Nieuw-Zeelandse wielerfederatie keurt ontwerp kampioenstrui George Bennett af

woensdag 24 februari 2021 om 09:25
Nieuw-Zeelandse wielerfederatie keurt ontwerp kampioenstrui George Bennett af

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma had Nieuw-Zeelands wegkampioen George Bennett dit seizoen graag in een speciale kampioenstrui laten rijden. Het ontwerp, dat volgens ploegbaas Richard Plugge doet denken aan het tenue van de Nieuw-Zeelandse rugbyploeg, werd echter niet geaccepteerd door de nationale bond.

“Het was een heel mooi tenue, een ode aan Nieuw-Zeeland, met een knipoog naar de All Blacks en een duidelijke link met Jumbo-Visma”, schrijft Plugge op Twitter. Maar het zwart-witte design is niet geaccepteerd door de Nieuw-Zeelandse wielerfederatie.

Bennett legt in The Social Distance Podcast wat de reden is. “Ze zeiden: we zijn bang dat het verward wordt met de trui van de nationale ploeg”, tot verbazing van Bennett. “Waarom? Voor het geval dat de nationale ploeg start in de Giro d’Italia? De kampioenstrui die we nu hebben is oké, maar niet zo opvallend en cool.”

Cycling New Zeeland blijft echter bij haar standpunt, schrijft Cyclingnews. “We hebben nationale kampioenen verspreid over alle disciplines en allemaal dragen ze hetzelfde shirt met hetzelfde design. Het is niet mogelijk en incorrect om op aanvraag van een nationaal kampioen zulke fundamentele veranderingen aan te brengen.”

Het afgekeurde ontwerp

foto: Twitter Richard Plugge

Dit artikel delen:

75 Reacties

Fast Freddy 24 februari 2021 om 09:33

Reactie van de bond is wel een beetje zwart-wit; hoezo fundamentele wijziging?

Wheely 24 februari 2021 om 10:55

Ze denken meer in wit-zwart of “negatief”

blix 24 februari 2021 om 09:33

Klopt als een bus: het kampioenenshirt is wit met zwarte varen, de outfit van de nationale ploeg zwart met witte varen.

Sjon 24 februari 2021 om 13:31

Ik vind de reactie van de bond ook niet direct overtrokken. Dit is waar de baanwielrenners in rijden als outfit van de nationale ploeg op de Spelen:

https://www.insidethegames.biz/media/image/191207/o/Corbin+Strong+GettyImages-1209303187.jpg

De overeenkomst met dit truitje van Bennet is inderdaad wel groot.

Rawolf 24 februari 2021 om 09:34

maakt jumbo eindelijk is een mooie nationale trui is het weer niet goed hahah

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 09:40

Eindelijk?

ssj 24 februari 2021 om 09:52

Omdat ie 1x wat minder opvallend is, is het natuurlijk altijd lelijk. Truien van Groenewegen en Amund Grondahl Jansen worden altijd vergeten. Of bv tijd- / veldritpak van Van Aert

Boomie1 24 februari 2021 om 10:40

Ze hebben altijd al mooie truien gemaakt. Zelfs die van Roglic is in lijn met de Sloveense trui.

Duh 24 februari 2021 om 10:57

Ze hadden al een NZ nationaal kampioenentrui en die was ook prachtig, lullig voor het nieuwe ontwerp, maar pak gewoon het bestaande, goedgekeurde NZ ontwerp.

tendam 24 februari 2021 om 11:01

Over de Sloveense trui is veel gezeik, maar dat zegt vooral iets over de wielerfans, want volgens mij weet niemand hoe die trui er eigenlijk hoort uit te zien :)

Verder heeft Jumbo alleen maar ‘normale’ kampioenstruien, dus ik ga ervan uit dat Rawolf op Slovenië doelt.

Beer 24 februari 2021 om 11:04

Kampioenentrui van van Aert in combinatie met de zwart-gele Cervelo is echt wel vet. Ook die van Jansen vond ik wel cool; vooral omdat die Noorse vlag zo speciaal is. En heel jammer natuurlijk dat deze trui voor Bennett er niet doorkomt; echt wel een super design.

Rawolf 24 februari 2021 om 12:12

Ergens een vlag opplakken zoals bij die van Amund en WvA vind ik ook niet origineel of mooi. Deze trui wel (:

tendam 24 februari 2021 om 14:10

@rawolf
Als je die trui van Groendahl Jansen niet mooi vond heb je echt geen smaak. Prachtige trui.

Rawolf 25 februari 2021 om 12:21

Nooit geweten dat smaak objectief is….

HoofdIsVrij 24 februari 2021 om 09:54

Jammer, mooi shirt. Al had ik zwarte mouwtjes nog mooier gevonden.

Benieuwd hoe het shirt er nu uit gaat zien.

ssj 24 februari 2021 om 09:56

Deze met zwart en wit precies omgedraaid?

SolitaryShell 24 februari 2021 om 09:57

Sinds wanneer bepaalt een bond hoe kampioenstruien er uit dienen te zien?

KimJungPoels 24 februari 2021 om 10:00

Sinds heel lang.

Marsellus 24 februari 2021 om 10:01

Sinds dit in alle statuten van alle nationale bonden is vastgelegd.

Cyclinglife 24 februari 2021 om 10:07

Dus de Nederlandse bond had het minimalistische nk trui van team sunweb dus gewoon kunnen tegenhouden? En een kampioen waardig truitje kunnen eisen

Cadellie 24 februari 2021 om 10:17

Ja, dat had de KNWU kunnen afkeuren. Als een producent een ontwerp maakt moet het eerst langs de nationale bond voor goedkeuring.

Cyclinglife 24 februari 2021 om 10:22

Zijn zij dan ook verantwoordelijk voor het goedkeuren van de verkeerd geplaatste kampioenslogo’s op de mouwtjes van jumbo visma tijdens de tijdrit?

Deel Koeper 24 februari 2021 om 10:22

Dat wil dus zeggen dat er verschillende bonden gewoon okay waren met die minimalistische truitjes waar onder meer UAE en Trek ooit kwamen aanzetten, waarbij je nauwelijks kon zien dat het een nationale kampioen was?

Romāns Vainšteins 24 februari 2021 om 10:33

Op zich jammer want deze was wel aardig

Koers 24 februari 2021 om 10:34

Volgens mij is enkel de wk-trui (en wellicht ek) verplicht, naast de gesponsorde koerstruien uiteraard. Volgens mij kan een ploeg dus ook gewoon weigeren, dan zie je helemaal niks.

Lance4eva 24 februari 2021 om 10:37

Hier wil je niet dood in gevonden worden inderdaad.

Jungle Man 24 februari 2021 om 10:42

Ik vind het een heel mooi shirt.
Maar omdat een 'all black' shirt als heel erg speciaal wordt gezien binnen de rugby wereld, begrijp ik de beslissing van de Nieuw Zeelandse bond wel.

Kosmonaut 24 februari 2021 om 10:45

“ Het ontwerp, dat volgens ploegbaas Richard Plugge doet denken aan het tenue van de Nieuw-Zeelandse rugbyploeg”
Nou nee meneer Plugge. Een beetje zwart en een soort van varen doet het gelijk aan het mooiste tenue shirt uit de sport? Een regelrechte belediging om dit “een knipoog naar de All Blacks” te noemen.

lepel 24 februari 2021 om 15:02

Want die is niet zwart en heeft geen soort van varen? Overdrijven is ook een vak!

Duh 24 februari 2021 om 10:55

Het NZ Jumbo ontwerp dat er nog lag van afgelopen jaar, en nauwelijks te zien is geweest (Fisher Black beloften TT), is toch ook mooi?
https://c7r2q8r6.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2021/02/50420909918_c74964c53b_o-2-scaled.jpg

fietsvriend 24 februari 2021 om 13:19

Deze is nog mooier idd maar vind het huidige ontwerp ook niet slecht. Kleuren omdraaien is wel genoeg?

Wheely 24 februari 2021 om 10:58

Goed dat ze dit tegenhouden, straks krijgt die arme Bennett nog een bodycheck omdat ie voor rugbyer wordt aangezien.

Spartacus 24 februari 2021 om 11:03

Bijzonder bureaucratisch weer. Vooral als in het verleden deze afschuwelijke trui van Hayden Roulston wel werd goedgekeurd.

SolitaryShell 24 februari 2021 om 11:27

Blijkbaar werd die niet goedgekeurd, maar was deze gewoon niet ter goedkeuring voorgelegd. En dus kraaide er geen haan naar.

Wat gewoon al aangeeft dat er helemaal geen procedure is waarbij nationale bonden verplicht die shirtjes moeten goedkeuren. Ook vanuit de UCI is er geen regel die voorschrijft hoe de shirtjes er qua ontwerp moeten uitzien en dat de nationale bonden dat mogen bepalen. Er zijn alleen regels wat er mag qua sponsors op nationale shirtjes en er is een verplichting dat je dat ding altijd draagt, meer niet.

Spartacus 24 februari 2021 om 11:45

@SolitaryShell Inderdaad interessant. Maar hoe moeten we dan lezen dat de originele trui van de nationale bond geregistreerd is bij de UCI en dat bij het dragen van het afgekeurde afwijkende ontwerp er sancties vanuit de UCI kunnen komen? Vraag me dan serieus af of welke juridische grondslag dat is.
En als die er niet is: dan gewoon dit “afgekeurde” ontwerp dragen.

Murcia 24 februari 2021 om 13:08

Die was echt gruwelijk slecht, maar de meeste ploegen maken er dan ook een zooitje van. FDJ kiest wel voor de beste oplossing als een van de weinigen vind ik.
Dit shirt van George mede ontworpen door zijn vriendin was prima maar loopt dan vast in de bureaucratie van de bond al hadden ze natuurlijk bij het ontwerp al met voorwaarden van de hoge heren/dames rekening kunnen en moeten houden.

Limal 24 februari 2021 om 11:44

Dit ontwerp was zeker mooi, maar het witte met de zwarte varen is ook verre van slecht. En moest ik Bennett zijn, dan zou ik veel liever dat laatste dragen in een verzengend warme Tour de France of Vuelta…

04398 24 februari 2021 om 12:06

Simpel op te lossen toch?
Gewoon de kleurtjes omdraaien, en voila of lijkt het dan weer te veel op de jongerentrui

Draadband 24 februari 2021 om 12:07

Verschillende bronnen lezend ben ik er nog niet van overtuigd dat nationale bonden een veto hebben over het ontwerp van kampioenstruien. Maar al is dat zo, dan vind ik dat er verschil zou moeten zijn tussen amateur en professionele sport. Bij amateursport prima dat een door de bond bepaald design geldt. Voor beroepssporters vind ik dat bonden zouden moeten accepteren dat sponsors een vinger in de pap willen hebben en dat bond en sponsor er samen uit moeten komen.

Draadband 24 februari 2021 om 12:08

Als bonden het laaste woord hebben over kampioenstruien, dan snap ik nog minder waarom de Britse kampioen rijdt in een truitje met een Nederlands vlaggetje erop …

Romāns Vainšteins 24 februari 2021 om 12:12

Wat ik me altijd afvraag is wat Belgen met zwemelig lichtblauw-beetje mint te maken hebben, waarom rijden die in zwemelig lichtblauw-beetje mint op het wk?

Spartacus 24 februari 2021 om 12:28

@Draadband Dat is al eerder besproken. Het is een trui van de Britse Nationale Kampioenschappen. Het betreft de kampioenschappen van Groot-Brittanië, de Kanaaleilanden en Isle of Man gezamenlijk. Hiermee is het niet hetzelfde gebied als waarvoor de Union Jack geldt. Maw er is geen vlag die electief dit territorium van de kampioenschappen dekt. De bond heeft gekozen om wel de kleuren te nemen die in de diverse vlaggen voorkomen en is blijkbaar (ongelukkigerwijs) uitgekomen op "onze" vlag.
Denk bijvoorbeeld aan Cavendish, inwoner van Isle of Man dat niet onder de UK valt, maar toch deze Britse kampioenstrui droeg.

@RV Dat vraag ik me ook al jaren af. Waar komt die lichtblauwe kleur toch vandaan? Misschien weten Belgen hier op WF daar het antwoord op?

Jvosje90 24 februari 2021 om 12:29

Er is iemand die zich dat ook al tijden afvraagt en dat uiteenzet op een website:
http://www.thebelgiancyclingjersey.com

thorsen 24 februari 2021 om 12:32

@Romans: https://wielerverhaal.com/2016/07/08/belgisch-wielermysterie-ontrafeld/

Samenvatting: niet geheel duidelijk. :)
Maar het komt neer op: de nationale ploegen (in de Tour) hebben verschillende kleuren gehad en op een of andere reden is deze blijven hangen. En op een gegeven moment gaat dat over in, waarom deze kleuren? "Omdat dat altijd zo is geweest". En zo worden tradities geboren zonder dat iemand de herkomst of betekenis ervan weet.

Edit: maar de hoofreden is dat de Belgen in het zwart reden, en dat vanwege de temperatuur niet meer wouden en dus een 'andere' kleur moesten kiezen (die nog niet in gebruik was waarschijnlijk).

Draadband 24 februari 2021 om 13:30

@Spartacus, interessant, dacht dat ik de geschiedenis redelijk goed kende maar heb even opgezocht en je hebt gelijk, Ilse of Man en de Channel Islands maken niet deel uit van het Verenigd Koninrijk. Maf hoe in het gebied van de Britse Kroon de status van verschillende onderdelen is geregeld …

Romāns Vainšteins 24 februari 2021 om 13:55

Bedankt! Klinkt op zich logisch, zo ik het doorvertellen op online verjaardagsfeestejes mocht er naar gevraagd worden.

HoofdIsVrij 24 februari 2021 om 14:18

@RV, alsof iemand jou uitnodigt…

04398 24 februari 2021 om 15:08

Er zullen zich ook genoeg buitenlanders afvragen waarom wij al tig jaar in het oranje rijden.

Frank V 24 februari 2021 om 18:10

haha mooi zo

Turtlehead 24 februari 2021 om 12:13

Aangezien de kans bestaat dat Bennett het hele jaar alleen in Nieuw-Zeeland aan de star verschijnt, lijkt mij goedkeuring van de bond wel relevant ;)

KnightBiker 24 februari 2021 om 12:17

Hm.. ik vind het niet lelijk, maar die honingraat moet er uit voor dit ontwerp!!

Verder niet zo moeilijk om hier een wit design van te maken.. maar er zijn diverse voorbeelden uit het verleden van een zwart wit ontwerp zoals deze. Men moet ook een beetje toeschietelijk zijn vannuit NZ als het verleden al so inconsistent is.

Lay On 24 februari 2021 om 12:48

Logisch toch? Zoiets als dat Jumbo ineens de Nederlandse kampioen (als ze die weer eens zouden hebben) in een oranje shirt zouden rond laten fietsen…

Frank V 24 februari 2021 om 12:59

Goed gedaan bond! Verafschuwelijke trend die JV hier tracht in te zetten.

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 13:07

Ja? Welke trend is dat precies?

Romāns Vainšteins 24 februari 2021 om 13:22

Kwalijke trend kent een andere bron : Movistar was de allereerste met nota bene de eigen Spaanse vlag tot een reetstringbreed draadje te vernaggelen.

KnightBiker 24 februari 2021 om 13:53

@Frank v
De trui was in het verleden al niet consistent qua ontwerp met zwarte en witte iteraties, dus je opmerking is niet bepaalt terecht.

Gelieve een beetje onderzoek te doe alvorens een mening de ether in te gooien.

