‘Movistar rond met Miguel Ángel López’

donderdag 5 november 2020 om 08:29
‘Movistar rond met Miguel Ángel López’

foto: Cor Vos

De transfer van Miguel Ángel López naar Movistar is rond, dat meldt het Spaanse Zikloland. Twee weken terug deed het gerucht al de ronde, maar nu lijkt de overeenstemming daar. De Colombiaanse klimmer vertrekt na zes jaar bij Astana.

Eerder werd López nog gelinkt aan BORA-hansgrohe en aan AG2R La Mondiale, maar Superman sluit zich volgend jaar aan bij de huidige kopmannen Alejandro Valverde, Enric Mas en Marc Soler. Ook Carlos Verona rijdt in 2021 voor Movistar. De Spaanse ploeg van manager Eusebio Unzué maakte woensdag zijn contractverlenging bekend.

Eerder trok Movistar Iván Garcia (Bahrain McLaren) en Gregor Mühlberger (BORA-hansgrohe) aan voor 2021. Daartegenover staat het vertrek van Jürgen Roelandts, die stopt, en de plotseling vertrokken Carlos Betancur. De Colombiaan maakt volgens de UCI sinds eind augustus geen deel meer uit van de Movistar-selectie.

Dit artikel delen:

35 Reacties

ivo001 5 november 2020 om 08:53

Carlost Betancur :o

Groetjesaandevoetjes 5 november 2020 om 09:22

Iemand hier meer info over? Sinds augustus al weg?

Edit: na wat research vond ik dit: https://www.velonews.com/news/report-carlos-betancur-missed-flight-from-colombia-back-to-europe/

Deo 5 november 2020 om 09:39

Dat is al “oud” nieuws maar ik heb hier laatst wat onderzoek naar gedaan.
Nadat ik eerst in september alleen het bericht kon vinden met de titel “Niemand weet waar Carlos Betancur is”. Heb ik nu wat meer.

Betancur gaat weg bij Movistar al dan niet doordat hij dit zelf aan heeft gegeven of dat het niet wordt verlengd dat is niet bekend.
Hij gaat rijden voor een lokaal Colombiaans team, of dat dan Medellin gaat zijn of iets anders op niveau weet ik niet. Kan goed zijn dat hij naar een amateurclub gaat a la Martijn Keizer.

Zelf denk ik dat de reden met zijn familie te maken heeft. Hij zou een ziek familielid hebben, hij heeft al vaker getoond een echte familieman te zijn. Vandaar dat hij ook vaak halve seizoenen niet te vinden was. Uiteraard kan Movistar ook niet zoveel voor hem betekenen als hij zich amper kan laten opstellen.

Bronnen: https://mobile.twitter.com/faustocoppi60/status/1320796131580874758

https://kolarsko.pl/2020/10/27/carlos-betancur-zegna-sie-z-europa/

Echt officieel is het dus niet maar goed er valt verder dus ook niks maar dan ook niks te vinden.

Panache 5 november 2020 om 09:53

Dank voor het delen van je research Deo.

FDJ 5 november 2020 om 10:11

@Deo bronnen graag… het is nu vooral lijkt op en denk ik dat.

Sagan=hulk 5 november 2020 om 12:23

Deo heeft gelijk. Heb dit al enkele maanden geleden gelezen.

Het was blijkbaar een behoorlijk hallucinante situatie. De fameuze charter vlucht voor Colombiaanse wielrenners naar Madrid kon niet vertrekken omdat ene Carlos Betancur niet aanwezig was. Hij nam de gsm niet op en uiteindelijk is het vliegtuig dan maar zonder hem vertrokken.

Een dag later meldde hij dat hij niet aanwezig kon zijn omwille van familiale omstandigheden, een ziekte of overlijden. In de zomer raakte dan bekend dat hij niet meer onder contract stond bij Movistar.

En vorige week las ik dat hij volgend jaar bij een lokale Colombiaanse ploeg zal fietsen, we moeten hem dus niet in Europa verwachten. Ik vermoed dat de lockdown en vooral de lange periode in Colombia hem heeft doen inzien dat hij zich eigenlijk veel beter op zijn gemak voelt in Colombia dan in Europa.

Harm Zijlstra 5 november 2020 om 08:54

Met 4 kopmannen naar Tour en Vuelta? Goede zet ook voor de specialiteit van het huis: ploegenklassementen.

Vinyakke 5 november 2020 om 09:00

3 sterke transfers hoor: superman, muhlberger en García cortina. Elk zijn eigen specialiteit. Mas trouwens sterker dan ik verwacht had in tour en vuelta. En een soler in vorm is ook gewoon een heel sterke renner. Mooi team!

Sephiroth 5 november 2020 om 09:06

Soler lijkt mij vooral net iets te wisselvallig, maar voor de rest heeft hij idd super dagen. Mas lijkt er doorheen te komen inderdaad.

Vinyakke 5 november 2020 om 09:17

Vandaar dat het aantrekken van Superman naast mas goed zal zijn voor soler. Zo heeft die minder druk en kan die zich uitleven in wat hij het beste kan: aanvallen!

Panache 5 november 2020 om 09:57

Is Soler wisselvallig, of worden zijn doelstellingen vanuit de ploeg te vaak veranderd? Ik weet nog dat Soler dit jaar de kopman zou zijn in de Giro (voor een klassement). Relatief laat krijgt hij te horen dat hij 5 weken eerder moet opdraven in de Tour. Daarna komt er ook weer een Vuelta overheen. Ik denk dat Soler bij een gestructureerd team (Movistar is verre van gestructureerd – zie docu) flinke stappen kan maken. Hij fietst soms met zijn ziel onder zijn zadel rond.

FDJ 5 november 2020 om 10:14

Ik denk dat Soler ook gewoon een renner is die klassementen moet loslaten. Een keer top 10 in een grote ronde zit er wel in, maar meer ook niet.

Hij lijkt wat dat betreft prima op de jonge Luis Leon Sanchez. Hij kon koersen als Parijs-Nice winnen, maar bleek voor een klassementsman toch echt tekort te komen om echt voor de knikkers mee te doen en kwam niet verder dan wat 9e en 10e plaatsen.

Ik zie Soler meer als een type LLS, de aanvaller en man voor koersen van max een dag of 8 dan voor de grote ronden.

lo squalo dello Stretto 5 november 2020 om 11:10

FDJ +1 Soler en LLS had ik zelf nog niet zo bekeken maar inderdaad, veel parallellen op te trekken. Zou mooi zijn als hij meer die richting uit gaat.

Sephiroth 5 november 2020 om 09:05

Lijkt mij een goede combinatie en Movistar is druk bezig nieuwe, spaanstalige, kopmannen te halen als vervanging voor valverde.

Chris Van Uden 5 november 2020 om 09:09

Goede en ook wel logische transfer. Denk dat hij bij Movistar wel tot zijn recht gaat komen.

Groetjesaandevoetjes 5 november 2020 om 09:21

Past wel goed bij elkaar lijkt me. Hopelijk volgend jaar weer vaker vanaf eerder in de koers vuurwerk van Movistar en niet rijden voor plek 6, 7, 8 en 9

lnnrt 5 november 2020 om 09:32

Mooie match lijkt me, voelt logischer dan een team als AG2R bijvoorbeeld. Ik vraag me wel af wat er met Astana gaat gebeuren, als ik op procyclingstats kijk zie ik nog maar 10 renners voor 2021 staan, heb ik veel geruchten gemist, of wie gaan daar nog rijden?

Sagan=hulk 5 november 2020 om 09:47

De Izagirre’s en Gregaard zouden verlengd hebben. Er zijn ook geruchten dat Luis Léon Sanchez toch blijft. Verder heb je transfergeruchten over Daniel Arroyave, Samuele Battistella en Matteo Sobrero.

Ik vermoed dat ze dit vooral zullen aanvullen met contractverlengingen, Astana is vaak nogal laat daarin. Vinokourov heeft ook bijlange niet zoveel budget als er soms gedacht wordt.

Michelangelo 5 november 2020 om 09:49

Hopelijk gaat hij de kwaliteit toevoegen aan Movistar die nodig is om het aanvallen (en soms ook dom voorop fietsen) te belonen met podiumplaatsen. Want wat er nu zit komt daarvoor jammer genoeg vaak net te kort.

Chris 5 november 2020 om 09:53

Waar Jumbo en Ineos wel een eis hebben voor boven gemiddeld tijdrijden, verzamelt Movistar alleen tijdrit no,no’s

heuvelcolombia 5 november 2020 om 12:25

Mühlberger kan prima tijdrijden.
Welke no no’s bedoel je dsn, buiten Superman?

HoofdIsVrij 5 november 2020 om 10:00

Zoals hierboven aangegeven lijkt er van Astana inderdaad weinig over te blijven.

lo squalo dello Stretto 5 november 2020 om 11:08

Fuglsang behoort gewoon tot de 5 beste renners van de wereld. Vlasov is één van de revelaties van het seizoen en klimt in de pikorde. Lutsenko en de Izaggire’s staan garant voor één of meerdere mooie overwinningen/resultaten per seizoen. LLS idem. Aranburu, Fraile, Tejada,… zorgen ook hier en daar voor een mooie verrassing, ritwinst.

Van Astana wordt dit precies al jaren gezegd maar in het vroege voorjaar en de grote rondes staan zij wel bijna altijd garant voor de koers te animeren; soms zelfs op dominante wijze.

lnnrt 5 november 2020 om 12:25

Ik meen ergens gehoord te hebben dat Lutsenko vertrekt, kan een gerucht zijn, maar dat zou wel tekenend zijn voor de leegloop wat mij betreft.

Chris Van Uden 5 november 2020 om 12:55

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat Ineos aan Vlasov trekt.

Laatste man 5 november 2020 om 10:32

Absoluut geen goede match op basis van de Vuelta van vorig jaar. Lastras (ploegleider) en Valverde hebben keihard uitgehaald naar hem, ook in die docu op Netflix. Daarnaast heeft MAL aangegeven toen dat Movistar een stel idioten is.

Qua renner en manier van koersen wel. En na 2x sorry zeggen zal het wel goed zijn. Soler is een beetje instabiel en onvoorspelbaar, niet helemaal zeker als ronde kopman.

heuvelcolombia 5 november 2020 om 12:24

Welke docu?

Domestique 5 november 2020 om 12:39

El día menos pensado.

Chris Van Uden 5 november 2020 om 12:56

Te zien op Netflix Heuvel. Aanrader!

Wheely 5 november 2020 om 12:59

Hele mooie docu inderdaad!

Lopez heeft hem blijkbaar niet gezien. ;)

Luca Quasi 5 november 2020 om 10:34

Het gerucht gaat dat het gerucht waar is!

Japsie 5 november 2020 om 10:42

Op Soler als kopman in een grote ronde kun je niet bouwen, die komt simpelweg tekort. Ik zie Soler als een van de beste aanvallers van het peloton, type Wellens. Geweldige motor, kan bergop, prima tijdrit, maar voor een klassement in een grote ronde ongeschikt. Lopez is een geweldige aankoop voor Movistar, en nodig ook.

toiletduck 5 november 2020 om 11:38

Leuke transfer! Movistar koerst niet altijd even slim en effectief, maar ze maken er met hun knuppels in het hoenderhok wel vaak wat leuks van en forceren andere teams tot actief koersen. Het voelt wel als een natuurlijke match; ik denk om een of andere reden vaak dat MAL al een tijdje bij Movistar had gereden. Hoewel het natuurlijk ook wel leuk was geweest als superMAN een van de kopMANnen bij Bora was geworden ;)

MAL zit niet in de Acquadro schuur toch? Weet iemand überhaupt hoe het zit met die ruzie met de Unzues?

Wat betreft Soler: volgens mij is hij vooral niet al te snugger. Dat blijkt uit de docu, maar ook uit de interviews na de ritten waarin hij mee zat. Op zich is dat niet zo erg en het zal zich heus wel (nog) een keer uitbetalen, want renners rijden graag met hem door. Van mij mag hij zo blijven koersen als hij tot nu toe doet: rond de 10e-15e plek in het klassement waardoor hij af en toe wat druk kan zetten en ruimte krijgt voor aanvallen.

Witte Trui 5 november 2020 om 11:53

Ik vermoed dat Valverde er aan het einde van dit seizoen (lees: Vuelta) mee op gaat houden. Geen enkele overwinning ontneemt hem zijn laatste motivatie om er nog een jaar aan vast te plakken denk ik. Dat betekent (a) budget vrij voor een kopman en (b) ruimte in het programma om een kopman in te passen (zonder een quadrente te introduceren). Daar komt bij dat Soler vooralsnog geen kopman is voor rondes van 3 weken, maar een topper kan zijn voor éénweekse koersen.

Chris Van Uden 5 november 2020 om 12:58

Ze hebben natuurlijk ook nog Enriq Mas..

Headlines

Materiaalzone

Populair