Nibali uit kritiek op Froome: “Hij leunt als een sprinter op zijn team”
Foto: LaPresse/Fabo Ferrari
zaterdag 14 oktober 2017 om 11:21

Nibali uit kritiek op Froome: “Hij leunt als een sprinter op zijn team”

Vincenzo Nibali kan terugkijken op een geslaagd 2017. De Italiaan zegevierde vorig weekend nog voor de tweede keer in de Ronde van Lombardije, en haalde zowel in de Giro (3e) als Vuelta (2e) het eindpodium. In die laatste koers moest hij zijn meerdere erkennen in zijn grote rivaal Chris Froome. In een interview met Cyclingnews laat Nibali zich uitermate kritisch uit over de Brit. “Zonder Sky had Froome nooit vier keer de Tour gewonnen”, stelt Lo Squalo onomwonden.

Het verschil in het eindklassement van de Vuelta was na drie weken koers ruim twee minuten. Toch denkt Nibali dat Froome het onderspit had moeten delven in een man-tegen-man gevecht. “Ik denk dat hij de Vuelta niet had gewonnen zonder de hulp van zijn ploeg. Hij was vrijwel nooit geïsoleerd en daardoor in de problemen. Zelfs op Los Machucos, toen hij een slechte dag had, kon hij rekenen op vijf ploegmaten.”

Door het verstikkende regime van Sky, met kleppers als Landa, Nieve, Thomas en Poels als exponenten van de dominantie, hoeft de Brit nooit uit zijn comfortzone te treden, aldus Nibali. “Iedereen heeft zwaktes. Froome is wellicht kwetsbaar als hij geïsoleerd is. Hij is het niet gewend om alleen te zijn tijdens kritieke fases in een wedstrijd, en hij is het daarom ook niet gewoon om onder dergelijke omstandigheden te koersen. We zien hem nooit van ver aanvallen omdat dat niet hoeft. Hij kan wachten tot drie kilometer van de streep om zijn aanval te plaatsen. Zijn ploeg verzorgt de lead-out, tot Froome overneemt en gebruik maakt van zijn klimkwaliteiten om weg te rijden. Hij rijdt zoals een sprinter dat doet op het vlakke. Dat is zijn specialiteit.”

Nibali kijkt naar eigen zeggen niet met afgunst naar de sterkte van Sky, maar pleit wel voor verandering. “Het is logisch dat Sky, met een dergelijk budget, een superploeg samenstelt. Ik ben niet jaloers, maar ze verstoren hiermee wel de markt. Ik pleit daarom voor een limiet van het aantal toppers binnen één ploeg. Om ervoor te zorgen dat ploegen financieel op meer gelijke voet gaan staan, is een salarisplafond wellicht een idee.”

RIDE Magazine
74 Reacties
Sorteer op:
14 oktober 2017 11:34
Voordeel van Sky en Froome is vooral op psychologisch vlak. Wanneer je als concurrent van Froome nog 4 van Sky voor je ziet rijden ga je niet zo snel aanvallen. Moet je wel sterk in je schoenen staan.
14 oktober 2017 11:34
Nibali heeft hier groot gelijk. Salarisplafond is zo gek nog niet. Anders krijgen we , net als in het voetbal, geld dat nog meer gaat regeren.
14 oktober 2017 11:34
Kan zijn maar als Nibali de kopman van Sky was geweest had hij vast geen vier Tours gewonnen.

Sky is de grootste ploeg met een enorm budget. Ze kopen dan natuurlijk ook de beste renner voor het klassement. En dat is Froome. Als ze dachten dat dat Nibali was denk ik eigenlijk dat Nibali daar nu had gereden.
14 oktober 2017 11:35
Top idee van Nibali. Een salarisplafond zoals in de NBA zou de koers veel aantrekkelijker maken. De ploegen verminderen naar acht man daarentegen zal niks uitmaken. Ik vind dat zelf een slechte zaak, want hierdoor zijn er minder profrenners.
14 oktober 2017 11:40
Nibali zegt precies zoals het is en het grootste gedeelte van de volgers baalt als een stekker van Sky met hun spanningdodend koersen.
14 oktober 2017 11:41
Nibali heeft zeker een punt, maar ik denk niet dat Nibali sterker is/was. Nadeel van de dominantie van Sky is dat zij de koers wekenlang 'moeten' dragen, wat heel veel van een ploeg vraagt. Met een minder team zou Froome beter niet te snel in de leiderstrui moeten komen om vervolgens zelf ook meer de aanval te moeten kiezen. Ik denk niet dat Nibali's team sterk genoeg was om zich te verdedigen tegen de aanvallen van o.a. Contador, Zakarin, Kelderman, Poels en Froome zelf ..!!
14 oktober 2017 11:56
Sky’s dominantie is idd verstikkend, maar Nibali weet zelf ook wel dat Froome gewoon de beste klassementsrenner was/is. Ook zonder zijn team had hij, bijvoorbeeld, rijdend voor BMC, Orica of Trek GT’s gewonnen. Sky is te sterk voor de concurrentie, maar een renner die even goed is als Froome kan toch gewoon in het wagonnetje aanhaken en dan net als Froome in de laatste km’s aanvallen. Bergop wordt niet meer zoveel verschil gemaakt, het is voor de meeste toppers gewoon op elke berg tijd sprokkelen. Wat Froome en Dumoulin hebben is dat ze bergop minstens even goed zijn als hun concurrenten (Froome zelfs beter dan de meeste van zijn concurrenten) en een betere TT hebben. Nibali is in een GT die ze samen reden nog nooit beter geweest dan Froome, dat weet Lo Squalo ook zelf wel.
14 oktober 2017 11:56
Tja maar Froome rijd ook gewoon het hardst naar boven. Als je Nibali bij Sky zet en Froome visa versa wint Froome nog.
14 oktober 2017 12:01
De hele sky brigade trapt tegen de 500 watt bergop, denkt men nou echt dat dat door die hoge salarissen komt?
Imposante bovenbenen trouwens van Vincenzo.
14 oktober 2017 12:10
Froome wint dit jaar twee grote rondes met een miniem verschil. Dan wringt het wel bij de tegenstand. Met name bij Nibali natuurlijk, die ervaarde in levende lijve dat Froome maar 1,89% beter was afgelopen ronde van Spanje. Normaal gesproken legt hij diegene het vuur aan de schenen maar ditmaal dus niet. Team Sky verdedigt de huidige conventies. In principe zijn er twee opties. Of je start een Team Sky 2 met in de toekomst meer van dat soort Power Teams. Daarmee groeit de sport en ontstaan er meerdere divisies. Op de langere termijn is een promotie/degradatie model zelfs mogelijk. Dan kijk ik puur alleen naar de sportieve kant van het verhaal.
De andere mogelijkheid is het tegengaan van de al ingezette
14 oktober 2017 12:12
Calimero. Hoe won hij de Giro vorig jaar ook al weer?
14 oktober 2017 12:13
@schipperaar
Tot op zekere hoogte natuurlijk wel.
Als dat salarisplafond al een paar jaar had bestaan (ik neem aan dat het een plafond is voor een heel team, niet voor individuen?), dan had Team Sky misschien geen ruimte meer gehad in het salarisbudget voor renners als Kwiatkowski, Landa, Moscon, Rosa.
En als je maar 2 of 3 knechten hebt ipv 7 die dat wattage kunnen trappen verandert dat mogelijk toch iets aan het wedstrijdbeeld.

