Nieuwe ontwikkeling rond fusieplan: Jumbo-Visma brengt UCI op de hoogte
foto: Cor Vos
donderdag 28 september 2023 om 13:13

Nieuwe ontwikkeling rond fusieplan: Jumbo-Visma brengt UCI op de hoogte

De op handen zijnde fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgt steeds meer vorm. De Nederlandse formatie heeft de internationale wielerunie UCI namelijk al op de hoogte gebracht. Dat meldt Het Laatste Nieuws.

Het is het grootste geheim in de wielersport dat zich de afgelopen maanden afspeelde. Al vanaf medio juli zijn Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step met elkaar in gesprek om per 2024 een fusieploeg te vormen. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Richard Plugge zal de CEO van de ploeg worden. Merijn Zeeman wordt hoofdcoach. Patrick Lefevere wordt dan weer lid van de Raad van Commissarissen van de ploeg.

Volgens ingewijden is het een kwestie van tijd voordat deze spectaculaire en verrassende fusie wordt beklonken. De laatste ontwikkeling is volgens Het Laatste Nieuws dat Jumbo-Visma-teambaas Plugge de UCI op de hoogte heeft gebracht van het fusieplan voor 2024. De Nederlander zou vorige week al een overleg hebben gehad met UCI-voorzitter David Lappartient. Er staat ook een call gepland tussen Plugge, de UCI en een afgevaardigde van Soudal Quick-Step.

Over de inhoud van die gesprekken is voorlopig niks bekend. De UCI moet echter wel toestemming verlenen aan Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step, anders kan de geplande fusie niet doorgaan. De internationale wielerunie werkt met specifieke regels wat betreft licenties van WorldTour-teams.

Deadline
Ploegen moeten ten laatste op 15 oktober alle benodigde informatie en documenten (bankgarantie, exacte ploegnaam, naam en het adres van het hoofdkantoor, paying agent, CEO, hoofdsponsors, ploegleiders en de renners) aanleveren bij de UCI. Is dat niet het geval, dan wacht er een financiële sanctie in de vorm van een boete. In hetzelfde reglement staat echter dat in bijzondere omstandigheden kan worden afgeweken van deze datum.

RIDE Magazine
54 Reacties
28-09-2023 13:38
Die fusie komt er dus gewoon, Remco naar Soudal-Visma en allemaal op Specialized machines.

Leden waren hier al gretig de messen aan het slijpen om WF af te maken, maar het lijkt er toch op dat de beste wielersite op het www, de dikste en sappigste scoop van het jaar heeft.
    28-09-2023 13:45
    Rustig, Raymond.
    28-09-2023 14:14
    Je krijgt een duimpje omdat ik moest lachen.



    "Don't shoot the messenger".


    Serieus, ik ben Raymond niet ;)
    28-09-2023 14:52
    Triest, we hadden Shell, Unilever met consumer goods. Die deden zelden iets aan sponsoring maar graaiden miljarden door Nederlandse belastingvoordelen etc. ASML, steenrijk maar geen product om op TV te slijten maar wel midden in een samenleving waarckoers leeft, met 40.000 +!medewerkers in die samenleving waarvoor vrije tijd en gezond leven belangrijk is. Jezelf verbinden aan zo'n sport om ook die samenleving wat terug te geven (ASML heeft ook diverse tax voordelen) en het personeel nog meer te motiveren en te betrekken via diverse Loyalty programma's is zo vreemd nog niet. 15-20 miljoen er jaar voor 3 of 5 jaar is peanuts in hun geval.
    En zo zijn er meer merken, bedrijven te bedenken ook internationaal die vanuit het midden oosten hun naam willen uitbouwen of vanuit Azië of USA hier voet aan de grond willen krijgen.
    28-09-2023 17:18
    @Kop: wij hebben ab-inbev, de grootste brouwer ter wereld, maar ook die doen niéts. Vergeleken met andere sporttakken zijn de wielersponsors toch meestal van tweede- en derderangs bedrijven . Dat terwijl Tour, ronde en Parijs Roubaix toch grote weerklank hebben
    28-09-2023 23:12
    Zeker Zietumgaan. Hoewel er ook grote multinationals in wielrennen sponsoren is jouw opmerking mbt An Inbev evengoed waar. Juist bier een uitstekend te promoten product bij de koers.
28-09-2023 13:19
Ik blijf erbij dat dit voor Jumbo-Visma helemaal niks gaat opleveren. Eerder een hoop gelazer. Ik zie dit dus echt niet gebeuren. Mentaliteit alleen al is mega verschillend. Renners en medewerkersbestanden samenvoegen leveren meer issues dan voordelen op. Financieel zie ik ook geen grote stap vooruit (maar wie weet is er nog iets onbekend). Kortom hoop gelazer en onzekerheid zonder duidelijke voordelen. Kan mij echt niet voorstellen dat Plugge cum suis dit wil, tenzij er ergens nog een HELE grote pot geld bij komt ofzo.
    28-09-2023 13:48
    Het gaat ze een extra sponsor opleveren, en laat dat nou net zijn wat ze zoeken?
    28-09-2023 14:43
    Nu gaat blijken wat Plugge echt kan. Hij bouwde tot nu toe de ploeg uitstekend op met de mazzel van een sportadept als Frits van Eerd en Brand Loyalty miljardair Robert van der Wallen. Beide Nederlanders met een warm hart voor onze sport.

