Nacer Bouhanni haakt in extremis af voor Scheldeprijs

woensdag 7 april 2021 om 12:51
Nacer Bouhanni haakt in extremis af voor Scheldeprijs

foto: Cor Vos

Nacer Bouhanni zal vandaag toch niet deelnemen aan de 109e editie van de Scheldeprijs. De Franse sprinter is na een roerige week niet klaar om mee te doen aan de wedstrijd, zo meldt zijn ploeg Arkéa-Samsic op Twitter.

Bouhanni werd de afgelopen dagen geconfronteerd met heel wat racistische berichten op social media naar aanleiding van zijn sprintincident met Jake Stewart in de Franse eendagskoers Cholet-Pays de la Loire. Arkéa-Samsic, de ploeg van Bouhanni, zegt in een statement de racistische beledigingen aan het adres van hun kopman te betreuren.

Steun voor Bouhanni 
De Franse formatie steunt Bouhanni en ook Stewart, die het nog aan de stok had met de Fransman in de Cholet-Pays de la Loire, besloot zich op social media achter de Franse sprinter te scharen. Ook de UCI heeft zich inmiddels uitgelaten en kiest de kant van Bouhanni. “Niets rechtvaardigt de beledigingen die hij heeft ontvangen”, zo klonk het in een persbericht.

Er loopt overigens nog steeds een UCI-onderzoek naar de veelbesproken Bouhanni vanwege zijn actie in de sprint van Cholet-Pays de la Loire, maar de renner mag voorlopig wel verder blijven koersen. Bouhanni zou vandaag meedoen aan de Scheldeprijs, maar heeft dus besloten om zich terug te trekken voor de wedstrijd.

Dit artikel delen:

64 Reacties

freirefreire 7 april 2021 om 12:58

Nou, ze hebben het gewonnen, de bedreigers en racisten van achter hun toetsenborden. Gefeliciteerd.

David Janssens 7 april 2021 om 13:00

Nou nou nou: dat is direct wel weer een hele voorbarige conclusie!

zietemgaan 7 april 2021 om 13:50

gewoon echt ter informatie: staat dat in de motivatie voor het afhaken? Dan zou dat heel triestig zijn idd. Als niet: dan zal het wel om schrik van het weer zijn en valpartijen I guess?

Derierre de la course 7 april 2021 om 15:11

100% eens met @freire, Bouhanni is een draak van een renner maar dit verdient niemand. Pak hem op zijn gedrag, noem hem een B-sprinter maar ga m niet op zijn ras aanspreken.

ditisdavid 7 april 2021 om 13:10

Bouhanni is zogenaamd niet klaar om te starten, maar afgelopen zondag heeft hij gewoon nog gereden. Die heeft gewoon geen zin om in de kou te rijden.

Wat overigens niet het racisme dat bij de (terechte) kritiek heeft gezeten goedpraat.

roeleur 7 april 2021 om 13:11

Als autoriteiten niet adequaat rechtspreken gaan er steeds meer eigen rechter spelen.

Krakowic 7 april 2021 om 13:18

Zou het kunnen dat de UCI met Arkea gesproken heeft hierover? Beide partijen hebben hier volgens mij baat bij. UCI verklaart Bouhanni te steunen n.a.v. racistische uitingen afgelopen week, als Bouhanni voorlopig even niet koerst. Of is dat een hele gekke gedachte?
Dan kan hij in ieder geval niet ‘per ongeluk’ een koers winnen of een andere incident veroorzaken en daarmee de UCI in verlegenheid brengen dat zij nog niet opgetreden hebben n.a.v. het incident met Stewart.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 13:26

Heel opvallend dat Jan en alleman de beledigende berichten naar hem als racistisch blijven omschrijven. Is het ook niet een taak van journalisten om hier secuur en zorgvuldig over te berichten?

Wheely 7 april 2021 om 13:34

Nouja, de “normale” beledigingen zijn net zo kansloos natuurlijk. Van mij hoeft dat onderscheid dan ook niet gemaakt te worden.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 13:43

Hij kreeg naast racistische berichten inderdaad ook andere vervelende berichten.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 14:00

Wheely. Ik vind racistische opmerkingen vele malen erger dan beledigingen en andere oprispingen. Wmb blijven we onderscheid wél maken, als we racisme serieus willen nemen. Voelt wat vreemd dat continue racisme wordt geroepen in deze kwestie, maar ik nergens racistische opmerkingen teruglees.

Hoe zou het trouwens met Stewart gaan…

S. Morgenstern 7 april 2021 om 14:03

Hij heeft berichten gedeeld, waaronder berichten die refereren aan zijn Noord-Afrikaanse afkomst. Die waren te lezen. Grote kans dat de redactie zo zorgvuldig is geweest dat te doen.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 14:13

Ik heb gelezen wat hij heeft gedeeld en nergens zie ik racistische opmerkingen

S. Morgenstern 7 april 2021 om 14:14

Hem vertellen dat hij maar terug moet gaan naar Afrika, valt gewoon onder die noemer. Ik zou niet weten waarom je een poging zou doen je daar tegen te verzetten.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 14:19

Die uitspraak is overduidelijk géén racisme, Morgenstern.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 14:22

Natuurlijk wel. Hij wordt naar een andere plek gewenst op basis van zijn etnische afkomst. Dat is honderd procent een racistisch bericht.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 14:29

Dan moet je je maar eens verdiepen in wat racisme inhoudt. Niemand zegt tegen Bouhanni dat hij minderwaardig is ivm zijn huidskleur of afkomst. Zijn huidskleur wordt ook niet gebruikt om hem slechter te behandelen dan mensen met een andere huidskleur of afkomst.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 14:35

Lol, tuurlijk! Alleen reacties waarin iemand zijn racistische gedachtegoed uiteen heeft gezet op een manier die exact voldoet aan de definitie die je hebt gegoogled zijn racistisch!! Hij is hier niet meer welkom en moet naar Afrika, maar dat heeft natuurlijk niets te maken met de gedachte dat hij hier op basis van zijn etnische afkomst volgens zo'n racist niet op zijn plek is..

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 14:48

Ja, lach maar om je hersenspinsels. Als je aan definities begint te peuteren om je gelijk te halen, is het einde zoek.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 14:55

Die uitspraak valt gewoon honderd procent binnen de definitie van wat racisme is. Nogmaals, geen idee waarom je moeite zou doen je daar tegen te verzetten.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 15:01

Toon maar aan Morgenstern. Ik verzet me tegen onheus gebruik van racisme vandaag de dag. Wat aan de orde van de dag is. Het verbaast me dat mensen die prat gaan op het feit dat ze fel gekant zijn tegen racisme zo makkelijk omgaan met de definitie hiervan.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 15:07

Iemand naar een andere plek verwensen op basis van zijn etnische afkomst is een gedachte die volledig aansluit bij de definitie van racisme. Zo'n persoon betrekt namelijk zijn etnische afkomst bij de situatie en verbindt er zelfs het verzoek aan terug te gaan de plek waar die afkomst beter op zijn plek zou zijn. Je hoeft voor dat inzicht helemaal niets te veranderen aan de definitie van racisme. Het is gewoon honderd procent een racistische uitspraak.

Derierre de la course 7 april 2021 om 15:14

Bouhanni is geboren en getogen in Frankrijk. Hem terug wensen naar Afrika is wel degelijk racistisch.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 15:26

Oh ja Morgenstern? Welke definitie hanteer jij dan?

Het zou ook gek zijn Bouhanni in deze naar Australië te (ver)wensen.

Gilberto 7 april 2021 om 15:31

Hoe er op vele sportfora’s over Russen word gesproke, de honde luste daar geen brood van; waarom trekke jullie daar je muil nie over open?

S. Morgenstern 7 april 2021 om 15:34

Iemand minderwaardig vinden op basis van zijn etnische afkomst is racisme. Iemand anders behandelen op basis van zijn etnische afkomst is racisme. Beide dingen gebeuren door Bouhanni naar Afrika te verwensen, want hij zou hier niet horen (minderwaardig) en moet naar een plek waar iemand met een andere etnische achtergrond niet naartoe moet (andere behandeling). Daarmee is die uitspraak honderd procent racistisch.

Probeer anders eens van de zin 'Je moet terug naar Afrika' een uitspraak te maken die je wel racistisch vindt. Wat zou er aan moeten veranderen om wel die stempel te krijgen? Welke cruciale eigenschap ontbreekt?

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 16:02

Ik vind het vooral een lompe opmerking, ik zie hier niet iets minderwaardigs in. Hij wordt ook niet anders behandeld in vergelijking met iemand met een andere huidskleur. Hij heeft dezelfde rechten als ieder ander in Frankrijk. Iemand uit Australië verwens je naar Australië ipv Afrika. In dat opzicht heb je gelijke behandeling. Wellicht is het toch ietwat discriminerend.

Ik kan wel een racistische opmerking bedenken maar ga deze niet plaatsen. Het is ook een dun koord waarop we nu balanceren, Morgenstern. Dat besef ik me. Laat de rechter maar uitspraak doen. Ik ben benieuwd. De zwarte piet rechter vond zp bv racistisch. Niet omdat zp racistisch is, maar omdat mensen zich gekrenkt voelen. Ben benieuwd hoever de Franse rechter gaat.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 16:11

Deze uitspraak heeft natuurlijk geen invloed op de rechten van Bouhanni in Frankrijk. Dat is ook helemaal niet nodig om het racistisch te noemen. Het gaat om het racisme wat er in de uitspraak naar voren komt; Bouhanni zien als iemand die het niet waard is om hier te zijn en maar naar een plek 'terug' moet waar hij op basis van zijn etnische achtergrond beter zou passen. Zo'n uitspraak snijdt dubbel en draad door dat dunne koordje heen en valt niet anders te typeren dan als een racistische uitspraak.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 16:15

Maar het niet waard zijn in Frankrijk te verblijven had niet enkel en alleen met zijn afkomst te maken….the devil is in the detail…

S. Morgenstern 7 april 2021 om 16:17

Het terug (!) moeten naar Afrika heeft alles met zijn afkomst te maken. Een Fransman met een andere etnische achtergrond had deze verwensing niet te horen gekregen.

Frankrijk willen verlossen van vervelende elementen met een andere etnische achtergrond, ook al zou dat vervelende volgens de spreker slechts deels door hij afkomst komen, kunnen we gewoon moeilijk anders bestempelen.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 16:40

Je begrijpt niet wat ik bedoel. Toch bedankt voor deze prettige discussie. I call it a day. Sommigen worden helemaal wild omdat wij deze discussie hier voeren.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 16:46

Ik begrijp heel goed dat je bedoelt dat ook zijn gedrag de aanleiding kan zijn om hem minderwaardig te behandelen. Hier gebeurt het echter op basis van zijn etnische afkomst, met een verwensing gekoppeld aan die afkomst. Dat iets anders dan racistisch noemen, omdat er ook andere dingen (zoals zijn gedrag) meespelen, slaat echter nergens op aangezien het uitspelen van zijn afkomst überhaupt niet relevant was in deze kwestie en de uitspraak juist daarom racistisch is.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 16:58

Dan wijk je af van de definitie enkel en alleen. Plus kan je wmb nog steeds afvragen of je hem hiermee als minderwaardig wegzet. Ik blijf deze case volgen

S. Morgenstern 7 april 2021 om 17:43

Nee hoor, het mee laten spelen van etnische afkomst in dit soort verwensingen is racistisch. Dat zo´n persoon Bouhanni ook niet mag omdat hij hem vervelende dingen vindt doen, is geen verzachtende omstandigheid.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 17:46

Dat is dus aan een rechter.

S. Morgenstern 7 april 2021 om 18:06

Een rechter zal dat bericht zeker als racistisch bestempelen. Geen twijfel over mogelijk.

tendam 7 april 2021 om 18:12

Dat hier überhaupt discussie over is. ‘Ga terug naar Afrika’ is natuurlijk racistisch. Als je dat niet begrijpt weet je niet wat racisme is.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 19:36

Daar wil ik wel op wedden, Morgenstern.

Bikeage 7 april 2021 om 19:55

Waarom? Waarom zou je proberen deze racistische opmerkingen om te buigen tot niet-racistisch? Ik ben echt zo klaar met dit onnozele goedpraten. Ik kan niet zeggen dat het net zo erg is als de racistische opmerkingen an sich, maar het schuurt er wat mij betret wel flink tegenaan. Jammer.

Bikeage 7 april 2021 om 20:05

+100 op LucasR

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 20:21

Bikeage. Gewoon. Omdat die klote lockdown het leven lamlendig saai maakt. Dan is een gokje wagen al heel wat. Plus had ik het idee ermee daarmee de discussie te beëindigen. Dat laatst had ik alleen verkeerd ingeschat.

Als je mijn argumenten goed leest in deze discussie (ook in ander Nacer topics) zie je dat ik niets probeer om te buigen. Omdat ik het racisme debat erg belangrijk vindt stoort het me juist dat het racisme label te snel op mensen wordt geplakt de laatste tijd. Ik snap je oordeel over mij dan ook niet. Ik ben zelf natuurlijk ook tegen racisme. En merk dat deze manier van het voeren van het racismedebat mensen alleen maar meer uit elkaar drijft. Het debat verhardt. Ik vind eigenlijk dat het racismedebat moet gaan over goed onderwijs (juist daar kan je een verschil maken), en focus op racisme/discriminatie op de arbeidsmarkt, woningmarkt en het uitgaansleven. Helaas hebben we het daar nauwelijks over. We hoppen van incident naar incident. Worden woest op micronivo. Doen een plas, en alles blijft zoals het was.

Tsja, moet ik me verder nog verantwoorden dat ik geen racist ben? Dat ik van Surinamers houd? Vrouwen van kleur aantrekkelijk vind? Dat ik hun liefde voor de familie waardeer? Dat ik van zwarte muziek houd? Liever een bord roti eet dan een worstje, boontjes, aardappels afgeblust met appelmoes? Dat ik vroeger een wigger was?

Nah, dat is cultural appreciation.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 20:24

Lucas R. Ok, wmb blijft je schuimbek reactie staan hoor. Word er niet warm of koud van. Een fijne avond jongen. ✨

LucasR 7 april 2021 om 20:27

Ok, Michiel, dit is een genuanceerde reactie, fijn. En wat je zegt over het aanpakken van systemisch racisme – daar ben ik het natuurlijk volmondig mee eens. Maar toch blijft een opmerking als “ga terug naar Africa” of “vuile Marokkaan” (iets van die strekking las ik ook tussen de commentaren op Bouhanni) racistisch. Daar is gewoon geen discussie over mogelijk.

Oh, en: cultural appropriation. ;-)

S. Morgenstern 7 april 2021 om 20:32

‘Ga terug naar Afrika’ weg praten van het label racisme zou ik wel degelijk karakteriseren als ombuigen. De aanleiding om er iets anders van te maken dan een racistische opmerking zie ik ook nog steeds niet. Welke argumenten heb je nu daadwerkelijk genoemd om aannemelijk te maken dat dit geen racistische opmerking was?

Als we het dan toch hebben over goed onderwijs; ik zou voor wat ik hier heb gelezen nog geen voldoende kunnen geven.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 20:41

LucasR. Als iemand mij voor klote Nederlander zou uitmaken, zou het geen moment in me opkomen dat dat een racistische opmerking is. Het is wel eens tegen me gezegd toen ik als 16 jarig jochie tegen een winkel aan piste, in Blanes om 5 uur in de morgen.

Vindt diegene me dan inferieur omdat ik Nederlander ben? Of vindt hij mij een vieze Nederlander met een reden maar heeft hij niets tegen andere Nederlanders?Misschien sla ik de plank wel volledig mis hoor, dus laat ik me graag verrassen door de rechter.

LucasR 7 april 2021 om 20:56

Het punt is natuurlijk dat de maatschappelijk en mondiale verhoudingen tussen witte mensen en mensen van kleur net even anders ligt, net zoals de maatschappelijke verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Seksisme is per definitie seksisme jegens vrouwen, en niet tegen mannen, simpelweg omdat de maatschappelijke positie van mannen dominant is ten opzichte van die van vrouwen. Hetzelfde geldt voor racisme. Als ik voor kaaskop, bleekscheet of weet ik wat wordt uitgemaakt, dan heeft dat weinig effect op mij, mede omdat ik door die witte huidskleur een relatief geprivilegeerd leventje leidt. In het geval van Nacer, die als Fransman van Noord-Afrikaanse komaf zijn hele leven al een uphill battle levert, heeft die racistische opmerking natuurlijk een veel grotere impact.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 21:12

Ik besef me dat ik als blanke man natuurlijk alles mee heb in het leven, LucasR. Reden genoeg om gedwee mijn hoofd te buigen en kritiekloos en actief mee te gaan in het verzet tegen racisme. En mezelf natuurlijk als feminist te zien. Ik het gevecht tegen de witte, geprivilegieerde man, het patriciaat.

Je bent me nu definitief kwijt, LucasR. Ik ga Jordan Peterson filmpjes kijken

Gilberto 7 april 2021 om 21:12

Nee ok, dan is het duidelijk…

Michiel +1, hier houd de discussie op met zulke lui

LucasR 7 april 2021 om 21:27

Haha, de discussie met “zulke lui”. Ik geloof dat ik heel redelijk aan het discussiëren was. Het zijn “lui zoals jullie” die ineens de handdoek in de ring gooien als ze het niet meer zint. Maar om jullie favoriete “cool kids’ philosopher” Ben Shapiro te quoten: “Facts don’t care about your feelings.” [insert smiley-op-zijn-kop]

molovin 7 april 2021 om 21:38

@LucasR, and feelings aren’t facts either

AnderJ 7 april 2021 om 14:10

Ik zou het chique hebben gevonden als Arkea Bouhanni zelf aan de kant had gehouden in afwachting van de beslissing van het uci.

Michelangelo 7 april 2021 om 14:30

Dat is exact ook mijn idee. En ik denk dat dit ook heel veel onnodige discussies en gedoe rondom Bouhanni had gescheeld (inclusief misschien wel een berg racistische aantijgingen of andere beledigingen).

De ploeg heeft m.i. daarin steken laten vallen, en ook de UCI heeft zich niet van zijn duidelijkste kant laten zien. Een bidon de berm in flikkeren, daar hebben ze meteen hun antwoord voor klaar. Maar iemand de hekken in rijden, daar moet eerst uitgebreid over worden vergaderd.

Gewoon hangende het onderzoek schorsen, en je had een hele berg gedoe voorkomen. En daarmee had denk ik iedereen (buiten Bouhanni) wel mee kunnen leven.

Lendilonus 7 april 2021 om 14:52

Wat een verschil idd met Jumbo tijdens het incident met Groenewegen, al heeft natuurlijk een van de sterkste ploegen in het peloton makkelijker praten en eerder de luxe om een renner te sidelinen dan een ploeg die Bouhanni uiteindelijk ook gewoon nodig heeft voor de broodnodige WT-puntjes die hij binnenhaalt.

Oblomov 7 april 2021 om 15:21

Zeker aangezien die Stewart ook aan de kant staat met een gebroken hand….

Koers 7 april 2021 om 15:25

Maar dan zou je erkennen dat je fout zit, terwijl Bouhanni stelt dat er geen sprake is van opzet.

josemanuelfuente 7 april 2021 om 15:11

Denk dat Bouhanni met gemak aan het eind van het seizoen de Scheldenprijs wint, prijs voor de renner die de meeste kritiek op zijn gedrag van de wielervolgers krijgt.

Murcia 7 april 2021 om 15:51

Bouhanni is geboren en getogen in Epinal, in Frankrijk zelf dus. Als mensen tegen hem zeggen dat hij maar naar Afrika moet teruggaan is de enige reden een discriminerende op basis van etniciteit. Immers Fransman van geboorte en dus is de enige conclusie dat men hem geen echte Fransman vindt en hij minder rechten heeft dan ieder ander die in Frankrijk is geboren en getogen is. Je nationaliteit wordt niet minder waard door je geloof, sekse, huidskleur of seksuele voorkeur. Het wordt zelfs nog gekker want hij is dacht ik van Algerijnse afkomst dat tot 1962 gewoon bij Frankrijk hoorde wat betekend dat ook zijn familie van vaders kant al de Franse nationaliteit bezat.

Turtlehead 7 april 2021 om 16:11

@redactie: zouden jullie bovenstaande draadjes niet eens willen zuiveren? Het is wat mij betreft godgeklaagd dat je podium geeft aan een discussie óf het racistisch is wat Bouhanni is toegevoegd. Jullie moeten je kapotschamen.

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 16:16

Zuiveren nog wel. Dat klinkt nogal eeh…

Gilberto 7 april 2021 om 18:07

Ik vind zulke taal vanuit die hoek niet heel verrassend Michiel…maak je borst maar nat voor de toekomst in de linkse werelddictatuur

Michiel De Rooij 7 april 2021 om 19:38

Ik inmiddels ook niet meer Gilberto. Prat gaan ze op hun inlevingsvermogen en tolerantie. Tot ze met andersdenkenden te maken krijgen. Dan zijn de rapen gaar.

Quintenri 7 april 2021 om 17:33

Nacer Calimero Bouhanni toch… Stop met koersen aub, niemand gaat je missen!

En deze berichten horen ook niet thuis op een wielerforum trouwens.

Romāns Vainšteins 7 april 2021 om 17:45

Een regelrecht raadsel waarom de redactie deze artikelen blijft plaatsen ja, iedere keer loopt het op dezelfde doodlopende steeg uit.

Quintenri 7 april 2021 om 17:54

Klopt. Oneindige discussies waar over gediscussieerd kan blijven worden. Zijn we hier niet allemaal voor onze passie voor wielrennen?