Frank V 24 februari 2021 om 15:48

Die trui van Roglic. Dat kan toch niet?! Nee maar dat kan toch niet. Leuke cover voor een strip of zo maar zij moeten bij JV niet denken dat ze voortaan alle nationale kampioenen een eigen vorm kunnen geven die bovendien nergens op slaat.

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 15:56

Kampioenstruien zijn toch al jaren niet consistent? Beetje vreemd om die trend Jumbo aan te rekenen. Daarnaast vraag ik me af wat je bedoelt met 'nergens op slaan'. De trui van Roglic was ontworpen rond de kleuren van de vlag en de bergen uit het schild (?) van de vlag. Dat was lelijk, maar sloeg natuurlijk wel ergens op, zelfs meer dan voorgaande truien van kampioenen uit dat land. Hetzelfde geldt voor de trui van Bennett, waarvoor alleen de kleurstelling omgedraaid zal moeten worden, omdat de trui verder dus wel ergens op slaat.

Frank V 24 februari 2021 om 16:51

@S.Morgenstern
Ik weet dat graag de persoonlijke advocaat van JV wilt spelen.
Ontkennen is dan ook typerend voor een advocaat.

Roglic draagt gewoon een gele trui met wat paars en zwart en een héél dun bandje Slovenië. Bijna niet te zien. 'Niet ingewijden' weten niet eens dat de man kampioen van zijn mooi land is. Respectloos.

De banden zoals Valverde bij Movi of Nibali bij Astana zijn ook een lak aan respect maar het is tenminste nog duidelijk dat ze kampioen zijn van hun land.

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 17:02

De truien van Nibali en Valverde, met eenzelfde band met de vlag, maar met verder minder herkenbare kenmerken die anders zijn dan het truitje van de ploeg, duidelijker noemen toont je eigen gekleurde blik.

Het betrekken van deze overduidelijke trui van Bennett bij hetzelfde verhaal, alsof het binnen dezelfde trend past, past verder uitstekend bij het beeld van iemand die niet in staat is enigszins objectief naar deze ploeg te kijken.

Verder op zich wel benieuwd wat jij mij ziet ontkennen en wat er feitelijk niet zou kloppen aan wat ik zeg, maar daar zal wel weinig uitkomen.

Murcia 24 februari 2021 om 17:07

Frank,
Dat jij het truitje van Roglic niet mooi vind kan, dat is volkomen subjectief maar je opmerking dat Jumbo Visma een trend inzet is natuurlijk niet waar. Andere ploegen zijn hun al lang voorgegaan. Dan kun je Morgenstern wel verwijten advocaat van TJV te spelen maar weiger je te erkennen dat je statement over deze trend feitelijk onjuist is.
Bij Movistar bv was ook volstrekt niet te zien voor de leek wie er spaans kampioen was en wat te denken van de “respectloze” Higuita die het lef heeft om in een truitje te rijden wat warempel als twee druppels water op die van Roglic lijkt.

Frank V 24 februari 2021 om 17:42

Wat JV heeft uitgehaald met die trui van Roglic is niet 2 maar 3 bruggen te ver. Dat vele geel en zeker dat paars maakt die (nog smallere dan anders) vlaggenband totaal onzichtbaar.
Deze van NZ sluit nog aan bij de all blacks en de varen dus die zit inderdaad niet in dezelfde categorie. Maar wie weet met wat JV zal uitpakken voor volgende nationaal kampioenen?

Tegen dat soort cultuurbarbarij kan je niet hevig genoeg reageren. Goed daarom dat de bond op zijn strepen staat.

Frank V 24 februari 2021 om 17:58

Er komt natuurlijk een zekere 'feeling' bij kijken. De bergen op de Sloveense vlag zijn wit, niet paars. Dat is gewoon NOT done.
Dat jullie het zo met droge argumenten proberen wegredeneren stuit me een beetje tegen de borst.

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 18:15

Belachelijk van zo’n Sloveen dat hij de kleuren van dat wapenschild laat omdraaien inderdaad en ze geen wit hebben gebruikt! Ronduit schandalig. Goed dat je er even achteraan hebt gegoogled!! En wie gaat dat de niet ingewijden uitleggen?

De ingezette trend ontgaat me verder nog steeds volledig, ondanks je vast heel oprechte verontwaardiging. Gezien je terugkrabbelen over het shirtje van Bennett besef je zelf waarschijnlijk ook al dat je een wat onzinnige opmerking maakte.

Frank V 24 februari 2021 om 18:34

Ik krabbel helemaal niet terug. De trui van Roglic is 3 bruggen te ver. De trui van Bennett kan ook niet. De Nieuw-Zeelandse bond ziet dit en zij kennen er, in tegenstelling tot meester Morgenstern, wel wat van.

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 19:02

Ik vind de beslissing van de Australische bond eerlijk gezegd prima. Het is hun goed recht om één lijn te willen trekken met de trui. Het initiatief om zelf een mooie trui aan te dragen is daarmee echter niet een brug te ver, of onderdeel van een kwalijke (net ingezette) trend. Niets aan die aangedragen trui is onherkenbaar.

Wat betreft de trui van Roglic; die is goedgekeurd door de betreffende bond, dus wie zijn wij dan om die trui kwalijk te vinden? Hoe lelijk hij ook is, dat hij nergens op zou slaan is door de Sloveense bond onderuit gehaald.

Frank V 24 februari 2021 om 19:15

Leugen: "door de Sloveense bond onderuit gehaald" slaat nergens op. Je wil het doen lijken alsof er een klacht is gekomen en de Sloveense bond dit misbaksel verdedigt heeft. Totaal niet het geval. Roglic en de bond is onverschilligheid te verwijten. Teloorgang van traditie gaat zo verder. Iniatiefnemer: de gek die deze trui verzint. (JV)

S. Morgenstern 24 februari 2021 om 19:25

De Sloveense bond en Roglic waren (meer dan) tevreden over de trui. Hij is daar aangedragen en goed bevonden. Zoals deze trui van Bennett, maar dan dus met een andere uitkomst; er was niets aan te merken op de trui. Hij sloeg ergens op.. Wie zijn wij dan om het met hun oneens te zijn? Of is dat alleen van toepassing als de uitkomst in jouw straatje past?

Spartacus 25 februari 2021 om 10:05

@Frank V.. de “gek” die deze (Sloveense) trui verzint, was Roglic zelf. Hij kwam zelf met dit ontwerp aanzetten en de Sloveense bond was enthousiast.
Ik vind hem zelf ook spuuglelijk, daar niet van; maar om JV de schuld te geven slaat dan echt nergens op.

VerstandOpNul 24 februari 2021 om 13:22

Sportbobo’s met geldingsdrang.. En dan ook nog uit een land met een niet heel ver ontwikkelde wielercultuur..

Jacco van Stierop 24 februari 2021 om 19:22

Maar toch.
De eerste Nieuw-Zeelander die aan de Tour deelnam was ene Harry Watson in 1928. Pas 8 jaar later, in 1936, meldden zich de eerste Nederlanders in de Tour.

Frank V 24 februari 2021 om 22:57

Schitterend Jacco!

Murcia 24 februari 2021 om 23:23

@Jacco
Strikt genomen was Harry Watson nog steeds onderdaan van het Britse Empire toen.
Ik weet het muggenziften, maar het maakt VerstandOpNul zijn statement niet onjuist.

KnightBiker 24 februari 2021 om 14:01

Persoonlijk zou ik als Nieuw-Zeelandse bond de band met een team al TJV erg warm willen houden: het is een prima platform om renners een kans te geven en TJV haalt graag talent uit dergelijke landen, dat wil je continueren lijkt me. Wat dat betreft niet zo handig van NZ.

toiletduck 25 februari 2021 om 10:41

Jammer zeg! Echt een heel gaaf shirt. Ik hield mn hart vast na wat ze met het shirt van Roglic hebben gedaan, maar deze had ik wel tof gevonden. Anyway – het huidige shirt van Fisher vind ik ook goed te pruimen.

Headlines

Materiaalzone

Populair