Nederlandse teams laten door luxe PWZ Zuidenveld Tour in Drenthe links liggen

vrijdag 17 september 2021 om 10:16
Nederlandse teams laten door luxe PWZ Zuidenveld Tour in Drenthe links liggen

De PWZ Zuidenveld Tour (1.2) is een van de vaste Nederlandse wedstrijden op de UCI-kalender, ware het niet dat de koers dit jaar verplaatst is van 24 april naar 18 september. Kwelgeest: corona. Het kan best eens zijn dat er dit jaar voor het eerst sinds de oprichting in 1992 een niet-Nederlandse winnaar op het de hoogste podiumplek staat. Van de zes Continental-teams die Nederland rijk is, starten alleen Metec-TKH en VolkerWessels. De andere vier hebben een te druk koersprogramma.

De Nederlandse continentale teams zitten niet verlegen om uitnodigingen van koersen dit najaar. ABLÒC rijdt vrijdag het Kampioenschap van Vlaanderen, zaterdag de Primus Classic, zondag de Ronde van Midden-Brabant en dinsdag de Textielprijs Vichte. “Een redelijk vol programma waarin dubbel rijden niet past”, laat de ploeg ons weten. Ook Jumbo-Visma Development geeft de voorkeur aan de koers in Koolskamp, terwijl ze zaterdag ook de beloftenversie van Luik-Bastenaken-Luik afwerkt.

SEG Racing Academy laat ook verstek gaan. “De wedstrijd past helaas niet in ons programma”, vertelt teammanager Sven Jonker aan WielerFlits. “We rijden vrijdag Koolskamp, zondag de Gooikse Pijl en dan hebben we maandag nog het WK tijdrijden waar een aantal van onze jongens aan meedoen. Dat is het nadeel van al die wedstrijden die van het voorjaar naar het najaar zijn verplaatst”. Ook BEAT Cycling rijdt zondag de Gooikse Pijl en de Nederlandse continentale ploeg zat al met een rennerstekort.

Organisatie respecteert keuzes
De organisatie van de Zuid-Oost Drenthe Classic – zoals de koers ook wel heet – vindt het jammer dat de vier teams er niet bij zijn. “Het is heel druk op de kalender, met name in België”, ziet ook woordvoerder Roelof Hingstman. “Je kunt het besluit van de teams alleen maar respecteren. Maar de medaille heeft ook een keerzijde. Normaal hebben we moeite om vijf ploegen uit het buitenland te verwelkomen. Nu stonden ze in de rij. Eerst waren het er acht, maar eentje heeft er afgezegd. Zo zie je maar.”

De laatste editie werd in 2019 gewonnen door Luuc Bugter – foto: Cor Vos

Hingstman en zijn collega’s kunnen er ook wel mee leven. De PWZ Zuidenveld Tour zag in 1992 namelijk om een specifieke reden het levenslicht. “PWZ staat voor Promotie Wielersport Zuid-Oost Drenthe. Eigenlijk is de wedstrijd in het leven geroepen voor de noordelijke wielerclubs, zoals De Peddelaars, de voormalige wielervereniging uit Emmen en de NWVG. We wilden hen een podium geven, een echte wedstrijd. En daar kwamen steeds grotere ploegen op af. Daar gaan we nu een beetje naar terug.”

“We verwachten daardoor een meer open wedstrijd, omdat het niveauverschil minder groot is”, gaat Hingstman verder. “Het vergroot ook de kans op een lokale winnaar en dat is mooi voor het publiek. Adrie Lindeman (Riwal, red.) werd bijvoorbeeld in finishplaats Nieuw-Amsterdam geboren. Gert-Jan Bosman en Tijmen Eising (beiden VolkerWessels, red.) komen hier uit de buurt. Ook oud-winnaar Elmar Reinders (Riwal, red.) uit Emmen is een bekende jongen uit de streek. Hij is goed in vorm.”

Eén kasseistrook in plaats van zes of zeven
De verplaatsing van het voor- naar het najaar had nog een nadelig effect voor de koers. “Normaal zitten er zes tot zeven kasseistroken in het parcours, daar is er nu nog een van over”, vertelt Hingstman. “Bij de parcoursverkenning kwamen we erachter dat de meeste stroken er heel slecht bij liggen vanwege begroeiing. Met goed fatsoen kun je daar niemand overheen sturen. In het voorjaar heb je daar geen last van, maar nu hebben we een natte en groeizame zomer gehad. Dat is jammer.”

Marco Doets leidt namens het toenmalige Alecto de dans op een van de kasseistroken – foto: Cor Vos

Maar ook daar ziet de organisatie weer het positieve van in. “Natuurlijk maken de kasseistroken de wedstrijd extra spectaculair. Maar nu krijgen we waarschijnlijk een wat compactere koers en dat zorgt voor meer spanning. Dat is ook mooi, want de overgang naar het najaar was best lastig. Inzet van politie is steeds moeilijker te bewerkstelligen, gemeenten eisen steeds meer voor vergunningen in deze tijden en onze vrijwilligers delen hun jaar ook in op het voorjaar. Daarom is het mooi dat het doorgaat!”

“We krijgen zaterdag ook prachtig mooi weer”, gaat de woordvoerder verder. “Persoonlijk vind ik een winnaar die alleen aankomt het allermooist. Dan ben je de beste en heb je echt gewonnen van een tegenstander. Een sprint is ook mooi, maar dan wint niet altijd de sterkste. Gelukkig maken de renners nog altijd de koers. Volgend jaar keren de kasseistroken in ieder geval weer terug. Dan hebben we een jubileumjaar, met onze dertigste editie. De datum ligt al vast: de PWZ Zuidenveld Tour 2022 is op 30 april.”

Dit artikel delen:

6 Reacties

chasse patat 17 september 2021 om 10:50

De Nederlandse continental teams snijden zichzelf in de vingers door koersen in België de voorkeur te geven boven hun eigen land. Daarmee ondermijn je de koerscultuur in eigen land en is het ook geen wonder dat organisatoren het moeilijk hebben om aansprekende koersen te organiseren. Uiteindelijk kaatst die bal weer terug naar de teams die moeilijker aansprekende wedstrijden kunnen gaan rijden in eigen land.
Er is bovendien veel meer eer te behalen voor deze teams in dit type wedstrijden. In de wedstrijden in België rijden ze nauwelijks in beeld en is het niveau te hoog om een behoorlijke uitslag te rijden.

Zabelfan 17 september 2021 om 11:45

Deels eens dat je als Nederlands team de Nederlandse wedstrijden ook zou moeten rijden. Aan de andere kant, het continentale circuit is ook opleiding richting Pro contintaal/ World Tour. Om de renners te laten ontwikkelen is hogere weerstand in wedstrijden van .1 & .PRO betere bagage, dan een .2 wedstrijd. Als je als conti renner opvalt in de .1/ .PRO wedstrijden (kopgroep vd dag/ goede uitslag) val je meer op dan een top 25 plek in een .2 wedstrijd. Als Nederland meer wedstrijden van .1/ .PRO niveau zou hebben, dan staan die continentale teams echt wel hier aan de start.

Maillot à Pois 17 september 2021 om 12:05

Maar om als organisatie uit te groeien tot niveau .1 of .pro kan je ook wel wat steun van de ploegen gebruiken.
Het is één van de redenen waarom je zoveel wedstrijden van dat niveau hebt in België.

Gooikse Pijl is een goed voorbeeld, die is nog maar enkele jaren 1.1.
Maar ook toen ze nog een .2 wedstrijd waren stonden ploegen als Wanty en Topsport Vlaanderen daar aan de start.

[email protected] 17 september 2021 om 12:49

Hoezo voormalige wielervereniging Emmen? WSV Emmen is er nog steeds, nooit weggeweest!

storm-biker 17 september 2021 om 14:21

Misschien omdat WSV Emmen geen elite/beloften ploeg meer heeft?

Kaj 17 september 2021 om 19:11

de meeste figuren die schrijven voor deze webpagina hebben zichzelf verheven tot wielerkenners en volgers van de wielersport. Maar als we het over kennis hebben over wielerclubs e.d. dan missen ze de slag nog wel eens. Eigenlijk wel jammer om dit te zien gebeuren.
Laten we hopen dat we in 2022 weer een vrij normaal wielerjaar krijgen met deze wedstrijd in april en al die andere wedstrijden ook weer op een normale vaste datum. Want de Peddelaars komen uit Hoogeveen en WSV Emmen uit idd Emmen. Leuk detail de club uit Emmen was nauw verbonden met de stichting PWZ

Headlines

Materiaalzone

Populair