Maar goed, zolang Froome een betere tijdrijder is dan z'n concurrentie, en bergop er haast niet af te krijgen is zal hij toch blijven winnen. Ook met een minder goed team. Kijk naar Dumoulin afgelopen Giro. Niet het beste team, pakt z'n winst in de tijdrit en verliest weinig bergop.
Alleen heeft Froome op z'n zeldzame slechte dagen natuurlijk wel altijd een knecht die tot het einde bij hem blijft.
14 oktober 2017 12:14
@Vevie;
Of Froome bij een andere ploeg ook zou winnen blijft gissen. Wat wel duidelijk is is dat Froome kwetsbaar is bij stress of als hij geïsoleerd is. Zijn zwakke kanten worden goed beschermd door Sky en of dat ook mogelijk is als hij bij een andere ploeg zou rijden is de vraag.
14 oktober 2017 12:23
Dit zeg ik al een tijdje, ook bij het voetbal. Kijk naar de NBA in amerika, daar hebben ze een salarisplafond. Je hebt nog steeds superteams. Maar meerdere, waardoor het weer interressant wordt. Stel je voor; Froome, Nibali en Quintana met 3 meesterknechten. Dan krijg je pas interessante koersen.
14 oktober 2017 12:23
@puffin
Sunweb bewijst toch wel dat met een misschien minder dan een gehalveerd budget een eenheid te kweken is, zonder de uitval van Barguil en Oomen waren ze wie weet in de top 5/6 beland. Enige wat telt bij Sky is dat Britain geschiedenis moet schrijven door een Hino, Armstrong en Indurain te evenaren die in feite niet met een recordreeks bezig waren, bij Froome lijkt alles daarvoor te moeten wijken, ook een etappezege voor een knecht..
14 oktober 2017 12:32
Nibali leunt zelf ook enorm op zijn ploeg, weliswaar op een andere manier en soms ook erg mooi om te aanschouwen.
14 oktober 2017 12:44
Dat is pas een interview, geen voorgekauwde pr zever maar de real deal.
14 oktober 2017 13:02
Eens met Nibali... maar zijn ploeg voert zelf het budget ook aardig op en zijn knechten voor volgend jaar liegen er ook niet om. Ben benieuwd of hij zelf dan nog een hoog niveau kan halen. Ook niet de jongste meer natuurlijk.
14 oktober 2017 13:05
Nou en. Dat is zijn goed recht! Zet een sky train neer met als kopman Laurens ten dam of Maxim montfort en ze winnen de tour ook geen 4 of 5 keer.
14 oktober 2017 13:10
Ik mag hem wel die Nibali.
14 oktober 2017 13:13
Wat sommigen hier mss niet weten is dat nibali niet graag traint en bijlange niet dezelfde opofferingsmentaliteit heeft als bv een froome. Dat is ook de reden dat hij volgens mij nooit naar sky wou aangezien die uw leven compleet bepalen en uitstippelen. Froome kan daar mee om en dat is zijn verdienste.
Waar is die kerel ook al weer die mij van nonsens betichtte toen ik zei dat nibali sky geweigerd had?
14 oktober 2017 13:30
Ik snap hem wel maar er zijn jaren dat Nibali ook met zijn ploeg de Giro domineerde. Dat is geen probleem natuurlijk want dan wint hij zelf met overmacht. Nu word hij erop gelegd door Froome en zijn ploeg. Ja dan wordt het minder leuk.
14 oktober 2017 13:36
Hij legt de vinger op de zere plek. De dominantie van de Skyploeg maakt het kijken naar grote rondes beslist minder interessant. Het zou mij niet verbazen als de kijkcijfers teruglopen. Een langdurig gevecht tussen individuele kopmannen is veel interessanter. Ik herinner me soortgelijke saaiere rondes in de tijd van Indurain.
14 oktober 2017 13:38
Ja een salarisplafond gaat helpen..... Niet dus. Je krijgt dan 15 toppers met max salaris bij Sky. Want dan wordt het geheel budget versmeerd. Met een aan prestaties gekoppeld bonussysteem. Max budgets voor ploegen zal misschien wel helpen.
14 oktober 2017 13:42
Deed Nibali dat ook niet in de Giro toen Dumoulin achterop lag.

Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Reacties zijn gesloten.