    Nu is TJV wereldwijd bekend door de enorme exposure van drie grote rondes in 1 jaar. Zelfs in Amerika met winnaar Sep Kuss. Wanneer hij nu niet voor eind 2 O 2 4. een vervangende sponsor of twee kan vinden is hij nog altijd de beetje arrogante journalist die het uitbouwen goed managede maar als verkoper totaal onbekwaam. Komt ook niet symphatiek over in een gesprek, hij heeft dat charisma en flair gewoon niet.
    28-09-2023 23:17
    Plugge heeft het sales charisma niet maar kennelijk wel de juiste mensen ingeschakeld. Vaak een sportmarketing bureau. Zakenlijk is hij zeker en het afronden gaat uiteraard niet zonder hem.

    Zoals hierboven aangegeven, het zou vreemd zijn geweest mocht hij nu niet een grote vis aan de haak kunnen slaan. En gelukkig, Amazon.
28-09-2023 13:53
Ben toch wel enorm benieuwd welke renners er mogen blijven als deze fusie doorgaat. Beide ploegen hebben toch al een groot aantal renners onder contract. Gaan die jongens opeens allemaal op straat staan?
    28-09-2023 16:52
    Ong. 20 renners zullen op zoek moeten, niet aangenaam maar dat valt in het niets tegenover de 60 staffleden (ratio is 3/1) die ook, want verplicht, UCI leden zijn. Dat gegeven is zeer onderbelicht in deze saga en hopelijk zal de UCI hen ook in overweging nemen als de 2 giganten zich via allerlei achterpoortjes toch naar een fusie wringen…
    30-09-2023 05:43
    Remco bepaald wie er mag blijven , wie weg moet en wie er nog bij komt . Roglic heeft het al geweten
28-09-2023 14:17
En toch he, buiten het financiële om: hoeveel renners van de Wolfpack zijn nou eigenlijk interessant voor Jumbo? Het merendeel is beslist niet beter dan de renners die er nu al zijn.
    28-09-2023 15:02
    Evenepoel
    Van Wilder
    Cattaneo
    Asgreen
    ...dan houdt het wel zo'n beetje op denk ik?
    28-09-2023 15:37
    Alaphilippe in normale doen. Twijfel wel hoe de Jumbo-methode op hem zal aanslaan.
    28-09-2023 16:52
    Voeg er ook maar landa merlier en lampaert (ideale vervanger van hooydonck) aan toe.
28-09-2023 14:31
https://www.bd.nl/wielrennen/nieuwe-stap-in-fusie-plan-jumbo-visma-voert-gesprek-in-den-bosch-en-brengt-uci-op-de-hoogte~a423e6d9/. TJV Al druk in overleg met Specialized.
28-09-2023 13:28
Ik denk dat Plugge niet zo naief is, zoals veel mensen hier, om te denken dat een groot bedrijf dat jaarlijks 20 tot miljoen euro aan sponsoring kan en wil betalen dit zomaar kan. Deze multinationals werken bijna allemaal met budgetten die 2 à 3, tot soms 5 jaar vastliggen. Hij beseft dat de kans groot is dat er geen grote sponsor zal komen om vanaf 2025 de miljoenen van Jumbo te vervangen en daarom wordt er gepraat met andere ploegen om te fuseren.
    28-09-2023 15:33
    Het zou gaan om 8 miljoen voor de mannenploeg vanaf 1 januari 2025. Stel je vindt een sponsor voor 5-6 miljoen en neemt afscheid van Roglic, dan heb je toch nog steeds de allerbeste wielerploeg ter wereld?
28-09-2023 13:58
Deze hele soap (en de nog volgende eindeloze hoop gezeik) is een veeel te hoge prijs om per se de beste ploeg van de wereld te blijven.

