Mountainbikers komen met statement: “Diep teleurgesteld en gefrustreerd door UCI”
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 11 augustus 2023 om 19:20

Mountainbikers komen met statement: “Diep teleurgesteld en gefrustreerd door UCI”

Er heerst heel wat onrust in de MTB-wereld. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de recente beslissing van de UCI om last-minute voor het WK mountainbike een reglementswijziging door te voeren. “De UCI spreekt zichzelf tegen”, klinkt het onder meer in een gezamenlijk statement van een aantal mountainbikers.

Onder meer Nino Schurter, Jolanda Neff, Anne Terpstra, Mathias Flückiger, Jens Schuermans en Joshua Dubau hebben het volgende statement ondertekend:

Het is geweldig om grote namen uit verschillende disciplines in onze sport te hebben en we kunnen niet wachten om tegen hen te racen.

Maar we zijn echt niet blij met de manier waarop de UCI onze discipline behandelt door de regels met betrekking tot startposities een dag voor de wedstrijd te veranderen.

Het punt op dit moment is niet of de regel die wordt toegepast eerlijk, oneerlijk of geschikt is – dat is een onderwerp voor een andere dag. Het gaat om de manier en timing waarop de UCI deze regel heeft toegepast en gehandhaafd. En de gevolgen die hieruit volgen voor individuele renners en ploegen met quotaposities voor de Olympische Spelen. Op dit moment gaat het niet alleen om het betwisten van de wereldkampioenschappen, maar ook om de Olympische startposities waar samen om gestreden wordt.

Het is duidelijk dat de UCI zichzelf tegenspreekt in de toepassing van de regel. Uren voor de start van het wereldkampioenschap is geen geschikt moment om selectief naar regels te zoeken en we spreken dan ook onze diepe teleurstelling en frustratie uit over deze situatie veroorzaakt door de UCI.

RIDE Magazine
58 Reacties
11-08-2023 19:34
Goed dat de echte mountainbikers opkomen voor hun sport. Maar wat nu?
    11-08-2023 20:05
    Nu niks, de UCI bepaalt en zal niet van mening veranderen.
    11-08-2023 21:00
    In welk opzicht komen ze op voor hun sport dan? Wat zou de sport er beter van worden als Pidcock eerst een inhaalrace moet rijden voordat hij de strijd voor het goud aan kan gaan?
    11-08-2023 21:53
    Dit regeltje staat al jaren in de UCI regelement. Maar ja renners zijn meer bezig bandenspanning, prijzengeld e.d dan zich in rules, do en don't te verdiepen
    11-08-2023 21:58
    @Kaj
    De regel bestaat voor de Wereldbeker (Part IV - regel 4.10.003), voor het WK bestond tot vanochtend een andere regel (Part IX - 9.2.038). Allemaal terug te vinden op de UCI site.

    https://www.uci.org/regulations/3MyLDDrwJCJJ0BGGOFzOat#part-ixuci-world-championships

    En die WK regel is ook nog eens overgenomen in de technical guide die eind juli is vrijgegeven voor het WK.
    11-08-2023 22:45
    Moet ook wel lachen dat de term 'echte mountainbikers' zoveel duimpjes omhoog krijgt. Als er met betrekking tot het veldrijden over echte veldrijders gesproken wordt of over part timers, dan vindt iedereen het getuigen van bekrompenheid en krijgen figuren als Wuyts en Cant louter hoon over zich heen.
11-08-2023 19:57
En zo belandt Mathieu ongevraagd en ongewild weer in het middelpunt van een polemiek tijdens een WK.
Vergiftigd geschenk van de UCI, dit.
    11-08-2023 21:11
    Denk dat het Van der Poel weinig kan boeien. Uit zijn hele houding is duidelijk dat hij vooral meedoet vooral is om kwalificatie voor Parijs veilig te stellen. Die plek is er al, met dank aan Tom Schellekens, dus nu moet hij alleen nog voldoen aan de kwalificatie-eisen van het NOC. Hier 12e worden en het is gepiept. Zo niet dan heeft hij nog kansen genoeg in wereldbekers.
12-08-2023 00:04
Heel dit gedoe is zo triestig. Het doet me denken aan vroeger, aan het voetbalpleintje in de buurt waar soms iemand werd uitgesloten omdat hij bij de .... kadetten A speelde, en dat was oneerlijk. Kan het nog kinderachtiger ? Het organiseren van kwalificatiereeksen, een tijdritje van drie km, zou het probleem al oplossen. Heel interessant ook voor de toeschouwers en daar gaat het toch om ? De goeie renners starten vooraan ! Ik heb totaal geen boodschap aan een wedstrijd met enkele nobele onbekenden die vooraan strijden, terwijl wereldtoppers achteraan worden opgehouden. Voor die vinden dat het allemaal oneerlijk is zou ik zeggen, het leven is niet altijd eerlijk, en if you can't stand the heat, stay out of the kitchen en anders wees blij dat er toppers zijn die sponsoren aantrekken waardoor jij mogelijk van je hobby je beroep kan maken.
    12-08-2023 09:09
    Jij stoere macho zeg! Hoe oud ben jij?
11-08-2023 21:03
Hoop drama om een kleine aanpassing. In plaats van dat twee renners op een kansloze positie starten, die absoluut geen recht doet aan hun kwaliteiten, starten ze nu een paar rijen naar voren. De vierde rij is nog steeds een heel stuk achter de toppers.

Het is aan de sporadische kijker morgen toch niet uit te leggen dat de beste twee van de wereld wel meedoen, maar dat ze niet gaan winnen omdat er 50 exoten in de weg rijden.
    11-08-2023 21:17
    Wat een onzin. Je gaat spelregels tijdens het spel even aanpassen omdat dat beter uitkomt. Als die gasten zo goed zijn, zijn ze dat ook vanaf b.v. de laatste startrij.
11-08-2023 21:09
Weer een van de vele debiele acties van de UCI.
12-08-2023 01:06
Wat een gejank, zou ergens ook belachelijk zijn als deze toppers achteraan zouden moeten starten.
12-08-2023 08:02
Dat de UCI wat laat is om de regels aan te passen is juist. Dat ze echter aangepast zijn geworden, is niet meer dan normaal, daar toppers in het mountainbiken als Mathieu van der Poel en Pidcock door het ook beoefenen van het wegwielrennen en de cyclocross anders steeds benadeeld zouden worden doordat ze gewoon niet het hele jaar in de gelegenheid zijn om te scoren in alle mountainbike wedstrijden. De toppers van het mtb zijn echter gewoon bang, dat ze het weer moeten afleggen tegen Mathieu en Pidcock, die beiden al hebben bewezen zeker zo goed te zijn als degenen, die daar het hele jaar domineren. Overigens ook onbegrijpelijk, dat de Nederlandse Terpstra mede ondertekend heeft. Als lid van de nationale selectie ga je toch een topper als Mathieu niet liggen dwarsbomen op deze manier.
12-08-2023 01:43
Echt jammer dit, doe het ruim van te voren of niet. Een eventuele goede uitslag van vdPoel of Pidcock is meteen van een vervelend randje voorzien. Want hadden ze dat ook gehaald als ze geen voordeel was gegeven op het laatste moment. Ik vraag me echt af of zij er blij mee zijn, zij zullen de vragen achteraf moeten gaan beantwoorden. Waarom had de UCI dit niet zeg een jaartje geleden kunnen verzinnen, met zijn allen liggen slapen dus!
11-08-2023 20:13
Terecht dat ze pissed zijn maar mekkeren lost niks op. Laat ze maar met de benen reageren.
    11-08-2023 20:30
    Ik hoor geluiden van mensen ter plekke dat dit gemekker mogelijk wél resultaat zal hebben.
    11-08-2023 21:25
    Ok nou ben benieuwd.
    12-08-2023 08:35
    @Maillot dat zou dan tweemaal fout van de UCI zijn. Net als de scheidsrechter die na een discutabele strafschop de tegenpartij ook een strafschop schenkt.
11-08-2023 20:24
Natuurlijk wil Nino Schurter van Pidcock en MvdP af, om zelf kans te maken op olympisch goud.
    11-08-2023 20:27
    Natuurlijk verwacht hij dat de UCI staat voor een faire sport en sportiviteit en niet voor het manipuleren van de regels.
    11-08-2023 21:38
    De UCI trekt een scheve situatie recht, maar had dat natuurlijk tien maanden geleden moeten doen. Het probleem van de UCI is dat er niet nagedacht wordt aan de top, waardoor konkelaars steeds hun zin kunnen doordrijven met absurde gevolgen. Neem nu de regelwijziging in de puntenkoers: zelfs voor de jury is het zo onoverzichtelijk geworden dat de ‘actuele stand’ continu vijf tot tien minuten achter loopt. Die regel zou onmiddelijk teruggedraaid moeten worden, maar bij de UCI zal dat vast minimaal twee jaar gaan duren voordat er ingegrepen wordt, en dan liefst tussen twee wedstrijden in. :(
11-08-2023 20:31
Ze krijgen dankzij deze wereldtoppers veel meer aandacht. Zeker van de media. En dat betekent meer of betere sponsoren. Dus salarisverhoging in de nabije toekomst. Wees dus blij dat de ici het mountainbiken op kaart wil houden. Ze strijden nu al om mee te mogen blijven doen aan de Olympische spelen van 2028. Accepteren mountainbikers.
    11-08-2023 20:51
    Als de uci gaat sjoemelen met de regels van een sport, is het snel gedaan. Stel Bayern München, Real Madrid, Chelsea of Barcelona halen niet op eigen kracht de Champions League en de UEFA besluit eind augustus dat ze wel mogen deelnemen aan de poule fase en dat de kampioen van bv Oostenrijk maar een niveautje lager moet starten want je wilt wel graag de beste ploegen in de Champions League. Is dat dan ook geoorloofd?
11-08-2023 20:59
Ik snap oprecht niet dat er hier mensen zijn die van de sport wielrennen houden en dan niet inzien dat het onsportief is dat de uci last minute de regels verandert. Het is onsportief omdat anderen het hele jaar door hebben geprobeerd punten te halen om een betere startplaats te krijgen. Het is onsportief omdat MvdP en Pidcock door keuzes niet de punten hebben gehaald die nodig waren voor die startplaats en nu wel de plek krijgen. Het is onsportief omdat andere renners nu een mindere kans hebben om de Olympische Spelen te halen. En al dat doet er niet toe. Het is namelijk in elke sport onsportief om als het spel al begonnen is (dat was al zo op het moment dat men punten kon halen om zich te kwalificeren) de regels te veranderen. Wie daar ook voor- of nadeel van heeft. Het neigt naar willekeur en manipulatie en uiteindelijk is de sport daarmee de verliezer.
    11-08-2023 21:25
    Je verhaal over de Olympische spelen is achterhaald. Nederland heeft die plek al. Dus van Van der Poel hebben die figuren die hij in had moeten halen verder geen last meer. Die kunnen het onderling uitvechten.

