Museeuw over parcourswijziging De Ronde: “Ik ben in shock”

vrijdag 17 juni 2016 om 11:12
Museeuw over parcourswijziging De Ronde: “Ik ben in shock”

Foto: Sirotti

Johan Museeuw is op zijn zachtst gezegd niet blij met de parcourswijziging van de Ronde van Vlaanderen. De Hoogmis start volgend jaar in Antwerpen in plaats van Brugge. “Ik hou niet van veranderingen voor monumenten”, stelt de oud-winnaar tegenover HLN. “Maar als je dan hoort dat Antwerpen 400.000 euro betaalt, dan weet je dat er enkel pure commerciële belangen hebben gespeeld.”

“En ja, ik besef wel dat dat bij het moderne wielrennen hoort, maar toch: ik ben in shock”, vervolgt Museeuw. “Sportief heeft dat niet zo’n invloed als het verleggen van de aankomst naar Oudenaarde vijf jaar geleden: de eerste honderd kilometer koers zijn toch maar een aanloop, maar qua uitstraling is dit toch een groot verschil. Wie de afgelopen jaren aan de Ronde dacht, zag meteen ook Brugge – de Markt, het Belfort, al dat volk, de rijke geschiedenis van die stad: het maakte wereldwijd indruk. Ik weet ook wel dat Antwerpen een mooie stad is, vele malen groter dan Brugge zelfs, maar het is toch iets anders. De ziél van de Ronde ligt niet in Antwerpen, wel in Brugge en bij uitbreiding in heel West-Vlaanderen”, aldus de Belg, die zelf uit West-Vlaanderen komt.


[poll id=”258″]


Ook Sep Vanmarcke vindt het “spijtig” dat de start van De Ronde uit “het mooie Brugge” verdwijnt. “De historische, romantische stad versterkte de schoonheid van De Ronde”, stelt hij op Twitter. Een andere wijziging in het parcours is de terugkeer van de Muur van Geraardsbergen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

SolerEritrean 17 juni 2016 om 11:19

Ik ben in shock dat Museeuw zijn mening er nog altijd toe doet.

Sammysosa 17 juni 2016 om 11:20

De sport verandert, wen er maar aan. Als dat geld maar wordt besteed aan meer veiligheid voor de wielrenners en continuïteit van de ploegen, vind ik het prima.

Jean Dumas 17 juni 2016 om 11:26

Romantisch is koers allang niet meer. Nieuwe parcours ziet er wel een stuk beter uit zo.

Romāns Vainšteins 17 juni 2016 om 11:32

Ik snap niet dat die start zo belangrijk is, wees dan eerder in shock over die irritante eindlussen.

LyndaLid 17 juni 2016 om 11:42
Quote:
die irritante eindlussen

Die irritante eindlussen die jaar in jaar uit voor schitterende finales zorgen? Ik begreep de discussie voor afgelopen RvV al niet, en hoopte dat die toch echt definitief als zinloos bestempeld zou worden na de fenomenale Ronde die we dit jaar hadden. Wát is er nou precies mis met de finale zoals hij nu is? Dat het constant spannend is?

Geraint 17 juni 2016 om 11:52

Museeuw heeft overigens ook nog een punt dat er niet meer langs de kust kan worden gereden in het eerste deel. Stukken waar de renners altijd op hun goede moesten zijn.

koos1 17 juni 2016 om 11:54

Historie doet er helaas niet meer toe bij de Ronde van Vlaanderen. Eerst de finish met de rondjes rond de Kwaremont en nu weer de start. Geld en Commersie heersen nu ook definitief in ‘De Ronde’. Op Sporza overigens nog veel meer tweets hierover.

Busted 17 juni 2016 om 11:59

“Ik hou niet van veranderingen voor monumenten”
Zie die dat ook in 1998 toen de startplaats ineens van Sint-Niklaas naar Brugge ging? Hij heeft vaker vanuit Sint-Niklaas gereden, en ook vaker gewonnen. Speelde dat sentiment toen niet omdat Brugge dichter bij huis lag?

“De ziél van de Ronde ligt niet in Antwerpen, wel in Brugge”
Volgens mij is de ronde geboren in Gent. Sint-Niklaas heeft 21 jaar de start gehad, Brugge heeft 19 jaar de start gehad. En nu is de beurt aan Antwerpen.

Romāns Vainšteins 17 juni 2016 om 11:59

Mis met de huidige finale is dat lussen in klassiekers strontboring zijn, uniek parcours zonder dubbele passages wil ik zien. Dat de ronde dit jaar OK was is simpelweg aan Sagan te danken en niet zozeer aan het parcours.

Binda 17 juni 2016 om 12:03

historisch gezien startte de Ronde altijd in Gent. Wat mij betreft hoort hij dus niet in brugge. Volgens mij startte de rond aan het begin van de carriere van Museeuw niet eens in Brugge.

Mark 17 juni 2016 om 12:05

Erg overdreven reactie weer op de parcourswijziging van De Ronde. Het is niet zo dat de organisatie zegt van het nieuwe parcours van De Ronde wordt een tijdrit van 50 km buiten België. Dan kan ik wel begrijpen dat je dat dan in shock bent, maar het blijft gewoon in Vlaanderen, de klassieke heuvels blijven er in (o.a. Oude Kwaremont en Paterberg) of komen weer terug (de Muur), het parcours blijft echte kasseienklassieker met heuvels erin van ongeveer 250 km. Daarnaast heb ik er vertrouwen in, dat het parcours zich leent voor een mooi, spannende wedstrijd, dat wordt vaak pijnlijk duidelijk als daarna de heuvelklassiekers volgen, met meestal minder spektakel.

assen 17 juni 2016 om 12:11

@Busted +1

haroldvc 17 juni 2016 om 12:31

Raar dat Brugge hier niet doordrukt. Twee weken voor de start leefde heel die stad al in de sfeer van de koers. In Antwerpen leeft dat veel minder, het is ook een grotere stad waar er meer afleidingen zijn en meer geleefd wordt. Jammer,. Bovendien denk ik ook dat de Muur niet meer is dan een zoetmakertje

Bertvd 17 juni 2016 om 12:38

Het maakt weer een hoop los.Haha. Tjsa, ik ben niet weg van die circuits. Maar ik denk dat het wel een beetje onoverkomelijk is geworden.

Lalsacien 17 juni 2016 om 12:48

@ Lyndalid Ik vind het ook irritante eindlussen. Met die mening hoef je het niet mee eens te zijn. De fenomenale eindronde lag alleen aan het feit dat Sagan won. Maar zijn aanwezigheid maakt van het criterium in Papua Nieuw Guinea ook al een wereldparcours..

erikv78 17 juni 2016 om 12:49

@haroldvc, Brugge zal niet meer dan de 400.000 willen bieden die antwerpen wel doet.

@ Bertvd, Het zal idd onoverkomelijk zijn/worden. Ik verwacht dat er in de toekomst “entree” gevraagd gaat worden met staan/zitplaatsen op die circuits, zodat er meer geld in het wielrennen komt. Bij een rechte etappe van 250KM is dat onmogelijk, maar dus wel als je de laatste 100KM in 10 lussen doet, zodat alle supporters de renners allemaal 10 x voorbij zien komen. En dan hoef je maar een klein deel af te zetten en betaald te maken.

tristania 17 juni 2016 om 13:02

Ja, kenmerk van klassiekers is de traditie. Maar goed, zonder commercie kan de moderne sport niet meer. Zolang ze de start maar niet in Luik leggen en de finish ook in Luik:)

moa 17 juni 2016 om 13:18

@erikv78

Fout, Brugge werd niet eens gevraagd om meer te bieden. De belangen liggen duidelijk elders (vips, politiek).

@Mark

De Vlaanderen in de RVV staat voor oost en west, de vloanders. Antwerpen behoort hier dus niet toe, vandaar de commotie.

Beetje als de Elfstedentocht naar Limburg verhuizen.

Koersmaniak 17 juni 2016 om 13:32

@sammysosa: ik durf te betwijfelen of de ploegen een deel van de koek krijgen

john 17 juni 2016 om 14:06

Ach Johan dat was ik ook toen bekent werd dat jij niet alleen op patat en bier fietsten

achtpuntzes 17 juni 2016 om 15:06

ik ben in shock dat een stad vier ton gemeenschapsgeld over heeft voor de start van een wielerwedstrijd. als het nou de aankomstplaats zou zijn kan ik het nog wel enigszins begrijpen.

vorte vis 17 juni 2016 om 17:46

@achtpuntzes als je ziet wat een hoop volk de start op de been brengt, dan kan ik wel begrijpen dat een stad zijn geldbeugel open doet om een bedrag te betalen. Of 4 ton nu veel is of niet, daar kan je over discussieren.
Verandering moet kunnen, maar dan moet het vooral de koers ten goede komen. Met de veranderingen die Flanders Classics al heeft doorgevoerd, ben ik niet zo zeker of dit hun voornaamste criterium is. En dat de Muur er terug in zit, is idd een zoethoudertje. Vraag me af na hoeveel km ze de muur al op zullen moeten.

RefleX 18 juni 2016 om 08:48

@ moa, de laatste keer dat ik in België op school zat behoorde Antwerpen, Limburg, Vlaams-brabant en Brussel toch ook tot "Vlaanderen". Sinds wanneer is dit aangepast?

Het is een discussie van niks. Er moet geld gegenereerd worden binnen de sport om te groeien of jezelf in stand te houden. Sponsorbelangen, vips, politiek alles is nodig voor het behoud. Als Johan zoveel van West-Vlaanderen houdt, waarom laat hij zijn fietsen dan niet volledig bouwen in zijn streek? Juist, voor het geld. Door dit soort mensen blijft de sport stil staan en minder aantrekkelijk voor de grote bedrijven. Bang voor verandering…

Hakkie2 18 juni 2016 om 09:05

Het parkoers is trouwens nog helemaal niet bekend gemaakt. De startplaats wordt Antwerpen, eerste heuvel blijft de Oude Kwaremont en de Muur komt op 95km van de finish en de lussen blijven. Verder is er helemaal niets bekend. Wie weet wat voor historisch verantwoorde plaatsen ze verder allemaal aan doen. Of dat ze niet gewoon een stuk door West-Vlaanderen rijden, de finish ligt toch vlak bij West-Vlaanderen en de eerste heuvel ook.

Ik ben eigenlijk vooral in shock dat Museeuw niet weet dat hij zijn gewonnen Rondes vlak bij Antwerpen is gestart en helemaal niet in de buurt van Brugge.

Headlines

Populair

Materiaalzone