Nico Verhoeven: “Wij weten dat we richting 2018 kijken”

dinsdag 19 januari 2016 om 11:00
Nico Verhoeven: “Wij weten dat we richting 2018 kijken”

Nico Verhoeven - foto: WielerFlits

LottoNL-Jumbo bereidt zich onder de rook van Benidorm voor op het komende seizoen. WielerFlits sprak uitgebreid met technisch manager Nico Verhoeven over dat aanstaande wielerjaar, waarin er gebouwd gaat worden aan een sprinttrein. Dat is de snelste weg naar wat vorig jaar zo weinig voorkwam: overwinningen.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Het doel is simpel voor Verhoeven. “Je moet wedstrijden winnen”, zegt hij. “De meeste wedstrijden eindigen in een massasprint, dan heb je sprinters nodig om die te winnen. Daarvoor moet je een ‘sprinttrein’ hebben. Die hadden we al. De sprinter hadden we al met Moreno (Hofland, red.), maar het geheel hadden we niet.”

De ploegleiding besefte dat het daar fout ging. “Dat was het afgelopen jaar het manco. We hadden niet een machine die Moreno op 200 meter af konden zetten. Het kwam er niet uit.” Mede daardoor is Dylan Groenewegen deze winter aangetrokken als extra afmaker. Met Hofland, Groenewegen en ook met Tom Van Asbroeck hoopt LottoNL-Jumbo op meer succes de komende seizoenen.

“Wij weten dat we richting 2018 kijken, dat was ook het doel vanuit de sponsors om met ons verder te gaan. Dan moeten we écht een goede sprinttrein hebben. Daarmee zijn we nu ook aan het werk. Onder meer in Valencia rijdt Dylan Groenewegen met een trein. Je gaat proberen het maximale er uit te halen. De eerste sprint ga je waarschijnlijk niet winnen, maar je moet investeren en beter worden. Op termijn hopen we met Groenewegen en Hofland meer wedstrijden te winnen.”

Nico Verhoeven spreekt in de WielerFlits Podcast ook over de trainingsopbouw (vanaf 1:29), het inpassen van de nieuwelingen (vanaf 5:50) en over het afgelopen en komende seizoen (vanaf 20:51).

[poll id=”163″]

Dit artikel delen:

30 Reacties

oborobo 19 januari 2016 om 11:11

Maar volgens mij eindigd het merendeel nog altijd niet in een massasprint.
Alles ineens voor de sprint,een noodgreep?

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 11:26

zou het niet beter geweest zijn om niet zo veel aandacht aan 'de vernieuwde' trein te geven? dus er wel aan werken maar dit niet naar de media te communiceren? ten eerste geef je als ervaren ploeg toe dat je het het vorig jaar helemaal fout hebt gedaan, ten tweede schep je verwachtingen die misschien niet ingelost gaan worden. het kan op deze manier bijna nog alleen maar tegenvallen. ik zie in zowel Hofland, van Asbroeck en Groenewegen geen topsprinter die met de besten kunnen wedijveren, en het zogenaamde treintje is eveneens geen wereldtop. het zal moeten komen van de kleinere, wat minder sterk bezette wedstrijden.

0
tendam 19 januari 2016 om 11:30

@8.6
Hij geeft toch aan dat ze naar 2018 kijken? Erg hoog kunnen je verwachtingen voor dit jaar niet zijn, op basis van dit interview.

Ik vind het wel raar dat er nu vanuit die ploeg wordt gedaan alsof ze net beginnen met het opbouwen van een sprinttrein. Volgens mij zijn ze daar al 5 jaar mee bezig, en hadden ze dat project het afgelopen jaar maar in de ijskast gezet omdat het totaal niet lukte in de grotere koersen. Ze hebben er ook nog praktisch dezelfde renners voor.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 11:33

@ tendam:
en in 2018 kunnen ze ineens wel wedijveren met de wereldtop op sprintgebied? een jaartje ervaring is de sleutel tot succes?

0
UrbanSteel 19 januari 2016 om 11:34
Quote:
De meeste wedstrijden eindigen in een massasprint

Hij zal wel die bijna altijd oersaaie vlakke touretappes bedoelen.

Verder kan ik niet veel met “Je hebt sprinters nodig om te winnen . Daarvoor moet je een ‘sprinttrein’ hebben. Die hadden we al.”
En “De sprinter hadden we al met Moreno (Hofland, red.), maar het geheel hadden we niet.”
Lijkt me logisch dat je ze aan elkaar koppelt , ze hadden alles al maar het geheel niet , prima uitleg.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 11:38

@ US:
ja, dat bedoel ik nou. 'we hadden vorig jaar een sprinter en een sprinttrein in huis. maar we waren te stom om de optelsom 1+1=2 te maken'. zo komt het toch een beetje over.

0
DerEffe 19 januari 2016 om 12:55

2018 is ook het jaar dat Kelderman top-10 gaat rijden in de Tour, want volgens Nico heeft hij zoveel talent dat dit op termijn mogelijk is. Nederland, en met haar de rest van de wereld, siddert.

0
tendam 19 januari 2016 om 12:58

@8.6
Wat wil je nou eigenlijk dat hij zegt? We gaan een beetje aankloten met een sprinttrein, we verwachten er zelf ook niks van maar je weet nooit.

0
AZH 19 januari 2016 om 13:02

@DerEffe: tuurlijk gaat hij top 10 rijden. Hij is niet minder dan de Kruijswijks, Ten Dams en Dumoulins van de wereld

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 13:03

@ tendam:
ik heb het over de mogelijkheid om in alle stilte en rust aan die trein te werken zonder dat zo expliciet aan de media te communiceren.

