Naamsverandering voor succesformatie SD Worx: Team SD Worx-Protime
woensdag 17 januari 2024 om 13:27

Naamsverandering voor succesformatie SD Worx: Team SD Worx-Protime

SD Worx ondergaat een naamsverandering. Onder de nieuwe naam Team SD Worx-Protime gaat de succesvolste wielerploeg van het vrouwenpeloton dit seizoen van start. Dit heeft de formatie woensdag bekendgemaakt.

De ploeg kiest voor een nieuwe naam vanwege de komst van een extra titelsponsor. ‘Door de komst van Protime, een dochterbedrijf van SD Worx, als tweede titelsponsor kan de wielerploeg de komende jaren de financieel noodzakelijke stappen zetten om aan de top te blijven mee doen’, lezen we in een perscommuniqué.

Protime, opgericht in 1995, is marktleider op het gebied van tijdregistratie, personeelsplanning en toegangscontrole. Het draaide in 2023 een omzet van 55 miljoen euro. Protime biedt oplossingen aan in een brede waaier van sectoren, aan meer dan 5000 klanten over Europa. Van oorsprong is het een Belgisch-Nederlandse groep, maar het heeft de laatste jaren sterk ingezet op internationale groei.

De sponsorovereenkomsten met SD Worx en Protime lopen tot en met 2026. “We zijn heel blij dat Protime in de ploeg is gestapt”, geeft teammanager Erwin Janssen aan. “Het vrouwenwielrennen is de afgelopen jaren enorm in ontwikkeling en de verwachting is dat de sport de komende jaren verder blijft doorgroeien. Daardoor groeien de budgetten ook verder door. Met SD Worx en Protime, maar zeker ook Specialized, hebben we partners die de komende jaren mee willen groeien zodat we ons in de top van het vrouwenwielrennen kunnen handhaven.”

Positieve impact
“We zijn vorig jaar vlak voor de Tour de France Femmes reeds ingestapt als shirtsponsor en hebben daarvan de positieve impact gezien. Het smaakte naar meer en daarom wilden we vol door gaan op het ingeslagen pad”, vult Gille Sebrechts, CEO van Protime, aan. “Als Protime hebben we de ambitie om Europees leider te worden in onze nichemarkt. We komen diezelfde drive en visie tegen bij de ploeg. Een duidelijke focus om Europees en zelfs wereldleider te zijn, maar ook een duidelijke focus op het vrouwenwielrennen.”

“Als HR-tech bedrijf vinden we het ook onze plicht om een positieve impact te hebben op de samenleving en ook ons steentje bij te dragen aan belangrijke maatschappelijke topics. Door de focus op het vrouwenwielrennen geloven wij alvast dat we een positieve impact kunnen hebben.”

RIDE Magazine
7 Reacties
17-01-2024 15:24
Ik kan maar weinig sympathie ontwikkelen voor deze ploeg. Halen altijd de grootste sterren en talenten elders weg en dragen weinig bij aan de ontwikkeling van de sport in de breedte. Nog meer budget, nog meer clustering van de beste renster in een team.
    17-01-2024 15:51
    Onzin dit...

    Het is juist mooi dat een echt vrouwenteam het vrouwenwielrennen domineert, i.p.v. aanhangsels van mannenteams die alleen maar lijken te zijn opgericht uit angst dat sponsors er anders iets van zouden kunnen gaan zeggen. Het zou voor de grote WT-teams geen enkele moeite zijn om SD Worx qua salarissen te overbieden, maar het boeit ze gewoon te weinig. Wat dat betreft zou je nog bijna respect hebben voor Ineos, die tenminste niet doen alsof.
    17-01-2024 22:42
    Is vooral een hoop onzin. Behalve Wiebes was niemand uit die ploeg, voorafgaand hun aanwerving, de beste in iets.
    Zeker niet Kopecky en Vollering. Trek integendeel rekruteert bijna uitsluitend kampioenen of wk medailles.
    Bredewold, Markus, Gerritse, Schreiber en Vas interesseerden de topploegen niet behalve SD worx.
17-01-2024 15:27
Het verbaast me dat een bedrijf met een jaaromzet van 55 mln de 2e naamsponsor kan worden van 's werelds grootste vrouwenploeg. Gaat er zo weinig geld in om dat zulke kleine partijen al dragend kunnen zijn?
    17-01-2024 23:14
    Er werd gespeculeerd over een teambudget van om en bij 5m. Als je dit door 6 deelt, dan heb je minder dan 1m per shirt sponsor gemiddeld.
    Ik schat 2,5 m voor sdworx en 1m voor protime. Het gaat ten slotte op een dochterbedrijf.
17-01-2024 16:19
Alleen hebben al hebben veel van die "aanhangsels" een development team of een opleidingstraject voor jonge talenten. Die investeren dus in de top en in de breedte. Dus dat kan je geen onzin noemen, dat is hoe het is. Dat is waarin ze verschillen. En dat overbieden valt denk ik ook mee, zo ongelimiteerd zijn die budgetten op een enkele uitzondering na niet.
    17-01-2024 23:07
    Lidl Trek heeft dus een development team :)?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine