MPCC kan zich niet vinden in argumentatie Tom Dumoulin
© Cor Vos
dinsdag 26 mei 2020 om 12:01

MPCC kan zich niet vinden in argumentatie Tom Dumoulin

Tom Dumoulin vertelde in WielerFlits Update dat hij uit de MPCC, de Beweging voor Geloofwaardig Wielrennen, is gestapt.  MPCC-voorzitter Roger Legeay reageert verrast en noemt de argumenten die Dumoulin aanhaalt onredelijk.

“Ik vind het gedachtegoed van de MPCC heel mooi.  Maar ik vond het doorgaan van Parijs-Nice een farce”, zei Dumoulin. “Naar mijn mening had die koers niet verreden moeten worden. Toen was er al de corona-uitbraak, ook in Frankrijk. Er waren echt flinke problemen. Toen heeft de MPCC daar niets over gezegd.”

“En vervolgens kwamen ze met het verhaal hoe gevaarlijk het gebruik van ketonen is. Dat vond ik een heel hypocriete opstelling. Bovendien gebruikt onze ploeg ketonen, dus dan is het ook een beetje hypocriet van mezelf om lid te zijn van de MPCC. Die twee zaken samen hebben mij doen bewegen om mij af te melden.”

“Regels overheid respecteren”
Roger Legeay, voorzitter van de MPCC, is verrast en countert de kritiek van Dumoulin. “Zijn argumenten zijn niet redelijk”, vertelt de Fransman aan Cyclingnews. “We hebben een statement gemaakt over de pandemie, ná Parijs-Nice. Onze stelling: de renners moeten de regels van de overheden respecteren. Tijdens Parijs-Nice was er in Frankrijk geen lockdown. De overheid verbood de wedstrijd niet. Dus kon die ook gewoon doorgaan.”

Ook wat betreft het ketonengebruik gaat Legeay niet akkoord met wat Dumoulin ons vertelt. “Wij hebben niet gezegd dat ketonen gevaarlijk zijn. En we hebben het pas verboden toen – na een onderzoek door de Leuvense Universiteit – in een Belgisch tijdschrift verscheen dat het de prestaties met 15 procent zou bevorderen. Daarnaast zijn er teveel onzekerheden op lange termijn over het gebruik ervan.”

“Hij had kunnen bellen”
De 70-jarige MPCC-voorzitter benadrukt ook dat Dumoulin het in zijn brief waarmee hij zijn lidmaatschap opzegde, niet had over ketonen. “Hij had het daarin alleen over Parijs-Nice. Wat de ketonen betreft: waarom zou je je wel aan de MPCC-maatregelen houden als je bij Sunweb rijdt, maar ermee stoppen als je naar Jumbo-Visma gaat? Hij had kunnen bellen om het me uit te leggen.”

“Het is jammer”, besluit Legeay. “Onze sport moet aan geloofwaardigheid winnen. Daar zijn de toppers verantwoordelijk voor en dat gaat niet door alleen grote wedstrijden te winnen. De beste manier om dat te doen is door aan de MPCC-filosofie vast te houden en geen argumenten tegen ons aan te voeren die niet redelijk zijn.”

RIDE Magazine
82 Reacties
Sorteer op:
26 mei 2020 12:22
"Ja, dat vinden wij eigenlijk ook wel", aldus de MPCC.

Dát zou wat zijn geweest, zeg.
26 mei 2020 12:35
Dumoulin basht doorgaan Parijs-Nice
Een Fransman: Wij zijn het niet eens met Dumoulin

JOHHHH je bent een Fransman, die hebben boter op hun hoofd.
    26 mei 2020 12:52
    edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
    26 mei 2020 15:35
    Ja want Nederlanders zijn altijd zo lekker objectief he! Die zullen nou nooit chauvinistische trekjes vertonen.
26 mei 2020 12:41
Het was wel wat vreemd dat PN nog praktisch uitgereden werd, want die week ging er in andere sporten al niets meer door. Op 7 maart werden er al voetbalwedstrijden in de franse competitie afgelast..

15% prestatiebevordering? dat is wel heel veel. Dan is het bijna onmogelijk iets te winnen zonder Ketonen lijkt me.
    26 mei 2020 12:45
    Precies krijge we weer ooh een ander doet dus ik mot ook ! Net als in de epotijd..
    26 mei 2020 13:23
    @Willem170
    De enige voetbalwedstrijd die dat weekend niet doorging was Strasbourg- Paris SG, omdat Straatsburg in het toen zwaarst getroffen gebied van Frankrijk lag. In St. Etienne zaten er dat weekend 25.000 man in het stadion, in Nice 21.000.
    26 mei 2020 14:45
    @jacco van stierop. Klopt, één wedstrijd in de Ligue 1 inderdaad. Het weekend daarna lagen alle sportcompetities stil en werd er in PN nog gefietst op zaterdag.
26 mei 2020 12:42
Ketones zijn (mogelijk) troep. En 15% is wel heel veel voordeel. Begrijpelijk dat Tom der dol op is. Maar 't is sowieso niet lekker voor maag en darm net ze zwakke plek.
Banne die handel !
    26 mei 2020 12:45
    Quote:
    koos verrek 15 JULI 2019 OM 09:42
    Gelijk hebben ze! Hopelijk snel alle ploegen en renners. Dom om ’t niet te doen

    Aanzienlijke verandering in je mening over het gebruiken van ketonen. Vanwaar de omslag?
    26 mei 2020 12:49
    Was me enige uitspraak voor, was ironisch wat kreeg altijd commentaar als tegenstander. Banne zeg ik
    27 mei 2020 11:35
    Een bord spagetti of een 'klassieke' biefstuk verhoogd de prestatie ook met 18-25 %,
    (Laat het maar eens staan als je een paar tochten/koersen moet rijden..)
    En ook een licht gewicht fiets, goed gelagerde lichte wielen en bepaalde kleding zijn prestatie bevordelijk.
    En de dorstlessers, vloeibare voeding en gels etc. helpen ook allemaal de prestatie.
    Allemaal bannen maar ? Of toch alleen maar de dingen bannen die verboden zijn.
26 mei 2020 12:43
Hebben ze ketonen verboden? Ik dacht dat het enkel een advies was. Blijkbaar is dat veranderd?!
    26 mei 2020 13:02
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/mpcc-spreekt-zich-uit-tegen-ketonen/
    26 mei 2020 13:05
    Ja, precies en nu spreekt hij over een verbod.
26 mei 2020 12:50
Ketones trekken de verhoudinge scheef dat lijk duidelijk
    26 mei 2020 13:02
    Is dat zo duidelijk? Ik denk bijvoorbeeld dat niemand op basis van prestaties zou vermoeden dat Soudal een middel gebruikt dat de verhoudingen scheef trekt. Benoot deed het dit jaar zonder toch ook niet opeens een stuk minder? Volgens mij wordt de impact op de prestaties zwaar overdreven.
26 mei 2020 12:53
Legeay spreekt zichzelf ook flink tegen. Voor wat betreft Parijs-Nice zegt hij renners moeten zich houden aan de regels van overheden, maar mbt Ketonen heeft de MPCC het verboden terwijl ketonen niet op de dopinglijst staan. Hoezo dan wel afwijken van de overheden en instanties? Oftewel ook politiek gezwets en praten hoe het je uitkomt.
    26 mei 2020 13:29
    As if Legeay een bonus krijgt om niks te zeggen over PN of een bonus krijgt door ketonen af te raden. Van wie dan?
    26 mei 2020 14:25
    Wie heeft het over bonussen? Legeay kletst ook gewoon maar hoe het in z’n (MPCC) straatje past.
    26 mei 2020 14:40
    Hoe past het dan in zijn MPCC straatje? Je dacht toch niet dat ASO gaat bibberen en compenseren als MPCC wat zegt.

    Mijn punt is: Zij hebben niks te winnen met te zwijgen over Parijs-Nice.
    26 mei 2020 14:48
    Het gaat om de kritiek op de MPCC dat ze niet geageerd hebben tegen het doorgaan van Parijs -Nice omdat dat direct of indirect een groot gezondheidsrisico was terwijl de MPCC gezondheid hoog in het vaandel heeft staan ( trouwens topsport is per definitie ongezond....). Hij verschuilt zich daarvoor achter de Franse overheid die het evenement niet verboden had. Daar gaat het om.

    Met het gebruik van ketonen houden de renners zich ook aan de regels. Ketonen is geen doping want staat niet op de dopinglijst.
    26 mei 2020 14:56
    Ik vind niet dat hij zich daarachter verschuilt.

    Hoogstens hebben ze de situatie niet naar ernst ingeschat maar zij moeten ook heel goed afwegen voor ze een stelling innemen. Hypocriet vind ik het zeker niet.
    26 mei 2020 15:04
    Dus verschuilt hij zich wel achter de Franse overheid want als ze de situatie verkeerd hadden ingeschat had hij dat alsnog eerlijk kunnen zeggen. Nu zegt hij volgens de overheid kon het dus kon het volgens ons ook.

    Zeker een instantie die de gezondheid en welzijn van de renners zo hoog in het vaandel heeft staan had bij de minste twijfel over gezondheidsrisico’s juist moet zeggen wij vinden het niet verantwoord.
26 mei 2020 12:56
Tja, is dit dan wel een valide argument "Onze stelling: de renner moeten de regels van de overheden respecteren"? MPCC is juist opgericht om VERDER te gaan dan de officiële regels. MPCC-voorzitter Roger Legeay shopt dus net zo graag binnen de regeltjes, adviezen en uitgangspunten vergeleken met de sporters en teams die MPCC de rug toekeren.
Dumoulin had er beter aan gedaan om enkel te communiceren dat hij als lid van TJV solidair is met zijn nieuwe team en verder er niet over uitweiden. Voor je het weet schuift de discussie op naar geloofwaardigheid en onethisch handelen, totaal onnodig.
    26 mei 2020 13:27
    "Roger Legeay shopt dus net zo graag binnen de regeltjes"

    Met dat verschil dat MPCC's motieven een schonere en geloofwaardige wielersport zijn en die van ketonegebruikers eer en geld.
    26 mei 2020 13:31
    Dat motief maakt ze nog niet onfeilbaar.
26 mei 2020 13:02
Voor het opzeggen van een lidmaatschap hoef je geen verantwoording afleggen. Wel heel makkelijk van Legeay om zich bij Paris-Nice volledig achter de Franse overheid te schuilen en na aflassen van Paris-Nice een statement naar buiten te brengen. Dit hadden ze voor Paris-Nice moeten doen. Daarna had geen geen enkele toegevoegde waarde, want alles werd al door de overheden afgelast. Die 15% prestatiebevorderend door ketonen gelooft toch niemand, want dit zou betekenen dat Benoot (tenminste als hij niet gebruikt bij Sunweb)nog 15% beter kan dan die nu al is. Bovendien zouden de ploegen/renners die het niet gebruiken dan helemaal geen kans meer hebben. Als dat echt zo is gaan alle ploegen het wel gebruiken, zolang het niet verboden is. Het wel of niet gebruiken van ketonen heeft niets te maken met de geloofwaardigheid van het wielrennen. Het gebruik is toegestaan en het is bekend dat ploegen het gebruiken. Welke supplementen/producten gaat MPCC hier na verbieden?
    26 mei 2020 13:24
    Quote:
    Als dat echt zo is gaan alle ploegen het wel gebruiken, zolang het niet verboden is.


    Jij gaat hier vanuit je zetel in één vingerknip de studie van Peter Hespel nietig verklaren. Nee, nee, nee. Ploegen met ethiek hebben het onderzocht én afgekeurd. Wat voor voordeel hebben ze daarbij? Wat jij zegt heeft geen enkele waarde.
    26 mei 2020 13:30
    Ervaringsdeskundige Benoot vond die 15% ook onzin en merkte alleen dat het iets hielp bij de recuperatie.
    26 mei 2020 13:35
    Benoot is proefkonijn die geen extensieve testing heeft doorlopen.

