Mollema over WK 2020: “Wie weet kan de provincie Friesland betrokken worden”

Door , donderdag 31 mei 2018 om 08:33
Mollema over WK 2020: “Wie weet kan de provincie Friesland betrokken worden”

foto: Marcel Koch

Bauke Mollema baalt dat de Provincie Groningen tegen de miljoenensubsidie aan de organisatie van het WK 2020 in Groningen en Drenthe heeft gestemd. De kopman van Trek-Segafredo was een van de betrokken renners die aan een promotiefilmpje mee deed. “Het is ontzettend jammer als het niet doorgaat”, vertelt de Groninger tegen RTV Noord.

“Een WK is een unieke kans voor Noord-Nederland. Wie weet kan de provincie Friesland erin betrokken worden in plaats van Groningen”, laat Mollema weten. “Een WK in mijn achtertuin zou super zijn.”

De kans dat dat gaat gebeuren is gisteren aanzienlijk kleiner geworden. De Provinciale Staten van Groningen gaven een duidelijke ‘nee’ tegen het subsidievoorstel van 5,8 miljoen euro voor het wereldkampioenschap van 2020. Hierdoor ontstaat een groot gat in de totale benodigde bedrag van 16 miljoen euro.

“Het zou een slechte zaak zijn als alle sportevenementen afhankelijk zijn van de overheid en de politiek”, aldus Mollema. “Ik vind dat het aan de organisatie is om te proberen dat op een andere manier in te vullen.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Frits des Jeux 31 mei 2018 om 08:44

Geen gek idee. Friesland is veel meer een sportprovincie en heeft met sportstad Heerenveen ook in allerlei sporten fantastische faciliteiten.

Misschien wel veel beter dan Groningen!

john 31 mei 2018 om 08:45

Bauke baalt!!!!!!!!!!! dus ik neem aan dat Bauke de beurs trekt en de tekorten (die er gegarandeerd zijn, Zie Valkenburg 2012 ) uit eigen middelen betaald

marehoek 31 mei 2018 om 08:48

Molleman trek de beurs en sponsor je
PROVINCIE,Wat let je.

FondriestTF3 31 mei 2018 om 08:57

16 miljoen…

Holy moly.

Uiteindelijk heb je de overheid nodig voor vergunningen, wegafzettingen en dat soort spul. Politiebegeleiding. Noem maar op. Dat kost de overheid uiteindelijk ook centen maar dat is ‘within reason’.

Dan wil je nog een soort centraal park hebben met daarin de faciliteiten die nodig zijn. Uiteindelijk moet dat een eind kunnen met sponsoren.

Wat ik wil eigenlijk wil zeggen: 16 miljoen??? HOE DAN? Waar gaat dat geld naartoe?

Wheely 31 mei 2018 om 09:11

Allemaal een euro lappen en we zijn er.

ikbenprocycling 31 mei 2018 om 09:16

Waarom is de kans uniek ? Kan het nooit meer ?

Col du Bramont 31 mei 2018 om 09:18

Of Friesland meer een sport provincie is dan Groningen weet ik zo nog niet. Groningen, de stad dan, heeft in ieder geval de landskampioen volleybal en basketbal. De provincie Friesland is wel een provincie waar het toerisme een grotere rol speelt, in die zin is een budget van 5-6 M€ denk ik meer te verantwoorden zijn.

Verder een goede vraag hoe het budget is opgebouwd. Je moet bij start en finish wat faciliteiten bouwen, misschien moet je de overnachting voor de ploegen en officials betalen maar dan nog dan kom ik aan een paar miljoen maximaal geen 16 miljoen.
Betwijfel zelfs of men voor politie inzet moet betalen, maar ook dan 16 miljoen is veel.

McMulenga 31 mei 2018 om 09:22

@procycling Gezien zijn leeftijd is de kans dat hij een WK in zijn “achtertuin” kan rijden nagenoeg nihil wanneer het nu niet doorgaat

ikbenprocycling 31 mei 2018 om 09:38

@ McMulenga Ja, dat zal hij bedoelen, maar hij zegt (kennelijk): “Een WK is een unieke kans voor Noord-Nederland”.
Als zeker zou zijn dat Mollema de regenboogtrui zou pakken in zijn achtertuin, zou ik zeggen, zet alles op alles om het voor elkaar te krijgen. Maar we weten allemaal dat dat helaas toch niet gaat gebeuren (Mollema wk daar winnen).

john 31 mei 2018 om 09:56

Misschien zijn bij de 16 milj de processen (als ze die al krijgen) van de uci bobo,s want aan de snelheid houden daar hebben die gasten geen kaas van ge eten , Ze denken dat die week tijdens het WK voor hun de verkeer regels niet gelden (Veel te hard rijden door de dorpskernen waar 30 km/h geldt ,Over en op de trottoirs rijden en parkeren) spreek uit ervaring WK 2012

Fort 31 mei 2018 om 10:26

In het vorige topic ook al mijn verbazing uitgesproken over die 16 mil. Nu heb ik daar persoonlijk weinig kijk op wat zo iets kost. Toch zegt mij onderbuik dat dit echt veel te veel is. Ben ook eens zeer benieuwd hoe deze kosten allemaal zijn opgebouwd. Ze zeggen wel eens dat voetbal een volkssport is. Daar kun je inmiddels zeer je twijfel bij trekken. Persoonlijk zou ik het wel mooi vinden wanneer wielrennen niet deze kant uit gaat en ze hun sport “zo zuiver mogelijker” proberen te houden. Erg naïef en romantisch, wellicht te, ik weet het. De Giro was wederom een mooi voorbeeld hoe veel mooier deze is tegenover het commerciële gedrocht wat de Tour heet. Op die paar zinloze etappes in Israël na.

Conclusie: heel simpel. dan maar geen WK en wanneer het de spuigaten uit gaat lopen zouden de renners eens wat meer eensgezind mogen zijn en wat meer op hun strepen gaan staan. Zolang iedereen maar overal die systeemwerelden in stand blijft houden veranderd er natuurlijk nooit iets.

rvb 31 mei 2018 om 10:46

WK Rottummerplaat, dat zou interessant zijn.

Cire 31 mei 2018 om 11:01

Eindelijk een tijdrit op de afsluitdijk

kielabokki 31 mei 2018 om 11:06

Wie weet kunnen we het gewoon niet doen. Laten we met zijn allen een feestje houden bij de initiatiefnemers thuis. Wat we gaan doen is een verrassing (neem zwemspullen mee). Je wordt thuis gebracht.

Henki 31 mei 2018 om 12:26

Ik schat in dat een WK (duurt een week he, niet 1 dag) toch wel veel kost vanwege het afzetten van een stad, politie en beveiligingsinzet, tv/uitzendingen een week lang enzovoorts. Daarnaast werd er inderdaad al gesproken over kosten rond hotel overnachtingen enzovoorts. Ik denk dat vergeten wordt dat bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd tussen twee ploegen die elkaar niet liggen (Ajax-Feyenoord, Ajax-Utrecht, Ajax-PSV, Ajax -Ado), de kosten voor politie inzet ook gewoon in de tonnen kunnen lopen. Dat is een evenement wat maximaal een middag duurt. Daar gaat het dan om het handhaven van de openbare orde, dat is bij wielrennen gelukkig niet het probleem. Die kosten worden jaarlijks meermaals gemaakt, terwijl ik dat eigenlijk het probleem van de club vindt, en die daar ook oplossingen voor moeten aanbrengen.

Het WK kost wel wat, maar is in principe wel positief geld dat je in een sport evenement steekt. Een week lang kijkt een groot deel van de wereld naar beelden van jouw streek, wat publicitair wel zijn waarde heeft. Dit geld ga je nooit direct terug verdienen, maar misschien op de lange termijn weer wel. Nu goed, ik heb dus geen idee of je dan met al die kosten inderdaad aan 16 miljoen komt, maar ik geloof best dat er veel kosten gemaakt worden voor zo'n evenement waar wij niet aan denken.

EddyB1958 31 mei 2018 om 13:34

Is er iets waar de PVV niet tegen is?
Hebben de gewone wielerliefhebbers,dan geen rechten?
En de horeca wordt toch ook een mooie € ontzegd.
En er wordt graag gewezen naar de organisaties,die verlies leden,maar hoe zit,dat met die andere?

Stenalic 31 mei 2018 om 13:54

lol dit topic

marehoek 31 mei 2018 om 14:04

@eddyb1958.JE zegt het goed voor de horeca.
Maar diezelfde horeca is overal even
beroerd om ook met sponsering bij te dragen in de kosten, nee innen en verder
niets, dit is overal .

Jovic 31 mei 2018 om 14:07

Goh, nooit geweten dat andere partijen naar de PVV luisteren.

ProfrondeZevenbergen 31 mei 2018 om 18:46

Goed dat Mollema dit zegt. Er is in ieder geval één iemand op wielerflits die het met me eens is dat een WK welkom is in Nederland.

Velominatus 31 mei 2018 om 20:06

Fietsen is Oud-Hollandsch erfgoed dat juist beschermd moet worden tegen vreemde smetten. Dus onbegrijpelijk dat PVV deze kans niet met beide handen aanpakt.

Mwielerfan 31 mei 2018 om 23:59

Via hotels en horeca zou het terug verdient moeten worden. Zegt elk evenement maar alle keren dat er iemand daarna gaat kijken of dat effect er is, is er geen toename. In geel begrotingen wordt bovendien gedaan alsof er op een normale vrijdag avond niemand in de kroeg zit en elke bezoeker extra inkomsten is.
Fout. Alleen extra bezoekers zijn inkomsten die je aan het evenement kunt toeschrijven. Al met al organiseren weldenkende landen/steden steeds minder. En dat is niet voor niets.
Als het echt veel opleverde zouden hotels en kroegen wel meer willen meebetalen. Dat ze dat niet willen zegt genoeg

Headlines

Materiaalzone

Populair