Minder koersdagen moeten Richie Porte aan Tourwinst helpen

donderdag 24 januari 2019 om 14:54

foto: Cor Vos

Richie Porte aast ook in 2019 op Tourwinst. De kersverse aankoop van Trek-Segafredo hoopt zijn doel te bewerkstelligen door minder koersdagen in zijn programma op te nemen. Na een aantal Australische koersen zal Porte een kleine rustpauze nemen, waarna Parijs-Nice en het Criterium du Dauphiné de Australiër klaar moeten stomen voor La Grande Boucle


“Het gaat een klein beetje anders worden”, vertelt Porte aan CyclingNews. “Ik denk niet dat ik veel zal koersen. Ik kijk uit naar Parijs-Nice en het hebben van een pauze daarna; dat werkte in 2017 goed voor mij. Het nemen van een pauze gaat de grootste verandering voor me worden.” Mogelijk voegt Porte nog de UAE Tour toe aan zijn programma en mogelijk nog een voorbereidingskoers op de Dauphiné.

In 2017 reed Porte tussen Parijs-Nice en het Criterium du Dauphiné alleen nog de Ronde van Romandië. Vorig jaar koos de kopman van Trek-Segafredo voor een andere aanloop. Toen reed Porte eerst de Ronde van de Algarve, om vervolgens via de Ronde van het Baskenland, de Ronde van Romandië en de Ronde van Zwitserland naar de Tour de France te gaan.

Plan voor de Tour
“De Tour is natuurlijk weer het grote doel. Ik moet er gewoon een keer doorheen komen. Ik denk dat we daar een goed plan voor hebben. Ik heb Kim Anderson na mijn periode bij Saxobank opnieuw als directeur, dus het is fijn om opnieuw met hem te werken. Er is nu meer tijd om te trainen in de voorbereiding, waarna ik in goede vorm aan de start van de Dauphiné en de Tour hoop te staan. Ik ben blij dat het team me dit laat doen. Het is fijn om even te ontsnappen aan de druk van het koersen om een trainingsblok te doen. In het verleden bleek dit te werken voor andere coureurs, dus ik hoop dat het ook voor mij werkt”, sluit Porte hoopvol af.

Voorlopige programma Richie Porte flag-au:
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race
flag-au Herald Sun Tour
flag-ae UAE Tour*
flag-fr Parijs-Nice
Training
flag-fr Criterium du Dauphiné
flag-fr Tour de France

* wordt op een later moment over beslist

 

Dit artikel delen:

15 Reacties

Scott Sunderland 24 januari 2019 om 15:04

Niet steeds vallen tijdens de Tour is voor hem nog belangrijker. En als hij valt is het vaak met serieuze gevolgen. Zal wel met een combinatie van factoren te maken hebben: pech, stuurmanskunst, stressgevoeligheid, koersinzicht etc. Ik weet niet of hij echt de Tour kan of kon winnen. Ik kan me even geen Tour herinneren zonder grote pech voor hem. Hetzij door een val of door tijdverlies in een vlakke etappe.

richieportefan 24 januari 2019 om 15:15

een porte in topvorm zonder pech kan de tour zeker winnen maarja dat is hem tot nu toe nog niet gegund. hopen dat het dit jaar wel lukt al zou ik het podium wel een realistischer doel vinden

Dumoulist 24 januari 2019 om 15:19

Nog meer druk op de Tour, dus nog meer kans op pech.

dikkechaap 24 januari 2019 om 15:25

Dat vrees ik ook.

Samlambeej 24 januari 2019 om 16:20

Zucht… het hatelijke aan ronderenners.

Brabander 24 januari 2019 om 18:48

Een uitstekende renner hoor, die Porte. Maar wat een poeha weer voor iemand die op zijn 33e welgeteld één 5e plek in de Tour als ‘record’ heeft staan. Vind het soms echt buiten proporties. Ga toch lekker fietsen en dan maar zien wat er eventueel uitkomt

Titaantje 24 januari 2019 om 20:18

Die poeha is wel binnen de proporties als je kijkt naar zijn palmares in rondes van 1 week en hoe dominant hij soms koerst. Helaas komt het er in grote rondes niet uit door pech/stuurmanskunsten, we hebben zelfs geen duidelijke referentie of zijn vorm wel voldoende zou zijn zonder die ongein.

IlPirata 24 januari 2019 om 19:26

Niet vallen zou ook helpen. Voor koersen van een week is hij altijd bij de beste renners, maar grote rondes zijn tot heden erg teleurstellend voor hem. Zie hem tevens toch niet het sky-blok ‘slopen’aankomende tour. We gaan het beleven.

Mwielerfan 24 januari 2019 om 23:20

Froome is 34 komend jaar en er is de laatste 40 jaar één winnaar van 34 geweest

kielabokki 25 januari 2019 om 08:47

Dit soort statistieken zegt weinig. Maar leuk voor je.

Covadonga 24 januari 2019 om 19:55

Dat hij na PN tot aan de DL niets meer rijdt zou wel bijzonder zijn. Dat is wel een hele lange periode zonder koersritme.

KnightBiker 24 januari 2019 om 22:45

Porte alleen afrekenen op zijn valpartijen In De Tour is wel wat kortzichtig: Het palmares In De rondes van een week is van buitencategorie, dan kan je echt wel sturen en koersen. Ik kan Het opportunisme van Trek wel waarderen. Het program dat Porte rijdt daarentegen lijkt me veel te weinig en Ik zou dan ook liever De Tour of California toegevoegd hebben met een hoogte stage aldaar, tevens goed voor De sponsor.

ChefSpijker 24 januari 2019 om 23:07

Alleen gaat het niet om een paar gevallen in grote rondes. Het is structureel bij hem dat hij in een koers over drie weken wel wat tegenkomt. Of een slechte dag, of een valpartij. Wat sceptisch zijn over zijn kansen mag dan best. Sommige renners zijn gemaakt voor rondes van een week, maar dat maakt ze niet direct kanshebbers voor een grote ronde.

Brabander 25 januari 2019 om 00:37

Eens met bovenstaande hoor. Hij is ook alweer 33. Niks mis met top in kleine rondes zijn. Je kan dan best een Grote Ronde betwisten, maar waarom zo obsessief ernaar toeleven? Dat heeft in het verleden niet veel gebracht

HSV 25 januari 2019 om 11:16

Ik zie Porte de tour niet winnen.