Nederlandse youngsters heersen in Pelt: “We maken elkaar beter”

zondag 6 oktober 2019 om 17:41
Nederlandse youngsters heersen in Pelt: “We maken elkaar beter”

©Cor Vos

Alweer Nederland boven in het damesveldrijden. In de top acht van de GP Pelt eindigden maar liefst vijf Nederlandse youngsters in de top acht. “Mooi om zien hoe we elkaar beter maken”, aldus Yara Kastelijn (foto).

Ceylin del Carmen Alvarado (21) pakte in het Dommelhof de overwinning, net als daags voordien in Meulebeke. “Dit was een rondje dat mij lag”, aldus de Rotterdamse. “Ik was dan ook met zelfvertrouwen naar hier gekomen. het was alleen afwachten hoe goed mijn lichaam zou herstellen van gisteren. Maar dat is dus prima meegevallen.”

Alvarado kreeg in de eerste wedstrijdhelft wel weerstand van Yara Kastelijn. “Ik ben toen wel druk blijven zetten, waardoor het gaatje gelukkig groter is geworden. In de tweede helft was het vooral belangrijk om geconcentreerd te blijven en de controle te blijven houden. Dat is me gelukt. Uiteraard is dit voor mij een fantastisch weekend.”

Kastelijn: “Ceylin staat technisch verder”
Yara Kastelijn (22) heeft de voorbije zomer veel progressie gemaakt en die lijn trok ze meteen door in het veld. “Ik heb lang kunnen aanklampen bij Ceylin, maar ik moest uiteindelijk toch afhaken. Het grote verschil is dat zij technisch een stuk verder staat dan mij. Ik heb daar hard aan gewerkt, maar het moet nog beter. Het is wel leuk om te zien hoe wij Nederlandse meisjes elkaar steeds beter maken.”

Ook op het podium, Shirin van Anrooij (17). “Dit had ik van tevoren nooit verwacht”, glunderde ze. “Ik hoopte eigenlijk op een toptienplaats. Mooi dat ik op het podium eindig. Dat heb ik volgens mij deels te danken aan de betere startpositie die ik intussen heb. Ik startte vandaag vanop de tweede rij. Wanneer ik vroeger heel wat krachten moest verspelen om in het begin van de wedstrijd op te schuiven, kon ik nu meteen mijn tempo zoeken. Maar Ceylin en Yara zijn wel nog een stuk beter. Toen ik een foutje maakte, werd de kloof meteen groot.”

Naast Avarado, Kastelijn en Van Anrooij eindigden ook nog Manon Bakker (20) en Aniek van Alphen (eveneens 20) in de top tien.

Dit artikel delen:

19 Reacties

west 6 oktober 2019 om 18:04

Houden we Worst en Van der Heijden nog even achter de hand.

Franco Ballerini 6 oktober 2019 om 18:51

En Vos en Brand. Ik heb enorm veel respect voor de Nederlandse dames, maar ik vrees dat ze te succesvol worden en daarom deze discipline de nek omdraaien. Mijn advies: Dames, train zo hard als jullie kunnen om te voorkomen dat Dygert er volgend jaar met de gouden plakken vandoor gaat.

Merlinappa 6 oktober 2019 om 19:24

@Franco

Valt mee hoor. Een pak andere goede dames uit andere landen zijn er nu om verschillende redenen (test event Tokyo, WK, etc) nog niet bij. Ik verwacht meer tegenstand naarmate het seizoen vordert.

Brabander 6 oktober 2019 om 19:24

Puck Pieterse hebben ‘we’ ook nog. Wat een weelde.

Brabander 6 oktober 2019 om 19:28

@Merlinappa: zou inderdaad leutig zijn als bijvoorbeeld PFP en Neff een groot deel van het seizoen mee gaan doen. Die kunnen echt wel tegengas geven. Misschien zet Arzuffi nog een stap. Die was in het begin van het vorige seizoen ook echt goed (daarna ook echt dramatisch teruggevallen). Cant komt ook nog wel, die staat er vaak pas later in het seizoen echt

tendam 6 oktober 2019 om 20:17

@franco
Wat heeft Dygert hier nou weer mee te maken? Dat is een supertalent, beetje raar om te denken dat een van deze vrouwen daar met goed trainen (alsof ze dat nu niet doen) in de buurt gaat komen.

Dat de Nederlandse vrouwen het zo goed doen in het veldrijden zegt volgens mij vooral veel over het aartsconservatieve Belgische wielrennen. In principe zou België ook bij de vrouwen moeten domineren.

Barry Batsbak 6 oktober 2019 om 23:58

Brabander, Cant komt meestal tegen de kerstperiode echt op stoom en trekt die vorm dan in één streep door naar het WK. De Nederlandse dames pieken wat onregelmatiger maar zijn in overtal. Daarom lijkt het alsof Cant wat achterblijft, maar volgens mij had ze vorig seizoen na Betsema de meeste overwinningen. Altijd sterk. Maar het Nederlandse armada is dit jaar wéér aangegroeid met een paar meiden die aanspraak komen maken op het podium. Wel bijzonder.

Natte spons 7 oktober 2019 om 10:24

En de leidster van het klassement Betsema is er ook (nog) niet bij door haar dopingschorsing, waarvan de uitslag ook weer heel lang op zich laat wachten.

EddyB1958 7 oktober 2019 om 15:18

@ tendam, dus dat de Belgische voetballers en hockeyers bij de mannen de laatste jaren beter presteerden dan de Nederlandse, heeft te maken met een Nederlandse overconservatieve voetbal-en hockeybond en helemaal niets met het talent bij de Belgen? In de sport telt het talent, voor en na Henin en Clijsters geraakten Belgische tennissters amper in 1/8 finale. Maar die twee waren wereldtop.