    En tja, als jij de goede oude tijd van Sagan die kansloos achteraan moest starten in Rio prefereert, dan kies je er voor de wereldjes zo klein mogelijk te houden. Op de veel te late aanpassing van de regels kun je kritiek hebben, maar over het verlangen van de UCI om het combineren/afwisselen van disciplines aan te moedigen niet. Dat is pure bekrompenheid en doet alleen maar af aan het aanzien van de sport.

    En hou op met die Champions League analogie. Die slaat nergens op. Het gaat hier om drie middenmoters die een startrij naar achter moeten, niet om van deelname uitgesloten worden.
    11-08-2023 22:59
    @oblo bij je laatste alinea sluit in mij aan. En wat een gejammer over mtb-ers die zo hun best hebben moeten doen voor hun puntjes met 26ste en 38ste plaatsen. MvdP heeft eerst 3 weken in Frankrijk gekoerst en zich afgelopen zondag nog volledig uitelkaar getrokken.
    Degenen die nu het hardste klagen zijn de concurrenten voor medailles die het liefst zouden zien dat MvdP en Pidcock achteraan starten. Pure angst.
    Hetzelfde geluid klinkt 's winters uit de mond van de full time crossers die wel een heel seizoen alle crossen aflopen en vervolgens op een hoop worden gereden door WVA en MvdP.
    En nee, last minute de regels aanpassen is niet fair. Get over it.
11-08-2023 23:06
Vrijwel alle reacties gelezen en niemand die het échte probleem benoemt: de startvolgorde bij het MTB’en is van een veel te groot belang.
11-08-2023 20:58
Mocht ik van MvdP zijn, zou ik alsnog van de laatste startrij starten. Niks geen cadeau's ontvangen. Gewoon volgens de vooraf bekende regels koersen. Moreel het gelijk aan je zijde hebben.
    11-08-2023 21:01
    Zou het ook doen. Als je nl op deze manier wint, kan ik me niet voorstellen dat dat heel prettig voelt en je zult altijd die kampioen blijven die als gevolg van manipulatie van de regels door de uci de kans kreeg om te winnen.
11-08-2023 21:00
Zal dan extra zuur zijn als MvdP goud grijpt....lol
    11-08-2023 21:02
    Voor hemzelf, omdat hij het niet op eigen kracht heeft gedaan en de hulp van de uci wellicht niet nodig had (dat zullen we nooit weten), maar wel heeft gekregen.
12-08-2023 07:30
Het is niet zo netjes om regels op hele korte termijn te veranderen, dus begrijp de kritiek wel, maar er zijn wel aantal redenen op te noemen waarom zo'n aanpassing redelijk is.

Zo kunnen veelzijdige wegrenners, die ook in de (sub)top van het mountainbiken horen, toch een redelijke, niet een goede, startpositie krijgen. Ze hebben er simpelweg niet de mogelijkheid voor om punten te sprokkelen tussen de wegwedstrijden door, waar ze ook willen presteren.

In de WK-wedstrijd zelf krijg je een evenwichtiger verdeling van de krachten. We krijgen niet het beeld van bijvoorbeeld een Pidcock die helemaal van achteruit probeert zover mogelijk vooraan te komen.

En tot slot het komt ook de wedstrijd ten goede. Hoe meer concurrentie vooraan onderling, hoe hoger en breder het niveau, en hoe aantrekkelijker het is voor de toeschouwer.

Ik snap de rasmountainbikers wel, die worden ineens met extra concurrentie opgezadeld in de strijd om de medailles. Dat wil je toch niet...
12-08-2023 09:43
Het gaat helemaal niet om de regel an sich, het gaat om het moment. Je past regels aan 2 dagen voor een wedstrijd omdat je je eigen regels opeens niet meer zitten. In de wereld beker is het allang zo, dus het is de UCI zelf die ligt te slapen. Als sporter reken je ergens op, je weet waar iedereen start, je traint, je plant, je doet alles wetende hoe het spel gespeeld gaat worden. Dat is het unfaire, zo staat het ook in de brief van de rijders. Ook zij zijn niet tegen de verandering van de regels maar tegen het tijdstip ervan. Als dit netjes ruim van te voren was gewijzigd had er niemand moeite mee gehad. De UCI maakt eerste een domme fout door de regel niet op tijd aan te passen en nu maakt ze een nog dommere fout door de regel te laat aan te passen.
11-08-2023 20:14
Conservatisme van de platste soort, dit. Men doet alsof twee MTB-vreemde toppers uit een andere discipline voor de gein een plekje komen innemen van 'echte' kandidaat-winnaars. Pidcock en Van der Poel zijn gewoon twee van de beste XCO-renners van het moment en horen een deftige uitgangspositie te krijgen. Of gaan we straks à la Sanne Cant staan roepen dat hun deelname niet eerlijk is omdat zij geen volledig XCO-seizoen hebben gereden?
    11-08-2023 20:26
    Jouw reactie is natuurlijk heel vreemd, tenzij je het last minute veranderen van de regels normaal vindt.
    11-08-2023 20:39
    Sport en sportiviteit houdt voor mij ook in: winnen tegen de besten van de wereld, met gelijke wapens. Schurter/Flückiger/Sarrou zijnde, wil je VdP en Pidcock toch kloppen op hun waarde, en niet door hen van bij de start de kans te ontzeggen om ook maar in de wedstrijd te komen.
    11-08-2023 20:47
    @blix Dat is het nu juist; er is geen sprake van gelijke wapens. MvdP heeft niet de moeite hoeven te doen en de fort hoeven te leveren om zich te kwalificeren voor de plek waar hij nu komt te staan. Binnen de regels die voor iedereen gelijk zijn is hem dat, om wat voor reden dan ook, niet gelukt. Wat is de volgende wijziging? Land X of Y mag met drie man meer aan het WK meedoen omdat ze toevallig zulke goede renners hebben? Regels zijn gelijk voor iedereen en vooraf bepaald. Als je daarmee gaat sjoemelen is het gedaan met de sport en sportiviteit. Als MvdP straks zou winnen heeft hij het niet op eigen kracht gedaan en geprofiteerd van een oneigenlijk voordeel. Kan me niet voorstellen dat dat voor hem prettig zou voelen.
    11-08-2023 20:52
    @blix Als de uci gaat sjoemelen met de regels van een sport, is het snel gedaan. Stel Bayern München, Real Madrid, Chelsea of Barcelona halen niet op eigen kracht de Champions League en de UEFA besluit eind augustus dat ze wel mogen deelnemen aan de poule fase en dat de kampioen van bv Oostenrijk maar een niveautje lager moet starten want je wilt wel graag de beste ploegen in de Champions League. Is dat dan ook geoorloofd?
    11-08-2023 22:13
