Niels Albert over ‘De Grote Drie’: “Ik moet nog zien of ze er echt zo bovenuit steken”

dinsdag 15 november 2022 om 09:14
Niels Albert over ‘De Grote Drie’: “Ik moet nog zien of ze er echt zo bovenuit steken”

Van Aert, Van der Poel en Pidcock op het podium van de Wereldbeker Hulst 2021 - foto: Cor Vos

Het rentree in het veld van Tom Pidcock, Wout van Aert en Mathieu van der Poel nadert. Gaan De Grote Drie gelijk weer heersen, zoals ze de voorgaande jaren direct deden na hun terugkeer? Ex-crosser Niels Albert is daar nog niet zo zeker van, schrijft hij in zijn column voor Het Laatste Nieuws.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Er wordt momenteel op erg hoog niveau gereden door Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout”, legt Albert uit. “Ik wil het wel eens zien of Van Aert en co er nog echt zo bovenuit steken als de voorbije twee jaar. Of is het verschil kleiner geworden? Op een parcours als dat van Beekse Bergen kunnen Vanthourenhout en Sweeck volgens mij een heel eind mee met de echte toppers.”

“Het was veel draaien en keren in het bos, een zandbakje, dan weer in gang trekken, en dan kan je maar zo snel rijden als het parcours het toelaat. Zelfs als je met een Formule 1-auto rijdt die veel krachtiger is. Zelfs als je Wout van Aert of Mathieu van der Poel heet”, aldus Albert, die denkt dat grote motoren wel in het voordeel zijn als het echt bergop gaat.

Joris Nieuwenhuis
Albert sluit zijn column af door te zeggen dat hij in de Beekse Bergen positief verrast werd door Joris Nieuwenhuis. “Nieuwenhuis was weer erg goed op dreef. Hij was wereldkampioen bij de beloften voor hij een wegwielrenner werd. En nu is hij terug van weg geweest. Nieuwenhuis is wel vierde geworden zondag. Ik wil het wel eens zien, in de kerstperiode, wanneer andere renners stilaan vermoeid raken, of Nieuwenhuis er dan niet bovenuit gaat steken.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

Daan Paau 15 november 2022 om 10:42

Haha deze uitspraken horen we elk jaar.
Vooral Van der Poel en Van Aert zullen meteen met zijn 2en vooraan eindigen. Die laten er geen gras over groeien. Pidcock verwacht ik stiekem ook wel redelijk vooraan dit jaar al piekt hij meestal naar een bepaalde koers toe.
Het is nu ook wel leuk om te kijken maar toch wachten we weer op de duels van de groten.

2
DunJay 15 november 2022 om 11:35

In het land der blinden is eenoog koning

2
Wieler-Joke 15 november 2022 om 11:53

Elk jaar dezelfde vraag, vorig jaar ging Van Aert het ook moeilijk hebben bij zijn rentree in Boom en daar reed hij meteen 2 minuten weg (ook mede door de zwaarte van het parcours). Ik schat Mathieu nog hoger in als crosser dus nee, de rest gaat gewoon weer op zijn bek tegen die twee. Pidcock vind ik eerlijk gezegd niet dominant in het veld ik denk dat het volgend weekend nog wel spannend gaat zijn.

2
Roel Delnooz 15 november 2022 om 21:27

Juist het feit dat Nieuwenhuis meteen zo goed meedoet is een indicatie dat het niveau van de anderen helemaal niet zo onhoog is gegaan. Die andere drie zijn op de weg veel beter en zijn technisch natuurlijk ook niet minder dan Nieuwenhuis, dus wordt weer precies hetzelfde als andere jaren.

