Nairo Quintana: “Ik zal de trui dinsdag verliezen”

zondag 1 september 2019 om 18:56
Nairo Quintana: “Ik zal de trui dinsdag verliezen”

foto: Cor Vos

Nairo Quintana weet nu al dat hij de rode leiderstrui maar een dag zal dragen in de Vuelta a España. De Colombiaanse kopman van Movistar weet dat hij dinsdag in de individuele tijdrit tijd gaat verliezen op Primoz Roglic. “Hij is nog steeds in het voordeel, wetende wat komen gaat”, aldus Quintana.


De kopman van Movistar veroverde in Andorra de rode trui, nadat hij tweede werd in de korte bergrit naar Cortals d’Encamp. “Het was een zeer zware dag, waarin we hebben geprobeerd de aanval te zoeken om Roglic af te troeven. Ik ben Marc Soler zeer dankbaar voor het stuk dat hij voor mij op kop gereden heeft, en ik ben ook de rest van de ploeg dankbaar”, aldus Quintana.

Gedeeld kopmanschap
Om nog terug te komen op het kopmanschap van Movistar: nu zijn Quintana en Alejandro Valverde allebei kopman. “We hebben altijd gezegd dat we zouden gaan zien wat er gebeurd in de koers tussen Alejandro en mij. Wie werkt ter ondersteuning van de ander? Maar nu heeft de ploeg ons allebei beschermd en we hebben samengewerkt om deze trui te krijgen”, zegt de Colombiaan.

“De Vuelta is nog lang niet klaar. Feit is dat we een spectaculaire tijdrit moeten rijden om de trui niet te verliezen, maar dat gaat zeker gebeuren. Daarna zullen we samen met de ploeg proberen de trui te heroveren en hopelijk kunnen we hem dan tot het einde vasthouden”, blikt Quintana vooruit.

Minimale voorsprong
In het nieuwe klassement staan zijn drie grote concurrenten (Primoz Roglic, Miguel Ángel López en Alejandro Valverde) binnen twintig seconden van de leiding. Maandag is de eerste rustdag in de Vuelta.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Chasse_patate 1 september 2019 om 19:11

Zonder die motard stond Roglic nu in het rood. Dus hij mag zeker niet klagen. Na dinsdag verliest hij hem en zal hij hem ook niet meer terug krijgen. Roglic pareerde elke aanval van Valverde en quintana perfect. Die gaat rood echt niet meer uit handen geven.

Brummel 1 september 2019 om 20:58

Je weet het niet. Weet je nog die giro die Yates soeverein reed tot hij knakte? Of die giro die kruijswijk eigenlijk had moeten winnen?

josi 1 september 2019 om 19:23

In ieder geval kan hij dinsdag in de TT niet worden ingehaald, da’s alweer een hele geruststelling.

Niels22 1 september 2019 om 20:06

Het is wel Movistar hè, zou best kunnen dat zijn ploegleidersauto hem voorbij gaat en gewoon achterlaat

ParijsIsNogVer 1 september 2019 om 19:49

zien wat er gebeurd -> gebeurt

Chasse_patate 1 september 2019 om 20:44

edit wf: niet doen

Brummel 1 september 2019 om 20:59

Zo kan ie wel weer

Alsof iemand in die laatste kilometers op elkaar gaat wachten. Koers is koers.

Titaantje 1 september 2019 om 21:23

Quintana en Valverde waren al continu aan het prikken. Het was niet met volle furie, maar ze waren Rglic wel langzaam aan het uitkleden. Wellicht viel Roglic wel door de vermoeidheid en bijkomende gebrek aa concentratie door al die speldenprikken…

Bulcke 2 september 2019 om 05:59

@ titaantje: en doordat hij even heeft kunnen liggen was hij weer uitgerust zodat hij iedereen weer bij kon halen zeker.

john 2 september 2019 om 07:50

Hier zijn gasten die vinden Roglic laf fietsen ,wat vinden ze dan van Quintana die
gaat alleen in de aanval bij pech van een ander
Dat word nog gezellig zolang er geen Movistar renner de rode trui heeft met dat Spaans volk op de motor

Velominatus 1 september 2019 om 21:24

Gaat weinig steun krijgen van zijn ploeg denk ik. Valverde wil zelf winnen en Soler kan na vandaag zijn bloed wel drinken.
Wat een idioot – vragen of Soler wacht en dan zelf niet kop over kop meedraaien. Denk dat het opofferen van de etappezege hem misschien 5 of 10 seconden extra heeft opgeleverd op deze manier.

GroetjesThuis 1 september 2019 om 22:39

Ik ben absoluut geen fan van Quintana, integendeel zelfs.

Maar het gaat er bij mij niet in dat Quintana zelf aan zijn ploegleiding heeft gevraagd of Soler op hem kan wachten. Dat lijkt mij 100% een beslissing uit de ploegauto van Movistar.

denistel 1 september 2019 om 21:26

waren steeds al aan het aanvallen toch ze zijn mede verantwoordelijk voor een mooie ronde tot nu toe beetje meer respect zou ik zeggen.

Vincent Lacressonniere 1 september 2019 om 22:52

Ik ben Quintana zeer dankbaar.

peervaneynthoven 2 september 2019 om 00:31

Die kleine Nairo is geen echte “teamplayer” en wordt binnen de ploeg niet gepruimd. Heerlijk ook die Soler die op 1,5 km van de meet ineens wegstuurde onder het “héééeé” geroep van deze Colombiaan. Soler toonde duidelijk aan hoe groot het krediet van hem nog is na als zijn escapades in vorige koersen. Hij maakt geen schijn van kans deze Vuelta te winnen, en dat vind ik prima.

pirazzi 2 september 2019 om 07:54

Hoop dat het regent dinsdag, dan ligt er al water op de weg en heeft extra water door een andere oorzaak minder invloed.

SteelHorseCowboy 2 september 2019 om 09:26

"Ik ben Marc Soler zeer dankbaar voor het stuk dat hij voor mij op kop gereden hebt…"

Ik wist niet dat Nairo Quintana zo beroerd Nederlands spreekt.

Olly 2 september 2019 om 09:27

Hahaha ik ben de ploeg dankbaar! Je mag de ploegleider dankbaar zijn, ik kreeg niet de indruk dat Soler het graag uit zichzelf deed.