Neilson Powless over vertrek bij Jumbo-Visma: “Wilde meer vrijheid”

donderdag 19 december 2019 om 19:15
Neilson Powless over vertrek bij Jumbo-Visma: “Wilde meer vrijheid”

foto: Cor Vos (archief)

De ploegleiding van Jumbo-Visma was dolblij met het aantrekken van Neilson Powless, maar de talentvolle Amerikaan wist nooit echt door te breken in Nederlandse dienst. De 23-jarige allrounder zal in 2020 ook niet meer uitkomen voor de geel-zwarte brigade. “Ik wilde naar een ploeg waar meer vrijheid heerst, waar geen trainingsprotocollen zijn”, zo citeert Cyclingtips.

Powless reed voor zijn komst naar Jumbo-Visma voor de opleidingsploeg Axeon Hagens Berman. Hij maakte toen indruk met ereplaatsen in enkele hoog aangeschreven Amerikaanse rittenkoersen en een ritzege in de Tour de l’Avenir. Powless begon met hoge verwachtingen aan zijn profavontuur, maar de echte topresultaten bleven uit.

Powless weet waarom hij niet wist te schitteren voor Jumbo-Visma. “Het heeft wellicht te maken met mentale vermoeidheid, aangezien ik moest verhuizen naar Europa en stress had met het regelen van visums. Maar het had vooral te maken met mijn trainingsregime. Ik trainde aan een lagere intensiteit, met minder volume.”

“Ik werd niet beter”
“Ik voelde gewoon dat ik anderhalf jaar niet beter werd. De ploeg en ik hadden een andere visie op trainen, maar ze gaven me uiteindelijk wel de vrijheid om mijn eigen ding te doen. Ik voelde vanaf dat moment dat het weer beter ging, ik haalde aan het einde van dit seizoen weer hele hoge wattages. Dat was me drie jaar niet gelukt.”

Het is dan ook niet geheel toevallig dat Powless een belangrijke rol speelde voor Primož Roglič op weg naar dienst Vueltzege. “Het was fijn om het seizoen op een positieve manier af te sluiten. Ik weet nu waarom ik niet presteerde”, aldus Powless, die na het voorjaar al besloot om naar een andere ploeg uit te kijken.

“Ik voel me prettiger bij EF Education First”
“Het ging gewoon niet geweldig tussen mij en de ploeg, waardoor ik ging kijken naar andere opties.” De Amerikaan kwam uiteindelijk uit bij EF Education First. “De ploeg toonde eerder al interesse en ik krijg hier de vrijheid om harder te trainen. Ik voel me nu prettiger, nu ik mijn eten niet meer tot op de gram moet afwegen.”

Een ding is duidelijk: Powless voelt zich bevrijd nu hij zich niet meer moet houden aan allerlei protocollen, maar de beloftevolle coureur heeft ook flink wat opgestoken bij Jumbo-Visma. “Ik heb wel ontzettend veel geleerd op het gebied van voeding, hoe je het beste kunt eten tijdens grote rondes. Het heeft mijn ogen geopend.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

assen 19 december 2019 om 19:23

Mooi en eerlijk interview (tenminste, zo lijkt het).
Blijkbaar is zo’n streng regime als dat van TJV (en Sunweb) niet voor iedereen het beste.

Waren de ouders van Powless ook niet extreme duursporters? Misschien zijn het hun genen die ervoor zorgen dat Powless baat heeft bij meer duurtraining dan andere renners. Als dat het geval is, dan zie ik het als een fout van de trainers dat zij dat niet hebben opgemerkt in die periode van drie jaar.

S. Morgenstern 19 december 2019 om 19:37

Anderhalf jaar zegt hij zelf. Waar zit de verdubbeling?

Leukefans 19 december 2019 om 23:11

” Ik voelde vanaf dat moment dat het weer beter ging, ik haalde aan het einde van dit seizoen weer hele hoge wattages. Dat was me drie jaar niet gelukt.”
Daar dus.

xistnc 19 december 2019 om 23:41

Powless heeft twee jaar bij Jumbo gereden.

chasse patat 19 december 2019 om 19:38

Eerlijk commentaar en een verlies voor TJV. Dit laat toch zien dat een stukje vrijheid bij renners toch ook de ruimte moet hebben. Maatwerk! Want anderen gedijen weer veel beter bij het strakke TJV regime.

mooiman 19 december 2019 om 19:59

Meer vrijheid om harder te trainen???

