Milan Vader net buiten top tien in Valencia: “Zwaar en leuk tegelijk”

vrijdag 4 februari 2022 om 19:39
Milan Vader net buiten top tien in Valencia: “Zwaar en leuk tegelijk”

foto: Cor Vos

Milan Vader kan terugkijken op een sterk optreden in de derde etappe van de Ronde van Valencia. Op de steile, gedeeltelijk onverharde Alto Antenas del Maigmó kwam de mountainbiker die het dit jaar voor het eerst in het wegwielrennen probeert, als dertiende boven.

Vader ging tot het gaatje op de zware slotklim, vertelde hij na afloop van de rit op de website van Jumbo-Visma. “Het was heel zwaar en tegelijk ook heel erg leuk. Ik reed denk ik met de eerste vijftien de slotklim op. De sfeer van het publiek en dat je dan tussen de grote namen rijdt, gaf me heel veel moraal.”

De Zeeuw moest even wennen om zich op het hoogste niveau van het wegwielrennen te begeven, maar ondertussen heeft hij zich aangepast en raakt hij gewend aan de dynamiek in het peloton. “Ik voel me ook steeds meer onderdeel van het team. Ik heb nog veel te leren, maar in deze drie dagen zit toch al vooruitgang.”

“Maar er valt nog genoeg te verbeteren en daar heb ik heel veel zin in”, aldus Vader.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Murcia 4 februari 2022 om 19:58

Prima optreden hier, als je eerste rittenkoers op de weg al een dag als vandaag kent kun je met vertrouwen aan de rest van je programma beginnen. De hele dynamiek van bv het rijden in een ploeg en het je handhaven in een peloton gedurende de volle finales van vlakke etappes is net zo belangrijk als de ongetwijfeld hoge waardes die hij trapte tijdens zijn testen. Als hij net zo nuchter is als de meeste Zeeuwen gaat het met hem wel goed komen.

De Cabybara van de Conradkade 4 februari 2022 om 20:02

Mooie ontdekkingstocht wordt dit jaar voor hem. Begreep ook dat hij deze winter voor het eerst in zijn leven op een tijdritfiets rondreed.

dit is mijn voorwiel 4 februari 2022 om 20:08

Was erg benieuwd naar zijn niveau maar dit had ik niet verwacht. Erg knap. Gaan we lol aan beleven!

Mwielerfan 4 februari 2022 om 20:56

Inderdaad lekkere binnenkomer zeg

KnightBiker 4 februari 2022 om 21:38

Juist op dit soort aankomsten mochten we wel wat verwachten, de moeilijkheid zit hem meer in omgaan met peleton dynamiek dan het aankunnen van een super stijle klim met wat gravel waar de open ruimte vanzelf voor en achter je verschijnt.
Het is niet de verrassend dat hij de klim goed deed, het is verrassend dat hij de aanloop ernaar kennelijk ook prima doorstond.

josi 4 februari 2022 om 20:10

Zeker een hoopgevend begin. Als hij deze lijn weet door te trekken, kan hij een mooie aanwinst voor het Nederlandse wegwielrennen worden.

lo squalo dello Stretto 4 februari 2022 om 20:19

Mooi begonnen; benieuwd hoe ver zijn ambities reiken op de weg of is het eerder als voorbereiding op MTB ?

Dr.Watt 4 februari 2022 om 20:26

Zou hij niet de switch maken?
Hij is uiteindelijk, met alle respect, toch maar een matige MTB-er.

Mwielerfan 4 februari 2022 om 20:57

Alleen maar aantal keer podium van wereldbeker, regelmatig tussen de wereldtoppers. Hij is op z’n best op het podium en meestal rond de top, in goede doen subtop. Vlaamse coereurs worden voor minder opgehemeld

Poeksel 4 februari 2022 om 20:58

Als hij geen ambities op de weg zou hebben, dan had TJV hem geen driejarig contract aangeboden.

KnightBiker 4 februari 2022 om 21:43

Dr. Watt – iemand die regelmatig in de top 10 van een mondiale sport figureert is niet matig maar wereld top. Je kan iets meer reserves hebben bij cyclocross, aangezien dat niet een mondiale sport is, maar ook daar maken op jonge leeftijd talloze renners de overstap naar de weg.

Japiejo 4 februari 2022 om 22:30

Matig MTB’er? Zeg dan niks

Rsw85 4 februari 2022 om 22:32

Hij rijdt volwaardig wegprogramma t/m waalse pijl. Daarna even rust en opbouw naar MTB seizoen.

Hij heeft bij JV een contract t/m parijs en gaat daar voor de xco wedstrijd. Ze zien samen nog veel progressie mogelijkheden voor de MTB.

Het is geen matige mtb’er want heeft al mooie resultaten geboekt. Het is een subtopper die qua leeftijd pas in parijs echt in z’n topjaren op de mtb waar gaat maksn.

De Cabybara van de Conradkade 5 februari 2022 om 12:30

Staat 16de op de UCI ranking… Bij het veldrijden staat Wout van Aert 16de, bij het wegwielrennen David Gaudu.

froxynoodles 4 februari 2022 om 21:05

matige mtb-er…. Dat valt nogal mee. Sterk visitekaartje dit optreden!

Ghijs 4 februari 2022 om 22:37

Ga zijn uitslagen maar eens bekijken in het mtb. Als je gemiddeld top 10 rijd in een wereldbeker/OS ben je echt geen matige mtb’er.
Maar goed als je geen mtb kijkt heb je ook geen recht van spreken

dit is mijn voorwiel 5 februari 2022 om 06:35

Volgens mij trekt de noodle hier die uitspraak (matige mtb-er) hier zelf in twijfel.

Ghijs 5 februari 2022 om 09:42

Als dat het geval is bied ik graag mijn excuses aan! (:

notriple 5 februari 2022 om 10:12

Die dr Watt is een Belg en daar moet je niet op reageren.

kleomantre 5 februari 2022 om 10:40

Vader slaat de plank wederom niet mis, benieuwd waar we hem allemaal kunnen gaan zien.

bobby traksel 5 februari 2022 om 13:28

Vader neemt de positie van Tolhoek in als klimgeit voor de kopmannen in de grote rondes. Dit is een prima start. Kan straks lang de kopmannen bijstaan in het hooggebergte. Laten we hopen op een Kuss 2