Mollema was licht ziek: “Ergens hoop ik dat het coronavirus was”

maandag 30 maart 2020 om 16:59
Mollema was licht ziek: “Ergens hoop ik dat het coronavirus was”

foto: Cor Vos (archief)

Bauke Mollema denkt dat hij mogelijk het coronavirus al heeft gehad. Dat vertelt de Nederlandse kopman van Trek-Segafredo vanuit Monaco aan De Streekkrant. “Ik heb inderdaad twee weken zitten kuchen en hoesten”, zegt hij.

Mollema zit met zijn gezin in lockdown in Monaco, waar de uitbraak van het coronavirus ook voor de nodige zware maatregelen heeft gezorgd. De afgelopen weken was hij dus lichtjes ziek. “Ik heb geen koorts gehad, maar je gaat wel denken of dat niet toch het coronavirus is geweest. Ergens hoop ik van wel, al klinkt dat misschien wat raar”, aldus Mollema.

“Het zou betekenen dat ik er bijna niet van ziek van ben geweest, maar ook dat is heel belangrijk. Op die manier kan ik iets bijdragen aan de groepsimmuniteit”, vertelt de winnaar van de Ronde van Lombardije 2019. “Maar op wat hoesten na voel ik me helemaal fit. De kinderen gaan niet meer naar school en om die het grootste deel van de dag thuis te vermaken, is wel een uitdaging.”

In onze serie De Alternatieve Wielerkalender spraken we al met Bauke Mollema over een mogelijke hervatting van het wielerseizoen. “Je moet sowieso geen wedstrijden organiseren zolang er nog allemaal landen in lockdown zitten. De volksgezondheid staat op één. Maar ik begin me inmiddels zorgen te maken. De Tour is natuurlijk één groot rondreizend circus”, zei hij daarin over de Tour de France.

Dit artikel delen:

21 Reacties

zipp404 30 maart 2020 om 17:42

Ik hoop ook dat Bauke corona had. (Klinkt raar)

Jappert 30 maart 2020 om 17:50

Haha, ik hoop het ook!
Ik heb overigens exact dezelfde ‘klachten’. Zou er normaliter gewoon mee doorgewerkt hebben en er niks van hebben aangetrokken.

FDJ 30 maart 2020 om 18:13

Voor mij geldt hetzelfde. Zelfde klachten gehad alleen geen koorts. Twee weken thuis geweest. Was ik normaal niet voor thuis gebleven, maar nu moest het en ik was in besmet gebied geweest.

xistnc 30 maart 2020 om 18:27

Ik lees hier dat het wel goed komt met die groepsimmuniteit!

Koers 30 maart 2020 om 18:33

Liever nu dan midden in het seizoen..

vincenzo 30 maart 2020 om 18:41

Groepsimmuniteit speelt echt geen rol hoor in het beheersen van deze Coronacrisis. Dat woord had nooit genoemd mogen worden (door Rutte). Het gaat namelijk nog héél lang duren voordat groepsimmumiteit een factor is die de verspreiding vertraagt. Dan zal er eerder een vaccin zijn. Het is wiskundig te berekenen hoe lang het naar schatting duurt voordat meer dan 10 miljoen Nederlanders het virus hebben opgelopen en overwonnen. Los van het feit dat Bauke niet in Nederland verblijft.

ProfrondeZevenbergen 30 maart 2020 om 19:20

Jij meet kennelijk doorlopend 17 miljoen mensen?

iLLan 30 maart 2020 om 19:24

Een jaar of twee als je niet over de ic-capaciteit wilt gaan, dus ja je hebt gelijk.

Krul 30 maart 2020 om 19:46

Rutte had dat inderdaad niet moeten zeggen. Groepsimmuniteit ligt bij corona waarschijnlijk rond de 60% van de bevolking (hangt af van de R0, die nog niet helemaal zeker is) wat betekend dat 10 miljoen Nederlanders het moeten hebben gehad. Als we op deze manier doorgaan is er groepsimmuniteit over 12 jaar, dus niet echt een reeel scenario.

Een beter scenario is dat er dit najaar hopelijk een vaccin is en dat er met malaria medicatie een tussenoplossing wordt gevonden tot die tijd. De huidige maatregelen zijn voornamelijk om druk van de IC capaciteit af te halen.

Panache 30 maart 2020 om 21:05

Er zouden wel eens veel meer mensen besmet/immuun kunnen zijn dan menigeen denkt. Patiënt 0 was misschien wel patiënt 100.

LucasR 31 maart 2020 om 11:29

Een antivirus? :-D

SoloSlim 31 maart 2020 om 14:45

@panache +1
Hopelijk moet je het aantal besmettingen effectief een factor 100 groter nemen.
-Dan is al 10% van de bvolking besmet (geweest) en ligt het sterftecijfer ook veeel lager.

Denk dat ze er in Noord-Italie dan bijna zullen zijn met die groepsimuniteit..

skylimit 30 maart 2020 om 19:21

Ach, naast het coronavirus heerst er ook nog steeds het noro-virus, de periodieke influenza en de normale verkoudheidsvirussen. Syptomen lijken veel op elkaar.
Mollema is dus niet getest, anders had hij wel geweten of het corona was.
Vermoedelijk zal het slechts een lichte verkoudheid zijn geweest. Benieuwd ook of zijn kinderen etc. niet besmet zijn / c.q. zijn geweest….

koos verrek 30 maart 2020 om 21:59

Denk niet veel griepje dit jaar met die maatregelen…

AWestie 30 maart 2020 om 19:34

Mollema is altijd een fervent kucher in mijn herinnering, kan genoeg flitsinterviews herinneren waarin hij nog des Mollema’s zit na te kuchen

KnightBiker 30 maart 2020 om 20:24

Dat is het ‘1500 meter’ kuchje die atleten vaak hebben als ze een sprint afleveren die langer duurt dan het anaeroob vermogen.

Romāns Vainšteins 31 maart 2020 om 07:28

Dat is het Froomey wil n puffer kuchje, inspanningsastma.

koos verrek 30 maart 2020 om 21:58

Zo. Zou zomaar kunne

Jean Dumas 31 maart 2020 om 00:56

Groningse nuchterheid zullen we maar zeggen.

Schollekop 31 maart 2020 om 07:30

Denk dat hij zich ook zorgen maakt over voortzetting van zijn wielercarrière. Op een gegeven moment haken sponsors toch af en is er plots geen brood meer op de plank. Da’s een probleem als je in Monaco woont.

rovi 31 maart 2020 om 08:16

Dat zal voor Mollema nog wel meevallen, wat zal Trek anders moeten sponsoren?

Headlines

Materiaalzone

Populair