Als je moet kiezen tussen (budgettair) de vierde ploeg van de wereld zijn of de hele boel naar de klote helpen om maar de grootste te blijven, is het geen schande om voor iets minder te kiezen. Met behoud van identiteit.
    28-09-2023 14:05
    Het alternatief was/is niet om financieel vierde te blijven, maar om financieel aan de grond te raken en dus te verdwijnen, met identiteit en al. En voor de goede orde, voor mij hoeft die fusie ook niet, en zeker niet zo snel, maar ik zie de logica en de drijvende krachten.
    28-09-2023 14:11
    Ik denk echt dat jopie gelijk heeft. Wielrennen is een marge sport, een (dure) niche met lage mondiale marktwaarde.
28-09-2023 14:11
Gezien het geringe aantal contracten bij INEOS kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook INEOS bij deze wielerdeals aller wielerdeals is betrokken. Evenepoel met een flink handvol aan helpers naar INEOS en de rest van de ploeg naar het fusieteam.
Ergens zou het een zegen zijn als er ook nog een vierde ploeg bij betrokken zou zijn. Die de Nederlanders en Belgen opvangt die bij het fusieteam een nog grotere bijrol krijgen.
    28-09-2023 14:56
    Het is gewoon triest mocht er maar 1 "grote" ploeg overblijven in België Nederland. Niets ten nadele van AlpecinDQ en Lotto of een Internarché. Zeker ADQ niet die nu beter presteren dan SQS maar niet zoals Quickstep Lefevre in de goede jaren en hoecTJV nu presteert sinds een paar jaar..
    28-09-2023 14:56
    TDT zit op pole ;-)
    28-09-2023 15:00
    Die 4e ploeg is natuurlijk TDT ;)
    28-09-2023 15:32
    Of Roglic naar Ineos met onder andere Tratnik en wat helpers.
28-09-2023 14:13
Als.ik voor mezelf even terug beredeneer dan heeft remco evenepoel denk ik zijn mond al voorbij gepraat met de opmerking: misschien moet ik voor een voorbereiding meer naar jumbo kijken. Dit n.a.v. zijn 2 rondes dit jaar en de "slechte" dag in de vuelta. De context van deze opmerking is ineens heel anders. Ben benieuwd welke 30 renners ze willen houden. Zijn de renners met een fusie ineens contract loos of hoe werkt dat eigenlijk.
    28-09-2023 15:02
    Vergezocht. TJV ligt bij alle ploegen op het puntje van de tong als toonaangevend dus hun methode. Dat REV daar toen in die situatie naar verwees was ook gebeurd mochten deze fusie gesprekken er niet zijn geweest.
    Tenzij PL om hem tot rust te brengen vanwege de ontstane onrust een paar weken eerder verteld heeft dat ze in gesprek zijn wat nog altijd geen goede analyse is. Immers REV wilmdecTour winnen en bij TJV is en of Roglic (toen was er nog geen spraken van een mogelijk vertrek van Rogla) komende jaren de man en anders toch zeker Vinegaard. Ofwel REV blij met wetenschap voorlopig 2e keus te zijn, denk het niet.
28-09-2023 15:16
DSM was denk ik wel een mooie sponsor geweest voor JV.
28-09-2023 15:19
Beetje bij beetje wordt de puzzel gelegd. Na groen licht van de UCI zal de officiële aankondiging wel volgen zeker? Enig struikelblok voor de UCI lijkt me hoe de oude ploegen omgaan met de contracten van de renners. Alhoewel, de UCI is niet meteen het orgaan dat opkomt voor de belangen van de renners.
28-09-2023 15:30
Als dit de ploeg Evenepoel oplevert zal dit het zeker waard zijn.
    28-09-2023 16:01
    zeker, da's voor de komende 10 jaar overwinningen binnenhalen met die gast erbij
28-09-2023 18:12
Fatman scoop. Zat die jongen van de T toch redelijk raak met zn opinie, analyse. Roglic weg Evenepoel in. Dat is voor een fanboy als ik wel ff slikken. Ik zal toch echt een manier moeten vinden om Remco te omarmen. Laat ik om te beginnen dat te doen met Ernst, Eddytheeagle en al die andere Evenepoel supporters wiens naam ik telkens vergeet of anoniem blijven via de min knop. Ben ook opportunistisch genoeg door Evenepoel een toffe, jonge brutale renner te vinden. Dat hij bij PSV heeft gevoetbald is nice. Ik sliep onder een PSV dekbed ttv Ronaldo, Romario, Nilis. Ik blijf Roglic natuurlijk wel supporteren, dat wordt nog vloeken en juichen tegelijk. Visma in de lead voor het merendeel vd renners aangevuld met een max 8-10 vanuit de Soudal stal lijkt het. Evenepoel en sws wat goede Belgische renners. En een Deen als t ff kan. Wat een tombola wordt dat. Ineos lijkt me de ploeg voor Primoz. Nog genoeg plekjes over. Alsof ze het wisten. Tratnik zal meegaan denk ik. Kuss hopelijk niet. Die kan dan met Vingegaard en Evenepoel de grote rondes doen, als hij wil. Krijgt Kooij nog een concurrent sprinter erbij. Nog lang niet uitgeluld in mn hoofd. Tijd om Mo ff te appen.
    28-09-2023 18:31
    Ach Raul...ik heb altijd al van jou gehouden, je zag het alleen nooit...kom hier mijn vriend, dat ik je een knuffel geef :-)
    28-09-2023 18:37
    Mijn liefde voor Roglic maakte me blijkbaar blind voor die van anderen zoals jij, Eddie. Het moest zo zijn, ik ruil de ene schansspringer voor de andere in. Knuff terug. Auw je bril!
28-09-2023 18:14
Waar zit het (meerjarige) geld wat mee komt als JV fuseert met Soudal?

