Ministerie bevestigt: Colombiaanse renners mogen naar Europa vliegen

woensdag 15 juli 2020 om 10:52
Ministerie bevestigt: Colombiaanse renners mogen naar Europa vliegen

Quintana won een rit in Parijs-Nice - foto: Cor Vos

Colombiaanse renners kunnen opgelucht ademhalen. Het toestel wat ze naar Europa moet brengen, heeft toestemming gekregen van het Ministerie van Sport om te vertrekken. Aanstaande zondag vliegen ongeveer 150 Colombiaanse atleten van Bogota naar de Spaanse hoofdstad Madrid, om zodoende mee te kunnen doen aan Europese sportwedstrijden dit jaar.

Veel Colombiaanse renners – waaronder Egan Bernal, Miguel Ángel López en Nairo Quintana – verblijven momenteel nog in Colombia. Daar hebben zij vier maanden geen competitie gekend. Nu kunnen zij in juli en augustus deelnemen aan verschillende wedstrijden.

De sporters zijn al getest op corona. Hierdoor krijgen zij een certificaat waardoor zij Spanje binnen mogen, zonder eerst veertien dagen in quarantaine te hoeven. Op deze manier kunnen Colombiaanse renners bijvoorbeeld deelnemen aan de Ronde van Burgos, die op 28 juli van start zou moeten gaan.

De renners vliegen met een Boeing 787 Dreamliner. Volgens luchtvaartmaatschappij Avianca filtert dit toestel 99,97% van de bacteriën, waardoor het een bioveiligheidsniveau heeft dat vergelijkbaar is met een operatiekamer.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Jean Dumas 15 juli 2020 om 11:22

Zoals verwacht, maar ik moest een korte vloek wegslikken.

Wheely 15 juli 2020 om 12:19

Doe mij ook zo’n Dreamliner.

Scott Sunderland 15 juli 2020 om 12:45

Mocht Richard Carapaz ook meevliegen ?

ChefSpijker 15 juli 2020 om 12:48

Carapaz vliegt vandaag al vanuit Ecuador.

Cyclinglife 15 juli 2020 om 12:47

Ik wil als supporter het beste deelnemersveld in elke wedstrijd. En daar horen zij dus ook bij. Maar ik vindt dat je als land/Europa enkel uitzonderingen mag maken voor cruciale beroepen, zoals bv de zorg, educatie, veiligheid. En topsport is enkel 1 groot reclamebord voor commercie. En dat is dit dus absoluut niet cruciaal.

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 13:58

Oh nee, toch weer niet. Nee grapje, wel.

Turtlehead 15 juli 2020 om 20:48

Fijn dat alle bacteriën worden gefilterd. Zou zo’n virus dat nou ook weten?

Hollow Knight 15 juli 2020 om 21:15

De EU moet haar grenzen dichthouden (en dus ook Britten weren). Belachelijk dat 150 renners uit het epicentrum op 1 vliegtuig worden gezet.

Laat die bananenrepublieken eerst maar eens deftige maatregelen nemen tegen het coronavirus (en daar reken ik de VS ook bij, dat is de grootste bananenrepubliek van allemaal tegenwoordig).

AdZ 18 juli 2020 om 00:59

De eerste Columbiaanse sporters zijn al positief bevonden, nog voordat t vliegtuig onderweg is…

Aldus deze tweet van José Been

https://twitter.com/TourDeJose/status/1284225931113103364?s=19

Who is next?

Romāns Vainšteins 18 juli 2020 om 07:49

Iedereen.

De meesten zonder dat de besmetting aanslaat, een zeer groot deel zonder er wat van te merken, een aantal met wat gekuch en gesnotter en een klein gedeelte met serieuze ziekte tengevolge waarvan er een paar zelf overlijden.

Een virus tegenhouden gaat je niet lukken.

harryjohan71 18 juli 2020 om 07:56

Dit is toch geen verrassing. Ook bij de start van andere sporten, o.a. voetbal, zijn voorafgaand bij testen besmettingen geconstateerd. Het zou ongeloofwaardig zijn als niemand van de sporters Covid-19 had. Het is een afspiegeling van de samenleving.

Wheely 18 juli 2020 om 10:29

@RV jij denkt er echt veel te makkelijk over. Dat deed ik ook maar ben ondertussen al meer dan 4 maanden aan het revalideren van mn griepje! Ik dacht eerst ook maakt niet uit dan heb ik maar gehad maar dat viel even flink tegen.

Geloof me, dit virus wil je echt niet oplopen en het is van cruciaal belang dat voorlopig zo min mogelijk mensen besmet raken. Die “kleine” groep die ernstig ziek wordt gaat richting de 20% gevallen. Dat varieert van IC tot aan weliswaar geen ziekenhuis maar wel zeker half jaar revalideren zoals in mijn geval.

En geloof me ik was topfit. Rook en drink al meer dan 20 jaar niet en ging drie keer per week trainen, nu kan ik amper naar de bakker toe.

Ik snap je gedachte van het niet in angst moeten leven maar waar je besmetting kunt voorkomen is dat nu echt belangrijk al is het maar voor je medemens.

Headlines

Materiaalzone

Populair