laten lopen, zoals ik al vermoedde.
22 september 2021 20:35
Gelijk salaris betekent gelijke afstand.
    22 september 2021 20:43
    Ik zou dan eerder voor gelijke tijd pleiten. Uurloon en zo. Hoe dan ook, dat loopt allemaal een beetje vooruit op de ontwikkelingen. Vooralsnog zijn de salarissen niet gelijk, en is het vrouwenwielrennen in de breedte ook nog lang niet zo ver geprofessionaliseerd als bij de mannen. Het gevolg zijn grote niveauverschillen in het peloton, en heeft het weinig zin om de vrouwen standaard de mannenafstand of -tijd te laten rijden. Tenzij je wilt dat van Vleuten altijd wint. Als dat langzaamaan gelijk trekt, kun je naar een situatie als in de atletiek waar de marathon of 10 km voor iedereen een marathon of 10 km is. Dat einddoel kun je alleen bereiken als het voor vrouwen mogelijk wordt om van hun sport te leven.
    22 september 2021 22:02
    Want een marathonloper verdient ook 420 keer meer dan een 100m loper?

    Uiteindelijk zijn wedstrijden niet de arbeid, maar het resultaat van de arbeid die renners leveren (training).
    22 september 2021 22:54
    Dit vind ik altijd zulke nonsens. Alsof het alleen om afstand draait. Het voorbeeld hierboven over die marathonloper en die sprinter is precies raak.
22 september 2021 20:45
Nee maar, het komt uit de UCI en het klinkt als een goed idee. Gekker moet het niet worden. Niet dat salaris het enige is dat nodig is, maar zonder gaat het zeker niet lukken.
23 september 2021 09:10
Daar gaat heel het vrouwen wielrennen aan kapot

Reacties zijn gesloten.