Nederlands Pon neemt Cannondale over en wordt grootste fietsenproducent ter wereld

maandag 11 oktober 2021 om 14:19
Nederlands Pon neemt Cannondale over en wordt grootste fietsenproducent ter wereld

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Het Nederlandse Pon Holdings heeft een grote slag geslagen in de wereldwijde fietsindustrie. Het bedrijf heeft namelijk Dorel Sports (o.a. Cannondale) overgenomen, onderdeel van het Canadese beursgenoteerde Dorel Industries. Met een omzet van 2,5 miljard euro wordt het gecombineerde bedrijf de grootste fietsproducent ter wereld.

Pon Holdings had al verschillende fietsmerken in zijn portfolio, waaronder Gazelle, Cervélo, Urban Arrow, Focus, Santa Cruz en Kalkhoff met locaties in Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, Canada, China, Taiwan, het Verenigd Koninkrijk, Hongkong en Australië. Met de overname van het Canadese Dorel Sports zijn onder andere de fietsmerken Cannondale, Schwinn, Mongoose en GT Bicycles gemoeid.

Het Amsterdamse bedrijf telt ongeveer 700 miljoen euro neer voor Dorel Sports. Met deze deal wil Pon Holdings zijn positie op de Amerikaanse markt verder verstevigen. “Dit is een doorbraak in de VS”, laat een woordvoerder namens Pon weten aan Het Parool. “Schwinn is de grootste fietsfabrikant in de VS. Cannondale kennen we hier vooral van racefietsen, maar heeft in Noord-Amerika ook een compleet portfolio.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Murcia 11 oktober 2021 om 14:27

Pon zet haar ambities door en heeft nu naast TJV ook een voet tussen de deur bij EF. Maar dat is bijzaak want het draait om de expansie in de VS en dit is een gigantische stap die na de geklapte overname van Accel nu wel leidt tot voordelen op talloze terreinen.

platteprijs 11 oktober 2021 om 14:35

In hoeverre is het een ‘fietsenproducent’ als de onderdelen in Azië gemaakt worden? Wat ze – volgens mij – vooral doen is assembleren.

Murcia 11 oktober 2021 om 14:47

is een woordenspel inderdaad maar omdat ze het eindproduct (de fiets) leveren mogen ze zich ook de fietsenproducent noemen. Beetje zoals met PC’s .

De Cabybara van de Conradkade 11 oktober 2021 om 15:30

Hoe zit dat eigenlijk met Isaac? Ik weet nog dat Roompot in hun begin tijd alles van Nederlandse makelij wilde hebben en toen koos voor Isaac fietsen?

Turtlehead 11 oktober 2021 om 17:25

Aangezien het gaat om Pon holding gaat het vooral om een geldmachine die zoveel mogelijk winst wil maken en (dus) zo weinig mogelijk kosten.
Zij maken geld, geen fietsen.

Pietspeed 12 oktober 2021 om 14:02

Aan assemblage doen ze wellicht zelf ook niet. Pon Holdings als zodanig is de moeder/ houdstermaatschappij van tal van dochterondernemingen. Het is niet anders zoals Turtlehead het beschrijft.
In deze groene tijdgeest is fietsen weer Hot, en productie van peperdure tweewielers kost een habbekrats aldaar…

De Cabybara van de Conradkade 11 oktober 2021 om 15:02

Heel Jumbo-Visma volgend jaar op klassieke Schwinn's!

Cadellie 11 oktober 2021 om 15:19

Van Aert op een Cannondale crossfiets met een Cervelo sticker?

Innsbruck 11 oktober 2021 om 15:26

mooi fietsie, behalve die cockpit past er niet op

bedankt @Murcia, @Caby

Murcia 11 oktober 2021 om 15:29

Wat Cabybara zegt, overigens gaan alle credits naar @AWestie die als eerste het nieuws vond en daarmee de bevestiging dat Cervélo er zich niet met een jantje-van-leiden heeft afgemaakt. Vind het vooral grappig dat Vaughters die zich vaak opwind over de suikeroompjes bij TJV er nu één daarvan zelf aan boord heeft.

Cadellie 11 oktober 2021 om 15:34

Thnx! Die had ik niet gezien, kon op tv slecht zien welke fiets het dan was!

rahimns 11 oktober 2021 om 15:54

@Murcia dat Pon de nieuwe eigenaar van Cannondale is hoeft niet te betekenen dat dit invloed gaat hebben op hun budget.