Het wordt dan eerder interessant om te zien hoe Pidcock het doet tov de andere twee. Voorlopig is hij in het veld niet van hetzelfde niveau geweest. Hij is door z’n gewicht beter op de mountainbike, maar ook op de weg vind ik niet dat je hem al in dezelfde categorie kunt scharen. Die andere twee strijden altijd om de overwinning tegen de absoluut wereldtop, Pidcock hefeft afgelopen jaar op de weg eerder een stap terug gezet en alleen gewonnen op Alpe d’Huez. Knappe overwinning, maar niet tegen de toppers.

2
Westland95 15 november 2022 om 09:49

Ik denk het wel Niels

1
Lo squalo del lago di confine 15 november 2022 om 10:37

Degene die er het dichtste bij kwam rijdt op anderhalf been rond. Van Aert en Pidcock hebben gewoon constant een verschrikkelijk hoog basisniveau. Dat wordt niet echt een spannend vraagstuk. Van MvdP kan je nog zeggen dat het afwachten is hoe hij het afgelopen half jaar verwerkt heeft. Wat dat betreft heb ik niet het volste vertrouwen in zijn omkadering. Maar zelfs dat daargelaten moet hij op puur talent ook nog een aardig endje komen tegen met alle respect Sweeck en Van der Haar…

1
Marcel de Gendt 15 november 2022 om 12:08

Op basis waarvan denkt Niels dat het niveau van de keukenkampioendivisierenners dit jaar hoger is dan dat van vorig jaar? Of het jaar daarvoor? Het zijn dezelfde namen, dezelfde poppetjes…

Zelfs een parcours als Beekse Bergen is volgens mij een speeltuin voor Mathieu. Draaien, keren, optrekken, afremmen. En op de zwaardere parcoursen komt ook de inhoud van Wout gewoon weer boven drijven lijkt me. Pidcock is wat mij betreft niet structureel op het niveau van deze twee.

Ik denk dat het eerder de vraag is hoe serieus deze mannen het crossen nog nemen…

1
FLUPKE Vervelio 15 november 2022 om 12:10

Niels Albert kon wel eens gelijk hebben.

1
Lars Maden 15 november 2022 om 16:32

Het is weer deze tijd van het jaar. We weten allemaal hoe dit zal gaan.

1
Romāns Vainšteins 15 november 2022 om 11:45

De kans dat ze alle 3 hun patsy bolides onderweg tegen vage Vlaamse wegafzettingen parkeren is wiskundig gezien niet uit te sluiten.

0
Koers 15 november 2022 om 12:34

2,5 en natuurlijk steken ze er weer flink bovenuit. Afhankelijk van wie er mee doen schuift iedereen weer een of een aantal plekjes op. En dat is ook geen schande.

0
lars de kan 15 november 2022 om 12:52

Niels toch haha. Echt hele rare uitspraak.

0
Baukema Tomoulin 15 november 2022 om 14:14

Van Pidcock en Van Der Poel snap ik deze uitspraak nog wel gezien het 2de deel van het wegseizoen van ze. Maar er is echt 0 reden om te twijfelen aan Van Aert

0
Fast Freddy 15 november 2022 om 14:53

Albert lijkt vergeten hoe MvdP iedereen juist op snelle parcoursen naar de vaantjes reed. F1 motor of niet.

0
assen 16 november 2022 om 08:08

MvdP en WvA en Pidcock hebben een grotere motor dan de anderen, en qua techniek zijn ze niet minder.
MvdP en WvA staken er in het verleden al bovenuit, de enige logische conclusie is dat dit niet gaat veranderen.

Ik denk dat Niels een spel speelt, hij weet dit best.

0
Romāns Vainšteins 16 november 2022 om 08:39

Er valt niets aan te analyseren: 3 topprofs komen tussen de amateurs terecht.

Dat is net zoiets als Albert Speer met volledige uitrusting tussen kleuters in de zandbak zetten.

0
Marcel de Gendt 15 november 2022 om 12:53

Wie steekt er geen kop bovenuit naast VdHaar en Iserbyt… Hooguit Pidcock ;-)

-4

Headlines

Populair

Materiaalzone