Nairo Quintana: “Leuk om zo te rijden in een ‘anti-Nairo’-etappe”

woensdag 11 september 2019 om 19:01
Nairo Quintana: “Leuk om zo te rijden in een ‘anti-Nairo’-etappe”

foto: Cor Vos

Nairo Quintana slaagde er in de zeventiende Vuelta-etappe in terug te keren in de top-3 van het algemeen klassement. De Colombiaan zat met liefst drie ploegmaats in de voorste waaier, die uiteindelijk vijf minuten voor de tweede groep met rode trui Primož Roglič finishte.


“We hebben vandaag de juiste dingen gedaan”, stelde Quintana na afloop van de zeventiende rit met aankomst in Guadalajara vast. “Hopelijk kan ik herstellen van mijn recente ziekte, want dit was een spectaculaire etappe. We hebben enorme winst behaald in een rit waarin het alle kanten op kon. We zijn er weer. Geleidelijk aan herstel ik van mijn griep, maar ik moet wachten tot de bergen morgen om te zien hoe het echt met me gaat.”

“Het is leuk om het zo goed te doen in wat je een ‘anti-Nairo’-rit kan noemen, vlak en winderig. Ik heb altijd gezegd dat ik alles blijf geven tot aan het einde aan toe. Ons plan was om het team van de leider zoveel mogelijk te laten lijden door aan te vallen, en in mijn groep om zoveel mogelijk tijd te winnen. We zijn terug in de strijd om de rode trui. Mijn gezondheid hielp me niet echt, maar we blijven vechten. Als de benen moe worden, trappen we verder met ons hart.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Kwak 11 september 2019 om 19:11

Dat was zeker een anti-Nairo etappe. Zijn eigen ploeg stak hem nota bene een spreekwoordelijk mes in de rug. Goed dat hij vertrekt bij Movistar.

dazzler2120 11 september 2019 om 22:34

Hoe heeft Movistar hem een mes in de rug gestoken deze etappe? Op recht benieuwd naar wat je logica achter deze uitspraak voor deze rit is.

Kpenty 11 september 2019 om 19:22

Vind Nairo de laatste jaren altijd goed rijden in waaieretappes in de grote rondes dus vind het helemaal niet per se een anti Nairo etappe. Vind het niet verrassend in ieder geval.

Romāns Vainšteins 11 september 2019 om 19:31

Quintana rijdt zowel op kasseien als in waaierritten verrassend vaak goed mee, misschien dat ie verhoudingsgewijs korte pootjes heeft op een wat langer rompje heeft of zo, dat schijnt te helpen. Daarnaast is het natuurlijk een simpele kwestie van vooraan rijden op breekpunten.

M@thijs 11 september 2019 om 22:59

Korte pootjed op lang romphe .
mooie opmerking, schood in de lach

Veloburto 11 september 2019 om 20:05

Ik kan eigenlijk wel waarderen dat Nairo toch elke keer blijft vechten na tegenslagen

LutsenkoFan 11 september 2019 om 20:09

Haha ja was wel de laatste die ik in de voorste waaiier had verwacht van de top 5.

Maillot à Pois 12 september 2019 om 07:08

Laat zich nochtans zelden verrassen. Zoek maar eens op.

Derierre de la course 11 september 2019 om 20:36

Wordt zo langzamerhand nog een leuke renner ook. Hoe oud is hij eigenlijk?

Scibby 11 september 2019 om 21:03

Tja de eeuwige vraag

SCIC 11 september 2019 om 22:02

Quintana die tijd wint op het vlakke en tijd verliest in de bergen. De wereld op zijn kop. Mooi voor de Vuelta zo’n rit. Beloofd wat voor de komende dagen. Het spel is nog niet gespeeld.

Wheely 11 september 2019 om 23:16

Quintana en Movistar hebben een harde wijze les geleerd tijdens de Tour van 2013 in de rit naar Saint-Amand-Monrond. Ze heersen tegenwoordig in waaierritten en rijden die Nederlandse ploeg die ze destijds zo te kakken zette naar huis.

Maillot à Pois 12 september 2019 om 07:06

Ook in die rit deed Nairo het zo slecht nog niet.
Hij kwam als enige Movistar binnen in de groep op 1 minuut, zij aan zij met Froome.

Samlambeej 11 september 2019 om 23:39

Quintana brengt dit jaar veel spanning in de koers. Ik zie niet zo goed wat hem te verwijten valt.

chasse patat 11 september 2019 om 23:55

Vrijdag een nieuwe kans in de rit naar Toledo. Wind en regen wordt er verwacht. Zaterdag wordt het ook slecht weer bij de laatste bergetappe.

Jungle Man 12 september 2019 om 07:42

Etappes als deze zijn altijd een sieraad voor een grandtour. Jammer dat valverde er (weer niet), bij zat. Knap van quintana hoe ie deze vuelta telkens laat zien aanvslustig te zijn. Ook door zijn oplettendheid in een waaierrit.