Nederlandse koersen lanceren nieuwe competitie: UCI Holland Cup

maandag 6 november 2017 om 17:00

Zes Nederlandse UCI-wedstrijden hebben de handen ineengeslagen voor een nieuwe competitie. Vanaf volgend seizoen start de UCI Holland Cup, een internationaal klassement waar clubs, Continentale ploegen en ProContinentale teams aan kunnen deelnemen.


“Iedere wedstrijdorganisator heeft in wezen hetzelfde doel voor ogen. Een internationale wedstrijd organiseren met een sterk deelnemersveld waarin jonge talenten hun neus aan het venster kunnen steken om prof te worden”, zeggen de organisatoren in het persbericht. “Door dit gezamenlijk op te pakken kunnen we elkaar op meerdere fronten versterken. Door kennis uit te wisselen bijvoorbeeld maar ook door collectief media en communicatie in te zetten.”


De Holland Cup kent een algemeen, jongeren- en ploegenklassement waarbij twee leiderstruien worden uitgereikt voor de individuele klassementen. Daarnaast zal de organisatie van iedere wedstrijd de meest strijdlustige renner aanwijzen. Wat de hoofdprijs voor de eindwinnaar is, maken de organisatoren binnenkort bekend.

Van de zes deelnemende UCI 1.2-wedstrijden zullen er vijf live te zien zijn via een livestream of via een regionale omroep. De Midden-Brabant Poort Omloop krijgt een uitgebreide samenvatting.

UCI Holland Cup 2018 
11 maart  – Rabobank Dorpenomloop van Rucphen
21 april – Arno Wallaard Memorial
12 mei – Ronde van Overijssel
13 mei – Profronde van Noord-Holland
10 juni – Midden-Brabant Poort Omloop
26 augustus – Ronde van Midden-Nederland

17 Reacties

schmielerflits 6 november 2017 om 17:06

Vind ik leuk!

Blaudzun 6 november 2017 om 17:26

Uitgelezen kans voor Antwan Tolhoek om eens iets te winnen!

ditisdavid 6 november 2017 om 17:42

Dus Midden-Nederland wordt weer een eendaagse?

rahimns 6 november 2017 om 17:47

prima, kan voor de sport zeker geen kwaad.

Grobbel 6 november 2017 om 18:04

@Blaudzun: Tolhoek? Wat zou hij als WT-renner in een 1.2 koersenreeks te zoeken hebben?

Romāns Vainšteins 6 november 2017 om 18:17

ongeveer hetzelfde als vdpoel in een veldritkoers

Lalsacien 6 november 2017 om 18:25

Uitstekend idee!

Verweggistan 6 november 2017 om 19:09

Ja, goed idee; heb ik eerder al eens voor gepleit, dat die koersen samen een cup al coupe de france enz opzetten.

Covadonga 6 november 2017 om 19:19

Leuk initiatief.

-Werner- 6 november 2017 om 19:26

Uitstekend initiatief!

boehoe 6 november 2017 om 19:51

Is er geen limburgs koersje dat hier aan mee zou kunnen doen? Wel vlakke boel nu.

storm-biker 6 november 2017 om 20:05

@boehoe Nee, alle Limburgse klassiekers zijn of een nationale wedstrijd (en zitten in de Topcompetitie) ofwel UCI .1 of hoger.

Mathieu Moller 6 november 2017 om 20:45

Hopelijk zijn er ook renners of ploegen die hier echt voor gaan en niet zoals bij de WT-ranking, waarbij GVA de enige leek die het echt interesseerde.

maklukzat 6 november 2017 om 21:15

Ster van Zwolle kan hier ook prima bij aanhaken. Weer terug naar 1.2

Charlie33 6 november 2017 om 21:22

Tolhoek krijgt het nog druk

Col du Bramont 6 november 2017 om 23:49

Als Limburgse organisatie zou ik ook nooit onderdeel willen zijn van een Holland Cup :).
De ronde van Nederland dan wel weer in de Holland Cup, ach moet kunnen! Vind de naam wat oubollig, ik had voor Dutch Cycling League gekozen.
Veel meer uitstraling!

HoofdIsVrij 7 november 2017 om 09:44

Mooi shirt, goed initiatief.