0
vlek 19 januari 2016 om 13:22
Quote:
ik heb het over de mogelijkheid om in alle stilte en rust aan die trein te werken zonder dat zo expliciet aan de media te communiceren.

Belachelijk inderdaad dat ze na een mislukt jaar communiceren serieus werk te willen maken van de springvoorbereiding rond Groenewegen en Hofland.

0
UrbanSteel 19 januari 2016 om 13:28

Ze zijn al sinds ongeveer 2011 bezig met een sprinttrein op de rails aan het zetten , begint een beetje op het Fyra disaster te lijken.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 13:30

@ vlek:
heu, reageer je nu op mij, of trek je gewoon je eigen conclusies? ik vind niks belachelijk, en heb zelfs nooit over een mislukt jaar gesproken. ook ten dam legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

0
vlek 19 januari 2016 om 13:34

Volgens mij hebben ze er vorig jaar amper aandacht aan besteed en in de laatste jaren van Bos (sinds het vertrek van Renshaw) was het ook niet meer een van de belangrijkste delen van de ploeg. Dit jaar willen ze, naast wat jonge gasten (Teunissen, Roosen, Lammertink), blijkbaar ook dat mannen die normaal rond Vanmarcke op april moesten mikken (Wynants, Van Emden, Leezer) zich richten op de sprintvoorbereiding. Je kunt het een slecht plan vinden (heb zelf ook weinig met sprinten), zien dat het een andere insteek is dan die van de afgelopen jaren is echter niet heel moeilijk.

Quote:
legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb.

Nee, ik trek alleen het idee dat een ploeg rond zijn presentatie voor een nieuw seizoen zijn ambities niet communiceert in het belachelijke.

0
Romāns Vainšteins 19 januari 2016 om 14:29

Ik zie bijzonder weinig heil in hele treintje-verhaal tenzij ze deze equipe (heel snugger) op de wat minder bezette koersen inzetten.

0
tendam 19 januari 2016 om 14:33

@8.6
Ik leg je geen woorden in de mond, ik vraag me alleen af wat je kritiek op Verhoeven precies is. Hij zegt dat ze met een sprinttrein in de weer gaan, in de hoop in 2018 hem op de rails te hebben. Als dat al te hoge verwachtingen schept…

En dat staat los van je eigen verwachtingen, ik geef zelf ook al aan dat ik denk dat ze al lang genoeg bezig zijn met die trein en er weinig mee hebben bereikt.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 14:49

@ tendam:
de 'kritiek' bestaat uit het veelvuldig communiceren naar de media met betrekking tot de hernieuwde treintactiek. mijn suggestie is om die communicatie achterwege te laten, zodat als het niks wordt ze er ook niet zo op afgerekend gaan worden. want dat risico nemen ze nu dus wel. verder hoop ik echt dat dit slaagt, maar ik heb er zelf eigenlijk een hard hoofd in. eigenlijk weet ik al bijna zeker dat dat Hofland met trein tekort gaat komen in de WT wedstrijden waar de topsprinters aan de start staan met hun veel betere en beter op elkaar ingespeelde treintjes. alternatief is om die dan in te zetten in kleinere wedstrijden om zo wat overwinninkjes te pakken a la Bos zijn laatste jaren, maar dan vraag ik me af waar je als WT-ploeg eigenlijk mee bezig bent.

0
vlek 19 januari 2016 om 15:04

Is het werkelijk een optie om niet te communiceren over je plannen en ambities? En wordt je niet hoe dan ook afgerekend op je prestaties? Zoals ze afgerekend werden op het uitblijven van overwinningen?

Ik kan me ook herinneren dat enkele hadden gemist welke doelen Gesink zich voor dit jaar hadden gesteld. Diegenen stelde toen echt niet: 'Slim om zijn insteek voor dit seizoen niet te communiceren. Nu kan hij rustig gaan koersen en nergens op afgerekend worden.'

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 15:09

@ vlek:
ach, we gaan het wel zien hoe het loopt. maar als we nergens een goed lopend treintje gaan zien komt er dus wel een stuk kritiek bij die er vorig jaar niet was, want toen was het geen doel om sprinters middels een trein zo goed mogelijk af te zetten.

0
vlek 19 januari 2016 om 15:10

Vorig jaar was er meer dan genoeg kritiek op de ondersteuning van Hofland.

0
rahimns 19 januari 2016 om 15:31

@achtpuntzes Verhoeven en ook Zeeman hebben toch ook al aangegeven dat het een proces is van een paar jaar. Dus dat het treintje zeker dit jaar echt nog niet perfect zal zijn. Dus hoe kan je dan kritiek geven op iets wat ook nog niet perfect kan zijn dit jaar.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 15:33

@ rahimns:
de doelen voor dit jaar zijn bekend maar wat als het ook op lange termijn niet gaat lukken met dit treintje?

0
vlek 19 januari 2016 om 15:38

Dan is er dus voldoende aanleiding om terechte kritiek te uiten.

0
achtpuntzes 19 januari 2016 om 15:42

@ vlek:
ok, fair enough. :)

0
UrbanSteel 19 januari 2016 om 16:00

@rahimns
Dus de treintjes ervaringen van 2011 / 2014 zijn overboord gegooid ? Of was dat het een Fyra gebeuren ?

Edit 16:01 , komt zo allemaal wel rommelig over met al die treintjes , begonnen in zowat 2011 en eindelijk op de rails 2018 , lijkt wel een project uitbesteed door de regering. ;)

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone