Na acht jaar: Nederlandse wielerploegen en renners tekenen cao-akkoord
De Vereniging van Wielerploegen en de Vereniging van Beroeps Wielrenners (VVWB) hebben een akkoord gesloten over een nieuwe cao voor beroepsrenners. De cao verzekert onder meer een ruimere doorbetaling in geval van ziekte of blessures van renners. De cao beroepsrenners Nederlandse World-Tour Wielerploegen geldt van 2025 tot en met 2028 voor alle beroepsrenners van de twee Nederlandse professionele wielerploegen: Team Visma | Lease a Bike en Team Picnic PostNL.
“Dit akkoord markeert een volgende stap in de professionalisering van de Nederlandse wielersport”, aldus Richard Plugge, CEO van Team Visma | Lease a Bike. “We zijn blij dat we elkaar, als werkgevers en werknemers, gevonden hebben in deze nieuwe cao. Als werkgever in een zeer competitieve en internationale omgeving, vinden we het belangrijk dat de basis voor onze renners op deze manier degelijk is vastgelegd.”

Richard Plugge is blij met het akkoord – foto: Cor Vos
Daan Hermes, voorzitter van de VVBW, spreekt van een historische stap. “Na acht jaar zonder cao is de rechtszekerheid eindelijk terug in het peloton”. Met deze cao wordt een krachtig signaal afgegeven dat ook renners recht hebben op bescherming. Ook over de wijze waarop de cao tot stand is gekomen spreekt Hermes zijn waardering uit. De constructieve opstelling van zowel renners als ploegen heeft geleid tot dit mooie resultaat.
“Deze cao is een nieuwe waardevolle toevoeging voor het Nederlandse wielrennen”, beaamt Iwan Spekenbrink, CEO van Team Picnic PostNL. “Dit akkoord is positief voor zowel renners als ploegen, omdat we zo de specifieke Nederlandse context inpassen in de standaarden en realiteit van onze internationale sport.”
Ook de KNWU is verheugd over het bereikt akkoord. “Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van de wielersport”, aldus Maurice Leeser.
Ik vind de kritiek op Plugge regelmatig onterecht en bijna hetzerig, maar dit vind ik toch wel een beetje opmerkelijk. Hoe kan je altijd pretenderen het beste met de renners voor te hebben (SafeR etc.) en tegelijk acht jaar (!) zonder CAO zitten?
En uit de titel van het artikel: "De cao verzekert onder meer een ruimere doorbetaling in geval van ziekte of blessures van renners."
Ik was er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat topsporters, vanwege de tijdelijke aard van de contracten en hun carriere (+ het missen van relevante opleiding of werkervaring), tijdens blessures hun normale salaris ontvingen. Het moeten missen van wedstrijden en het niet kunnen werken aan je palmares is al een flinke straf ansich. Gelukkig is er tegenwoordig een minimumloon in de wielersport, anders is een gekort loon i.v.m. een blessure lastig om überhaupt mee rond te komen.