+
Ik had toch altijd het idee dat men bij TJV vrijheid inbouwt cq op individueel niveau programma’s afstemt

S. Morgenstern 19 december 2019 om 20:11

Ook die afstemming zal zijn grenzen hebben en de wensen van Powless zullen daar lange tijd buiten hebben gelegen. Wat dat betreft zal EF veel beter bij hem passen.

west 19 december 2019 om 20:15

Harder trainen is een compleet achterhaald concept. Sure, het is leuk om iedere dag tot het gaatje te gaan. Maar in de praktijk blijken rust, efficiëntie, een gebalanceerd programma, een grote portie submaximaal en low intensity, velen malen effectiever te zijn.

Bertvd 19 december 2019 om 20:23

TJV presteert ook al tijden dramatisch

LucasR 20 december 2019 om 09:45

Eh, wat? Uit recent onderzoek blijkt juist dat high intensity training veel effectiever is dan duurtraining met een lagere intensiteit.

xistnc 19 december 2019 om 21:41

Minder eten, minder trainen. Een deel van de training dient immers om (teveel) ingenomen calorieën te verbranden. Maar kennelijk heeft TJV de visie dat dit niet effectief is. Ik kan me voorstellen dat er renners zijn die niet gedijen bij zo’n foodcoach. De P is in dat geval niet alleen van patat, pannenkoeken, poffertjes en pizza, maar ook van Powless en Poppel.

assen 20 december 2019 om 08:04

:-)

peervaneynthoven 19 december 2019 om 23:59

Even afwachten wat hij bij EF, waar hij kennelijk voor zijn eigen trainingsmethoden kan kiezen, presteert.

Polleke 20 december 2019 om 08:39

Sommige ploegen zitten in een onderlinge competitie om de meest wetenschappelijke benadering van het wielrennen..minimal gains, performance coaches, food experts, etc… zullen zowel goede als slechte renners beter maken maar het verschil tussen beide blijft uiteindelijk gelijk….

Kevin Lowagie 20 december 2019 om 08:56

Benieuwd hoe hij bij EF Education zich zal ontwikkelen. Lijkt me een ideale ploeg met sterke vrijbuiters als Martinez, Higuita, Woods, Carthy. Hij zal zeker de vrijheid hebben om zijn eigen ding te doen ipv werken voor een echte kopman.

Rhohan 20 december 2019 om 09:16

Ik ben toch benieuwd hoe het in de praktijk dan werkt. Ik weet dat Groenewegen, Van Aert, Roglic, Gesink en Kruijswijk toch ook echte trainingsbeesten zijn, net als Dumoulin. Wilde Powless dan harder trainen dan hen?

kelderfan 20 december 2019 om 15:17

Intensiever lees ik uit zijn verhaal.

SnellePelle 20 december 2019 om 11:09

Tjv is simpelweg Spekenbrink 2.0 met een paar fossiele Brabanders erin die het net wat luchtiger maken.

Wat ik al eerder opmerkte: Dumoulin gaat hier ook vastlopen, is mentaal niet geschikt om onder druk te staan. Zeker niet vanwege die 3 miljoen die van Eerd aan Tommeke doneert, die zijn niet vrijblijvend maar scheppen verwachtingen. In training en resultaat.

tendam 20 december 2019 om 13:34

@snellepelle
Waar blijf je die onzin toch vandaan halen? Zelfs beweren dat hij Reichenbach niet kon volgen in de afdaling (was precies omgekeerd). Dat je geen Dumoulin- of Jumbo-fan bent, prima, maar wel bij de feiten blijven. Van 3 miljoen is ook nergens sprake.

Arema Pro Cycling Team 20 december 2019 om 13:00

Trainingsprotocollen..werd Sunweb daar niet op afgerekend op dit platform…?

YogiBear 22 december 2019 om 16:11

Je mist net één woordje; Te rigide trainingsprotocollen. Elk team heeft ze omdat dit de manier is om trainingsvorm en intensiteit (zoveel mogelijk) te kunnen relateren aan meetbare prestaties.

Headlines

Materiaalzone

Populair