Murcia 11 oktober 2021 om 16:11

@rahimns
Klopt, ik zie nu dat ik de term suikeroompjes tussen haakjes had moeten plaatsen want ironie.Natuurlijk is Cannondale ‘slechts’ de materiaalsponsor maar ik gebruikte dit vooral om zijn hypocrisie hierover aan de kaak te stellen. Hij riep bv dat TJV net zo’n hoog budget had als INEOS. Dat is volkomen onzin en nu hij dus een grote TJV sponsor/ ‘suikeroom’ (in zijn ogen) aan boord heeft zou je met gemak die bal terug kunnen kaatsen en net zo feitenvrij kunnen roepen dat EF met haar budget TJV achterna gaat.

Alfons Haavers 11 oktober 2021 om 16:14

Die gele voorvork blijft zelfs na een jaar gewenning iets lulligs hebben, vind ik persoonlijk.

Op de weg kwam er dan soms nog die blauwe voorband bij, waardoor het tuig er helemaal niet meer uitziet.

Vreemd, want Cervélo maakt juist prachtige fietsen, maar met Jumbo-Visma maken ze er op esthetisch vlak niet echt reclame voor wat mij betreft. De resultaten zijn natuurlijk wel geweldig.

Murcia 11 oktober 2021 om 16:22

@Alfons
De kleuren combinatie vind ik ook niet geweldig maar dat is een subjectief iets. Een maat van mij vond juist de Bianchi's nooit zo fraai terwijl ik die fantastisch vind met de kleurstelling. In elk geval heb je geen clash meer tussen het team tenue en de fiets zelf.
En uiteindelijk draait het om de kwaliteit en die wordt weer bepaald door innovatie, Cervélo is op dat vlak echt verder dan Bianchi. Ook het feit dat voor in wezen twee crossers (Marianne en Wout) een compleet nieuw model wordt geleverd in de niche die de cross is zegt wel iets over hun intenties.

Innsbruck 11 oktober 2021 om 17:16

Vond het geel vechten met het celeste.

Nu heb ik me aan die andere kleur voorvork nooit gestoord.

Maar met een blauwe band rij je natuurlijk totaal voor lul.

Staf V 11 oktober 2021 om 18:14

@ Cabibara, wel erg dat ze twee klembouten nodig hebben om het zadel op zijn plaats te houden, daar zijn andere oplossingen voor, een beetje speciaal montage carbonvet en een zadelklem met dubbele klemming.

Jean Dumas 11 oktober 2021 om 15:26

Cannondale was in de tijd van oversized aluminium frames maatgevend in de consumentenbranche. Tijd om dit mooie merk weer nieuw leven in te blazen.

Noordbiker 12 oktober 2021 om 01:53

Tegenwoordig vooral bekend bij de mtb om de lefty’s

SteelHorseCowboy 11 oktober 2021 om 15:52

Dat zijn een paar iconische Amerikaanse merken. Ergens is het jammer dat die in buitenlandse handen vallen.

platteprijs 11 oktober 2021 om 16:34

Globalisering of dat nu goed of slecht is. Ga maar niet uitzoeken hoeveel iconische Nederlandse merken in internationale handen zijn.

Murcia 11 oktober 2021 om 16:41

Eens, het is simpelweg "Eten of gegeten" worden. Deze divisie wilde het moederbedrijf vanaf en Pon had een behoorlijke som geld klaar liggen omdat de deal met Accel afketste.
Naast het op deze manier pakken van een groot marktaandeel in de VS zit er een enorme markt in Zuid-Amerika en Caloi als grootste fietsenmerk in Brazilië biedt een kans om daar ook snel te groeien.

Blackcanyon 11 oktober 2021 om 18:17

De fossiele brandstoffen raken op. Elektriciteit voor elektrische auto’s wordt nog veel met fossiele brandstoffen opgewekt en dat gaat n de toekomst dus ook niet meer. Pon kijkt vooruit …. en omdat we vanaf 2050 ons alleen nog met de fiets kunnen voortbewegen, hebben zij alvast o.a. Gazelle, Cervelo en Cannondale gekocht.

Pietspeed 12 oktober 2021 om 14:11

Fossiele brandstoffen raken op?

Headlines

Materiaalzone

Populair