    YogiBear: ik begrijp je punt, en ben het er 100 procent mee eens dat de UCI hier bijzonder lullig uitkomt (zoals wel vaker). Maar ik begrijp de UCI ook wel. De situatie die we nu zien, kent geen precedent. Nog nooit in de geschiedenis van de wielersport konden wereldtoppers op de weg in staat worden geacht om ook wereldkampioen XCO te worden. Deze generatie (VdP, Pidcock) is zodanig getalenteerd en zodanig goed omkaderd, dat het voor hen mogelijk is om beide sporttakken te combineren. Helaas voor het mountainbiken kunnen zij het zich evenwel niet permitteren om een volledig XCO-seizoen mee te draaien en voldoende UCI-punten te scoren. Ze beperken zich in de plaats tot enkele wedstrijden, veelal de 'big shots': WK & OS. Dat ze dan wat 'hulp' nodig hebben om überhaupt op die 'big shots' te raken, lijkt inderdaad niet rechtvaardig, maar is het alternatief zo benijdenswaardig?

    Ik volg sinds 2013 élke World Cup XCO (eerst op RedBull TV, nu op GCN+), en iedere wedstrijd is een pareltje: een recordzege van Schurter, een sprintoverwinning van Koretzky, een mano-a-mano tussen Forster en Schwarzbauer, een onverwachte solo van Valero. Maar als Pidcock en/of Van der Poel aan de start staan, voel je gewoon dat de renners, het publiek, de omkadering... een andere dimensie krijgen. Dan kijkt de wereld plots met andere ogen naar 'die mountainbikesport in de marge'.

    Voor mij is de conclusie: die regel had veel eerder in voege moeten treden, dan hadden we nu geen gezeik. Maar de regel op zich heeft zeker bestaansrecht, als belangrijke schakel in de voortdurende innovatie en vermarkting van de XCO-sport.
    11-08-2023 23:21
    @blix de regel an zich is voor mij geen probleem. De regels moeten alleen voorafgaand aan een cyclus duidelijk zijn en niet ondertussen worden aangepast. Op zijn minst wek je dan de schijn van willekeur.
11-08-2023 23:18
Laat de MTB-ers met een echt statement komen en de wedstrijd morgen boycotten, eens kijken of de UCI een koers tussen 3 wegrenners wel een goed alternatief vindt!
11-08-2023 21:27
Oprechte vraag aangezien ik het niet kan vinden. Je hebt de regels aangepast, MvdP mag verder naar voren starten. Voor Pidcock heb je de regels nog iets verder gebogen door van top10 dan maar top20 te maken. Op basis van welke ranking mag Sagan vooraan starten? Ik kan niets vinden in de uci rankings voor alle sporten (heb zelfs bij e-Sports gekeken).
    11-08-2023 22:02
    Daar zijn op Twitter ook een aantal mensen naar op zoek, niemand heeft het vooralsnog gevonden.
    De UCI zijn prutsers, in plaats van krampachtig naar top-20 van de road ranking uit te breiden, hadden ze beter gewoon alle ex-wereldkampioenen als extra criterium opgenomen ;-)
11-08-2023 20:25
Op de weg heb je geen startrijen. Maar daar kunnen deze klagers niet mee en zijn uit armoe gaan mountainbiken. En waarom staan die dames bij dit statement? Nino begrijp ik wel, ziet zijn kansen flink slinken
    11-08-2023 20:29
    Je hebt als MvdP geen recht op een goede start plek en de UCI manipuleert de regels om je die wel te geven. Als je voor sportiviteit en een faire sport gaat had je als MvdP en Pidcock ook ondertekend.
    11-08-2023 21:32
    @YogiBear

    Je laat wel je ware aard zien door dit op primair op Van der Poel te betrekken, terwijl Pidcock degene is die hier het meeste voordeel uithaalt, aangezien zijn inhaalrace gehalveerd wordt.
    11-08-2023 21:51
    @oblomov
    Die moet je even uitleggen.
    Pidcock mag op rij 5 starten in plaats van op rij 7.
    MVDP mag op rij 5 starten in plaats van op rij 12.
    Hoezo haalt Pidcock hier meer voordeel uit?
    11-08-2023 22:36
    Omdat alles er op wijst dat Van der Poel hier niet is om te winnen. Voor hem is de uitdaging nu om top 12 te rijden. Dan heeft hij aan de NOC-eisen voldaan. Lukt het niet dan zijn er nog genoeg mogelijkheden. Dus rijdt hij hier zonder hooggespannen verwachtingen en straalt dat ook uit.

    Pidcock is een compleet ander verhaal. Die is hier om te winnen. Heeft er sinds de Tour voor getraind en er het WK op de weg voor overgeslagen. Dat je inhaalrace gehalveerd wordt zal een enorm voordeel blijken qua frisheid in de finale. Maakt zijn kans om te winnen significant groter.
    11-08-2023 23:14
    @oblomov
    Dus omdat het voor Pidcock een groter doel is, heeft hij er meer voordeel van? Beetje gekke kronkel. Ook feitelijk niet juist.
    Stel dat voor Mathieu top-12 de doelstelling is, dan moet hij nu 20 man inhalen in plaats van 76 (voordeel 56). Pidcock had normaal op rij 7 gestaan (61ste in de MTB ranking, maar niet iedereen voor hem is aanwezig). In dat geval had hij 48 man moeten inhalen om te winnen, nu 32 (voordeel 16).
    Voor de goede orde: ik vind MVDP en Pidcock beide fantastische renners, en an sich ben ik ook voor de regel te vinden. Maar die late wijziging vind ik not done, en er valt niet te ontkennen dat die speciaal voor Mathieu is doorgevoerd. Pidcock had de regel geaccepteerd en heeft zijn seizoen er ook naar ingedeeld. De UCI zorgt er nu gewoon voor dat hij mee profiteert omdat hij anders wel heel erg benadeeld zou worden tov Mathieu.
    11-08-2023 23:42
    Eens met pois. Ook erg doorzichtig allemaal
    12-08-2023 09:04
    Van der Poel voldoet aan de regels die er waren namelijk top 10 in een andere discipline.
    Pidcock doet dat niet en wordt nu geholpen door de regels uit te breiden.

    De UCI faalt natuurlijk wel door de regels zo laat te wijzigen maar in principe is het goed dat de regels overal je hetzelfde zijn.
11-08-2023 19:56
UCI is gewoon eerlijk, dit is in het belang van het mountainbiking.
Life is not always fair.
    11-08-2023 20:24
    Als je het last minute veranderen van regels eerlijk vindt heb je een vreemd gevoel voor sport en sportiviteit.
    11-08-2023 20:29
    Als de UCI een beetje vooruitziender was geweest, en de regel voor de Wereldbeker in het begin van het seizoen ook doorgetrokken had naar het WK, dan was er nu niets aan de hand geweest.
    11-08-2023 20:30
    @Maillot Helemaal mee eens. Dan was er niets aan de hand geweest.
    11-08-2023 21:38
    Yogi, ik vind het niet fair, but that's life.
    Belangen, belangen, belangen, zo gaat dat nu eenmaal.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine