‘Missie-groene trui’ geslaagd: gehele ploeg Deceuninck-Quick-Step loodst Jakobsen naar de meet

zondag 5 september 2021 om 09:20
‘Missie-groene trui’ geslaagd: gehele ploeg Deceuninck-Quick-Step loodst Jakobsen naar de meet

foto: Cor Vos

Het was een opvallend beeld aan de finish in Mos, op de top van de Alto Castro de Herville. Fabio Jakobsen kwam als 140ste over de streep, in het bijzijn van al zijn ploeggenoten. Deceuninck-Quick-Step had in de voorlaatste etappe nog maar één doel en dat was de groene trui van Jakobsen veiligstellen.

Jakobsen was mathematisch al zeker van de puntentrui, maar moest nog wel even de voorlaatste etappe in Galicië overleven. De snelle man van Deceuninck-Quick-Step werd op goed tachtig kilometer van de finish, op de flanken van de Alto de Mabia, gelost uit het peloton. De Nederlander werd echter niet aan zijn lot overgelaten. Sterker, de gehele ploeg van Deceuninck-Quick-Step besloot te wachten op Jakobsen.

De groenetruidrager wist zo de lastige finale over meerdere beklimmingen te overleven en kwam op tijd binnen, op net iets meer dan 41 minuten van ritwinnaar Clément Champoussin, in het bijzijn van Mauri Vansevenant, James Knox, Andrea Bagioli, Zdeněk Štybar, Josef Černý, Bert Van Lerberghe en Florian Sénéchal.

foto: Cor Vos

Jakobsen staat na twintig etappes op 250 punten in het puntenklassement. Dat zijn er 71 meer dan nummer twee Primož Roglič. De nummer drie, Matteo Trentin, heeft 105 punten minder dan de Nederlandse sprinter. Jakobsen, die alleen nog de individuele tijdrit naar Santiago de Compostella moet afwerken, won de voorbije weken in Molina de Aragón, La Manga del Mar Menor en Santa Cruz de Bezana.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Olly 5 september 2021 om 09:31

Mooi gebaar dit van de wolfjes.

harryjohan71 5 september 2021 om 10:46

Wat voor mooi gebaar is hieraan? Of je nu in de bus rijdt of met 8 renners voor de show erachter. Dat maakt ook niet uit. De klimmers van DQS hadden al aangetoond dat ze niet goed genoeg zijn om een rol te spelen in de bergetappes in de laatste week.

xistnc 5 september 2021 om 09:31

Als de tijdslimiet ruimte biedt voor dit soort toneelstukjes, dan moet die aangescherpt worden. Wat een aanfluiting.

nkunku1244 5 september 2021 om 09:36

Als de tijdslimiet ruimte geeft voor de renners om te genieten van hun prestatie en om het publiek te maken, dan moeten we dat niet willen?

nkunku1244 5 september 2021 om 09:37

Vermaken*

harryjohan71 5 september 2021 om 10:49

@Nkunku1244 Heb jij ze dan gezien? Eens te meer heeft DQS aangetoond dat ze verreweg de sterkste zijn in de sprints in GT. Voor het overige presteren ze in GT 's middelmatig. Her Spaans publiek had gisteren wel iets anders aan zijn hoofd.

zietemgaan 5 september 2021 om 11:53

Wat is hier anders aan dan wat gebeurt op de laatste rit van de Tour? Want dat is het gewoon.

fietsvriend 5 september 2021 om 09:41

Dit is toch wel een nummer van Jakobsen. Tuurlijk, concurrentie zwak en wel erg veel punten voor een sprintetappe maar dat hij hier nu staat in de groene trui. Hele diepe buiging.

de adelaar 5 september 2021 om 09:44

Ik snap niet wat je punt is , net als hierboven vind ik juist dat elke renner respect verdient voor zijn of haar prestaties , duidelijk is wel dat jij dat niet zo ziet, misschien dat je eens zelf eens moet afvragen waarom je fietsen en het volgen van deze sport leuk vind, kennelijk haal je alleen plezier uit het marginaliseren van deze prestaties

bswinkelss 5 september 2021 om 09:59

Knap gedaan van quick-step. Ik vind alleen wel dat de tijdslimiet te ruim is over de hele vuelta gezien

Joachim 5 september 2021 om 10:01

Mooi zeg, wat een teamspirit! Zal je bij Movistar niet zien. ;)

JensVdB 5 september 2021 om 11:21

Mas staat tweede die wil niet laatste eindigen

Luca Quasi 5 september 2021 om 10:06

Prachtig! Geen fan van de ploeg, maar dit is erg sterk!!

Wheely 5 september 2021 om 10:07

Hele ploeg per ongeluk buiten tijd was ook wel weer grappig geweest, had zomaar kunnen gebeuren op deze doldwaze dag.

Lendilonus 5 september 2021 om 10:08

Mooi voor Jakobsen dat hij zich verzekert van deze trui en een verdiende kroon op een schitterende comeback. Ik vind het echter nog steeds jammer dat ze de puntentelling op de schop hebben gegooid. Kan me nog wel herinneren dat Froome en Mollema mee moesten sprinten op de laatste dag om de laatste puntjes binnen te harken, maar nu had Roglic 8!!! Bergetappes moeten winnen om meer punten te scoren dan Jakobsen met 3 sprintjes.

Jean Dumas 5 september 2021 om 10:37

Gezien de geschiedenis van Fabio is dit een passende afsluiting.

tvm 5 september 2021 om 11:04

De volgende keer ook zonder hulp van de ploegauto aub. Was wel een beetje gênant om de beelden te zien.

Los van het feit dat ik deze man dit wel gun na vorig jaar.

Al Phila 5 september 2021 om 15:48

Ik denk dat we nog geen 1 % hebben gezien van het geduw, plakbidonnetjes- en -gelletjes, stayeren etc. En de jury grijpt niet in (zie Majka). Maar klasse dat Jakobsen de moed heeft gevonden om zich in de sprints te smijten.

Maenhout 5 september 2021 om 11:26

Sponsormomentje? Het maakt zo wat publiciteit en een mooie foto natuurlijk, zeker gezien het gegeven dat er wordt geëindigd met een individuele tijdrit. Daar kun je geen groepsfoto van maken.

Willem Kieft 5 september 2021 om 11:34

En toch was het grappig geweest als ze de limiet hadden gemist en allen naar huis hadden gemoeten. Verder een intens treurig en nietszeggende PR-gebaar dat uitsluitend nep saamhorigheid uitstraalt. Bleh.

Chasse_patate 5 september 2021 om 12:07

Meest belachelijke van het jaar. Ze moeten echt die OTL minder ruim maken. Krijg je nog veel meer heroïsche beelden.

DorHer 5 september 2021 om 12:14

Maakt de uithaal van Jakobsen naar Senechal na diens ritwinst ook wel wat pijnlijker. Het gebeurt uiteraard in de emotie, maar plaatst "the wolfpack" en de solidariteit in die ploeg wel wat in perspectief. Als je als Jakobsen zijnde en na al de steun van de ploeg het voorbije jaar, na het behalen van 2 ritzeges, dit niet kunt gunnen aan een hardwerkende ploegmaat kan ik me ook voorstellen dat een Knox of Vansevenant vandaag mss wel liever in de vlucht hadden gezeten.

Mohorietsj 5 september 2021 om 12:38

Het summum van team-spirit!

harryjohan71 5 september 2021 om 13:36

Her summum van de belachelijke tijdslimieten in de GT. Klimmers van DQS presteren niet in 3e week en kunnen dus net zo goed bij Jakobsen blijven. Of ze nu met volledig inspanning 100e worden of samen met Jakobsen binnen komen maakt ook niet uit. Deze rit was toch veel te zwaar voor Bagioli, Knox en Vansevenant in hun huidige vorm

Tinus1984 5 september 2021 om 13:24

Misschien toch eens kijken naar het tijdimiet. Scherper maken zodat er achteraan ook nog flink gekoerst moet worden

rennerske 5 september 2021 om 14:29

Heerlijk toch, met je hele pakkie naar de finish ploegen, onderweg wat grappen delen en uiteindelijk iedereen uitlachen die het een potsierlijke vertoning vond.

Michelangelo 5 september 2021 om 14:56

Knap van jakobsen. Maar sinds het uitstappen van philipsen wel koning eenoog in het land der blinden. Met zo’n tussensprint zonder sprint als schrijnend voorbeeld.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair