NEOM City in Saoedi Arabië onderzoekt hoofdsponsorschap Jumbo-Visma
foto: Raymond Kerckhoffs
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 24 juni 2023 om 14:30

NEOM City in Saoedi Arabië onderzoekt hoofdsponsorschap Jumbo-Visma

Het grootste architectuurplan van de wereld, NEOM City in Saoedi Arabië, onderzoekt de mogelijkheid om vanaf 2024 het hoofdsponsorschap van Jumbo-Visma over te nemen. Een nauw betrokken bron uit het Midden-Oosten heeft WielerFlits aangegeven dat NEOM zeer serieus kijkt naar de wielersport en dat ze de sponsoring van de beste wielerploeg als een unieke kans zien.

NEOM City is te omschrijven als een gebied dat tal van steden, resorts en andere ontwikkelingen zal bevatten. Het beoogde oppervlak van de geplande stad bedraagt 26.500 km² (bijna zo groot als België). NEOM zal zich over een lengte van 460 kilometer uitstrekken langs de Rode Zeekust. Het project wordt grotendeels gefinancierd door het Public Investment Fund, dat fondsen investeert namens de regering van Saoedi-Arabië. De Saoedische ontwikkelingsmaatschappij die is opgericht om NEOM te creëren, beweert dat het fonds 500 miljard dollar bijdraagt aan het plan.

Dit megaproject maakt deel uit van het Saoedische Vision 2030-plan om de economie van het land te diversifiëren, om zo de afhankelijkheid van de inkomsten uit de oliewinning te verminderen. Volgens ambitieuze tijdschema’s moet een groot deel van het project al in 2030 gebouwd zijn. Het eerste deel dat klaar moet zijn, is het luxe eiland Sindalah. De ontwikkelaar van NEOM streeft ernaar om de eerste gasten begin 2024 te verwelkomen. Dat zou ook het ideale moment zijn om een groot sponsortraject te starten.

“Interessant”, noemt Richard Plugge het geluid uit het Midden-Oosten. De CEO van Jumbo-Visma beweert zelf nog geen contact met de verantwoordelijken van NEOM te hebben gehad. “Hun interesse om onze ploeg te sponsoren is nieuw voor mij. Het kan zijn dat een van onze contactpersonen of bureaus die we hebben ingeschakeld om een nieuwe sponsor voor ons zoeken, contact met deze partij heeft. We krijgen van hen om de zoveel tijd een update. We zijn momenteel met meerdere internationale partijen serieus in gesprek, maar er is nog niks concreets.”

NEOM zet volledig in op duurzaamheid. Het is de bedoeling dat de stad koolstofneutraal wordt gebouwd, zonder wagens of straten. De energievoorziening zou volledig moeten bestaan uit wind- en zonne-energie. Daarom past fietsen goed bij dit imago.

NEOM presenteert zich als ‘the future of sport’. “NEOM wil een wereldwijd centrum voor sport worden. Het is klaar om een topbestemming voor grote sportevenementen te worden, samen te werken met wereldwijde sportmerken, uitstekende leefbaarheid voor bewoners te bevorderen en bij te dragen aan de innovatieve economie van NEOM”, zo staat er op de website.

Politiek instrument
Sport is de laatste jaren een belangrijk politiek instrument voor de leiders van Saoedi-Arabië geworden. Dat beaamt ook de Nederlander Stijn Janssen. De Nederlandse fiscaal econoom heeft jarenlang in het Midden-Oosten gewoond en is actief betrokken bij diverse grote deals in de sportwereld.

“Natuurlijk ziet NEOM de kansen die het hoofdsponsorschap van Jumbo-Visma biedt. Het past precies binnen hun profiel om – in navolging van UAE Emirates en Bahrain Victorious – een superpower in de wielerwereld te worden. Daarbij is Saoedi-Arabië vooral op zoek naar deals voor de lange termijn. Dat past weer bij Jumbo-Visma, dat een partner tot eind 2030 zoekt en daarbij de ambitie heeft om continue bij de beste ploegen van de wereld te horen.”, zegt Janssen.

