Nico Verhoeven: “Wij weten dat we richting 2018 kijken”
LottoNL-Jumbo bereidt zich onder de rook van Benidorm voor op het komende seizoen. WielerFlits sprak uitgebreid met technisch manager Nico Verhoeven over dat aanstaande wielerjaar, waarin er gebouwd gaat worden aan een sprinttrein. Dat is de snelste weg naar wat vorig jaar zo weinig voorkwam: overwinningen.
Het doel is simpel voor Verhoeven. “Je moet wedstrijden winnen”, zegt hij. “De meeste wedstrijden eindigen in een massasprint, dan heb je sprinters nodig om die te winnen. Daarvoor moet je een ‘sprinttrein’ hebben. Die hadden we al. De sprinter hadden we al met Moreno (Hofland, red.), maar het geheel hadden we niet.”
De ploegleiding besefte dat het daar fout ging. “Dat was het afgelopen jaar het manco. We hadden niet een machine die Moreno op 200 meter af konden zetten. Het kwam er niet uit.” Mede daardoor is Dylan Groenewegen deze winter aangetrokken als extra afmaker. Met Hofland, Groenewegen en ook met Tom Van Asbroeck hoopt LottoNL-Jumbo op meer succes de komende seizoenen.
“Wij weten dat we richting 2018 kijken, dat was ook het doel vanuit de sponsors om met ons verder te gaan. Dan moeten we écht een goede sprinttrein hebben. Daarmee zijn we nu ook aan het werk. Onder meer in Valencia rijdt Dylan Groenewegen met een trein. Je gaat proberen het maximale er uit te halen. De eerste sprint ga je waarschijnlijk niet winnen, maar je moet investeren en beter worden. Op termijn hopen we met Groenewegen en Hofland meer wedstrijden te winnen.”
Nico Verhoeven spreekt in de WielerFlits Podcast ook over de trainingsopbouw (vanaf 1:29), het inpassen van de nieuwelingen (vanaf 5:50) en over het afgelopen en komende seizoen (vanaf 20:51).
[poll id=”163″]
Alles ineens voor de sprint,een noodgreep?
Hij geeft toch aan dat ze naar 2018 kijken? Erg hoog kunnen je verwachtingen voor dit jaar niet zijn, op basis van dit interview.
Ik vind het wel raar dat er nu vanuit die ploeg wordt gedaan alsof ze net beginnen met het opbouwen van een sprinttrein. Volgens mij zijn ze daar al 5 jaar mee bezig, en hadden ze dat project het afgelopen jaar maar in de ijskast gezet omdat het totaal niet lukte in de grotere koersen. Ze hebben er ook nog praktisch dezelfde renners voor.
en in 2018 kunnen ze ineens wel wedijveren met de wereldtop op sprintgebied? een jaartje ervaring is de sleutel tot succes?
De meeste wedstrijden eindigen in een massasprint
Hij zal wel die bijna altijd oersaaie vlakke touretappes bedoelen.
Verder kan ik niet veel met "Je hebt sprinters nodig om te winnen . Daarvoor moet je een ‘sprinttrein’ hebben. Die hadden we al."
En "De sprinter hadden we al met Moreno (Hofland, red.), maar het geheel hadden we niet.”
Lijkt me logisch dat je ze aan elkaar koppelt , ze hadden alles al maar het geheel niet , prima uitleg.
ja, dat bedoel ik nou. 'we hadden vorig jaar een sprinter en een sprinttrein in huis. maar we waren te stom om de optelsom 1+1=2 te maken'. zo komt het toch een beetje over.
Wat wil je nou eigenlijk dat hij zegt? We gaan een beetje aankloten met een sprinttrein, we verwachten er zelf ook niks van maar je weet nooit.
ik heb het over de mogelijkheid om in alle stilte en rust aan die trein te werken zonder dat zo expliciet aan de media te communiceren.
ik heb het over de mogelijkheid om in alle stilte en rust aan die trein te werken zonder dat zo expliciet aan de media te communiceren.
Belachelijk inderdaad dat ze na een mislukt jaar communiceren serieus werk te willen maken van de springvoorbereiding rond Groenewegen en Hofland.
heu, reageer je nu op mij, of trek je gewoon je eigen conclusies? ik vind niks belachelijk, en heb zelfs nooit over een mislukt jaar gesproken. ook ten dam legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb.
Nee, ik trek alleen het idee dat een ploeg rond zijn presentatie voor een nieuw seizoen zijn ambities niet communiceert in het belachelijke.
Ik leg je geen woorden in de mond, ik vraag me alleen af wat je kritiek op Verhoeven precies is. Hij zegt dat ze met een sprinttrein in de weer gaan, in de hoop in 2018 hem op de rails te hebben. Als dat al te hoge verwachtingen schept...
En dat staat los van je eigen verwachtingen, ik geef zelf ook al aan dat ik denk dat ze al lang genoeg bezig zijn met die trein en er weinig mee hebben bereikt.
de 'kritiek' bestaat uit het veelvuldig communiceren naar de media met betrekking tot de hernieuwde treintactiek. mijn suggestie is om die communicatie achterwege te laten, zodat als het niks wordt ze er ook niet zo op afgerekend gaan worden. want dat risico nemen ze nu dus wel. verder hoop ik echt dat dit slaagt, maar ik heb er zelf eigenlijk een hard hoofd in. eigenlijk weet ik al bijna zeker dat dat Hofland met trein tekort gaat komen in de WT wedstrijden waar de topsprinters aan de start staan met hun veel betere en beter op elkaar ingespeelde treintjes. alternatief is om die dan in te zetten in kleinere wedstrijden om zo wat overwinninkjes te pakken a la Bos zijn laatste jaren, maar dan vraag ik me af waar je als WT-ploeg eigenlijk mee bezig bent.
Ik kan me ook herinneren dat enkele hadden gemist welke doelen Gesink zich voor dit jaar hadden gesteld. Diegenen stelde toen echt niet: 'Slim om zijn insteek voor dit seizoen niet te communiceren. Nu kan hij rustig gaan koersen en nergens op afgerekend worden.'
ach, we gaan het wel zien hoe het loopt. maar als we nergens een goed lopend treintje gaan zien komt er dus wel een stuk kritiek bij die er vorig jaar niet was, want toen was het geen doel om sprinters middels een trein zo goed mogelijk af te zetten.
de doelen voor dit jaar zijn bekend maar wat als het ook op lange termijn niet gaat lukken met dit treintje?
ok, fair enough.
Dus de treintjes ervaringen van 2011 / 2014 zijn overboord gegooid ? Of was dat het een Fyra gebeuren ?
Edit 16:01 , komt zo allemaal wel rommelig over met al die treintjes , begonnen in zowat 2011 en eindelijk op de rails 2018 , lijkt wel een project uitbesteed door de regering.