    En al zeker geen wetenschapper die het kwantitatief kan uitdrukken.
    26 mei 2020 13:40
    Lijkt me ondenkbaar dat een vastgesteld effect van 15% door zo´n proefkonijn niet opgemerkt wordt en nagenoeg geen zichtbaar effect heeft op zijn prestaties. Het plaatst die 15% op zijn minst wat meer in perspectief, maar waarschijnlijker is het dat dat percentage in de praktijk inderdaad niet bereikt wordt door ketonen gebruik.
    26 mei 2020 13:50
    @ Samlambeej de ploegen met ethiek en een gezonde sport nastreven en hiervoor lid zijn van MPCC hebben allemaal Paris-Nice gereden, terwijl er was aangegeven door wetenschappers dat dit onverantwoord was. Ploegen die niet lid waren van MPCC hebben juist afgezegd omdat zij vonden dat de gezondheid niet gewaarborgd kon worden.
    26 mei 2020 13:55
    @S. Morgenstern Benoot is als eenling geen argument.
    @harryjohan71 Parijs-Nice is een afleidingsmanoeuvre. (zie comment 13:33)
    26 mei 2020 14:07
    Waarom zou een ervaringsdeskundige geen argument zijn? Beetje makkelijk om het zo af te doen.

    Het is ook niet dat hij een uitzondering is, aangezien we van andere renners vergelijkbare verhalen horen. Niemand die ketonen neemt heeft het over een wondermiddel en ook nergens is een verbetering van prestaties te zien die overeen zou komen met de genoemde 15%
    26 mei 2020 14:07
    @Samlambeej als de MPCC gezondheid zo hoog in het vaandel heeft hadden ze het zekere voor onzekere moeten nemen mbt Paris-Nice en de ploegen adviseren om niet te starten. Voor een ieder was het namelijk bekend dat er gezondheidsrisico’s waren en er nog veel onduidelijkheden waren mbt Corona.
    26 mei 2020 15:23
    "In een alleenstaande tijdrit van 30 minuten deed de ketonengroep het beter, 2 tot 5 procent."
    "Bij afgetrainde topatleten zullen de marges een stuk kleiner zijn, maar daar geldt dan weer dat elke procentje een wereld van verschil kan maken."

    Die 15% ging helemaal niet over "verbetering" maar had betrekking op recuperatie.
    26 mei 2020 16:01
    Die 15% gaat volgens mij over ‘zwakkere’ amateurwielrenners; bij goedgetrainde toprenners zal het eerder rond de 1% liggen.
26 mei 2020 13:04
Als Roger Legeay, ex-manager met een behoorlijk dopingpalmares, over geloofwaardigheid en onetisch gedrag gaat uitweiden dan gaan bij mij de wenkbrauwen een beetje omhoog...
26 mei 2020 13:29
Tom is de beste, hup Tom. De rest weet er niets van.
26 mei 2020 13:29
Die Dumoulin presenteert zichzelf als een enorme wijsgeer, maar is enkel een haantje op de windvaan.
26 mei 2020 13:33
Tom Dumoulin: "Parijs-Nice was de druppel"

De druppel in de emmer van een reeks ergenissen tav. de MPCC?
26 mei 2020 13:37
MPCC had het misschien beter bij de titel boven het artikel kunnen laten. De interpretaties en aannames vliegen je door dit soort berichtgeving alweer om de oren.
26 mei 2020 13:38
“De maatregelen die genomen zijn in Parijs-Nice waren een stap in de goede richting.”, zei baas Plugge nog onlangs.
Straks een tweet van Tom dat hij het allemaal niet zo heeft bedoeld?
26 mei 2020 13:45
Als klopt wat Roger zegt en Tom heeft het in zijn schrijven enkel over P-N. Dan is het niet handig om er in de media extra punten bij te halen.
Had dan je lidmaatschap opgezegd zonder schrijven. Of hou het bij de inhoud van je brief.
    26 mei 2020 13:50
    Want die opzegbrief pint hem vervolgens vast op exact die inhoud? Hij kan geen gedachten hebben waarvan hij het niet nodig vond om ze in de brief te vermelden?
26 mei 2020 13:59
En had het dan meteen tijdens Parijs-Nice gedaan.
    26 mei 2020 14:09
    Waarom zou iemand die achter een heel groot deel van het gedachtegoed staat er meteen op zo´n moment afstand van moeten nemen? Mag hij er niet over nadenken?
    26 mei 2020 14:13
    Tom Dumoulin: "Parijs-Nice was de druppel"

    Doorgaans ... als iets de spreekwoordelijke druppel is dan wordt er meteen ingegrepen.
    26 mei 2020 14:15
    Wellicht is hij op dat moment na gaan denken over een eventueel opzeggen?! Wie zijn wij om te vinden dat hij op dat moment direct op had moeten zeggen? Zo´n beslissing is vast niet heel eenvoudig.

    Edit: hij heeft overigens al in maart opgezegd, zoals te lezen in het onderliggende artikel.
    26 mei 2020 14:15
    Ach, Dumoulin's geloofwaardigheid heeft weer wat extra deukjes opgelopen. Nu haalt hij er van alles bij om zich te verantwoorden terwijl niemand daar om vraagt, wie wist dat hij op persoonlijke titel lid was van die club?
    Van Spekenbrink heeft hij niets te vrezen, die zal blij zijn dat hij van de loonlijst is en houdt zich wel prima aan de afspraak om het verleden te laten rusten en verder geen uitlatingen meer te doen.
    Per slot van rekening heeft Dumoulin, behalve een paar reclamespotjes voor de supermarktketen, nog helemaal niets gepresteerd en neemt de druk om met een betere omkadering en ketonen de TdF te winnen, alleen maar toe!
    Alles minder is een afgang!
    26 mei 2020 14:20
    Tour winnen of volledig gefaald hebben the comeback!! Goed moment om die weer af te stoffen.
26 mei 2020 14:09
Ik wist niet dat het officiële standpunt van de MPCC is dat ze het gebruik van ketonen wil verbieden en ondertussen een ploeg als Lotto-Soudal die ze gebruikt gewoon lid kan blijven.
    26 mei 2020 14:22
    Ja, dat is nog steeds het meest opmerkelijke nieuws uit dit bericht. Vraag me af of ze daar eerder over hebben gecommuniceerd en wat de gevolgen zijn wat betreft de keuze van oa Soudal. Of het is een foutje.
    26 mei 2020 15:07
    De geloofwaardigheid van MPCC is ver te zoeken. Zeker als Lotto soudal ketonen mag blijven gebruiken bij een verbod/ negatief advies. Tevens had MPCC bij een verbod op ketonen, Dumoulin zelf moeten aanschrijven dat hij niet langer lid kan zijn dan wel ketonen moet afzweren.
26 mei 2020 15:16
Dumoulin heeft van dat eerst lid moeten worden en daarna moeten opzeggen een beetje een domme rotzooi gemaakt wat vooral opvalt omdat er nu nauwelijks nieuws is. En ik verwijt hem niks want iedereen verkloot wel eens iets op een domme manier.

Wat me wel boeit is of dit artikel door wederhoor van de jaknik-posse er gekomen is, zo ja heeft het iets Verlindisch.

For the record, ik vind de MPCC van meet af aan een rare organisatie en ketonen wel troep, is die combinatie toegestaan?
26 mei 2020 15:45
15% prestatieverbetering kan niet, en ik geloof niet dat dit als algemene conclusie in het onderzoeksartikel staat. Misschien één element van een scala aan prestatieindicatoren, maar sowieso niet het geleverde vermogen over langere duur. Bovendien mist nog het betrouwbaarheidsinterval bij dit getal...

Kortom, neem die 15% niet klakkeloos over.

Leuk dat we nu vaker ook weer dingen lezen van Tom! Tom en Mathieu, vorige week Sam, vandaag Wout van Aert (bij AD)…

Mag ik verzoeknummers opgeven? Hier een lijstje:
Wout Poels (hoe gaat het ermee, bij zijn nieuwe ploeg?)
Kruijswijk
NIET Evenepoel
Gesink (omdat het kan)
26 mei 2020 15:55
2 tot 5 per 100 is nog steeds immens op topniveau. In vermogen, in tijdsverbetering en in recuperatie.
    26 mei 2020 16:58
    Ook die percentages worden niet genoemd voor topsporters.
26 mei 2020 15:55
Verwarring alom vanwege het begrip ‘verbod’. Naar mijn weten heeft de MPCC niets verboden, maar alleen een advies gegeven om geen gebruik te maken van ketonen vanwege mogelijke bijwerkingen en effecten op langere termijn. Zou wel kunnen dat ze binnenkort bij de WADA en UCI een aanbeveling doen om ketonen te verbieden.
Dat ploegen of renners die wel ketonen gebruiken geen lid mogen zijn van de MPCC blijkt nergens uit. Dumoulin is niet geschorst door de MPCC, hij heeft zelf het lidmaatschap opgezegd.

Als Dumoulin denkt met ketonen beter te kunnen presteren, is het zijn eigen keuze ze te gebruiken. Maar een erg sterke indruk laat hij niet achter, gezien hij in een nabij verleden zich nadrukkelijk heeft opgeworpen als pleitbezorger van een propere sport, en ketonen op dit moment geen optimaal schone reputatie hebben. Het voelt erg ongemakkelijk allemaal.

Het verschuilen van Legeay achter de regels van de overheid is net zo ongemakkelijk. Het zou vanuit hun standpunten gezien erg logisch zijn geweest om begin maart renners en ploegen op te roepen af te zien van deelname aan Parijs-Nice.

Het is weer eens wielerland op z’n smalst.
    26 mei 2020 16:05
    In dat eerdere flashinterview liet hij eigenlijk ook wel blijken zich voor geen ene moer verdiept te hebben in het exacte gedachtengoed van de vereniging waar hij zelfbenoemd vurig erelid van was.
    26 mei 2020 16:09
    Hij spreekt hier nu echter wel over een verbod.
    26 mei 2020 16:19
    Als MPCC een negatief advies geeft aan zijn leden om ketonen te gebruiken en de leden slaan dit advies in de wind. Wat doet dit dan met de geloofwaardigheid van MPCC. In feite zeggen ze dan leden je mag het gebruiken ook al is het volgens ons ongezond. Pas als het op de dopinglijst staat gaan wij het ook verbieden. Net zoals MPCC zich achter de overheid verschuilt met Paris-Nice verschuilt MPCC zich dan achter de WADA en UCI.
    26 mei 2020 16:27
    -Tom had lid kunnen blijven met ketonen zoals LTS.
    -Tom had als persoonlijk lid de MPCC tot actie doen bewegen tijdens PN als het hem zo hoog zat.
    -Tom moest er niet uitstappen, hij had de beweging net naar een hoger niveau kunnen tillen.
    -Hij brengt een slap verhaal van "zij zijn hypocriet, ik niet hypocriet dus ik weg."

    JV volgt MPCC niet in de strengere controles en daaraan verboden maatregelen. En het waarom willen ze daar niet over kwijt. Bende schimmigaards.
    26 mei 2020 16:56
    De beweegredenen rond het uitstappen van LottoNL zijn toen toch uitgebreid toegelicht? Prima als je die redenen zelf niet goed genoeg vindt, maar dat is geen reden om de werkelijkheid te negeren.
26 mei 2020 16:40
@samlambeej JV zit je wel hoog zo te horen. Zoals ik al eerder aangaf is de minderheid van de worldtour ploegen lid van MPCC. Hier zal wel een reden voor zijn. Zoals jij het hier verwoordt zijn al deze ploegen schimmigaards m.u.v. De ploegen die lid zijn. Ook al volgen ze de adviezen van MPCC niet.
    26 mei 2020 17:01
    "Hier zal wel een reden voor zijn." Tsja die kan je positief inschatten of negatief. En ja ze zijn schimmig. Je stapt als JV zijnde eerst in een nobel project en stapt er vervolgens met 3 zinnetjes uitleg weer uit. Als je niet akkoord gaat met testprotocollen moet je daar intern aan werken of de uitstap uitgebreid verantwoorden. Kijk wat Astana deed toen zij nog in de MPCC zaten. Vino is dan nog tenminste zichzelf maar JV is zo schijnheilig als wat. Ze wekken graag de indruk dat ze alles waterdicht hebben. Zij willen nu met Ineos wedijveren. De ploeg die wij hier al jaren scherp benaderen en als JV er dadelijk met 4 man doodleuk naast gaat fietsen op de cols van Frankrijk stellen we ons geen vragen meer en richten we het vizier liever op een vzw'tje als de MPCC. Belachelijk.
    26 mei 2020 17:16
    Waarom volharden in het verhaal dat het uitstappen vergezeld is gegaan van nagenoeg geen uitleg? Dat is aantoonbaar een leugen.

    Nogmaals, prima om heilig te geloven in de lijn MPCC en iedere andere manier als schimmig weg te zetten, maar die mening met verzinsels kracht bij zetten is tamelijk zwak.
    26 mei 2020 18:29
    @S. Morgenstern
    Ik heb het stuk waarop je doelde nog eens gelezen. Ze hebben daar inderdaad meer uitleg gegeven dan het stuk wat ik las in de volkskrant. Ze hebben grotendeels beantwoord aan mijn spontane zorgen maar ik blijf sceptisch over (o.a. door Bennetts astmaexcuus) en ik blijf bij de overtuiging dat als ze dadelijk naast DQS en Ineos fietsen dat dat niet te wijten is aan de #foodcoach.
    26 mei 2020 18:33
    Top dat je je hebt geïnformeerd! Wat betreft Bennett zou je zijn eigen verhaal op kunnen zoeken als dat nog te vinden is. Weet dat hij in die periode een interessante blog schreef over het missen van die Giro. Sowieso een aanrader om Bennett te volgen als je geïnteresseerd bent in transparante topsporters.
26 mei 2020 16:52
Het was pas hypocriet geweest als Dumoulin lid was gebleven terwijl hij nu ketonen gebruikt als renner van JV. Het is hypocriet dat de MPCC stoere uitspraken doet over de gezondheid van renners als zijnde een top prioriteit en zich ondertussen verschuilt achter de franse overheid bij de eerste de beste gelegenheid ( P-N ) en haar leden toestaat een middel dat volgens hen prestatiebevorderend en gevaarlijk is voor de gezondheid van de renners te gebruiken zonder daar consequenties voor hun lidmaatschap aan te verbinden.
26 mei 2020 17:16
Dat ketonen prestatie bevorderend zijn is inmiddels wel duidelijk, gezien de ploegen die hier eerder mee zijn begonnen dan de rest en opzienbarende resultaten hebben geboekt. Als leek vraag ik me af: hoe kun je ketonen verbieden? Wat ik er van begrijp is dit gebruik niet meetbaar. Nadelen van het gebruik hebben ze wel onderzocht. Breekbaardere botten. Lijkt me voor veel vallende wielrenners iets om in overweging te nemen.
    26 mei 2020 17:30
    Dat is dus nog helemaal niet duidelijk.... er zijn dus onderzoeken waaruit blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Merijn Zeeman zij dat Ketonen misschien over een paar jaar alweer helemaal uit het peloton verdwenen zal zijn.
    26 mei 2020 17:36
    Ik geef een voor niet-abonnees waardeloze link, maar het verhaal overtuigde mij:

    https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/21/wat-keto-met-je-botten-doet-a3991286
    26 mei 2020 17:42
    In bijgevoegde link kun je ook informatie mbt bottenschade lezen door het gebruik van ketonen
    www.margriet.nl/gezondheid/ketodieet-botten-schade/
    26 mei 2020 18:02
    Een keto dieet, is dat hetzelfde als ketonen gebruiken als onderdeel van een veel breder voedselplan?
    26 mei 2020 18:05
    Het NRC verhaal:

    Keto, de populaire naam voor het dieet van extreem weinig koolhydraten in combinatie met veel vet, is niet alleen geliefd bij mensen die willen afvallen, maar opvallend genoeg ook bij duursporters. Dat zit zo. Normaal verbrandt je lichaam eerst koolhydraten (glucose) en dan pas vet. Als je lichaam gewend is vet te verbranden in plaats van koolhydraten, gaat het spaarzamer om met de beschikbare energie, want vet verbrandt langzamer dan suikers. Je wordt minder snel moe en ontwijkt de man met de hamer, de inzinking die je kunt voelen als de suikers op zijn en de motor overschakelt op vet.
    Wanneer je lichaam overgaat op vetverbranding maakt het stofjes aan die ketonen heten, vandaar de naam ‘keto’. Het ketodieet is zó populair dat sporters het zelfs omdraaien: misschien bereik je hetzelfde effect als je ketonen slikt, terwijl je toch gewoon bananen en pasta blijft eten. Wielrenners drinken ketodrankjes in de hoop dat ze daarmee hun energie op peil houden, de afbraak van eiwitten voorkomen en langer door kunnen. Bewijs dat wielrenners, zwemmers of ultrarunners winnaars worden met ketodrankjes, is er helaas niet.
    Of je als duursporter dan maar op een ketodieet moet, is de vraag. Eind januari verscheen een studie waardoor je misschien nog eens achter je oren krabt voordat je koolhydraten radicaal uit je menu schrapt, 90 procent van je energie uit vet haalt en ook nog eens uit je mond gaat stinken (naar rot fruit of nagellakremover). Bij kinderen met epilepsie, bij wie een ketodieet de aanvallen kan verminderen, en bij ratten was al eerder te zien dat een ketodieet niet goed is voor de botten. Nu zijn er aanwijzingen dat keto ook schadelijk kan zijn voor botten van atleten.
    Afwijkende bloedwaarden
    Australische wetenschappers vonden dertig snelwandelaars bereid tijdens de voorbereiding op de Olympische Spelen (2016) en de wereldkampioenschappen (2017) drieënhalve week een uitgekiend dieet te volgen. Ze kregen allemaal de calorieën die ze nodig hadden, maar de helft ging op een ketogeen dieet met nauwelijks koolhydraten, terwijl de andere helft wel veel koolhydraten at.
    Naar de botten zelf werd niet gekeken, maar duidelijk was dat de stoffen in het bloed die zorgen voor de afbraak van botweefsel toenamen. De stoffen die het herstel bevorderen, hadden juist lagere waarden. Die effecten werden bovendien maar ten dele opgeheven toen de atleten weer volop koolhydraten te eten kregen. Bij de groep die al die tijd gewoon koolhydraten had gegeten, waren geen afwijkende bloedwaarden te zien.
    Wetenschappers zullen niet zo snel zeggen: een ketodieet breekt al je botten. Wel vonden ze de bloedwaarden van de ketosporters verontrustend genoeg om te zeggen: meer onderzoek is nodig. Deze nieuwe studie maakt in elk geval duidelijk hoe complex de wisselwerking tussen voeding en sportprestaties is, en dat het schrappen van een hele voedingsgroep uit je menu niet zonder risico’s is.
    26 mei 2020 19:13
    Volgens mij is een keto dieet toch wat anders dan het gebruiken van Ketonen tijdens de koers.....
    26 mei 2020 19:47
    Eens, het is anders. Met ketonen simuleer je min of meer een keto dieet. Is het daardoor minder schadelijk? Ik weet het antwoord niet, maar begrijp de bedenkingen.
    26 mei 2020 21:50
    Ketonen, ketose, keto-dieet... Mensen doe minimale research wanneer je graag je mening geeft op fora. Eerder vandaag de onzin over 15% extra vermogen, nu de onzin over slechte botten, terwijl ketonen juist bij sterk vermagerde atleten een positief effect op de botten hebben. Zie ook het citaat uit het Herspel onderzoek: "We zien bij klimmers, zwemmers of triatleten dat daar (bij zware trainingsbelasting, red.) een zekere vorm van botontkalking kan optreden, zeker als ze een calorie-arm dieet gebruiken. Ketonen kunnen daar een hulpmiddel zijn om de sterkte van het bot te vrijwaren."

Reacties zijn gesloten.