Emergo 7 oktober 2019 om 16:26

Ja, en ??

west 7 oktober 2019 om 17:03

Het één sluit het ander niet uit.

EddyB1958 7 oktober 2019 om 21:30

@ Emergo, je bent ook niet bij de slimsten precies. Talent kan pas ontdekt worden als het zich aandient en niet omdat een sportbond conservatief of modern is.
@ West voor mij gaat talent voor. En sluit het één dus wel het ander uit.
Trouwens waar rijden de Nederlandse dames en meisjes hun meeste crossen? A Nederland B België C Zwitserland. En ze rijden meestal voor een team uit A Zwitserland B Nederland C België.
Alleen Nederlanders mogen meedoen. Een onschuldige hand zal bij meerdere juiste antwoorden de winnaar trekken. Te winnen : 6 flessen azijn van De Blauwe Hand voor onder de kerstboom.

Samlambeej 7 oktober 2019 om 22:39

@tendam zuigt eventjes aan zijn duim en er komt nog een sneer aan de Belgische Bond uit. Het doet hem wellicht beter voelen over zijn eigen tekortkomingen. Een echte redenering valt er helaas niet te lezen.

xistnc 7 oktober 2019 om 23:28

Vind jij het geen interessant vraagstuk dan, waarom België bij de dames het veldrijden niet in de breedte kan domineren zoals bij de mannen? Dat vraagstuk an sich is veel interessanter dan het uitdelen van zwarte pieten aan mogelijke ‘schuldigen’. Overigens hoor ik Tendam hier helemaal geen sneer uitdelen aan de bond, zoals jij insinueert.

Samlambeej 8 oktober 2019 om 11:26

@xistnc "Dat de Nederlandse vrouwen het zo goed doen in het veldrijden zegt volgens mij vooral veel over het aartsconservatieve Belgische wielrennen."

De KBWB is verantwoordelijk voor het klimaat van het Belgische wielrennen. In België worden zowel lokaal in het veld, op de weg, als op het hoogste niveau veel koersen georganiseerd voor meisjes en vrouwen onder toezicht van de KBWB. Met vrijwilligers die de weg afzetten, vaders, nonkels en buren in de mobilhome. Het is net zo makkelijk om een daglicentie te verkrijgen als vrouw dan als man.

Ik heb als kind wielrennen of veldrijden op sportdagen nooit meer op de voorgrond aangeboden gekregen dan iets anders. Misschien te weinig? Driekwart van de dominerende groep mannelijke veldrijders komt trouwens uit de Kempen en regio Aarschot. De crossen hier in Oost-Vlaanderen (Koppenberg, Gavere-Asper) worden zeer druk bezocht. Niet door de oudere doelgroep want daar is de Koppenberg te steil en Gavere te modderig voor. Nee door jonge gezinnen met ouders en kindjes de laarzen aan.

tendam 8 oktober 2019 om 12:01

@sam en eddy
Als ik zo'n Levefere hoor over het dameswielrennen denk ik: jullie hebben nog een lange weg te gaan. De bond doet er vast veel aan, maar als de grondhouding van de wielerwereld is dat vrouwen er niks te zoeken hebben, valt er nog veel te winnen. En in het veldrijden wordt dat dan extra pijnlijk duidelijk: hoe bestaat het dat de nationale sport van Vlaanderen bij de vrouwen wordt gedomineerd door Nederlandsen?

Over het slechte beleid in het Nederlandse (mannen)hockey heb ik het niet, overigens ligt dat allemaal erg dicht bij elkaar en kan Nederland ook gewoon van België winnen.

Samlambeej 8 oktober 2019 om 13:41

@tendam
Ik wist wel dat je uitspraken (die je overigens niet levert) van één bekende mannelijke wielrenner of ploegleider zou gebruiken om je verwijt "aartsconservatieve wielerwereld" te staven. Eén persoon (die als CEO voor 100% handelt in het belang van zijn 70 mensen) is niet verantwoordelijk voor de gehele wielerwereld van tientallen duizenden mensen. Een Bart en vooral Geert Wellens zouden in dat geval de balans ineens weer gelijk brengen. Gelukkig zijn er nog veel meer Belgen aan het werk in het Belgische vrouwenwielrennen. Kijk eens naar de Belgische ploegen met Belgische medewerkers en sponsoren waar ook jullie NL topvrouwen begeleiding genieten. Dominantie? Ok, maar Sanne Cant won ook een groot aantal koersen en is 3x op rij wereldkampioen dus een voorbeeld voor de jongere generatie hebben we ook.

De NLse sporters doen het bij zowel mannen als bij vrouwen waanzinnig goed over tal van sporten heen.

peervaneynthoven 8 oktober 2019 om 00:59

@EddyB1958. Wat praat jij toch veel over het gebrek aam slimheid van anderen. Zit er een nationalistische graat in je keel? Probeer dat ding dan zo snel mogelijk kwijt te raken voor je er in stikt. Komt wat objectiever over.

sooike 9 oktober 2019 om 15:48

Ik was een paar weken geleden op Texel , waar in Oudeschild de ouders van Betsema een fietsenzaak hebben. Volgens de moeder van Denise is zij onschuldig, traint gewoon door, maar het duurt nu al maanden voordat er iets bekend wordt over de uitslagen van de testen. Dat werkt behoorlijk demotiverend en volgens mama zal dat het komende seizoen ook wel te merken zijn. Jammer dat die onzekerheid een groot talent blokkeert.
En verder zal Sanne Cant heus nog wel van zich laten spreken. Haar afhangende schoudertjes en haar norse blik zullen we echt nog wel op het podium gaan zien.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair