Mollema grijpt naast ritzege: “Moest in het begin veel energie verspillen”

donderdag 13 mei 2021 om 20:59
Mollema grijpt naast ritzege: “Moest in het begin veel energie verspillen”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema deed met nog vijf kilometer te gaan volop mee voor de ritzege, maar de renner van Trek-Segafredo bleek uiteindelijk niet in staat om zijn ontketende medevluchter Gino Mäder te volgen. “Ik was behoorlijk dichtbij, maar had niet echt de benen op de slotklim”, aldus Mollema.

De Nederlander, die al op ruime achterstand staat in het algemeen klassement, wilde vandaag een gooi doen naar de ritzege. De klimmer van Trek-Segafredo moest in de eerste wedstrijduren echter flink aan de bak om überhaupt mee te zijn met de vroege vlucht. “We reden met z’n tweeën ongeveer dertig kilometer achter de kopgroep aan. Ik moest veel energie verspillen. Dat was niet ideaal.”

“Op een gegeven moment was het verschil tien seconden, maar daarna werd het gat toch weer groter. We wilden bijna de handdoek gooien, maar net op dat moment kwam er nog een klein klimmetje. Ik deed vervolgens nog een laatste poging om het gat te dichten. We kwamen toen weer op twintig seconden en toen besloten ze vooraan wat gas terug te nemen.”

Na een ziedende achtervolging hadden we dan toch een kopgroep van acht renners. “We slaagden er dus uiteindelijk in om de kloof te overbruggen, maar toen was het beste er wel vanaf”, gaat Mollema verder. “Ik probeerde nog wel een goed resultaat uit de brand te slepen, maar ik voelde me daarna niet meer zo goed. Door het weer werd het nog lastiger.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

pirazzi 13 mei 2021 om 21:06

Er komen nog meer kansen, goed is dat hij niet gevallen is.

Michelangelo 13 mei 2021 om 21:14

Kan me voorstellen dat hij uitgepierd was… ze hebben hem lekker laten bungelen. En die keuze (hoe vervelend ook voor de Mol, had hem getipt voor vandaag), pakt heel goed uit voor Bahrein, Mohoric en Mader. Perfecte tactiek geweest kun je zeggen met alle wijsheid achteraf.

Maar ik verwacht nog genoeg kansen, ik zie niet 1 ploeg die alles wil domineren voor etappezeges.

Marik 13 mei 2021 om 21:16

Bauke blijft beuken, behalve bij blessures.

Titaantje 13 mei 2021 om 21:23

Ja dat weet je wel enigszins als je lang in de chasse patate blijft hangen. Ze hebben bauke goed uitgewoond voor hij bij de kopgroep kwam en daarna kon hij dus niet meer genoeg. Bouchard nog wel slim de bergpunten gepakt. Die zie ik wel een poging doen voor de trui.

ronddraaien 13 mei 2021 om 21:26

Met de groeten van Mohoric

Jean Dumas 14 mei 2021 om 04:44

Het was een goede beslissing van Bahrain om Mohoric op te offeren, dat heeft Mäder op twee manieren de ritzege bezorgd: eerst Mollema uitputten en dan de voorsprong op peil houden. OK, geholpen door de regen waardoor een peloton niet alle risico’s neemt, maar je moet er wel sterk voor zijn en een helder plan uitvoeren. Verdiende overwinning.

Wheely 13 mei 2021 om 21:31

De etappe kleur gegeven, was heel mooi geweest als het gelukt was. Op naar de volgende poging.

molovin 13 mei 2021 om 21:35

Gestreden zoals altijd. Ik kan altijd wel genieten van deze man op de fiets.

Jalabertje 13 mei 2021 om 21:40

Bauke je bent een prachtatleet

hjjanssen1973 13 mei 2021 om 22:54

Die jacht heeft hem de das omgedaan inderdaad.

Lance4eva 13 mei 2021 om 23:20

Bauke4Tokio!

Marco Willems 14 mei 2021 om 00:12

Hij kreeg vanavond nog een appje met de tekst "Was leuk vandaag, moeten we vaker doen, xx Gino en Matej"

Bertje67 14 mei 2021 om 06:12

Trek had op kop moeten gaan rijden van het peloton en dreigen iedereen terug te halen zodat ze vooraan wel hadden moeten wachten

Lalsacien 14 mei 2021 om 07:03

Bjarne Riis tactiek.

Koers 14 mei 2021 om 07:29

Ach gewonnen of niet, ik zie hem graag zo. Aanvallend koersen, dan komt die zege er vanzelf.

Scorel 14 mei 2021 om 08:16

Chapeau Bauke voor je vechtlust. We hebben weer genoten van je.

Headlines

Materiaalzone

Populair