Mollema trots op vijfde plek, maar gaat het niet vieren: “Lekker naar huis”

zondag 2 juni 2019 om 18:47
Mollema trots op vijfde plek, maar gaat het niet vieren: “Lekker naar huis”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema heeft de Giro d’Italia definitief als vijfde afgesloten. De Nederlander van Trek-Segafredo eindigde in de afsluitende tijdrit in Verona op de 26ste plek op 1:04 minuut van ritwinnaar Chad Haga.


Mollema hoefde dankzij een riante voorsprong (1:27 minuut) op Miguel Angel Lopez niet veel risico te nemen in de tijdrit. “Het eerste stuk tot bovenaan de klim heb ik wel hard gereden. Dat ging niet slecht, maar daar hoorde ik dat ik al twintig of dertig seconden achter lag op de eerste. Toen wist ik dat ik geen risico’s meer moest nemen. Als ik nog top-5 had kunnen rijden in de tijdrit, was ik vol doorgereden naar de de streep. Nu heb ik de afdaling redelijk op het gemak gereden.”

De finish in Verona haalt bij Mollema mooie herinneringen naar boven. “Mijn eerste grote ronde eindigde ook hier met een tijdrit in deze arena. Inmiddels alweer negen jaar geleden, daar dacht ik wel even aan terug. Verona is een gave plaats.”

Richting de Tour de France
Hoewel hij deze Giro eerder al bestempelde als zijn beste grote ronde ooit, gaat hij dit niet uitgebreid vieren. “Dat is een beetje gek aan de Giro. Iedereen gaat nu meteen naar huis. Bij de Tour heb je een diner en blijf je een nacht in Parijs. Nu wilt iedereen eigenlijk zo snel mogelijk naar huis. Echt vieren ga ik dit dus niet doen.”

Het volgende doel voor de Mollema is de Tour de France, waar hij in dienst zal staan van Richie Porte. Maar daar wilt hij nu nog niet aan denken. “Nu eerst een week rust en misschien wel twee weken. Daarna ga ik de trainingen weer serieus oppakken en nog op hoogtestage.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

vanSpringel 2 juni 2019 om 19:07

Bauke Monnikma !

BW52 2 juni 2019 om 19:11

Goed gedaan!

Sephiroth 2 juni 2019 om 19:13

Super Giro door Harken mollema :) en zijn TTs waren toch ook prima eigenlijk.

Wildebert 2 juni 2019 om 19:24

Genoten van je Bauke. Klasse geknokt en zuivere 5e plaats!

rennerske 2 juni 2019 om 19:45

Na gedane arbeid is het goed rusten Bauke. Italië kan tevreden zijn: het zakie ligt er weer keurig aangeharkt bij

MollemaFanatic 2 juni 2019 om 22:04

Haha :)

Wielert 2 juni 2019 om 22:25

Ik vond je grap de eerste keer leuker

Jungle Man 2 juni 2019 om 20:15

Hopelijk kan ie voor etappes gaan in de tour. Ga er maar vast vanuit dat Porte niet op zijn fiets zal blijven zitten

Gilberto 2 juni 2019 om 20:16

Daar ken je bijna vergif op innemen ja..

Gilberto 2 juni 2019 om 20:16

Sieraad voor de topsport. Ik heb nx met uitzonderlijke talenten. Neen, het zijn de Mollema’s waar ik een zwak voor heb

koos verrek 2 juni 2019 om 20:52

Als je mate bent zet je toch samen op e zuipen

hartstikkebedankt 2 juni 2019 om 20:54

Porte is het niet waard dat de nummer 5 uit de Giro voor hem moet knechten

@redactie: serieus?
“Nu wilT iedereen” en “wilT hij”

Gilberto 2 juni 2019 om 21:14

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

belasco 2 juni 2019 om 21:27

Best wel mee eens.
Porte gaat nooit een grote ronde winnen. Is al op leeftijd en wil nog wel eens het asfalt opzoeken. En bovendien, waarom knechten voor iemand die hooguit top 15 rijdt?

Samlambeej 2 juni 2019 om 21:43

Dat zeiden ze van Geraint Thomas ook. Terwijl van Porte gezegd wordt dat het de beste klimmer van SKY was in die tijd. Zit in de tijdrit ook bij de beteren. Probleem is dat hij en TREK op de tweede dag al 50 seconden aan hun broek gaan krijgen

belasco 2 juni 2019 om 21:50

@samlambeej
Bij Sky kan vreemd genoeg iedereen klimmen als de beste, dus dat argument gaat niet helemaal op vind ik. Vergelijking met Thomas is dan misschien wel weer waar…

Samlambeej 2 juni 2019 om 21:43

Kan dat geloven meneer Mollema. Over amper 5 weken Tour. Moet er niet aan denken.

Retro Lex 2 juni 2019 om 21:51

Topprestatie van Mollema. En eigenlijk alles alleen gedaan. Want Cicccone pakte een mooie Bergtrui maar was daardoor minde van waarde voor Mollema. Had 4e er dan ingezeten ? Nee. Wel een geslaagde Giro voor Trek Segafredo

KimJungPoels 2 juni 2019 om 22:09

Dit is natuurlijk helemaal niet waar. De belangrijkste slag die Mollema sloeg was in de aanval. Een etappe waar eerst Conci daarna Brambilla en vervolgens Ciccone zich het snot voor de ogen hebben gereden voor Mollema.

Trek was over de gehele breedte deze ronde gewoon een meer dan prima ploeg voor Mollema, en Ciccone heeft meermaals na het vergaren van zijn punten nog flink werk gedaan voor Mollema.

Retro Lex 3 juni 2019 om 00:07

Dan neem ik mijn woorden over “Alles alleen” terug. Inderdaad succesvolle Giro voor Trek

Dn Does 2 juni 2019 om 21:58

Mooie kop: Mollema gaat vijfde plaats niet vieren.
Ik gun hem wel een feestje.

jibi verboort 2 juni 2019 om 22:26

Alle reden om trots te zijn!

Vanaf 2015 zat er jaarlijks een Nederlander bij de eerste tien. 2015: kruijswijk 7e. 2016:Kruijswijk 4e. 2017: Dumoulin 1e. 2018 Dumoulin 2e. 2019: Mollema 5e.

sooike 2 juni 2019 om 23:01

Mooie prestatie van een man die vaak ondergewaardeerd wordt in eigen land. In tegenstelling tot Gesink, die al jarenlang geen deuk in een pakje boter heeft gereden, maar nog steeds naar voren wordt geschoven als toprenner in etappewedstrijden. Proficiat Bauke ! Na Dumoulin ronderenner nummer twee in Nederland en daarna komt er een hele tijd niks…nou vooruit dan, Kruijswijk op drie !

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 23:10

Beetje plichtmatige riedel Sooike, dat kan een stuk gepassioneerder.

mypos 3 juni 2019 om 00:17

Kruiswijk staat als ronderenner echt wel nog boven Mollema. Zonder val had hij de Giro gewonnen paar jaar terug. En werd toen 4e. En heeft gewoon meer potentie en inhoud dan Mol. En vorig jaar 5e in de Tour en 4e in de Vuelta.

Sephiroth 3 juni 2019 om 06:46

Och kom sooike, het gaat hier om Mollema, waarom moet je het nou weet over tjv hebben en vooral over gesink?

Mollema heeft gewoon mooi gereden deze Giro, klaar.

Edit: en wbt gesink kraam je natuurlijk onzin uit. Sinds 3 jaar is hij al knecht met aanvankelijk wat rittenkaper ambities, die hij uit realiteitszin al vlot overboord heeft gezet. Dat is volgens de communicatie van de ploeg en gesink zelf.

Luke 2 juni 2019 om 23:28

Klasbak die Mollema,

@redactie: derde persoon enkelvoud van willen is wil, niet wilt.

Newschooler 2 juni 2019 om 23:45

Ik heb ervan genoten Bauke. Lekker uitrusten nu!

jibi verboort 3 juni 2019 om 00:18

“In tegenstelling tot Gesink, die al jarenlang geen deuk in een pakje boter heeft gereden, maar nog steeds naar voren wordt geschoven als toprenner in etappewedstrijden.” (cit. Sooike).

Ik vind deze vaststelling van Sooike feitelijk volledig juist! In de afgelopen drie jaar behaalde Gesink geen enkele overwinning en zijn uitslagen doen ook niet aan een toprenner denken.

Napoleon 3 juni 2019 om 05:35

Dit is volslagen nonsens en dat weet sooike zelf ook. Gesink is tegenwoordig een gewaardeerde knecht, en is zelf de eerste om dat te erkennen.

Sooike heeft al jarenlang geen deuk in een pakje boter gepost, maar schuift zichzelf nog steeds naar voren als wielerkenner…

Proficiat voor Mollema trouwens, maar laten we aub geen fitties over zijn rug uitvechten. Het moet toch mogelijk zijn om te genieten van een prestatie zonder een sneer te geven aan een andere renner.

Sebas 3 juni 2019 om 06:35

Zo kunnen we nog 100 renners uit het huidige peloton opnoemen. Nee, feitelijk juist .. die Gesink/TJV-bash posts van Sooike zijn wat mij betreft al jaren het dieptepunt van deze site.

Dat Mollema beter is dan Gesink, prima toch?! Prachtige arbeider van de weg!

FDJ 3 juni 2019 om 07:18

Ik begrijp alleen niet dat Mollema deze ronde als zijn beste ooit beschouwd. De Vuelta van 2011 staat nog steeds ver boven alles. Ritzege en 4e kort achter Wiggins en Froome. En ook zijn Tour van 2013 schat ik hoger in ook al werd hij daar 6e.

horsm 3 juni 2019 om 07:23

Hij zegt zelf dat dat in een andere periode was &’dat het deelnemersveld is veranderd, waardoor het moeilijker is geworden om top tien te rijden.

IlPirata 3 juni 2019 om 07:21

Weer veel respect voor ‘De Bauk’. Goed gedaan.

Scibby 3 juni 2019 om 09:18

En toch vind ik dit ook weer een vrij suggestieve titel. Ik lees het alsof eigenlijk alleen Bauke het niet gaat vieren. Maar als ik de tekst lees staat er niemand gaat het vieren. Dus dot slaat niet specifiek op Bauke.