‘Mummie’ Primoz Roglic doorstaat vierde rit: “Was een heel lastige dag”

dinsdag 29 juni 2021 om 21:13
‘Mummie’ Primoz Roglic doorstaat vierde rit: “Was een heel lastige dag”

Primoz Roglic heeft de vierde etappe in de Tour de France overleefd. In de sprintrit naar Fougères kwam hij vandaag niet in moeilijkheden, maar een makkelijke dag was het niet voor de Sloveen. “Blij dat ik nog steeds in de wedstrijd zit”, zei hij na afloop.

Z’n benen, z’n armen, z’n kont. Overal zag het wit van de pleisters en medisch verband. De gevolgen van zijn valpartij in de derde etappe waren niet te missen bij de kopman van Jumbo-Visma. Ondanks de kwetsuren kon hij in koers blijven. De relatief korte (150 km.) rit naar Fougères bleek wel een flinke uitdaging voor de Sloveen. “Het was een heel lastige dag voor mij. Het is ons gelukt de rit goed door te komen. Dat was ons voornaamste doel van de dag. Vanaf nu kunnen we het dag per dag bekijken, en we zien wel hoe het gaat.”

Zonder blessures zou Roglic tot de favorieten voor de dagzege behoren voor de tijdrit van morgen. Maar veel vertrouwen in een hoge notering in de daguitslag heeft hij niet meer. “Ik heb geen verwachtingen. Ik ben tevreden dat ik vandaag de finish heb bereikt. Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ik nog steeds in de wedstrijd zit. En ik zal blij zijn met iedere kilometer die ik nu op de fiets afleg. Ik ga mijn absolute best doen in de tijdrit en we zullen achteraf wel zien waar het me brengt.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Yeez 29 juni 2021 om 21:16

Wat een held

Glorious 29 juni 2021 om 21:20

Positieve vent, mooi, hij kan nog voor etappes gaan en waarom niet de bergtrui met het team.

NCyclingfan 29 juni 2021 om 21:41

Het lijkt me idd beter om vol voor groen, bollen of allebei te gaan, dan voor een 11e plek van Vingegaard te gaan doorharken, maar ja, het blijft Jumbo dus dat gaan ze denk ik niet doen helaas

Poeksel 29 juni 2021 om 21:46

Roglic is een goede sprinter, maar groen lijkt me te ambitieus.

bartp25 29 juni 2021 om 21:58

Iedereen blijft maar over het groen praten. Wva wil zelf niet anders had hij wel meegesprint de afgelopen dagen. Wva mikt op een ritzege deze tour de OS het Wk en Parijs roubaix

evanderwel 29 juni 2021 om 21:40

Ik hoop vooral dat hij morgen in de tijdrit niet zijn hele zitvlak kapot rijdt.

Edwin Jansen 29 juni 2021 om 21:46

Het zal bijten worden met al dat zweet. Wat een CENSUUR beroep kan dat profwielrennen zijn.

S.t.B 29 juni 2021 om 22:24

Geloof niet in wonderen, maar Primoz is een speciale. Fietsen door pijngrenzen begint routine voor hem te worden.

Groetjesaandevoetjes 30 juni 2021 om 01:39

Roglic heeft de afgelopen jaren laten zien dat hij na een valpartij goed kan doorbijten en vaak nog best goed rond kan trappen (zie Parijs Nice dit jaar, Dauphine vorig jaar). Ik zie hem de schade nog wel beperkt houden.

Edwin Jansen 29 juni 2021 om 21:48

Blijft toch zuur elk jaar weer dat er van het lijstje met favorieten altijd wel 1 of 2 de valpartijen tombola van de Tour in de eerste week niet overleven. Het is dat het ‘de grootste wedstrijd’ van het jaar is, maar soms denk ik wel eens: Ik kijk toch liever naar de Giro of de Vuelta.

Piet 29 juni 2021 om 22:30

In zowel de Giro als de Vuelta ook al heel wat favorieten in de eerste week zien verdwijnen of op zn minst dramatisch tijd verliezen.

Japiejo 29 juni 2021 om 23:31

Ik denk eigenlijk altijd: ik kijk liever de Giro of Vuelta.

stormjager 29 juni 2021 om 21:52

En dan zie je die voetballers rollen over het veld na een aai gehad te hebben. Walgelijke theaterclowns die voetballers.

KissMyAce2.0 29 juni 2021 om 21:57

Zeer terecht dat.voetballers dat doen. Daar gaat het namelijk om serieus geld

Derallleur 29 juni 2021 om 22:20

Verschil met voetbal is dat je daar voordeel uit kan halen en dat er op je gewacht wordt. Als je bij wielrennen gaat liggen en dan overdreven blijft liggen heb je er zelf alleen maar meer nadeel aan; want niemand gaat op je wachten

martini151 30 juni 2021 om 09:24

Het was natuurlijk wachten op een voetbalhater die een dergelijke reactie moest geven.

Zenon J. 29 juni 2021 om 21:56

Vrijdag is de grootste uitdaging, bijna 250 km op de fiets. Als hij dat redt dan komt hij er wel door

Blackcanyon 29 juni 2021 om 22:05

In verband met zijn valpartijen gaat het wat minder. De tour is nog lang. Als hij de tijdrit goed doorkomt kan hij vanuit the underdog gaan fietsen. Dan lost hij zo t gemis aan Gesink op.

S.t.B 29 juni 2021 om 22:10

Ijzeren wil, maar wat doet Primoz zichzelf aan.
Waarschijnlijk zal JV de TT uitslag van morgen afwachten.
Verliest Roglic teveel tijd op zijn AK concurrenten, dan afstappen en samen met Robert richting de Vuelta gaan werken.
Het heeft bijzonder weinig zin voor ritwinsten, knechtwerk of de bolletjestrui te gaan. Zelf zou hij het geen probleem vinden, maar een kopman van het kaliber Roglic moet je dat niet aandoen. Die moet je voor het podium laten rijden.
Weet Primoz morgen toch het ondenkbare te realiseren door amper tijd op zijn AK concurrenten te verliezen, dan wordt het een compleet ander verhaal en kunnen JV/Roglic alle tegenslag in een enorme morele boost omzetten. Vooral als Wout dan ook nog eens het geel pakt.

Piet 29 juni 2021 om 22:34

Als Wout kort komt te staan kan hij altijd nog knechten

horsm 29 juni 2021 om 22:56

Er is toch niks mis met voor rit winst gaan?

KennyKlimmen 29 juni 2021 om 22:31

Kom op mensen, De tour is nog niet verloren. Eerst morgen maar eens afwachten.

Savojor 29 juni 2021 om 22:54

Ik denk dat mensen hier echt onderschatten hoe zwaar Roglic gehavend. Bij Jumbo zelf verwachten ze blijkbaar dat hij zeker anderhalve minuut gaat verliezen op Pogacar.

lampje 29 juni 2021 om 22:55

Tja de vraag is met hoeveel minuten voorsprong Pogi deze tour wint, niet meer of ie ‘m wint.

Pannenkoek 29 juni 2021 om 23:04

Wacht maar af, zou me niet verbazen als die niet wint.

DrJ 30 juni 2021 om 01:26

Pogacar kan net zo hard vallen.

Navardauskas 30 juni 2021 om 13:25

Ja ja precies, en Nederland staat al in de halve finale…

Ik hoop dat Roglic er doorheen komt, vandaag tot en met zondag zullen veel duidelijkheid geven.
Ik denk dat hij niet na een matige tijdrit zal opgeven, kort na de val, maar als het bergop een paar dagen later ook niet beter gaat, kan hij zijn bakens verzetten.

Pogacar moet nog heel blijven en heeft nog een sterk Ineos om mee af te rekenen. En er zijn nog wel een aantal subtoppers die met wat geluk in een bovengemiddelde GT een gooi kunnen doen, bijvoorbeeld als Pogacar en Ineos elkaar viseren.

Parijs is nog ver

Headlines

Materiaalzone

Populair