Als je nu deze fusie zou doen, met welke ploeg/sponsor moet je over 2of3 jaar dan weer fuseren?

Het echte meerjarige voordeel ontgaat mij op dit moment nog
28-09-2023 13:46
Ik ben fusiemoe. Als ze nou even een (geklapte) deal bekendmaken zijn we allemaal weer klaar met speculeren tot half februari 2024.
    28-09-2023 13:57
    Meer nog dan dat, ik raak wielren-moe. Gedoe en gezeik, topics uitgemergeld tot op het bot en Jumbo-Visma ruilt naar alle waarschijnlijkheid één van de grootste heren van het peloton, in voor één van de kleinste.

    Wellicht ben ik gewoon toe aan een heel lange winterstop.
    28-09-2023 14:00
    Is er al cross, Wim?
28-09-2023 15:39
Dit kun je geen fusie noemen. Dit is gewoon de vernietiging van een concurrent door de meest dominante groepering in onze sport, ter wille van nog meer macht en buit (sponsor en evt Evenepoel).

Bijna alle renners en staf van Soudal zullen moeten wieberen.

Zoals vroeger koningen die hun eigen naderende ondergang wilden voorkomen op hun knieën gingen voor Xerxes of Gengis Kahn, zo geeft Pat Lev aan Plugge de sleutels van zijn rijk, plus slaven en harem, in ruil voor een plekje als onderkoning.
28-09-2023 13:27
Volgens een ander wielerplatform vindt Patlef de fusie b.llsh.t, terwijl Plugge bij de UCI de nakende fusie aanmeldt. Daar is op z'n zachts gezegd onenigheid. Patlef met z'n WT licentie, aandelen en Evenepoel onder contract ziet z'n wisselgeld mss in rook opgaan. Een nieuwe paying agent in de vorm van een nieuwe trading firma of legal person maakt Evenepoel kennelijk vrij man. Evenepoel wil Tour winnen en dat wil Vingegaard ook....Daarbij komt dat Plugge het doet voorkomen dat er sprake is van een zgn precrontactuele fase - ivm UCI op de hoogte stellen - , waarbij je onderhandelingen niet zomaar kunt afbreken. Itt Patlef nog geen concrete plannen of projecten, en b.ll.sh.t
    28-09-2023 13:43
    @Pietspeed Ik wil best zoeken, maar wil je gewoon de naam van dat andere platform noemen. Maakt het een stuk makkelijker en kan gewoon. Hij noemt de plannen trouwens geen b*llsh*t, maar heeft het in zijn reactie alleen maar over het gerucht dat hij bij de service course van TJV is geweest. Daarmee kan het ook gewoon een ontkenning zonder echt te ontkennen zijn.
    28-09-2023 14:15
    @Pietspeed: even doorklikken, en je ziet dat Lefevere enkel ontkent op de JV Service Course te zijn geweest.
    28-09-2023 14:37
    Zolang er niets getekend is wat een fusie omschrijft en bevestigd kunnen gesprekken gewoon afgebroken worden. Er kan een intentie overeenkomst zijn met een boeteclausule maar daar geloof ik niets van. Dwz PL zal daarin zeker de waarde van zijn aandelen vastgelegd hebben mocht eea doorgaan en wellicht ook regelingen voor overtollig personeel omdat hij altijd nog is doorgegaan omdat hij "bestaanszekerheid ". voor zijn mensen wilde regelen.
    28-09-2023 17:11
    Zoncolan, lezen is kennelijk heel moeilijk.

    Uiteraard kunnen (verkennende, informele) fusiegesprekken worden afgebroken. En idd is de vraag of er een letter of intent is en wat daarin staat. Neemt niet weg dat kennelijk Plugge de UCI op de hoogte heeft gebracht en dat het eea spoedig, ergo voor 15 okt? , mss later ivm uitstel, geregeld moet zijn. Lijkt me niet dat Plugge de UCI vertelt dat ze gezellig op de hei wat verkennende, vrijblijvende fusiegesprekken hebben gevoerd. Zijn advocaten, fiscalisten, makelaars evt, accountants bij betrokken. Zo'n fusie of overname is zeker in dit geval vrij complex, zeker omdat het internationaal is. Inbound, outbound fusie, Luxemburg recht en Nederlands recht? Employed riders, selfemployed riders... Etc.
28-09-2023 13:31
Jumbo-Visma staat met de rug tegen de muur, is mijn inschatting. Hele dure rennerscontracten en nog steeds geen megasponsor. Probleempje. EDIT @KopOverKop: ik lees zonet: "Het heeft er alle schijn van dat het sponsorbedrag voor 2024 nu verdeeld is over drie jaar, waardoor er een acuut tekort is voor komend seizoen" Quod erat demonstrandum.
    28-09-2023 13:39
    Dat ja. De hele sport daarmee tegen de muur, want als de beste ploeg al geen sponsor kan krijgen...? Denk ook aan moeite die patlef heeft om sponsoren te vinden, black spoke en salarisbetalingen intermarche. Wielrennen dreigt een sport in de marge te worden/zijn.
    28-09-2023 13:50
    Mondiaal gezien is het idd een marginale sport…
    Succesvolle teams als BMC of HighRoad (85 zeges in hun laatste jaar) kregen het ook niet voor elkaar. Sportief slagen blijkt toch anders te zijn dan commercieel aan de top te blijven…
    28-09-2023 15:05
    Jumbo betaalt tot eind 2024 indien er nog geen opvolger is voor 2024. Rug tegen de muur datmis dus overdreven, dat is pas zomer 2024.
    28-09-2023 15:09
    Ja, akkoord, Voorwiel, de ganse sport. Maar marginaal wordt ze niet, eerder een duurbetaald klein circus à la F1.
    28-09-2023 23:22
    Eduit Ernstige Appel, vanavond is bevestigd dat jouw verhaal niet klopt. Niet mbt rug tegen de muur en niet mbt de bijdrage van Jumbo tbv 2024. Dat 100% zeker niet.
    28-09-2023 23:27
    Hij ken ook al Latijns. Nou. Nou

Reacties zijn gesloten.