Jumbo-Visma, de beste wielerploeg viert de Tour-zege van Jonas Vingegaard. Foto: Cor Vos

Janssen wijst naar diverse andere grote investeringen van Saoedi-Arabië in de sportwereld. In oktober 2021 werd Premier League voetbalclub Newcastle United door het Public Investment Fund (PIF) van Saoedi-Arabië gekocht. De aankondiging van het break-away golftoernooi LIV Golf Invitational Series begin 2022 en het contract van Cristiano Ronaldo met de Saoedi-Arabische voetbalclub Al Nassr. In 2020 tekende Saoedische staatsoliebedrijf Aramco een wereldwijde sponsordeal voor de lange termijn met de Formule 1. En dan heb je sinds 2021 ook nog de Grand Prix Formule 1 in Jeddah. NEOM heeft onlangs een langdurige sponsorovereenkomst getekend om hoofdpartner te worden van het Mercedes-Benz EQ Formule E-team.

Janssen: “In de wielersport zijn voorzichtig de eerste stappen gezet met de Saudi Tour, die door Tour de France-organisator ASO wordt georganiseerd. En de toeristenregio AlUla is tweede sponsor geworden van het Australische WorldTeam Jayco-AlUla. Dat NEOM overweegt om hoofdsponsor te worden van de beste wielerploeg van de wereld vind ik eigenlijk een vrij logische stap.”

Volgens Janssen wil Saoedi-Arabië NEOM activeren als onderdeel van zijn sportstrategie op verschillende gebieden. “Het regime wil dat de NEOM een topbestemming wordt voor grote sportevenementen. Zo zal NEOM de locatie zijn van de Aziatische Winterspelen van 2029. Het was de eerste keer dat de olympische familie een evenement toekent aan een stad die nog niet echt op de kaart staat.”

Sport is in Saoedi-Arabië een belangrijk onderdeel van hun nationale ontwikkelingsstrategie ‘Vision 2030’. Janssen benadrukt dat investeringen in sport een middel zijn om politieke goodwill te winnen, zoals Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten dit inmiddels al enkele decennia doen.

Janssen: “Kroonprins Mohammed bin Salman, die sinds 2017 de belangrijkste persoon in Saoedi-Arabië is, realiseert zich dat sport een fantastisch middel is om nieuwe diplomatieke relaties te creëren, nieuwe handelsovereenkomsten te sluiten, toeristen aan te trekken en sport in het algemeen te gebruiken als middelpunt om een positie in de internationale samenleving te creëren.”

Het peloton trekt al ruim twee decennia naar het Midden-Oosten. Foto: Raymond Kerckhoffs

Zo is Saoedi-Arabië van plan om samen met Egypte en Griekenland een tripartiete kandidatuur in te dienen voor de organisatie van de wereldkampioenschappen voetbal in 2030. Ook is het land erin geslaagd om de Argentijnse superster en onlangs tot wereldkampioen gekroonde Lionel Messi aan te trekken als de nieuwe toeristische ambassadeur van het koninkrijk.

Sportwashing
De investeringen in sport van Saoedi-Arabië worden vaak sportswashing genoemd: een poging om sport te gebruiken om het imago van het land wit te wassen. In Saoedi-Arabië worden de mensenrechten regelmatig geschonden. Amnesty International is zeer kritisch richting het Koninkrijk en wijst op vele misstanden van de mensenrechten.

De moord in 2018 op de Saoedische journalist Jamal Khashoggi, de vele politieke gevangenen, het grote aantal mensen dat de doodstraf krijgt, slechte leef- en werkomstandigheden voor vele arbeidsmigranten, de transparantie over bepaalde zaken etc. VN-deskundigen hebben onlangs nog hun verontrusting uitgesproken over het dreigende gevaar van executie van drie leden van de Howeitat-stam die zich tegen de bouw van het NEOM-project zouden hebben verzet.

Al zijn er ook geluiden dat er de laatste jaren een aantal zaken in positieve zin veranderen. Er is geen religieuze politie meer. Mannen en vrouwen mogen op kantoor op dezelfde verdieping werken. Er zijn festivals voor jongeren en iedereen kan autorijden en naar school. De pas 37-jarige kroonprins Mohammed bin Salman is het boegbeeld van Saoedische millennials. “Onder Bin Salman vindt tevens een verschuiving plaats, waarbij de orthodoxe (wahabitische) islam in de openbare ruimte plaatsmaakt voor een meer seculiere, nationalistische invulling van het geloof”, zo schreef De Volkskrant deze week nog.

Janssen: “Als je nu met Saoedische jongeren, liefst 63% van Saoedi’s is jonger dan 30 jaar, in gesprek gaat, merk je dat er vertrouwen is in deze hervormingen en dat ze geloven in een goede toekomst in hun land.”

RIDE Magazine
168 Reacties
22-06-2023 13:40
Ben toch bang dat er veel gaan bezwijken voor het grote geld
22-06-2023 14:34
Zou Plugge hier af en toe een kijkje komen nemen? Om te zien hoe zijn proefballonnetje valt bij "het wielerpubliek"? Voor zover wij representatief zijn natuurlijk...
Natuurlijk hoef ik geen wielerploeg te runnen, en heb ik makkelijk praten vanaf mijn toetsenbord. Maar van mij hoeft dit niet. Dan liever weer twee stappen terug qua budget en prestaties, dan je ziel verkopen aan een stel EDIT: MANNEN IN LANGE WITTE GEWADEN die luchtkastelen gaan bouwen op een oversized zandstrand waar niks te zien is.

O, wat verlang ik bij dit soort verhalen terug naar het IJsboerke....
22-06-2023 19:23
NOEM? MOEt just Niks mag ik hopen!
Megalomane megalopolis voor de superrijken... vieze smaak in de mond.
Hopelijk zinkt dit plan snel naar de bodem van de Rode Zee... (duikboot pun voor alle duidelijkheid totally not intended, al gaat het ook daar toevallig over de speeltjes van de superrijken).
22-06-2023 11:51
Ik zie liever Piet's Punaises op de shirtjes, maar ik ben bang dat die tijd achter ons ligt. Voor de vrouwkes, jeugd en cross zou het wel fijn zijn, maar ik hoop niet dat we weer een gigantisch rijke ploeg gaan zien bij de mennekes.
    22-06-2023 13:15
    [quote]Ik zie liever Piet’s Punaises op de shirtjes [/quote]

    heerlijk dit.
22-06-2023 11:54
Beter denk je ff 2x na voor je op REAGEREN klikt.

Vakkenvullers zijn vakkenvullers
22-06-2023 11:57
Geld stinkt niet, maar de zandbak wel. Aan de ene kant van die bak wordt het verkankerde oliegeld verdiend en aan de andere kant denkt men goede sier te maken met een megalomaan futuristisch fata-morgana, waar men kan leven van de wind (en de zon). In de cursus "Verder kijken dan uw neus" stond Plugge nog niet ingeschreven.
    22-06-2023 13:38
    Dat geld wordt verdiend aan mensen die aan de pomp hun automobiel staan af te vullen. Voorzien in Een behoefte noemen ze dat. Maar jij rijdt al 25 elektrisch neem ik aan? Of gevalletje kijken en de neus?
22-06-2023 12:43
Hopelijk dat de verlichting op het hoofdkantoor werkt in de toekomst
22-06-2023 14:40
SA is het gaspedaal goed aan het intrappen. Ze moeten wel, want vergeleken bij hun kleinere broertjes op het schiereiland (buiten Jemen) waren ze het lachertje geworden.

Zoals AdZ zegt willen ze snel een groter stuk van de taart hebben. Niet langer het land waar (relatieve) armoedzaaiers enkel voor de Hadj naartoe gaan. Toeristisch en zakelijk gezien ambieren ze waarschijnlijk meer dan wat UAE nu heeft. Dat is dus ook een drijvende kracht achter infrastructurele zaken waarvan The Line het allermafste is.

Ik val zelf eigenlijk nog het minst over het item duurzaamheid. Natuurlijk zijn het olieleveranciers en gaan ze een giga hoeveelheid co2 verbruiken met al die bouwambities. Echter zie ik het wel gebeuren dat aldaar verduurzaming sneller voet aan de grond krijgt dan in grote delen van Europa omdat ze er waarschijnlijk een verdienmodel van proberen te maken.

Waar ik echter minder enthousiast over ben is de vooruitgang op sociaal en cultureel vlak. Die vindt plaats maar het motief erachter ben ik zeker voorzichtig dan wel zelfs cynisch over. Het zou me niks verbazen dat nu enkel afgetast wordt hoeveel kruimels er nodig zijn om grote investeerders en toeristen te trekken van economisch sterke en welvarende landen. Misschien wordt het oprecht in laagjes opgebouwd en voert men niet teveel vooruitgang door omdat het intern tot onlusten gaat leiden. Misschien is er ook echt sprake van nieuw elan van de jonge garde gezagdragers die graag een andere wereld zien. Echter hebben we ook gezien dat de westers geschoolde Assad nog harder op zijn eigen bevolking inhakt dan zijn vader ooit deed. We zien ook al jaren dat het in de UAE, Bahrein en Qatar de normaalste zaak van de wereld is om expats uit het westen met alle egards te behandelen maar kom je uit een sloeberland dan ben je niet meer dan een moderne slaaf.
22-06-2023 14:56
Mijn gevoel zegt: 'iew'. Maar wie ben ik en wat weet ik er van. Veel te weinig om hier een goed oordeel over te vellen en dat brengt me tot de conclusie dat ik me hier te weinig in verdiep...
22-06-2023 15:40
Alleen als ze de veldrijders er ook bijnemen, in rubberen botjes met hamburger in de hand de oliesjeik in het slijk te midden van een zat-zuipende menigte, Aalst carnaval is er niks tegen.
22-06-2023 19:03
Voor het geld danst de beer.

Mensen die hier om moeten wenen, dan aub ook niet supporten voor;
-Bahrain Merida
-Team UAE
-Formule 1
enz.
22-06-2023 20:07
Glimlachend kopen we u en de uwen gewoon op. Wij dicteren wat u zeggen zult en hoe u acteren zult.
22-06-2023 20:44
What's the colour of money? Don't tell me that you think it's green. Me I know it's red! Dat wordt dus rode shirts en geen champagne met alcohol.
23-06-2023 00:03
Laten wij hier collectief en principieel de overname door deze gewetenloze Arabier (MBS) voorkomen: Iedereen parkeert de auto permanent op de stoep of in de garage. Geen olie en benzine meer nodig. We nemen allemaal de (dure) fiets vanaf nu. Kopen een extra gravel bike. De Saudis gaan out of business. Fietsen en bandenmerken maken grote winsten en kunnen zich een Jumbo sponsorship veroorloven. Ik heb zelf al drie keer zoveel km op fiets als met de auto gereden de afgelopen drie jaar. Wie doet er mee?
    23-06-2023 07:44
    Ik heb geen auto en die komt er ook niet.

    Nu jij weer
    23-06-2023 16:28
    Je hebt volledig gelijk en je doet meer mee dan ik. Kudos to you. Geen auto is nog veel beter dan een auto in de garage. Mijn post was niet sarcastisch bedoeld. Er zijn helaas verschillende normen in verschillende delen van de wereld. Waar ik woon (Michigan, VS) is er helaas vrijwel geen openbaar vervoer en is het moeilijk te overleven zonder auto. De vele fietsroutes hier zijn meer voor recreatie dan transport, helaas wel even anders dan in NL.
    23-06-2023 21:37
    Weet je waar bandenrubber van gemaakt wordt?
23-06-2023 09:05
Ik geloof er geen snars van dat TJV hiermee in zee gaat. Als ze dat doen, vreet ik m'n eigen muts op
23-06-2023 18:06
Zum kotsen, dit. Laten we met z'n allen in de Westerse sportwereld die geitenliefhebbers zo ver mogelijk weg houden aub. Voor damessport zou dit overigens niks minder dan een ramp zijn. UNITED WE MUST BE!
23-06-2023 19:54
Nee, nee en nog eens nee
23-06-2023 21:28
Zo, dat is me wat. Het is inderdaad best interessant. Leuk voor het forum hier ook.
23-06-2023 21:42
Gaat de redactie nou gewoon helemaal geen reactie geven op de vragen vanuit het forum? Of wachten we gewoon tot de Tour begint en dan zal het wel overblazen?
24-06-2023 22:03
Ik denk dat Wagner ook wel een mooie sponsor zou kunnen zijn. Die hebben nog iets te sportswashen momenteel…
26-06-2023 14:27
Dit gaan we nu stiekem laten verdwijnen of niet?
22-06-2023 12:12
Minnetjes zijn voor mij een manier om trollen te signaleren.
22-06-2023 13:32
Voorlopig is er nog niets beklonken. Kooij werd ook al als vertrekkende renner gezien.
22-06-2023 13:35
Ach, als Plugge uit principe nee zegt, staat er volgend jaar NEOM op het truitje bij de ploeg van ome Pat.
22-06-2023 12:12
I rest my case.

Reacties zijn gesloten.