Movistar verloor leiderstrui met opzet
foto: Sirotti
woensdag 24 augustus 2016 om 09:11

Movistar verloor leiderstrui met opzet

Ruben Fernandez heeft één dag mogen genieten van de rode leiderstrui in de Vuelta. Movistar koos er in de vierde etappe voor om deze direct weer uit handen te geven. “De Vuelta is nog lang en we wisten dat de vluchters ermee vandoor konden gaan”, zei Alejandro Valverde na afloop tegen het Spaanse persbureau.

“Het idee was om de rode trui te verliezen”, bevestigt medekopman Valverde, die zelf nu de tweede plek in het klassement bezet. Darwin Atapuma is de gelukkige leider, nadat hij uit de vroege vlucht tweede werd in de etappe. Movistar kan het werk nu aan BMC overlaten. “Het weegt veel en het is moeilijk om de race zoveel dagen te controleren”, zegt El Imbatido.

“De favorieten kwamen met elkaar binnen. Mijn gevoel is goed, net als dat van Nairo (Quintana, red.). We zijn blij met onze goede dag van maandag, waarvan we hebben kunnen genieten”, aldus Valverde. “Maar er zijn nog veel etappes te rijden.”

RIDE Magazine
24 Reacties
Sorteer op:
24 augustus 2016 09:22
Ritzeges zijn blijkbaar niet interessant.
Leiderstrui is ook niet interessant.
Alleen het klassement is belangrijk.
24 augustus 2016 09:31
De etappes worden inderdaad wel saai als er nergens meer om gereden wordt...
24 augustus 2016 09:34
Maakt de Vuelta alleen maar leuker mijns inziens: het vaker wisselen van leiderstrui. Tevens een goed teken dat de top breder is, omdat er steeds meer focus op bepaalde doelen is/moet zijn.
24 augustus 2016 09:51
Ik vind strijd op twee fronten leuker. In de ontsnapping en daarachter om de seconden voor de leiderstrui. De favorieten winnen meestal genoeg. Laat het maar voor de vluchters zijn. Vluchters winnen altijd op eigen kracht! En ik vind dat niet dat ze mogen winnen van het peloton maar het peloton(favorieten) durft niet ervoor te gaan.
24 augustus 2016 09:57
Strijd op 2 fronten vind ik ook leuk. Alleen was er gisteren geen strijd in de groep met favorieten, omdat ze bang waren om te dicht bij de kopgroep kwamen en dan de "last" van de leiderstrui te moeten dragen.
24 augustus 2016 10:13
En ondertussen blijft Valverde na 367 koersdagen de wedstrijden gewoon naar zijn hand zetten.
24 augustus 2016 10:31
@Wigo, gelijk heb je. Ze worden liever 8e in het klassement dan dat ze proberen een etappe te winnen.
24 augustus 2016 10:39
Mijn hemel, wat is Alejandro toch een kanjer.
Ik hoop dat hij de derde grote ronde kan volhouden .
Jammer dat Rodriques gestopt is, maar begrijpelijk, nu is Moreno weer Valverdes knecht , net zoals vroeger.
Ik kan goed begrijpen dat movistar de rode trui uit handen geeft, ze zijn geen robots.
Genieten maar weer.
Yara( groot Valverde fan)
x
24 augustus 2016 10:48
Doodzonde, voor zo'n jonge renner is het toch prachtig om die trui te mogen dragen. Dat ze niet al hun mannen oproken om de vlucht in te rekenen snap ik, maar je kan toch wel een beetje moeite doen...

@Olierook: Ik vind dit juist weinig interessant. Een leiderstrui is imo weinig meer waard als hij als een kadootje weggegeven wordt aan renners. Het moet juist iets zijn waar voor gestreden wordt. Nu wordt er alleen gestreden door die ene vluchter die het kortste in het klassement staat. De trui wordt totaal niet verdedigd door de drager.
Sowieso is het wat heroischer als zo'n jongen de trui een weekje in bezit kan nemen ipv dat elke dag een nieuwe vluchter dat ding een dagje aan mag. Iedereen herinnert zich de heldendaden van Voeckler in het geel, deze Fernandez is iedereen aan het einde van de Vuelta alweer vergeten
24 augustus 2016 11:09
Ik ben nu wel helemaal klaar met die vroege vluchters, dit seizoen loopt het echt uit de klauwen. Laat die gasten lekker tot 20km spartelen ofzo. Het is een trend geworden om ze niet meer in te rekenen. Teams met topfavorieten voor winst rijden gewoon precies nul meter mee op kop. Ik wil de favorieten om het AK en ritwinst zien vechten, dat is het mooiste wat er is.
24 augustus 2016 11:10
Op een gegeven moment gaat de UCI toch beseffen dat het afwachtende rijden uiteindelijk de doodsteek voor de sport zal zijn.
24 augustus 2016 11:13
Maar wat moet er dan aan gedaan worden? Meer bonificaties?
24 augustus 2016 11:18
Deelnemende ploegen kleiner maken bij dit soort rondes
24 augustus 2016 11:25
Ploegen kleiner en niet te vergeten: ritten korter.
24 augustus 2016 11:35
@Pieter Peet: Ik snap je punt enigszins, maar vind je vergelijking niet opgaan. Voeckler pakte in 2004 het geel in een vlucht en kon en mocht als beste klimmer van zijn ploeg daar ook voor strijden. Fernandez pakt het rood door de ploegentijdrit en het een paar seconden kunnen wegrijden van de favorieten op dag 2. Hij rijdt daarentegen in een ploeg met twee renners die voor winst kunnen gaan. Er staat kortom meer op het spel voor Movistar op dit moment. Van Movistar wordt ook verwacht dat zij de koers dragen. Dat gold niet zozeer voor Brioches La Boulangère destijds. De stalorders zijn daarom begrijpelijk anders.

Overigens: als elke dag er een nieuwe vluchter in het rood rijdt, zou het een geniale Vuelta worden. Dit lijkt echter niet realistisch wanneer we week 1 voorbij zijn.

En ik denk dat we Fernandez niet gaan vergeten na deze Vuelta (ondanks dit moment).
24 augustus 2016 11:46
Tactisch is dit te snappen maar ze versterken zo wel het beeld van een ploeg die liever laf en initiatiefloos aan iemands achterwiel blijft plakken.
De reacties over kleinere ploegen snap ik eigenlijk niet gezien de reacties bij de topics over MTB waar iedereen er zo hoog van opgeeft dat juist de tactiek, waardoor niet altijd de beste wint, wielrennen zo mooi maakt in vergelijking met MTB.
24 augustus 2016 12:01
Afgelopen tour was behoorlijk bagger qua AK-schermutselingen maar een waar kijkgenot qua dagelijkse gevechten tussen helden als Pantano, Majka, de Gendt, Zakarin...

Doe mij dan maar een strijd op 2 fronten, toppers strijdend om de dagzege in rondes is niet echt meer van deze tijd waar energie gespaard moet worden.
24 augustus 2016 12:22
Juiste beslissing, sterkste ploeg maar hebben niet de sterkste klassementsrenner!!! Om te winnen moeten ze de hele ploeg sparen om die froome uit zijn evenwicht brengen. Want anders gaan we weer een saaie ronde krijgen zoals de tour met een froome die op zijn dooie gemak naar winst rijdt!!
24 augustus 2016 12:49
@ Tuubke Hoe kort moeten die ritten dan worden? In de Vuelta zijn ze over het algemeen al een stuk korter en je krijgt hetzelfde effect. Bij de topploegen gaat het alleen maar om controleren hoe lang de rit ook is. Daarnaast zijn er meer renners die de korte afstanden aankunnen dus wordt de top nog breder. Kleinere ploegen gaat wel werken omdat je dan sneller door je manschappen heen bent als ploeg. Daarbij zou het goed zijn om via de oortjes aaleen nog maar info over de veiligheid te mogen doorgeven en niet meer over de ploegentactiek.
24 augustus 2016 13:39
Ik zie niet in hoe het (ow zo populaire standpunt van) kleinere ploegen hierbij gaat helpen. Valverde geeft aan dat ze niet willen controleren omdat ze de mannen later in de Vuelta nog nodig hebben. Als je de ploegen kleiner maakt is het niet zo dat ze die manschappen ineens wel hebben...
Het enige wat, in mijn ogen, kan helpen tegen te dominante ploegen: een salarisplafond, zowel per renner als een totaal per team.
24 augustus 2016 13:40
@castroviejo
Er zijn niet veel renners die echt moeite hebben met de lengte, soms wat neoprofs. Dus echt veel breder wordt de top niet.
Ik zie niet in waarom kleinere ploegen zouden werken, want dan gaan de ploegen gewoon eerder manschappen sparen. Krijg je nog steeds een gesloten koers. Daarnaast krijg je alleen maar specialistenteams: sprint en klassement.
Als je alleen informatie omtrent veiligheid wil geven moet je alleen een algemeen kanaal toestaan, anders gaan ze de tactiek in veiligheidsopmerkingen stoppen: "Voor de veiligheid is het handig om nu in de kopgroep te komen!"
24 augustus 2016 13:52
Met kleinere ploegen zou het bijvoorbeeld wel de moeite kunnen lonen voor klassementsrenners om mee te schuiven in dergelijke ontsnapping.
24 augustus 2016 16:54
Dit heeft toch niets met een dominante ploeg te maken. Toch meer een tactische beslissing. De kleinere ploegen kunnen toch rijden, die hebben het meeste te winnen met vluchtpogingen. Om de koersen aantrekkelijker te maken, kan je bijvoorbeeld wel gaan eisen dat renners of ploegen een bepaald aantal punten halen in het kader van degradatie of promoveren ...
25 augustus 2016 16:53
Ik vind het jammer. Valverde kan ook met een schuin oog naar de puntentrui kijken. Die eindigt zo 10x in de top 5 als ze de vluchters pakken. De ritten in de Vuelta vind ik niet bijzonder lang en een kopgroep binnen die afstand houden is makkelijk mogelijk.

Reacties zijn gesloten.