Naesen over komst Van Avermaet: “Dit dwingt me uit mijn comfortzone”

dinsdag 11 augustus 2020 om 14:23
Naesen over komst Van Avermaet: “Dit dwingt me uit mijn comfortzone”

foto: Cor Vos (archief)

Oliver Naesen is nu nog de onbetwiste kopman van AG2R La Mondiale in de voorjaarsklassiekers, maar vanaf 2021 krijgt hij het gezelschap van zijn landgenoot en trainingsmaat Greg Van Avermaet. “Ik vind dit geweldig nieuws. Dit dwingt me om uit mijn comfortzone te treden”, zo vertelt hij aan Het Laatste Nieuws.

De Franse WorldTour-formatie is druk bezig om de selectie te versterken voor komend seizoen. Zo bevestigde AG2R La Mondiale (volgend jaar AG2R Citroën Team) vandaag nog de komst van sprinter Marc Sarreau en Damien Touzé. Greg Van Avermaet en diens trouwe helper Michael Schär tekenden maandag al een driejarig contract.

Dit betekent dat de ploeg volgend jaar in de kasseiklassiekers kan rekenen op twee kopmannen. Naesen over de komst van Van Avermaet: “Alles waar ik de voorbije jaren zeker van was, is nu niet meer vanzelfsprekend. Dit geeft een nieuwe drive. Ik zal nu moeten vechten voor mijn plaats naast Greg.”

Naesen verlengde in mei al zijn contract voor drie seizoenen. “Ik vroeg me toen al af of het makkelijker zou zijn om een grote klassieker te winnen in een ploeg met meer kopmannen. Af en toe zal ik me een keer moeten opofferen waardoor ik een mooie uitslag kan mislopen, maar dat gaat omgekeerd ook gebeuren.”

“Ik zal soms ook kunnen profiteren van de hulp van Greg. Hopelijk win ik zo die grote vis”, aldus Naesen.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Wheely 11 augustus 2020 om 14:34

Ik denk dat zijn winstkansen alleen maar groter worden. Dit is gewoon de wolfpack aanpak, leuk dat nu ook in het voorjaar het sterke blok wordt uitgedaagd.

Chris Van Uden 11 augustus 2020 om 14:36

Ja, ik verwacht ook dat dit voor Naessen eerder voor- als nadelen zal hebben. AG2R bouwt zo wel aan een goede klassiekerploeg.

Man met de hamer 11 augustus 2020 om 14:40

Hoe meer sterke blokken tegenover de roedel van Lefevre hoe beter. Ben benieuwd naar dit koppel.

Arie den Blanken 11 augustus 2020 om 14:44

Ik zie geen voordelen noch nadelen voor Naesen. Enig mogelijk voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat Van Avermaet naast de eis dat Schär mee overgenomen moest worden ook heeft geëist dat Oliver zijn gage opgewaardeerd zal worden. Maar dat lijkt me niet aannemelijk.

Romāns Vainšteins 11 augustus 2020 om 17:32

Ach jij met je geldgeleuter, alsof dat iemand boeit.

Arie den Blanken 11 augustus 2020 om 17:56

Dat boeit misschien de forummers hier niet maar voor de profs is dat voor 95% het belangrijkste als ze van ploeg wisselen. Al die sportieve bespiegelingen die hier gemaakt worden interesseert hen bijna niets

Verweggistan 11 augustus 2020 om 14:56

Ag2r-parelvissers

jappe666 11 augustus 2020 om 14:58

Voor Naesen zijn alle transfers van AG2R voorlopig in zijn voordeel.
Hij heeft met Van Avermaet een bliksemafleider waarvan je bijna met 100% zekerheid kan zeggen dat hij steeds vooraan de groep zal zitten, heeft betere ondersteuning in zijn wedstrijden en misschien nog wel het grootste voordeel, door het vertrek van Bardet heeft hij eindelijk de vrijheid om los te gaan in de Tour, ipv quasi op zijn eentje al het (bere)werk te moeten doen op het vlakke. Schrijf hem al maar op voor de kopgroep in waaieretappes en overgangsritten, samen met zijn maatje GVA.

Natte spons 11 augustus 2020 om 16:37

Inderdaad, daarnaast moet van Avermaet het hebben van zelf (of Schär) de wedstrijd zwaar maken, waardoor Naessen als het goed is nog meer kan afwachten en uitgeruster aan de finale kan beginnen.

VerstandOpNul 11 augustus 2020 om 16:48

Zelfs de gemiddelde knecht heeft een mooier palmares dan Naesen, dus het ligt toch meer voor de hand dat hij zich zal moeten opofferen voor de kansen van zn vriend..

Massimo Bataille 11 augustus 2020 om 17:00

Want de gemiddelde knecht heeft ook meerdere podiums en top-5 plaatsen in de klassiekers (waaronder tweede in sanremo) en is al belgisch kampioen en 2x bretagne (WorldTour) gewonnen?
Ik ga akkoord dat hij nauwelijks iets gewonnen heeft (altijd voor de ereplaatsen), maar hij zit er wel altijd (wat toont dat hij bij de sterkste hoort) en je moet maar 1x meeval hebben om die dikke vis binnen te halen.

Ook niet te vergeten dat hij pas sinds 2016 op het hoogste niveau rijdt en eigenlijk al zijn ereplaatsen in 3 seizoenen (2017-2019) verzameld heeft

jappe666 11 augustus 2020 om 17:10

Klopt Massimo, en als je quasi in je eentje moet optornen tegen meerdere blokken, waar zelfs de knechten gewoon (schaduw-)kopmannen zouden zijn bij AG2R in het voorjaar, vind ik het al uiterst knap dat hij op amper 4 jaar tijd überhaupt 19x top-15 heeft gereden in de belangrijkste klassiekers tussen al die verzamelde tegenstand.
Als Naesen bij DQS had gereden, had zijn palmares er al een stuk indrukwekkender uitgezien.

VerstandOpNul 11 augustus 2020 om 21:34

Als, als, als.. dat is vooralsnog volstrekt hypothetisch.. misschien was het wel een degelijke knecht geweest bij DQS..

Hollow Knight 11 augustus 2020 om 22:37

@verstandvannul

Je hebt geen flauw idee waarover je bezig bent. De gemiddelde knecht heeft nul profoverwinningen en geen mooie ereplaatsen.

Zo zijn er bijvoorbeeld maar 19 actieve Nederlandse profrenners die meer als 5 zeges hebben. In België zijn er 29 actieve profrenners die 5 of meer zeges hebben.

Er zijn in totaal momenteel 208 Belgische profrenners waarvan 140 renners nog nooit een profkoers hebben gewonnen.

In Nederland zijn er 156 profrenners waarvan 104 renners nog nooit een profkoers hebben gewonnen.

SnellePelle 11 augustus 2020 om 21:28

Te veel zekerheid is niet goed voor de scherpte van een renner. Hopelijk drijven deze 2 mannen elkaar tot het uiterste en maken ze het blok van Levevre flink moeilijk. Nu al zin in!!!!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair